Miten usein ootte kyseisen toimenpiteen tehneet? Minkälaisiin välyksiin ootte päätyny?
Yamaha XJR 1200 -95
Terve!
Minulla on juuri sama projekti menossa. Peräti seitsemässä venttiilissä näytti tuota säätötarvetta olevan. Muutamassa imuventtiilissä välykset luokkaa 0,08 mm, yhdessä pakoventtiilissä 0,08 ja kahdessa n. 0,13. Eli enimmäkseen tuollaista 0,05 mm liian pientä välystä mutta yhdessä 0,1 mm liian pieni. Kyllä nuo moneen kertaan mittasin ja aina sama tulos.
Tilauksessa on palojen irroitustyökalu Yamaha-liikkeestä (ensi viikolla pitäisi tulla) ja katsotaan sitten, minkä paksuisia paloja kannattaisi ostaa. Vinkkejä otetaan vastaan, käykö esim. jonkin automallin (varmaan olis halvempia kuin Jammun omat *)? *![]()
Yamaha XJR 1200 -96
Jupiter 50 -59
(exät: FZ6S, GSF1200S, CX500, CB750K2, CB450K5, DT125LC, CB125T)
Jotkut tojotan palat saattavat käydä, eikun pala kourassa tojota huoltoon palalaatikoita penkomaan. Ite aikoinaan kaivokselan toitsilta paloja yammuun ostelin ,tosin malli oli xj 600.
Elä ja anna muiden roudata.
Omassa näyttäs olevan 10:ssä venassa säädön tarvetta...itellä kans yks pakovena 0.08...ainakin jos meinaa laittaa max. arvoon,mitä legends miehet ameriikassa suosittelee...ja saahan sillä hivenen lisää potkua alarekisteriin...käsittääkseni
...25mm näyttäs palat olevan ja 6 egee velottavat vaihtopalan kanssa täällä päin...ja itsehän päädyin tekemään homman niinettä otin nokat kokonaan irti työkalun uupuessa
...
Yamaha XJR 1200 -95
ja tulipahan sit samalla katottua toi nokkaketjun kiristäjäkin...mikä olikin ihan kaput...et se kannattaa ainakin kattoo varsinkin jos on vähän enempi ajettu mopo kyseessä niinku mulla...
Yamaha XJR 1200 -95
Siis merkkiliikkeessä vai?(Völli @ Tammi. 08 2011,20:04) kirjoitti
Yamaha XJR 1200 -96
Jupiter 50 -59
(exät: FZ6S, GSF1200S, CX500, CB750K2, CB450K5, DT125LC, CB125T)
Sen verran sain puljattua vanhoja paloja keskenään että kolmen palan vaihtotarve jäi...(Völli @ Tammi. 08 2011,20:04) kirjoitti
Yamaha XJR 1200 -95
Tuohon säätöpalan irroittamiseen ja asentamiseen on olemassa erinomaisen kätevä, halpa ja helposti saatavilla oleva työkalu. Tunnetaan mm. nimillä tasapää-, talttapää- ja poispäämeisseli. Kunhan työkalun leveys on suurinpiirtein sopiva siihen paininkupin koloon, niin pamauttaa meisselin kärjen kupin ja palan väliin ja varovasti nitkuttelee palan pois paikaltaan. Asennetaan vastaavasti tunkemalla pala hollille ja samaisen työkalun välityksellä reilu napautus palan kylkeen. Valmis. Jakoketjun avanne kannattaa tukkia riittävällä määrällä tekstiilituotteita, jottei ns. mene kolikko ressuun.
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
jep, säätäkää vaan meisselillä, ite otan kuitenkin aina nokat irti, helppo ja nopee vaihtaa, japsien (toyota, honda ja muistaakseni mitsubishin) palat sopii eli kaikki joiden halkaisia on 25 mm käy. Moottorikoneistamolta saa ja ARWIDSON:lta jolta suurin osa tarvikeliikkeitä tilaa tavaransa, hinta 5 egee kpl, ei tartte antaa mitään vaihdossa, ostin just 16 kpl.
Tapoja palojen irroittamiseen on siis ainakin kolmenlaisia ja tehköön kukin miten parhaaksi näkee. Itse tilasin tuon palojen irroitus- / asennustyökalun, mitä Haynes suosittelee ja se kyllä osoittautui varsin näppäräksi eikä ainakaan tee mitään vahinkoa. 40 e tuli sille hintaa Jammu-liikkeestä tilattuna.
Yamaha XJR 1200 -96
Jupiter 50 -59
(exät: FZ6S, GSF1200S, CX500, CB750K2, CB450K5, DT125LC, CB125T)
Jos saa kysyä, niin kuinka paljon kilometrejä on ehtinyt kertymään että on "enempi" ajettu?(Völli @ Tammi. 08 2011,20:35) kirjoitti
Että osais omaa seurata...
NL-AD-(AU)-BE-(GB)-(BG)-EE-ES- HR-(ZA)-NL-IT-AT-(CN)-CY-LV-LI-LT-LU-MC-NO-PT-PL-FR-SE-DE-(SM)-SK-SI-FI-CH-DK-CZ-HU-(US)-NZ-VA-RU-EE
Lainaan vähän vanhaa ketjua kun tuli tenkkapoo xjr:n venttiilien säätöpalan irrottamisen kanssa:
Ostin stormilta tämmöisen
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...-suzukiyamaha/
palan irrottamiseen mutten oikein keksi miten tuota voisi hyödyntää. Osaisiko joku vähän jeesata vai menenkö suosiolla yamaha kauppaan ostamaan sen virallisen version aiheesta ? Se lienee enemmän tämän sorttinen kone:
http://www.rpmracingca.com/proddetai...s%3AVAT&cat=55
T: Martti
Tollasella ole n vanhemman XJ:n palat vaihtanut, eli tuo työnnetään nokka-akselin alle ja se työkalun reuna asetetaan säätöpalan kupin reunaa vasten (se abaut millin reuna). Sitten vaAAarovasti kammetaan venttiili siitä alas ja tuo työkalu jää siihen väliin pitämään nokka-akseliin rakoa, josta se venttiilinsäätöpala sieltä välistä koitetaan kaivaa pihdeillä/pikkuruuvimeisselillä/magneetilla… Homma on aika hermoja raastavaa, koska tuo työkalu lipeää ilkeästi miljoona kertaa, sen reuna alkaa pyöristyä (viilalla reuna kuntoon) ja monta kertaa tulee olo että ei ole millään mahdollista… Mutta on se. Sitä en tiedä onko XJR:ssä samanlainen venakoneisto että tuo työkalu pelaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Toi toinen toimii jotenkin samalla idealla, eli että noi kaarevat osat painaa säätöpalan kupin reunasta venttiilin/venttiilit alas jonka jälkeen säätöpalan saa ongittua sieltä nokan alta. Toi kai ruuvataan johonkin kiinni, nokka-akselin pukkeihin? Varmaan stabiilimpi kun toi koukku mikä lipeää..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tässä videossa näkyy homma. Tosiaan en tiedä miten erilainen toi XJR:n yläkerta on, mutta…
http://youtu.be/5J19aNdXV08?t=8m37s
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ihan oikeesti kannattaako kikkailla tuollaisten kanssa, kun sen palan irrottaa sieltä tavallisella meisselillä kymmenessä sekunnissa ja asentaa paikalleen kolmessa...
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
Ei varmaankaan kun tuonkin olis tiennytEt viitsisi pikkuisen kertoa kuinka tuo homma tehdään ?
Kuvauksen perusteella aika lailla samanlaiset on, tosiaan niin helposti lipeää ettei tunnu oikealta vehkeeltä tähän hommaan.
Mutta hienoa että täältä saa apuja, eiköhän tämäkin homma ennen pitkää onnistu
T: Martti
Mä olin joskus jammun kanssa siinä pisteessä, että koitin ruuvarillapainamistakin, mutta se vasta ongelmallista oli… Ei mitään jakoa. Palasin koukkuavaimeen. Jostain syystä sen käyttö kyllä helpottuu vaikka tekee koko ajan ihan samalla tapaaSitten taas kun nokka-akseli ei ole symmetrinen niin joku vena voi ottaa hitosti vastaan kun avain on hoikan eri asennossa. Tosiaan yhden palan kanssa en meinannut millään onnistua ja olin täysin varma ettei sitä avainta ole mahdollista saada kyseiseen imuvenaan. Aina lipsahti, viilalla teroitin avaimen reunaakin ja olin jo varma että nokat on otettava irti. Mutta sitten vaan raon sinne sain ja avain pysyikin paikallaan jo monia tunteja kun läksin hakeen säätöpalaa. Jostain syystä se ei sitten enää lipeä kun se kerran on paikallaan, ehkä se avain on sen verran pehmeää ainetta, että se pitää siksi.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
Hiukan asiaan liittyen....
Venttiilit säädetty käyttäen Yamahan venttiilinsäätötyökalua,homma rokkas hienosti mutta nyt varsinaiseen kysymykseen: Tuleeko venakopan tiiviste laittaa tiivistesilikonin kanssa vai ilman? Oikean puolen päädyt laitetaan silikonin kanssa mutta miten muut kohdat?
<p>Ennen olin varma,enää en niinkään....</p>
Minusta on helpompaa tarkistaa kaikki, ottaa nokat irti ja vaihtaa palat ja nokat kiinni, toki ei sitä yhden tai kahden takia kannata tehdä