Moi!
Pyörässäni on ollut käyntihäiriöitä niin, että tehot loppuvat noin 80 km/h jälkeen ja moottori ikään kuin pätkii sitä suuremmissa nopeuksissa. Alhaisemmilla tehoilla sitä voi kierrättää, joten epäilin vian olevan polttoaineensyötössä. Siksipä irroitin kaasarit puhdistusta varten, ja tämän näköinen imuventtiili löytyi. Pitäisikö asialle tehdä jotakin vai onko normaali ilmiö? Mistä mahtaa johtua? *
Kolme "vikaa" olen siitä löytänyt.
1. saastejärjestelmän letku halki (Letku vie pakopuolen jostain läpistä (Air Suction Valve) ilmansuodattimille)
2. kaasuttimien imupuolen kumit irronneet ja "likaista" ilmaa päässyt kaasuttimiin, en tiedä kuinka kauan, ehkä 1-2 tkm
3. alla kuvattu imuventtiili ei näytä ihan normaalilta
Kaipaisin mielipiteitä, voisiko joku näistä vioista olla käyntihäiriön syy ja erityisesti siitä, kannattaisiko sylinterikansi avata ja venttilit puhdistaa?
Pyörä on Kawasaki W650, jolla ajettu 103 tkm. Moottori on 8-ventiilinen vertikaalitwini, ja loput kolme imuventiiliä näyttivät melko siisteiltä. Tarkastin venttiilivälykset syksyllä ja muutoksia edellisiin arvoihin (säätöväli 12 tkm) ei juurikaan ollut, ehkä 0,01...0,02 mm. *
![]()
Kawasaki W650
Noiden löytämiesi oireiden perusteella veikkaisin kyllä venttiilivikaa.
a) tuon yhden venan välys on liian suuri > vuotaa
b) tuo vena on kiero > vuotaa
c) Venttiilin varren kumi vuotaa öljyt lautaselle
Ilmoittamasi kohdan 2 vuoto aiheuttaa kyllä heti käyntihäiriöitä (liikaa ilmaa) mutta ei mielestäni yhden venttiilin voimakasta krstautumista.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
hyvä kuva
saatkos mitattua puristukset?
tai ohivuodon??
ton venttiilin tiiviyden kyllä voi nähdä ihan saippuavedellä ja paineilmallakin, kun on kerran noin hyvin näkyvillä...
en lähtis purkamaan pelkän likaisuuden takia.
kaikki imu ja saastelaitteiden vuotokohdat voi aiheuttaa käyntihäiriöitä ja kuvaamastasi oireesta voisi päätellä pannun menevän laihalle... minkä väriset tulpat oli?
keskenään samanväriset??
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Eipä ole mittaria.(adville @ Tammi. 12 2011,00:11) kirjoitti
Tulpat olivat ihan ok, kärkivälit kohdillaan ja keskenään hyvin samanlaiset. Vasen (sama, josta tämä venttiili) ehkä aavistuksen mustempi, ja pyörä on seissut pari kuukautta ennen tutkimista.kirjoitti
Pyörä ei pöläytä sinistä, kun käynnistää, joten merkittävästi ventiiliohjurin kumit tuskin vuotavat.
Minulta hajosi kesällä ketjuöljypullo (käytän moottoriöljyä ketjuihin) penkin alle, joten imuilma on saattanut ottaa siitä öljyä mukaan, mutta välissä on vielä suodatin, joten en usko sen olevan syypää. Ja silloin vaikuttaisi varmaan kaikkiin venttiileihin.
Kiitos! aikamoista taiteilua pokkarikameran ja magliten kanssa. Salama ei mahtunut samaan aukkoon linssin kanssa.kirjoitti
![]()
Kawasaki W650
Lisäys aiempaan: Myös oikean sylinterin vasen imuventiilli on hieman karstottunut, mutta molempien sylinterien oikeat imuventtiilit ovat siistit. Voisiko kyse olla jostain rakenteellisesta lämpöerosta tms?
Kawasaki W650
EI osaa sanoa, mutta heitä helvettiin ne saastehärvelit ja tulppaa lähdöt kaasareilla. Tilaat CMSNL'ltä japanin osat niitten tilalle. Tai tulppaat hyvin sen putken siellä venakopan päässä.
Ja noin kun W menee laihalle, alkaa juuri kuvailemasi tehon tippuminen jne.
Kun saasteletku halki ja vielä horinut ilmaa väärästä välistä niin varmaan ei toimi.
eli sanoisin, letkut/putket kuntoon ja kovaa ajoa.
tämä parin kesän W kokemuksella...
Letkut pitäisi olla nyt korjattu, enää on jäljellä tuo ventiili-ihmetys. (Jos ei haittaa mitään, niin en avaa, mutta jos on potentilaalinen ongelmakohta, niin nyt olisi aikaa avata tuo kansi.)(injunjack @ Tammi. 12 2011,10:53) kirjoitti
...ja se, että millä ihmeellä kaasarien imupuolen kumit saisi pysymään paikoillaan. Alkuperäinen jousiklemmari ei paljoa purista ja kumit tuntuvat irtoavat helposti. Pitäisikö kaasuttimia siirtää jotenkin taaksepäin löysäämällä niiden etupuolen kiinnityksiä, vai miten nuo oikeaoppisesti kiinnitetään?
Kawasaki W650
mä en avais, jos letkut nyt ehjiä.
Jätitkö ne turhat ilmankierrätyspöntöt paikoilleen ja toimintaan?
Enkä valitettavasti osaa auttaa tossa kaasariasiassa, kun mä ensitöikseni poistin kaiken ylimääräisen painavan pyörästä, eli myös noi alkuperäset posket ja ilmanputsarit.
Voisko ne olla liikkuneet tai kutistuneet vuosien saatossa ne ilmanputsarin puoleiset kumit?
Ei kantta kai muuten tarvitsisi avata, mutta tuo venttiilli ja sen tiiveys/kunto jäivät mietitytämään. Ja pyörällä on ajettu jo yli 100 tkm, jotta voisi sinne ehkä kurkatakin. Uusi kannentiiviste maksaa 36 euroa ja työtä tuohon mennee ilta pari. Ohivirtausmittaus olisi toki yksi mahdollisuus, mutta kun ei ole oikein, millä vielä pyörää ammattipajalle.kirjoitti
Juu, ihan alkuperäisenä ajattelin letkut pitää, luotan enemmän pyörän suunnitelijaan kuin itseeniEikä tuo saastesyteemi kovin monimutkainen ole, lisäilmaa vain päästetään pakosarjaan ylipaineläppien kautta ja välissä on yksi alipaineohjautuva venttiili, jonka tehtävä on ilmeisesti estää ilmavirtaus moottorijarrutuksessa tms. Tuon systeemin letkuvuotojen ei kai *pitäisi olennaisesti käyntiin tai tehoihin vaikuttaa, enemmänkin ehkä paukkeeseen moottorijarrutuksessa.
En tiedä, voiko kumi kutistua. Ihan ok ne ovat noin elastisuuden puolesta, mutta eivät vain tahdo pysyä paikoillaan. Ehkä niihin pitää viritellä joku letkuklemmari tms.
Kawasaki W650
On muuten suunnittelija suunnitellut pelin toimimaan ilman tota saaste härveliä Japanin saarella ja ehkä myös koko muussa kaukoidässä. Kawasakin original osia käytin itse, kun poistin tuon systeemin.
Samaten.(s3m @ Tammi. 12 2011,13:44) kirjoitti
Ja kyllä 10v vanhat kumiosat voivat olla väljiä, tai kireitä tai muuten hieman muotoansa muuttaneita.
edelleen olen sitä mieltä, että kokeile ehjillä kumiosilla/ tiiviillä kumiosien ja letkujen kiinnityksillä miten peli toimii.
ennenkuin avaat kantta...
Mulle tulee kumminkin mieleen venttiilin ohivuoto. Kun 80-luvulla ajelin -79 tuutilla rauhallisesti niin ok. Mutta kun alkoi vedättämään isommalla vaihteella, niin rupes "röpistämään" ja vähän niinku teho heikkeni. Venttiilin läppäys ja säätö ni loppus. *![]()
Kiire?? Muka, tässä valmiissa maailmassa.
No nyt on sitten kansi auki (ja lohko rikkimutta siitä on eri ketju) ja venttiilit irti.
Ensiarvion mukaan imuventiilit olivat hyvässä kunnossa ja pakoventiillit eivät niin hyvässä. Tein kannella "bensatestin", eli käänsin sen ympäri ja täytin palotilat bensalla. Yksi imuventiilli vuosi hieman, loput pitivät. Pakoventtiilit vuosivat taas melkoisen paljon.
Vilkaisu seetipintoihin kertoi samaa. Imuventtiileissä siistit, pakoventtiileissä varsin kirjavat, mutta luultavasti hiottavissa tahnalla kuntoon.
Se, mikä jäi pohdituttamaan oli pakoventiilien väri. Kaikken lautaset olivat yläpuoleltaan vitivalkoiset ja osa pakokanavastakin valkoinen. Venttiilien mäntäpuoli oli nomaalin värinen ja hieman karstoittunut.
Onko tämä vika vai ominaisuus? Jos vika, niin mistä johtuu? Käy laihalla? (Kone on ilmajäähdytteinen)
![]()
Kawasaki W650
kirjoitti
Taisit jo vastata itsellesi tuossa aiemmin? Jos kannessa pakovenojen vieressä tungetaan raitista ilmaa sekaan ja lieska loimottaa niin kyllä siinä ainakin kanavan pinnat väkisinkin vaalenee.(retrokawa @ Helmi. 05 2011,01:09) kirjoitti
[quote=Talttapää,Helmi. 05 2011,09:46]Saastejärjestelmä tunkee raitsita ilmaa vasta pakoputkien tyveen ja on vaikea kuvitella, että ilma kiertäisi pakoventtiilien kautta. *Tämä valkoisuus on siis pakoventiilien lautasissa ja orastavasti sylinterikannessa ventiilien yläpuolella. Siellä, mihin ilmaa tulee, pakosarja on täysin musta.kirjoitti
Kawasaki W650
Kannenpulttien avaaminen.(injunjack @ Helmi. 07 2011,13:31) kirjoitti
(ks. http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....;&#top)
Kawasaki W650
[QUOTE= (retrokawa @ Helmi. 06 2011,17:12)]vähän laihalla käynyTalttapää,Helmi. 05 2011,09:46 kirjoitti
YZF1000R