Talven aikana on taas ajankohtaista päästää oma LT eroon vanhasta ilmanputsarista, öljyistä, tulpista ja muutenkin tehdä tsekkauksia.
Ajankohtaista myös jarru-, kytkin- ja jäähdytysnesteiden vaihto eli nuokin voi heittää samalla.
Ehkä avata myös tuo kuuluista perä ja tsekata missä kunnossa laakeri siellä sisällä on. Vaihtoon en nyt ihan tässä vaiheessa vielä kuitenkaan ryhdy.
Eli, jos joku LT kuskeista ei vielä ole päässyt omien katteidensa purkamisen makuun, voisi tämän session tehdä tässä jokin sopiva lauantai yleisön kera jolloin itse kukin voisi ihmetellä miten homma toimii.
Paikkana Espoo.
Kiinnostusta?
Eli mukaan tulossa:
Pekkavee
C-A-D
reimaj
jysky
jadu
oh2kw
sefo
Ajankohta 8.1.2011.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Jos sen perän pöydälle asti nostat ja vielä avaatkin, niin eikös kannattaisi samaan syssyyn heittää sisään uusi laakeri kans? Onhan sulla siinä jo kilometrejäkin kaiketi sen viisikymppiä vai kuinka?(iaj @ Loka. 18 2010,08:16) kirjoitti
Sinällään helpossa hommassa vaikein osio on sen vanhan laakerin irti kiskominen. Siihen kannattaa hankkia mahdollisimman sopiva ulosvetäjä. Haasteena on ahdas paikka ulosvetäjän kynsille. Itse kun semmoisen Bilteman kolmihaaraisen kynsiä rälläköin ohuemmiksi, niin poikkihan niistä kiskoessa yksi meni.Onneksi ne sakarat oli kaksipuoleisia, joten oli vielä toisen puolet kynnet, joita sitten ohensin vähemmän radikaalisti. Ja lähtihan se vanha laakeri...
Kun tuossa ulosvedossa jotenkin onnistuisi erikseen kylmentämään akselin ja kuumentamaan laakerin (kuten paikalleenlaitossa, jossa laakeri putoaa paikalleen ilman mitään kolisteluja) niin sitten tämä vasta helppo homma olisikin.
Ja sitten tietysti se shimmauksen tarkistus kuten "Charlie VT":n videolla esitetään...
Omassani shimmilevy oli (sattumalta?) toleranssin mukainen, joten ilmankos tuo ei koskaan sen kummemmin ole oireillutkaan.
Tein siihen shimmauksen tarkistukseen sellaisen simppelin mikrometri + teline-työkalun, jota saat toki lainata, jos haluat.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Nooh, pitää katsoa. Kilometrejä sillä on jo kohta 70tkm takana. Odottaa tuossa vielä tuo VaraPeräkin.
Lähinnä oli mielessä avata se siinä paikallaan jotta pääsee tutkimaan sen syövereitä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Jovvainko..?(pozo izquierdo @ Loka. 18 2010,09:49) kirjoitti
Hei hetkinen, tarviikos tuota "shimmaamista" tehdä laisinkaan jos vaihtaa vain ISON laakerin....? Olisin itse sitä mieltä että silloin jos vaihdetaan se pohjalla oleva, eli pienempi laakeri, niin silloin rattaiden keskinäinen etäisyys (purenta-asento) saattaa muuttua, eli ei isomman laakerin vaihdossa.....
Mä mitään tiedä mut oikaiskaa joku ....![]()
Niin arvelinkin...(iaj @ Loka. 18 2010,10:11) kirjoitti
Laita se VaraPerä vaan kiinni ja ota se entinen pukille ja vaihda siihen uusi laakeri. Ja siitä tulee sitten taas se uusi VaraPerä hyllyysi.
Se paikalla avaaminen kuulostaa just semmoiselta hommalta, joka tehdään jossain Bulgarian ja Romanian rajaseuduilla kun peräöljyt on just lurahtaneet takarenkaalle ja paikallinen Gaz-huoltaja on jostakin löytänyt sattumoisin melkein samannumeroisen laakerin...
Eli ei siitä perän avaamisesta ilman laakerinvaihtoaikomusta paljoa kostu. Siellä on 100% varmuudella hyvin herkistynyt 70.000 km pyörinyt iso päälaakeri, ja öljyiset hammaspyörät. Kun laitat siihen uuden laakerin (oikein shimmattuna) + stefan tiedät, että sillä uudella laakerilla ei ainakaan ole allaan 70.000 kilometriä...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Tällä mainitulla shimmauksella ei ole mitään tekemistä noiden hammaspyörien keskinäisen etäisyyden kanssa.(mchuurre @ Loka. 18 2010,12:26) kirjoitti
Kysymys on koko perämurikan kannen oikean esijännityksen (engl. preload) säätämisestä, joka puolestaan vaikuttaa tuon ison laakerin osakseen saamaan aksiaalikuormaan.
Eli kehotan tutustumaan oheiseen videoon:
http://www.bmwlt.com/uploads/lt_final_drive_rebuild.wmv
Siinä tämä jenkkien peräguru Charlie VT, opastaa kädestä pitäen tuon shimmauksen. (video on aika pitkä ja vähän vanhalla tekniikalla toteutettu, mutta erittäin havainnollinen)
Kaveri on sittemmin purkanut melkoisen määrän pykineitä LT:n periä ja havainnut tiettyä yhtäläisyyttä ennenaikaisesti hajonneiden päälaakereiden ja puutteelisen / väärän shimmauksen välillä
Tämä Charlie VT (Curtis oikealta etunimeltään) antaa muuten elinikäisen takuun ilmaiseksi korjaamilleen perille. Yhtään ei kuulemma ole vielä hänelle palautunut...
t. pozo
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
tämä on mahdollista vain bemari palstalla.kirjoitti
![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Niih...eiks oo hienoa, että tovereille tarjotaan jeesiä! *(jaket @ Loka. 18 2010,12:50) kirjoitti
Muilla foorumeilla vissiin jokainen nyhrää mopojensa kanssa yksinään...
t. pozo
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Ihan uteliaisuuksissani voisin tulla kuokkimaan LT-porukan happeningiin, jos sallitaan. Kun mulla on vain toi GS.(jaket @ Loka. 18 2010,12:50) kirjoitti
On niissä sama perä kuitenkin.
Koska tämä sessio on?
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Oma LaaTikko kun on jo purettuna tallissa (kaasuvaijereiden ja starttireleen vaihtoa odottamassa sekä vielä näkymätöntä rikastumista, joka mahdollistaisi iskareiden vaihdon Öhlareihin), niin suatan tulla paikalle renkaita potkimaan ja apukäsiksi, jos sellaisia tarvitaan...
<p>2002-2014</p>
Marraskuun viikonloppu voisi olla hyvä, heitetään vaikka 27.11. ilmaan jos kiinnostusta riittää.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Mitä nyt pikkasen loskaa.... ja hirveitä...(mchuurre @ Loka. 19 2010,11:47) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Miks vasta ens vuoden marraskuulle??(reimaj @ Loka. 20 2010,21:37) kirjoitti
Aikansa kutakin...
Työvuoroista riippuen voisin minäkin raahautua paikalle. Pozon pitämät ekat tupperit jäi mun osalta vähän huonolle seuraamiselle,
kun CAD:in kanssa viriteltiin samaan aikaan Autocomia mun LoTjaan.
Aikansa kutakin...
Eiköhän tänä vuonna kuitenkin...(ttdriver @ Loka. 20 2010,22:09) kirjoitti
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Minulla on omat tupperit menossa Torniossa, illalla vaihdoin ilmanputsarin takaisin originaaliksi, ja tankki meni jo paikoilleen. Tuntuu, ettei Suomessa yhdelläkään liitin-tukkurilla ole pieniä, siroja metallisia pa-letkujen pikaliittimiä, joissa olisi sulku myös urospuolessa. Niinpä jätin nuo muoviset hänksöttimet vielä paikoilleen, toivottavasti ne vielä vuoden kestää. Tänä iltana vielä öljyt sisään ja muovit nippuun, niin voikin alkaa odottelemaan seuraavaa kevättä. Iridium tulpat olivat n. 50000 km, nyt oli jo vaihdon aika.
Elähän kuoma hötkyile sen moponkasaamisen kanssa kun ei oo vielä paras rakentelukausi edes alkanut!
Koko talvi on aikaa metsästää niitä kunnollisia metallisia bensapikaliittimiä. Ne muoviset on nimittäin kyllä aikapommi, enkä itse saisi pahaakaan rauhaa kun on nähnyt miten helposti napsahtelevat poikki. (Vrt toveri JOV:n kohtalo viime BMWKLTIBIIOF:n ajolenkillä...ei onneksi syttynyt palamaan koko mopo.)
Niitä kunnollisia saa vaikka jenkkilästä, jollei täältä lähempää löydy.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Noita liittimiä voisi kyllä metsästää, itselläkin käynyt tuo mielessä. Kahden sekunnin etsimisen jälkeen ainakin näitä on maailmalla käytetty. Ko. pulju ei vain lähetä tänne...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Näyttää olevan osat 13317659120 & 13537700800 joilla ovat korvanneet nuo muoviset ja ainakin tuolla maxbmw sivulla hintakin on alle noiden aftermarket versioihin verrattuna.
Pitääpä soittaa Heinolle noista...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Minä kyselin noita liittimiä paristakin BMW-huollosta, EMC:ltä Oulusta ja muistaakseni Heinolta jostakin, mutta ei ne tunteneet edes sitä varaosanumeroa, joka on Usan BMW nettivara- osaluettelossa. Ei myöskään muutama hydrauliikka-/pneumatiikkaosatukkuri.
USAsta nuo kai tulis tilaamalla.
Siell bmw:llä on kaksi eri listaa osista. Yksi on tämä mitä myyvät normaalisti tiskiltä ja toinen jota käyttävät huollon puolella.
Tämä voisi hyvinkin olla tuon huollon käyttämä.
Samaan törmäsin kun etsin GSA:han yhtä virtaliitintä.
Ihan sama juttu kuin terveyskeskuslääkärissä käynti: tauti ja siihen lääke pitää olla tiedossa kun menee sinne, sen jälkeen voivat kirjoittaa sen reseptin ja parantuminen alkaa!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tuolta varmaankin löytyisi kunnolliset liittimet.
Suomen Pikaliitin
Itse ostin sieltä muutama vuosi sitten muoviset, jotka ovat kyllä toimineet.
Näyttää siellä olevan metallisiakin.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
BMW on näköjään vaihtanut vain tuon 13537700800 metalliseksi mikä on se uros osa: hinta 29€, toimitusaika 2-4 päivää.
Eli se muovinen naaras jää tässä kuviossa vielä sinne. Pitääpä miettiä...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Joo, noin se BMW-guru Matthias Krist munkin mopon fiksasi eli vaihtoi nimenomaan sen urosliittimen metalliseen. Naarasliitin jäi entiseksi eli muoviseksi, jonka kyllä pitäisi kaiken järjen mukaan kestää maailman tappiin - siihen kun ei kohdistu samaa vääntöä kuin urosliittimeen.(iaj @ Loka. 26 2010,12:13) kirjoitti
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Juu, se toinen puolisko niille oli tuntematon. Minulla oli sellainen käsitys, että ne siellä Saksassa olisivat vaihtaneet molemmat puolet. Minusta niissä molemmissa osissa on se letkukara kuitenkin samanmoinen, yhtä huono tai yhtä hyvä
Pekka oli löytänyt linkin, missä näkyy olevan oikeanlaisia liittimiä, ainakin tuossa MC / LC sarjassa on liittimiä myös kahdella sululla.
BTW Suomen Pikaliitin selvittää paljonko ko. liittimet sitä kautta maksavat. Heillä ei ollut hintaa, joutuvat kysymään sitä tehtaalta.
Ongelma siellä on se, että heillä ei sitä ole hyllytavarana, vaan 25 kappaleen satsissa joutuvat tilaamaan ja tietysti mielellään toimittavat ne kaikki eteenpäin...
Eli löytyykö kiinnostusta 12 LT:hen tilata jos hinta on sopiva?
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN