Onko kukaan muu purkanut CBR 1000f:n konetta? Jakoketjun vaihto-operaatio menossa ja tarkoituksena vaihtaa alkuperäinen ketju katkaisematta sitä. Moottoria purkaessa tuli eteen mielestäni hyvinkin löysä öljypumpun ketju.
Ketju pääsee heiluttamalla osumaan vieressä oleviin pultteihin. Lisäksi öljypumpun akselissa on pitkittäistä välystä. Koneessa ei ollut mitään öljynpaine ongelmia ja ainakin yläkerta on hyvässä kunnossa (ajettu 114tkm). Netistä imuroidussa service manuaalista ei löytynyt tarkempia tietoja ketjusta.
Edit. Piti mennä CBR:n ketjun alle
Muutama Saab
CBR1000F -93
Noista ketjuista olen sen verran ymmärtänyt, että löysiä ovat alunperinkin. Muistaakseni MP-maailman uuden VFR:n kestotestin koneen purkukuvassa näkyi olevan ketju, joka oli löysä. Kuten kuuluikin. Siitä ymmärsin, että se löysyys kuuluu asiaan. Ei kai kuitenkaan sen verran, että ketju pääsee hakkaamaan pultteja ynnä muita.
Semmonen nimimerkki kuin Sefo sanoisi viisaammat sanansa?
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Sama ongelma tullut itsellä vastaan. Samainen ketju oli tosi löysällä. Ei kuitenkaan hakkaa mihinkään kiinni. Mistään en ole myöskään löytänyt ohjearvoja mikä olisi sellainen ok kireys/löysyys.
Kuitenkin kannatta miettiä vaihtaa kyseistä ketjua kun kone kerrankin on auki.
Itse pistin kaikki ketjut koneen sisältä uusiks, kilometrejä noin 115tkm omassa 1000F:ssä.
Allt kva rinnär fran nesan te mun e heimååt. Käännös: Kaikki mikä valuu nenästä suuhun on kotiinpäin.
Meinasin maanantaina kysellä ketjujen hinnat ja tilailla uudet. Jakoketju ja toinen ohjuri on jo hommattu ja pitää vielä tarkastaa etummaisen ohjurin kunto ja mahdollisesti tilata myös se.(Limppa @ Tammi. 08 2011,07:59) kirjoitti
Öljypumpun ketjun liikematka oli liki 2cm eli n. 1cm suuntaansa.
Muutama Saab
CBR1000F -93
Kerroppa miten tilanne muuttui kun uusi ketju on paikallaan. Ihan mielenkiinnosta, uskoisin, ettei hirveästi tilanne tuon löysyyden suhteen muutu.
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Kannattaa myös tarkistaa laturin/startin ketjun kiristäjän/ohjurin kunto. Näissäkin on joskus ollut jotain ongelmia paljon ajetuissa 1000F:ssä.
Allt kva rinnär fran nesan te mun e heimååt. Käännös: Kaikki mikä valuu nenästä suuhun on kotiinpäin.
Itse lähtisin purkamaan hommaa siitä päästä, että ottaisin selkoa, paljonko siinä kyseisessä ketjussa oikein kuuluu olla löysää.
Voisin veikata, että kyseinen tieto on service manualissa, ja jollei ole, niin se on ainakin Brandtilla tai jollakin muulla kokeneella Honda-huoltajalla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Öljypumpun ketju on löysä alkujaankin. Riittää kun vaihtaa uuden ketjun tilalle. Tärkeintä on tarkistaa, ettei ketju ota mihinkään kiinni. Löytyykö jälkiä koneesta tai alumiinisilppua?
Toinen jakoketjun ohjureista voi vaihtaa suoraan, mutta toisen kohdalla homma onkin hieman kinkkisempi juttu. Ohjurin kiinnitystapit ovat joko sylinterirymän tai sitten lohkopuoliskoiden välissä.
Kun kerran öljypohja auki, niin samalla hyvä tarkistaa starttiketjun kiristäjän kunto. Starttiketju tulee olla kireä. Kiristäjän vaihto tietää koneen purkua. Starttiketjukiristäjä 1000f:n heikko lenkki.
sc21 mallissa hajoaa kiristäjä.
sc24 mallissa taas kuluu starttikytkimen massalevyt.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Kone on jo purettu atomeiksi alakerran osalta. Pahempia jälkiä ei löytynyt, mutta öljypumppu menee vaihtoon muista syistä.
Kytkimen ulompi kehä pitää vaihtaa ja siitä on lohjennut jousen pidikkeitä irti ja metalli silppua oli päässyt pyörimään öljypumppuun.
Vaihdan varmuudeksi laturin/startin ketjun sekä laahaimen, koska kiristin oli melko ulkona ja pitää vielä tarkistaa nuo massapalat (Startti toimi ok)
Muutama Saab
CBR1000F -93
Suosittelisin myös yläkerran purkamista ja kaikkien osien pesua ja varsinkin öljykanavien pudistusta. Jos silppua öljypumpussa, niin vaarana on että silppua mennyt öljynkiertoon. Kun kone kerran korkattu, niin työ kannattaa tehdä kunnolla.
Startti/laturi ketjun vaihto oikea toimenpide, koska tuppaa tuossa mallissa venyä yllättävän paljon.
Minkä vuosimallin 1000f sulla on? Miltä kampiakselin lakrut näyttää?
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Allekirjoituksen -93. Yläkerta avattu nokka-akselien osalta. Missään ei ole jälkiä metallisilpusta. Tarkoitus on huuhtoa mahdollisimman hyvin.
Öljypumppuhan on ennen suodatinta, muut suodattimen jälkeen.
Kampiakselin liuskat ihan OK kunnossa, pientä kiillottumaa laturin ketjun suuntaan, kiertokangen pinnat uuden veroiset.
Muutama Saab
CBR1000F -93
Tilannehan näyttää valoisalta.
Miltä öljypumpun sihti näytti?
Putsaa myös vaihteiston rattaat hyvin, ettei al-paloja jäänyt rattaiden väliin, jos kerran kytkimestä irronut paloja.
Saisitko kuvia yläkerran laakeripinnoista sekä halkaistusta koneesta tänne?![]()
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Koneesta ei tullut otettua kuvia. Nyt se on jo takaisin rungon sisässä.
öljypumpun sihdistä löytyi ko. metallinkappaleita, joiden poistossa oli oma työnsä.
Tilasin varmuudeksi uuden kampiakselin laakerit Hollannista (n.190€). Tarkemmin verratessa vanhoja ja uusia, niin mitään tarvetta ei loppujen lopuksi olisi ollut.
Uusi öljypumpun ketju oli muutaman millin vanhaa lyhyempi, mutta jäi edelleen mielestäni löysälle. Laturin ketjussa ei huomannut mittaeroa, mutta kiristin jäi reilusti sisemmäs, joten nyt löytyy taas kiristysvaroja.
Jakoketjun asennus oli myös huomattavasti hankalampi uudella ketjulla kuin vanhalla. Nokka-akselin rattaan paikalleen laitto vaati enemmän puhdetta. Ajoitus osui tosin nyt täysin kohdalleen (uusi ketju ja uusi kiristäjän liuku+tapit).
Savuja koneesta yritetään saada ensiviikolla, kun kaasarit on putsattu ja käyty läpi.
Muutama Saab
CBR1000F -93
Kone on saatu jälleen käyntiin ja kaikki kolinat ja kilinät hävisivät eli ketjujen vaihto auttoi.
Muutama Saab
CBR1000F -93