Olen katsellut netistä uutta kypärää ensi kesän ajoja varten. Minulla on ennestään Arain umpikypärä (mallia en muista), ja olen ollut siihen varsin tyytyväinen. Mutta nyt haluaisin nykyisen Arain rinnalle avopotan, ja silmäni iski Schuberthin J1:een. Mainoslauseet ainakin lupailevat nautinnollisia ajohetkiä, mutta onko kenelläkään omakohtaista kokemusta ko. kypärästä?
ei omakohtaisia, mutta veljeni on kovasti tykännyt ko kypärästä ajellessaan mönkimellänsä... hää vertaili sitä moneen aikaisempaan avopottaansa ja sanoo, notta olis toooooosi hiljanen verrattuna niihin
(oli varmaan tosi hyödyllinen tieto)
![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Jos avokypärä pitää olla, niin sitten tuo on hyvä valinta, koska siinä kuitenkin on leukasuoja.
Dixi et animam levavi
Ihan kohtuu kypärä. Ei ihan samaa fiilistä kun oikeassa avokypärässä, mutta vastavuoroisesti hiljaisempi ja turvallisempi. Kivempi käytössä kuin umpikypärä. Kelpo kompromissi siis.
Kandee sovittaa kunnolla, kokomerkintä ja käytännön koko heitelee. Itellä julman iso pää ja M kypärä.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Vähän aikaa ajelin sellaisellakin. Tuppasi se komposiittileuka unohtumaan milloin minnekin. Parasta siinä on näkökenttä.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Mulla on J1 ollut käytössä kolme ajokautta. Hyvä kypärä lähes kaikinpuolin!
Hiljainen, mukava ja valtavasta koosta huolimatta melko kevyt. Ensimmäinen kypärä mulla, jossa ilmastointi todellakin toimii! Aerodynamiikka tuntuu myös olevan onnistunut: Ei heilu, eikä huoju, ainakaan Street Bobilla ajaessa edes motarinopeuksissa. Leukakaari tuo turvallisuuden tunnetta.
Miinuspuolina voisi sanoa ton valtavan koon(lähinnä siis esteettinen syy). Visiirin mekanismi on aika heikkoa tekoa(kannattaa avata ja sulkea visiiri varovasti, eikä esim. "läimäyttää" sitä kiinni). Visiiri on melkoisen suurikokoinen, eli liian kovassa vauhdissa visiirin avaamisen kyllä huomaa...Myös tuo voi hajottaa visiirin mekanismin, mutta takuu toimii.
Hihnan pikalukko on ok, mutta DD-lukitus ois parempi. Kypärää ostaessasi, sitä kannattaa kokeilla päähän! Kokeillessani kahta numeroltaan samankokoista pottaa, olivat ne silti eri kokoisia...
![]()
edit. Miinuksiin vois lisätä myös sen, ettei tuohon saa tummaa visiiriä. Toisaalta plussaa siitä, että esim. S1-mallin visiiri sopii suoraan J1:sen kiinnikkeisiin, jos haluaa pikkasen pienemmän visiirin pottaan. Mulla on tuo ja on ihan näppärä hellekelillä!
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
http://www.webbikeworld.com:ssa on tosta juttu.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kiitos kaikille kokemusten, omien ja tuttavien, jakamisesta.Pitää vielä käydä kaupassa koettamassa, miten potta päähän istuu, mutta siellähän ei sitä ajotuntumaa saa, joten näistä kommenteista oli paljon apua.