Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
    Onko ceparin ( 1000F -99 ) lähivalojen tarkoitus toimia vain toisella umpiolla? Lyhyet on tosi huonot verrattuna pitkiin ja ajattelin toisen H4-polttimon olevan rikki. Vaan eipä tule virtaa toiselle umpiolle lähivalon puolelle ollenkaan. Onko tämä yleinen käytäntö vai estääkö joku lakipykälä molempien lähivalojen palamisen vai onko joku piuha poikki jostain? Tarkoitus kyllä olisi saada molemmat palamaan ainakin syyspuolella, paljon tulee pimeällä kuitenkin ajettua...
    Noin ne kuulu toimia, ainakin mulla kahdessa edellisessä Cbr:ssä (92 - 93). Tuskin siihen mikään laki on syynä koska ainakin nykyisessä mopossa toimii tuplana lyhyet sekä pitkät valot.

Jostain olen lukenut että porukat ovat kyllä viritelleet molemmat valot toimimaan yhtäaikaa.
    Hyvä tietää! Seuraavaksi kiinnostaakin se viritys millä molemmat palaa... ettei tarvi tehdä ihan omaa viritystä, koska se on todennäköisesti huono ratkaisu! Eli onko johdotus kuitenkin valmiina, ja esim. releeltä on irrotettu johto, jotta vain toinen palaa. Vai onko todella niin, että pyörä on lähtenyt tehtaalta niin, että toinen lyhyt on tyhjänpanttina?
    Aiheeseen liittyen: 80-luvulla tuli ekat tuplavaloiset R- Suzukit markkinoille. Kaverin pyörää poliisitkin ihmetteli, miks sulla palaa vaan toinen lähivalo? Oli siis siihen aikaan jonkun sortin kummajainen. Jollain lisä johdolla ja releellä niitä sitten virittelivät palamaan yhtä aikaa. Joku viritti pelkällä johdolla kannat yhdistämällä ja poltti sitten valokatkaisijan.
    Itse en noista kytkennöistä mitään ymmärrä, mut omassa pyörässäni on kytkin, jolla ne saa palamaan yhessä tai yksin.
    XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...

Omassa 96- vfr:ssä oli samalla systeemillä valot tehtaan jäljiltä, kuten myös kollegan cbr 1000f:ssä. Oma tietämys sähkötöistä on ilmeisesti samaa tasoa aloittajan kanssa, joten pyysin huoltomiestä tekemään lähiajovalojen kahdentamisen kausihuollon yhteydessä. Tuli maksamaan satasen pari töineen ja osineen. Kannattaa kysyä tarjoukset kahdentamiselle lähiseudun pyöränhuoltofirmoista.

Lähivalojen kahdentaminen oli johonkin vuoteen saakka kiellettyä, mutta nykyään sallittua. Lähdettä en tähän jaksa direktiiviviidakosta kaivaa, mutta on kuitenkin googlella löydettävissä.

Operaatio on varmasti tehtävissä itsekin jos jaksaa väkertää johtojen, liittimien, kolvin ja hyvien ohjeiden kanssa! Riittävästi vain asennuskaljaa ja savun hälvettyä sitten koeajolle..
    VFR 750f -96
    Voip olla ettei CBR:n toinen umpio ei liene edes tarkoitettu lähivalokäyttöön. Ainakaan edellisversion ´92-malisessa ei ollut lähivaloille tarkoitettu ja valokuvio oli mitä sattu. Yhdelle kaverille aikanaan rakentelin.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    Umpiot lienevät kuitenkin merkitty joko HR ja HC, taikka sitten HCR.

Tuo merkitsee sitä, että nuo kaksi ensimmäistä ovat vain joko lähi - tai kaukovaloumpioita, viimeinen on sitten se yhdistelmäumpio.

Muut kuin yhdistelmäumpiot eivät saa näyttää molempia valoja, setä sininen antaa siitä maksulapun.
    Niinhän se oli että joskus -90 luvulla nuo tuplalähivalot tuli lailliseksi. Sitä ennen ei saanut palaa kun yksi. -89 r suzukissa oli molemmat umpiot lähi/kauko valolle ja riitti kun vaihto tällasen polttimon niin jo pelitti.
    Mielenkiintoista! Paljon viisaampi olen tässä asiassa, kun ehdin käymään tallilla. HR / HC/ HCR-merkinnät täytyy tsekata, mutta edelleen ihmettelen, jos umpio on vain toiselle valolle tehty ja silti polttimona on H4. Muistaakseni H1, H3, H7 on kuitenkin jo vanhoja keksintöjä.
    Itellä aikoinaan -93 1000F:ssä oli sama "vika". sieltähän puuttuu toisesta umpiosta/liittimestä pitkänvalon johto ja muistaakseni liitinrungosa itse liitin. Laiskana miehenä haaroitin vaan johdon viereisestä umpiosta, isommalla työllä saa tietysti paremman, mut kyllä noinkin valoa riitti mun tarpeisiin.

Vähän lisäystä vielä..

Tästä tais olla joskus täälläkin puhetta, voi olla että muisti tökkii..
    Muistaakseni rekisteriotteessa lukee erikseen, jos molemmat valot ei saa palaa. Jos mitään ei lue - silloinhan tietysti saa palaa! *

Omassa -93:ssa oli vain toisen umpion kohdalla merkintä HC/R toisesssa muistaaksen HC. Johto näkyy oleva teipattu liittimen taakse, joten lyhkäisen saa toimimaan kytkemällä johdon.

Tosin pyörä pitää rekistöröinti katsastaa keväällä, joten johto pitää kytkeä vasta katsastuksen jälkeen. Voi olla että rakenna valot releillä, koska tarkoituksena on laittaa HID sarja.

Minun puolesta virkavalta saa sanoa valoista mitä tahansa, koska pyörällä ajaessa pieni vastaantulijoiden/sivuteiltä tulijoiden häikäisy ei ole lainkaan pahitteeksi. Jää ainakin kerran vähemmän yliajetuksi.

Autoissa olen käyttänyt HID sarjoja n.5 vuoden ajan ja vielä ei ole tullut erimielisyyttä virkavallan kanssa (ei H4 umpioissa).

Muutama Saab
    CBR1000F -93
    Oikein suunnattu lähivalo häikäiseekin hieman sen epäsymmetrisyyden osalta.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    Kävin tallilla katsomassa merkinnät umpioista, oikea puoli on HR ja vasen HCR, eli lähivalojen kahdentaminen ei onnistu.

Vaihdoin samalla polttimoiksi Osramin *Night Racerit, täytyy toivoa niistä edes pientä parannusta valoihin. Ja onhan syksyn pimeisiin öihin vielä pitkä aika...
  14.  
    Se toinen valo ei ole tarkoitettu lähivaloilla toimivaksi vaan ainoastaan kaukovaloksi. Lasin rihlaus on sen mukainen eli ko. umpion valokuvio lähivaloilla on väärä. Edellä mainitut kirjainyhdistelmät kertovat mihin käyttöön ko. valoumpio on tarkoitettu. Lisäksi ko. umpiot on sijoitettu kahdennussääntöjen vastaisesti.
    Em. seikkojen vuoksi lähivalojen johto on maahantuojan toimesta poistettu tai sen on jo valmistaja jättänyt pois.