Vinkkejä Italianreissulle kaivataan.
Garda-, Como- yms. järvien ympäristö ja pohjois-Italian osat muutenkin. Missä edullisia, mutta kivoja + siistejä majoituksia? Mitä nähtävyyksiä? Muita suosituksia?!
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Gardalla oltiin viikko heinäkuussa, Torbolen kylässä joka on ihan Rivan vieressä mutta halvempi. Kätevästi pääsi ajeleen joka suuntaan ja parhaimmat tiet löytyivät ihan vaan eksymällä. Stelviot sun muut tuli ajeltua myös päiväseltään, eli iltapäiväksi ehti kämpille takas.
Vaimon ja kavereiden kanssa käytiin viinitiloilla ja pikku järvillä uimassa kun mopo oli huollossa.
Kämppä vuokrattiin Homeaway:n kautta, otettiin vuokraajaan yhteyttä ja tingattiinn hintaa-->toimi. Siltä löytyi vaikka minkälaista lukaalia, me otettiin halpa joka osoittautui tosi hyväksi. Siisti, kaikki lähellä ja lukittu piha.
Siitä ajelin sitten Arabbaan Hotel Olympiaan vielä viikoksi. Löytyi aika mukavia teitä
Ens vuonna uudestaan.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Kuis pahasti tuollapäin on heinäkuussa ruuhkaa ja tunkua? Mites säiden puolesta, saako pelätä lämpöhalvausta?(Teppoman @ Tammi. 03 2011,14:37) kirjoitti
KTM SDR 1290 '14
ex ZZR 1400 '08
ex ER-6f '06
Eipä juuri hätiä ennen elokuuta. Alpeilla tuo sää saattaa vaihdella melko nopeastikin, mutta kun viime kesän jälkeen täällä kirjoittelet, niin etköhän pärjää sielläkin. Itse luultavasti pyörin alppimaiden mäkiseuduilla jonkun päivän heinäkuussa ja jatkeskelen Route Napoleonia mukaellen ylöspäin Vosges´n ja Moselin kautta Rostockiin, taikka sitten kokonaan länteen, eli Bretagnen suuntaan koko reissu.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Muutama kerta tuolla on tullut oltua reilun kymmenen vuoden periodilla. Jos matka aika on kesäkuun alussa, lämpöä on niukahkosti, tilaa joka paikassa hyvin ja kaikki palvelut eivät toimi.
Paras matka-aika on ehdottomasti heinäkuu, lopussa tulevat jo saksalaiset ym. ja silloin on joka paikka aivan täynnä populaa kuten elokuussakin.
Majapaikasta ei oikeastaan ole muuta väliä kun parkkipaikka ja huoneessa ilmastointi, saattaa olla liki 40 lämpöä päivisin. Majoituksia löyty pilvin pimein, haku vaikka booking.comiin kylän nimellä niin huomaa tarjonnan.
Gardalla ollessa kannattaa huomata että matkat menettävät merkityksensä, esim. jos suunnittelee Suomen olosuhteissa normi iltapäivälenkkiä, vaikkapa 400-500 kilometriä tuolla saa siihen kulumaan reippaan päivän. Eli ei kannata ahnehtia. Samoin ruuhka-aikana esim. Gardan kiertämiseen kannattaa varata päivä vaikkei lenkki ole kun puolitoistasataa pitkä lenkki.
Moottoriteitä matka joutuu, tielle ajaessa otetaan lippu ja poistuessa annetaan lippu pois ja maksetaan. Hintaa on saman verran kun polttoainetta kuluu noin suurinpiirtein. Liikenne on joustavaa ja torven tööttäys ei tarkoita samaa kun Suomessa vaan lähinnä se on tervehdys.
Jos liikutte Gardalla niin se on ehdottomasti helpointa lautoilla (Linkki lauttoihin) joiden aikataulut linkissä.
Hienoa seutua johon jää kaipuu, itse olen liikuskellut sekä predazzon että bormion suunnalla päiväretkillä.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Majotuksia:
http://www.mobikehotel.com/moto/index.php?lang=en
Ite en välitä Gardasta, mut ne Dolomiitit...
... jotain piti muistaa
Gardaa ja Comoa, kun vertaan, niin Como vie voiton.. Toki Gardakin upea pohjoisosiltaan .. mutta Como... länsiranta Menaggio-Bellaggio-Tremesso alue varsinkin, sieltä lyhyt pyrähdys ja on Sveitsissä- Lugano 30km, Andermatt 135km, lauttoja järven yli 30min välein... Suunnitteilla jossain vaiheessa pidempi reissu, jossa tukikohta vois olla vaikka joku Interhomen kämppä....
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Mulla päinvastoin, Como on jotenkin tukkoisempi mun mielestä. Tosin siellä olen ollut vaan kerran, n. -02 viikon verran lentolomalla.(karivei @ Tammi. 03 2011,18:58) kirjoitti
Gardalla hyvänä puolena nopeat siirtymät joka suuntaan ellei nyt satu johonkin länsirannikon pikkukyliin, esim. Tignalesta/gargnanosta saattaa huonolla tuurilla kestää toiselle puolelle järveä puoli päivää.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Onhan se Isojen järvien ympäristö todellakin tukkoisempaa. Viime kesänä kun kävin Guzzin tehtaita vilkaisemassa Mandello del Lariossa, eli Comon itäpuolella, niin kartaton mies ajeli monta mutkaa pikkuteitä kun yritti alakautta Luganoon kurvata.Se taas paikkana on viimesen päälle (myös rahallisesti). Eipä silti, ajoipa niitä mäkiä minne tahansa, lystiähän se on ja ensikertalaista saattaa jopa hivenen hirvittää.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Voi olla, että ajankohta Syyskuu(2010) Comolla oli rauhallisempaa, tuosta Lecco / Como osasta en oikein pitäny, oli aika paljon sotkusempaa + tukkosempaa, kuin tuo yllä maitsemani länsipuoli. No makuasiahan tämä...(karivei @ Tammi. 03 2011,18:58) kirjoitti
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Heinäkuun alussa Gardalla lämpöä oli tosiaan 20-30 astetta joka passas meikäläiselle oikein hyvin (nahat, ei reikiä rinnassa). Ei siellä vuorilla kuitenkaan noin kuuma ole.
Sitä Gardan ympäri menevää tietä ajettiin autolla heti aluksi ja huomasin ettei siinä ole mitään ajettavaa mopolla joten se jäi väliin. Hidasta ja ruuhkaista menoa. Muuten ei ruuhkia ollut, paitsi ihan aamulla ja joskus iltapäivällä neljän aikoihin kun jengi meni töihin. Torbolen keskustasta pääsi yleensä väljimmille vesille muutamassa minuutissa, ei paha. vuorilla ei ollut ketään.
Arabban suunnalla liikennettä oli enemmän, siis siellä mestoilla miksi sinne mennään, mutta ei kuitenkaan älyttömästi. Kun lähti ajelemaan "ei niin tunnettuja" teitä niin yksikseen sai mennä. Lämmin oli sielläkin.
Pakko vielä hehkuttaa Laviksen (Lavis) kylässä ollutta Kawa huoltoa. Parasta palvelua ikinä, nopea ja halpa. Ei voinut kuin ihmetellä kun ajattelin että mopo viettää huollossa ainakin viikon ja lasku maksetaan kullalla ja platinalla. Ehkä siellä ehtii käymään ens kesänä uudestaan.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Myös täältä ääni Gardalle. Riippuu tietysti paljon siitä mikä katsotaan Gardaan kuuluvaksi ja mikä ei. Se gardan ympäri menevä rantatie nyt ei ole varsinaisesti mikään nautinto ajella. Länsirannnalla tosin on ihan mukavaa maisemaa, mutta se saattaa myös olla tosi tukkoinen ajella.(seppo02 @ Tammi. 03 2011,20:11) kirjoitti
Mutta jos ympäristöä otetaan huomiointiin mukaan niin neljän järven lenkki nousee mun listalla ihan sinne kärkipäähän parhaista päivälenkeistä ikinä.
Eli Garda, Valvestino, Idro ja Ledro.
Reitti Google mapsissa Tuossa tuo reitti on päätetty Gardan rannalle kohtaa mihin Ponalen tie menisi. Uutta tietä ajettaessa täytyy ajaa Riva del Gardan kautta.
video osaI Garda-Valvestino
video osa II Valvestino-Capovalle
video osa III Capovalle-Idro
Palatessa Ledrolta takas Gardalle on vanha Ponalen tie moottoripyöriltä kielletty eli jos sen meinaa ajella niin maastopyörä alle. Tossa videopätkä MTB:n kyydissä. Pyörä ajelee gardan rantaa myötäillen sieltä Hotel Panoraman liepeiltä Riva del Gardalle. Siinä videon puolivälissä on risteys missä näkyy myös auto parkissa niin se vasemmalle menevä tie johtaa vanhan tunnelin kautta SS240:lle.
Strada Antica del Ponale MTB:llä ( linkki korjattu oikeaan videoon)
Juttua Gardajärven reunamilta.
KUVIA GARDAN YMPÄRISTÖN MUTKATEILTÄ
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Miten nuo pohjois-Italian majoitukset ovat täynnä kesäkuun alkupuolella? Kannattaako varata etukäteen vai onnistuuko majoituksen saaminen helposti lennosta vielä tuolloin?
https://reissu.org
Nuo Pohjois-Italian pikkukylät on sellaisia, että englannilla ei niissä oikein tahdo menestyä. Jos osaa muutaman lauseen italiaa tai vaikka saksaa, niin helpottaa jo.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Ei siellä kesäkuussa vielä mitään ryysistä ole, eli varmasti löytyy tilaa. Majapaikkojakin on runsaanlaisesti...(Wolff @ Tammi. 04 2011,10:36) kirjoitti
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Elokuun alku on huippusesonkia, silloin puoli Eurooppaa lähtee lomailemaan... ja heinä- ja elokuun loppupuoli ovat sitten toiseksi vilkkainta. Kesäkuun alku on majapaikkojen suhteen varmaan ihan hyvä ajankohta.
Matkailu- ja ajomielessä omista suosikeistani tuntuu monet kerääntyneen Como/Maggiore/Lugano-järvien akselille, sekä näistä hieman pohjoiseen Italian ja Sveitsin Alpeille. Mutta onhan Gardan ympäristössäkin toki vaikka mitä.
Ei kannata kaikkea yrittää nähdä kerralla, menee vain hosumiseksi. Eikä se ole edes välttämättä haitta, jos tuonne "joutuu" menemään joskus uudemmankin kerran... *
Ikävän tyyris maa on Italiasta tullut. Muuten se on kaikinpuolin oikein hitonmoinen mp-matkailukohde, eikä suinkaan rajoitu pelkästään Alppeihin.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
aivan pohjoisimman italian valtakieli on saksa.
kesä-heinäkuussa luulisi turistipaikoissa olevan hyvin tilaa. mutta motarien exittien läheisyydessä olevat (business-) hotellit voivat olla täynnä, ainakin arkena ja jos jättää paikan kysymisen myöhään (puolille öin).
Gardan rantareitin tutkailuun vuokrattu polkupyörä vois olla parempi vaihtoehto kuin mopo, oikeesti, ainakaan jos ei meinaa ympäri -lenkkiä tehdä.
Moto Guzzin paikka kannattaa selvittää etukäteen milloin sinne olis mahdollista päästä. museohan siellä on, en tiedä päästävätkö tehdaskierrokselle.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Ei sinne Guzzin tehtaille juuri päästä taida. Siksipä tuossa kirjoitin, että kävin vilkaisemassa. Museokin on mukavasti auki muistaakseni tunnin arkipäivisin tuossa kolmen pintaan. Mutta tulihan 90-vuotias ( kohta ) tehdas nähtyä ja sen punainen haukalla koristeltu ovi. On siinä minusta ihan tarpeeksi aihetta yhteen etelänreissuun. Se, että sanovat Pohjois-Italian elättävän muun maan suurinpiirtein Roomasta alaspäin ja vielä saksaa puhuvan, johtuu perinteistä. Itävalta-Unkarin raja ei kauhean kaukana Venetsiasta ollut. Työteliästä aluetta tuo on. Täynnänsä kaikenlaisia pikkufirmoja ja isoissa kaupungeissa ympäristöineen niitä isoja. Rannikon kaupungit, San Remo ja sen sellaiset ovat kauniita huilipaikkoja pariksi päiväksi. Ja kuten aiemmin sanottua, Merialppien läpi takaisin Bodomia kiertämään.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Jos päätä ei huimaa niin madonnassa kannattaa päivä pari tepastella via ferratalla...
paikan päältä vuokraa valjaat ja kypärän, *nuo reitit ei kuitenkaan mitään vuorikiipeilykokemusta vaadi, hiukan kuntoa vaan
http://www.elisanet.fi/katoome....485.htm
tossa esim. tullaan vastapäistä "rinnettä" alas
http://www.elisanet.fi/katoome....516.htm
Hyiiiii, siellähän on lunta(jjjjj @ Tammi. 05 2011,22:33) kirjoitti
, komeat maisemat pitänee käydä seuraavaksi katsomassa
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Tai jos ei halua poistua Gardalta niin Riva del Gardalta lähtee "rautatie" viereiselle nyppylälle.(jjjjj @ Tammi. 05 2011,22:33) kirjoitti
video: via ferrata Amicizia
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Gardajärven pohjoispäätykin oli tosiaan Itävalta-Unkaria, eikä edes niin kovin kauan sitten. Toisen maailmanpalon jälkeen osa pohjoisista alueista ilmoitti halustaan liittyä "takaisin" Itävaltaan mutta se ei onnistunut. Niin sanotun Etelä-Tirolin alueen asukkaat eivät välttämättä pidä taskuvarkaiden maana pitämänsä tasamaan asukkeja järin isossa arvossa, vaikka samassa valtiossa nimellisesti ovatkin. Tämän historian jäänteenä tuolla pohjoisessa mm. pärjäilee saksan kielellä täysin ongelmitta.(aj@ @ Tammi. 04 2011,18:45) kirjoitti
Como-Lugano-Maggiore-alueella kannattaa kyllä käydä, mutta Como-, Lugano- ja Gardajärvien rannoilla eri pituisia jaksoja majoittuneena en minäkään tuota Comoa hirvittävästi ylistäisi. Onhan siinäkin monenlaista kylää jotta ei voine yleistää. Pohjoiskärkeen (olikos se juuri se Bellagio?) menee oikein tyypillinen italialainen kapea mutkaränni mahtavilla järvimaisemilla. Ruuhka-aikaan ja pimeällä voi toisaalta olla aikamoinen kokemus.
Luganossa oli varsin viihdyttävää, tosin hintataso on yläsektorissa. Gardalla on vähän sellainen kanariansaarimeininki, mutta eihän sekään haittaa jos porukka on sopiva ja vaikkapa valikoi majoituksen muualta kuin Rivalta.
Takaisin asiaan palatakseni: Dolomiitit ja Bormion ympäristö lienevät alueella kävijälle kaksipyöräilijälle aivan ehdottomat kohteet.
Gargnano-Idro-väli mielestäni yksi hienoimmista pätkistä ikinä! Kerran olin alueella jo huhtikuun lopussa ja lämmintä oli, passo Groce Domini vaan oli silloin vielä suljettu. Niin vaan siitä tultiin XX:llä länsi-itä-suunnassa yli, muovipulkka kulki hyvin alamäkeen metrisessä hangessa kun takaisinkaan ei ollut menemistä.(Elämäntapamotoristi @ Tammi. 04 2011,10:30) kirjoitti
Do you have premonitions of déjà vu?
Tässähän se oleellinen kerrotaan(killa @ Tammi. 06 2011,09:34) kirjoitti
![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Ääni tälle(seppo02 @ Tammi. 06 2011,10:09) kirjoitti
![]()
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Pari kertaa on tullut Gardalla oltua. Porukkaa on riittänyt heinäkuussakin ja tosiaan vähän sellainen kanariameininki. Menee päivä tai pari rantalomana. Gardan kierto on päivän homma ja ei elämyksenä kovin kummoinen. Comosta ei ole kokemusta.
Dolomiitit on pomminvarma paikka.
Mielenkiinnosta Athene: millä reitillä olette mennossa ns. alas Italiaan ja takas ylös?
Yks mikä on jäänyt mieleen on Gavia Pass Stelviolle ajettaessa. Kapein ränni mitä on tullut vastaan mutta reittinä ehdottomasti suositeltava.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Jees, Gavia Pass on Valfurvan ja Ponte di Legnon välissä. Ajoin viime kesänä sitä kautta. 2-pyöräisellä hieno pätkä, etenkiin SF:llä. Kapean oloinen autolle. Asuntoautolla vaunusta puhumattakaan ei ole tonne asiaa.(MRi @ Tammi. 06 2011,21:25) kirjoitti
Testailin tässä videon taittelua. Laitan jossain vaiheessa täydennystä tohon matkakertomukseen, pätkää myös Gaviolta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Toissa kesänä ajettiin LT:llä Gavia läpi. Voin vakuuttaa, että jää mieleen, ainakin 550 kg kokonaispainoisella matkalehmällä ajaen jäi. Ja varsinkin kyydissä istuneelle vaimolle... tuli kerralla sen reissun passo annos täyteen.
Silloin oli muistaakseni ainakin asuntovaunuilla ajo kielletty, mahdollisesti myös asuntoautoilla
Matkaa tehden kakspäällä rojujen kanssa tuo tuli itsekin ajettua bläkkärillä.kirjoitti
Vaikeusastehan tuolla on keskiverto eli esim. Stelvion luokkaa. Perustuu oman kokemuksen lisäksi alppitieraamatun Großer Alpenstraßenführer faktatietoon (on muuten ehdottomasti suositeltava oopus jos noita alppiteitä haluaa koluta). Spesiaalia kapeus kun pätkä on yksikaistainen eli tuolla ei todellakaan tule karavaanarit vastaan.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Tuo on kiva majapaikka. Jotain 4km comon keskustasta, siisti hotelli ja hintaan kuuluu parkkihalli.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4