Olen ostamassa ekaa pyörää,tonnista FZS:ää. Muutamia vaihtoehtoja soitellu läpi, n 30 000km ajettuja jotka tuontipyöriä,ei huoltohistoriaa,eli ei myöskään takeita oikeasta km.määrästä.. ja sitten 46 000 ajettu suomi- ja huoltohistorialla oleva pyörä. Onkohan liian paljon ajettu? Tarkoitus olisi kuitenkin ostaa hyvä pyörä joka toimii pidempään,ja myöskin mahdollisessa myyntitilanteessa siitä saisi vielä jotain. Olen myös huomannut että monessa 30 000 ajetussa ei ole kulutusosia vielä vaihdettu, eli ne tulisi varmaan itselle vaihdettavaksi, kun taas yli 40 000 ajetuissa on venttiilien säätö, ketut+rattaat, jarrupalat ainakin uusittu. Paljonko tuommosilla sitte ajaa että ne ei ole vielä "loppuun ajettuja"?
Suzuki Solifer S 50 '87 > Yamaha DT125R '90 > Yamaha FZS1000 '01
Uskaltaisin veikata että yli 100tkm mennään huoltokirjassa mainituilla huoltotoimenpiteillä ilman murheita
"mahdollisessa myyntitilanteessa siitä saisi vielä jotain. " jos minimaalinen persnetto on tavoitteena niin kannattaa ostaa mahdollisimman vanha ja paljon ajettu ;) = halpa, jonka arvo ei enää juuri tipahda
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Nuohan on vasta sisäänajettuja pelejä. Itse ajoin FZS 600:lla n. 55 000 km, ja viime viikolla, kun se lähti liikkeeseen, mittarissa oli 77 000. Nuo kilomtrit tuli ilman suurempia murheita, eli kestävä peli on.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Kyllähän moisilla varmaan _keskimäärin_ ajellaan lähemmäs 100.000 ilman isompia remontteja, joissain tapauksissa vielä pidempäänkin.
Ongelma on vain siinä, että kun ei ole kyse uudesta ajoneuvosta, niin yhtälössä on mukana 2 varsin tärkeää tekijää:
- aikaisempi huoltohistoria
- aikaisempien käyttäjien edesottamukset.
Ja näistä onkin sitten aika vaikea mennä täällä tietämään juuri mitään. Huonosti huoltamalla ja kusipäisesti ajamalla saadaan hyvätkin kamppeet ennen aikojaan särki.
Eli lyhyesti sanottuna: ei ole olemassa mitään yleisohjetta, paljonko kukin laite kestää. Se vaihtelee. Ja lisäksi on olemassa mahdollisuus, että esitetyt tiedot, esimerkiksi km-lukema, eivät pidäkään paikkaansa. Joten käytetyn kaupassa on aina tietty riski olemassa.
Se mitä voit tietysti ostajan ominaisuudessa tehdä, jos vaan haluat, on perehtyä edes hieman ko. mallin tekniikkaan, jotta on jotain pohjaa arvioida sitä, minkälaisella käytöllä kaupan kohde on saattanut olla. Kaikkea ei tietysti aina näe ulospäin, mutta yleensä yleiskunto antaa ainakin jotain osviittaa. Samoin huoltohistorian ja edellisten omistajien selvittäminen mahdollisimman pitkälle voi osaltaan auttaa muodostamaan käsitystä siitä, mitä on ostamassa.
Toinen optio on sitten vaan luottaa tuuriinsa. Eikä ole tarkoitus pelotella, suurin osa myyjistä on kyllä aivan rehellisiä, mutta ihan kaikki eivät silti ole.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kumpikaan noista ei ole tärkeitä asioita.(pecha @ Tammi. 18 2011,15:52) kirjoitti
Ei siinä ole tärkeää kuin vehkeen nykyinen kunto, periaatteessa ihan sama miten on huollettu ja ajettu.
Ei saa sotkeentua yksinkertaisissa asioissa!
Sytytä miehelle nuotio, hänellä on lämmin koko illan.
Sytytä mies, hänellä on lämmin lopun ikäänsä.
Eiköhän tollanen 1000 kuutioinen huollettuna kulje vähintään 200tkm...
"Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."
IBAF 3735
No täytynee todeta, että olen tuosta jokseenkin täysin eri mieltä. Ne kaksi määrittää kaikista eniten sitä, kuinka hyvä tai huono yksilö on kyseessä.(Herppa @ Tammi. 18 2011,18:38) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Muna vai kana?(pecha @ Tammi. 18 2011,18:49) kirjoitti
![]()
Sytytä miehelle nuotio, hänellä on lämmin koko illan.
Sytytä mies, hänellä on lämmin lopun ikäänsä.
^^ Usko ny vaan,,, ihan sama onko öljyt vaihdettu kerran vai kaksi, noihin kilometreihin. *![]()
(mistä näitä mielipiteitä sikiää?!)
Henk.koht. mää kyl ostasin sen, mihin kaks kertaa,,,
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
...ja vielä lisäisin edelliseen, että sitä löytyy omistajien joukosta niin joka sortin toheloa, tuunaajaa ja koti-insinööriä, että hankkisin samalla rahalla PALJON mieluummin 40 tonnia ajetun asiallisella pidolla olleen, kuin poropeukalosäätäjältä 20 tonnia ajetun (jos siis voisin olla 100% varma sekä kilometreistä, että huollon tasosta).
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
...minulta ei kannata kysyä, mikä on paljon ajettu:
- vm 2000 Audin mittarissa tällä hetkellä 480tkm (ja taatusti kaikki ajettu mitä mittarissa on)![]()
- Grand Voyagerissa vasta 180tkm eli kautta aikain alakaa olemhan vähiten ajettuja autoja joita mulla on ollu ikinä
- Hayabusan mittarissa 110tkm, josta itte ajanu 60tkm neljänä kesä
Busalla meinaan ajella vielä piiiiiiiiiitkään. Entiset omistajat (kaksi henkilöä) ovat pitäneet kirjaa mitä on tehty ennen 50tkm ja itte jatkanu sitä sen jälkhen.
Ei ole tarttenu moottoriin tehä mittään, normi kulutusosat vaihettu...ja uskallan väittää ettei ole "hyvällä piolla", kun en jaksa tuota puunata ja kiillotella joka päivä. Mutta mulle tuo onki matkakaveri, luotettava sellanen, vaikkei kiiltelekhän koko aikaa ja pikku skraapua sielä täälä.
Mutta käy ja kukkuu. Mulle hyvä.
nimim. riittävän paljon ajetussa on jo kaikki kulutusosat vaihettu![]()
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Tämä jää aina mietityttämään vaikka tietenkin monella tavalla voi ilmaista. No kumminkin käsite sama.(pecha @ Tammi. 18 2011,15:52) kirjoitti
Mitä on kusipäinen ajaminen tai yleensäkkin särkevä ajaminen?
Kiinnostaa miten tämä asia käsitetään. Jotenkin itsellä on aina ollut se kuva pyöristä yleensäkkin että ne on tehty kovempaan käyttöön kuin autot joista tuntuu heti jotain leviävän jos vähän polkee tai ajaa sillain että iskarit oikein liikkuukin.
Tuli tässä yksi kaveri mieleen joka ajoreissulla yhtäkkiä veti tien sivuun ja sammutti pyörän. Paskat housussa pyöriin siihen pyörän ympärille ja sitten kyselin et mikäs ny?
"No kun teki mieli revitellä ja vaihtaessa pomppas rajottimelle pari kertaa et meniköhän se rikki nyt?"![]()
1300cc Suzuki
Kiitoksia vain hyvistä vastauksista...
Vaikeaa on tämä pyörän hankkiminen.. tekisi mieli odottaa kevääseen milloin vois ainakin periaatteessa kokeilla pyörän toimivuutta ajossa..mutta eri juttu onko sitten sopivia yksilöitä sopivasti hinnoiteltuna tarjolla..
Itse olen hieman skeptinen kaikenlaisia tuunattuja laitteita kohtaan. Mites tämmöset suuttimien vaihdot jne, voi olla vittumainen ruveta säätämään jos pyörä ei toimi "viritysten" takia.
Ja muutenkin jos on turhaan purettu paikkoja ja nyhrätty pultinkannat soikeiksi niin ottaa kyllä silmään ja kovasti.. Ei kai tässä auta ku ostaa uus pyörä...![]()
Suzuki Solifer S 50 '87 > Yamaha DT125R '90 > Yamaha FZS1000 '01
Varminta on ostaa liikkeestä takuulla jos halajat uudempaa peliä. Ota kuitenkin joku oikeasti prätkistä ymmärtävä mukaan ostoksille ja koeaja ehdottomasti ennekuin ostat!! Woblaukset, vänkäämiset, kilinät ja kolinat ynnä öljyvuodot huomaa vasta kunnon ajolenkin jälkeen. Halpa ei ole useinkaan hyvä ja kesää ei viitsi viettää huoltojonoissa.
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Tarkotus olisi tosiaan ostaa joku 5000-6000€ pyörä. Harmi kun ei löydy läheltä mistään liikkeistä FZS:ää. Järkevintähän olisi odottaa että tiet sulaa..mutta kun polttelee niin perhanasti...![]()
Suzuki Solifer S 50 '87 > Yamaha DT125R '90 > Yamaha FZS1000 '01
Oon kyllä sitä mieltä, että ei noita ajamalla alle 100tkm rikki saa. Toki jotain pientä voi joutua laittamaan, eihän ne ikuisia ole ja maanantai-kappaleitakin joillekin sattuu, mut sellasta se on. Ainakaan henk. koht. en oo yhtään ajoneuvoa rikki saanu, kunhan huollot vaan on hoitanu. Yritystäkin on ollut.
Eiköhän se sopiva sieltä vastaan satu, kun vähän malttaa odottaa. *
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Mun mielestä "kusipäinen ajaminen" kiteytyy hyvin siihen, että koneremontti on suoritettu tai vähintään männänrenkaat on jo kerran vaihdettu, eikä mittarissa ole sitä sataatuhatta enempää... Tai syö muuten kohtuuttomasti öljyä kilmetreihin nähden, mielestäni yli litra 1000km kohden on jo hieman paljon jonkunmoisen sisäänajon jälkeen.
Saattaa se kieliä myös huonosta huollosta edellisen omistajan kantilta, jos vain käytetään säännöllisesti huollossa, mutta muuten vain ajellaan, eikä viitsitä katsoa mittatikusta/silmästä, onko koneessa edes öljyä, ajellaan vaan, kyllä huolto ne sitten vaihtaa...
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96
Jep. Juuri näin.(JIMJAK @ Tammi. 19 2011,01:06) kirjoitti
Sanoisin, että pikkasen kun vielä malttaa oottaa, niin pyöriä rupee tulemaan myyntiin. Voihan se olla, että fasu ei kiinnostakkaan enää *![]()
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
Kawasaakissa on reilu satatonnia mittarissa ja öljynkulutusta ei pahemmin ole, ainakaan enään ku vuotava lauhuttimen letku korjattu.
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Ihan pelkästään vastaus "paljonko on paljon", niin aikoinaan uudella mantereella käydessäni ajoin paripäivää Harrikalla (en muista mallia, customi) joku 1400cc ja kuulemma mitään ei fillarille ollut tehty.
Mittarilukema (miljoonamalli) 485tkm... oli maili sellainen, mutta kilsoiksi muutettuna. Taisin kirjottaa ko. kilsoista jossain täällä toisaallakin.... *![]()
Pitääkö öljynvaihto välissä (10000km) lisätä öljyä?(Kumppari @ Tammi. 19 2011,13:18) kirjoitti
Hetkinen nyt ei ymmärrä![]()
Saattaapi tuo ollakkii että käypi kierrokset joskus melkein lähellä rajoitinta.
Mopedilla vasta takana vain 140032km matkaa ja mutkaa.
Pikkasen OT mutta kuiteskin...
Missään en noin väittänyt, mutta kyllä itse olen joutunut lisäämään, niin autossa kuin mopossa...(Pandemia @ Tammi. 19 2011,14:58) kirjoitti
Mielestäni siinä ei ole mitään kummallista.
Ai niin, itse olen pitänyt kawassani vaihtovälinä 5000 km ja eka kerran lisäsin n. 3 desiä lisää 3500 km kohdilla, ei paha.
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96
Ei pidä vetästä herneitä.(Kumppari @ Tammi. 19 2011,16:58) kirjoitti
Pikkusena huulena kirjootin vaan.
Eihän noilla kilometreillä varustettu kone vielä pitäisi "huono" olla. Kunhan joskus edes pikkasen huolletaan niitä.
Onhan se öv väli tossakin 6000km kirjan mukaan mutta ei ihan joka reissun jälkeen viittis ölppää vaihtaa.
Hyvä öljy, parempi mieli.vai miten se meni?
Itsellä vähän samat ajatukset, paluu 2-pyöräisiin 3 vuoden tauon jälkeen. Fillariksi valittu Yamahan YZF-R6R ja väri ehdoton punavalkoinen... Valitettavasti näitä ei taidettu tehdä tällä väriyhdistelmällä kuin vuosina ´06-´07 ja tästä johtuen pääkaupunkiseudun tarjonta on tälläkin hetkellä tasan 1kpl liikkeessä. Pyörällä on ajettu 17500km, hieman mietityttää että uskaltaako lähteä sijoittamaan noin paljon(?) ajettuun? Kaksi edellistä ninjaani jotka myin muinoin pois olivat molemmat alta 12tkm ajettuja, tosin vain kaksi vuotta vanhoja malleja myyntihetkellä.
Ja kysehän on siis tästä http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf-r6r/995853
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä
Juu ei kannata hankkia. Kyllä noin paljon ajetussa alkaa olla jo niin paljon vikoja, ettei tule kestämään juhannukseen asti. Ihme, että pääsit noista aiemmista eroon *(zx-6r @ Helmi. 08 2011,00:06) kirjoitti
Edit: Ja heti pahoittelut (asiattomasta?) kommentista, mutta en malttanut mieltäni kun en ole uskaltanut edes uneksia noin vähän ajetusta pyörästä *
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Point taken
Tämä on tällaista "nyyppä" spekulointia ku jokatoinen sanoo juuri noin ja jokatoinen että 600-satkuksi toi on jo paljon ajettu jne. Tonnisista kuullut että kestävät tosiaan sen 50tkm mutta 600-satkut sitten huomattavasti vähemmän, varsinkin nämä kierroskoneet... Mutta kai se on sit enemmän siitä kiinni miten niitä on "pidetty", pitänee tiedustella myyjältä huoltokirjaa etc.
Eiks noissa Yammuissa ole 10tkm välein huollot/kö? Mitähän tuohon malliin noin maksaa 20tkm huolto?
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä
Niin tai sitten kyseessä on ollut ihan valmistajan tunnustama "ominaisuus", joka on remontin yhteydessä korjattu.(Kumppari @ Tammi. 19 2011,13:18) kirjoitti
Nimim. en itseäni kusipäätä kummemmaksi luulekaan, mutta se, että bladeen tehtiin koneremontti 50tkm kohdalla ei kyllä mielestäni liity juurikaan ajotapaani.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Eläköön Essonbaarin jutut(zx-6r @ Helmi. 08 2011,21:59) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jep, valmistukseen liittyviä vipoja ei muuten ole tässä osiossa käsiteltykkään...(Juutana @ Helmi. 08 2011,22:06) kirjoitti
Mikäs bladeen iski, että remonttia piti tehdä?
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96