Mistä noita ohjauslaakereita sais parhaiten? Ja edullisimmin ebay tarjoo jenkkiläisiä ja maksaa postit samanverran kuin laakerit...
Noihan on ihan tavan laakerikaupan kamaa, esim. Etra:n laakeriliikkeistä pitäisi löytyä. Jos mielummin tilaat kotiovelle kuin käyt paikallisessa laakeripuljussa niin: http://simplybearings.co.uk/shop/
Alkuperäiset laakerit taitaa olla 955:ssä kanssa 62052RSHC3 ja 32006JRRS ? Kylän ämmiltä kuulin että ylemmän kuulalaakerin voisi korvata myös kartiolaakerilla 30205JR. En oo itse kokeillut käytännössä tuleeko isompi rako rungon ja yläkolmion väliin tms. tilkittävää. Speksien mitat kyllä on samat.
Orggiksissahan on tuosta kuulasta johtuen se ikuisuusvika että laakereita saa olla alvariinsa tiukkaamassa, varsinkin jos pudottelee keuloja usein.
Kartiorullille ääni...
F = dp / dt
Eipä tuolla raolla,jos sellainen tulee, niin väliä kun tulee kokonaan uus keula, kun vaihdan tuohon 2004 600 gsxr:n keulan, joten joutuu kuitenkin tekeen jotain ulkonäöllistä mun tuurilla.... Ja laitan kyllä nuo kartiolaakerit, ei tarvi edes kahta kertaa miettiä.(Talttapää @ Tammi. 19 2011,14:23) kirjoitti
Ja varmistan nyt vielä että nuo laakerit nyt sitten on samat tuossa 955?
Juu, samat mitat pitäisi olla 955 ja 1050. Tuolta löytynee varmistus jos vaikka noilla laakereiden koodeilla haeskelet:(Icanes @ Tammi. 19 2011,19:47) kirjoitti
http://www.triumphtorque.com/search.aspx?q=32006JRRS
Tuolla palstalla liikkuu muutenkin 955 ukkoja enempi.
Meinasitko kuitenkin pistää Trumpan ohjausakselin? Sitä vaan meinasin että jos se sun pikkugixxering akseli tulee ja siinä on eri halkaisija niin joudut mallaamaan eri laakerit vaikka tuolla simplybearingsin mittahaulla. Säästyisit erillisten holkkien väsäämiseltä jos erotuksen kuroo kiinni jo laakereilla?
Kaverilla on sorvaamo joten tehdään kokonaan uusi ohjausakseli, paitsi jos se kikserin akseli jollain ihmeellä sopii paikoilleen, mun onnella ei oo edes lähellä. Ja odotetaan myös vahvasti sitä että ne akselit on eri mittaiset joten helpompi tehdä kokonaan uusi... Ja saanpahan myytyä triumphin keulan kokonaisena, jos vaikka sais siitä vähän paremmin kun on kaikki osat....(Talttapää @ Tammi. 19 2011,21:03) kirjoitti
Mut jos on saman mittaiset yritän ainakin katsoa jos vaikka löytyis sopivat laakerit suoraan kikserin akselille...
Kylän ämmät ovat olleet oikeassa. Tilasin noi kartiolaakerit ja asensin ne Daytonaan (i955-02). Tuli aikalailla eri pyörä. Se 30000km sitten asennettu ylempi laakeri oli aivan holo ja pyörä oli lähes ajokelvoton. Kamalasti kiitoksia vinkistä! Alhaalla mulla oli kuulalaakeri merkinnöiltään SFO649PXI (tässä voi olla kirjoitusvirhe) ja ylhäällä 7205BE 2RS.(Talttapää @ Tammi. 19 2011,14:23) kirjoitti
Älkää asentako pyöriinne kuulalaakereita ohjaukseen, mikäli tiputtelette keulaa alas moottoritienopeuksissa *![]()
Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
Eikös tuo yläpään kartiorullalaakeri oo tiivistämätön?
Laitoikko erillistä tiivistettä vai meinaakko vaan erityisen säännöllisesti rasvailla?
mullakin on enstalven listalla tuo vaihto ja mietin tuon kartion ja "angular contact" kuulan(ei muistu suomeksi tuo ny mielen) välillä yläpäähän. *Kuula olis tiivistetty.
Kuula on mullakin alhaalla. Triumph tuntuu käyttävän monessa kohti erilaisia alihankintaosia ihan kai sillä mitä sattuu saamaan - ilmeisesti sopivalla hinnalla...
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ylempi on tiivistämätön. Onhan siinä sadekattona se muovilärpäke. Laitoin laakerin ja muovilärpekkeen välin täyteen vaseliinia. Ajatuksena on laittaa siihen väliin iso o-rengas tai sikaflexiä talven aikana.
Kai noi kuulalaakerit voi toimia, mikäli ajaan "kiltisti." Minulla ne eivät tunnu kestävän.
Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
Kun ootte noita laakereita vaihdellu, niin voisiko mun 955 tigrussa tuo laakeri pitää sellasta kolahdusta, monttuun ajettaessa? Tai jos oikein yritän muistella, niin se kolahdus kuuluu heti montun jälkeen kun iskari pääsee palutumaan.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
voihan se sen tehä, tosin yleensä noi laakerin löysyydet luonnehtisin napsahdukseksi kuin kolahdukseksi.
Tuntuuko se kahvoissa selvästi se kolahus? Siellä muutkin asiat kolahella töyssyssä, esim jarruletkut voi naputtaa lokaria yms ne ei tunnu kahvoissa samalla lailla.
Yks selvä merkki löysyydestä on että kun kaupunkivauhdissa jarruttaa aluksi pehmeästi niin kahvoissa tuntuu napsahdus kun jarrutus voimistuu tarpeeksi - laakeri liikahtaa. Saattaa vielä napsahtaa uudelleen kun jarrua löysää.
Keula irti maasta ja heilutteleen- sillä löytyy kans löysät.
myös laakerin liike kannattaa kokeilla.
vioittunut laakeri ei liiku sileästi - tuntuu rahinaa tai jopa pykäliä kun kevyesti liikuttaa laidasta laitaan.
Ja vaikka olis kunnossakin, kannattaa välillä aukasta, tarkistaa ja voidella - sillon näkee myös laakeripinnat.
Tai minimissään säätää laakerin tiukkuus - ei tuu vaurioita niin herkästi laakereihin kun ovat oikeassa tiukkuudessa.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät