Asiaa venepuolelta, mutta vastaava tieto pätee varmasti myös moottoripyöriin. Talvisäilössähän pyörät lähes 100 % ovat, kuten moottoriveneetkin.
Alkoholillista polttoainetta sisältävien veneiden säilytys
Kannettavat polttoainesäiliöt: Useimmissa kannettavissa polttoainesäiliössä on suljettavat ilmareiät. Sulje ilmareikä veneen säilytyksen ajaksi, jotta säiliöön ei pääse vettä.
Sisäänrakennetut polttoainesäiliöt: Monissa veneissä on sisäänrakennetut polttoainesäiliöt, joiden ilmareikä aukeaa ulkoilmaan. Suositeltu menetelmä on tyhjentää jäljelläoleva bensiini polttoainesäiliöstä, polttoaineletkuista ja moottorin polttoainejärjestelmästä niin tarkkaan kuin mahdollista. Jos tämä ei ole mahdollista, toinen vaihtoehto on täyttää polttoainesäiliö yläreunaan asti, minkä ansiosta polttoaine pääsee vain vähäiseen kontaktiin ilman kanssa. Lisää sitten jäljellä olevaan polttoaineeseen venemoottorille soveltuvaa stabilointiainetta.
Polttoaineen ominaisuuksien säilyttämiseksi talvisäilytyksessä, suosittelemme käytettävän Fuel System Treatment & Stabilizer - polttoaineen lisäainetta, tuotenumero 8M0047922. Kysy lisää lähimmältä Mercury-huoltopisteeltäsi. Huoltopisteet löydät sivulta: www.mercuryhuolto.fi.
Alkoholin prosenttimäärän lisääntymisestä aiheutuvat mahdolliset haittavaikutukset:
Metalliosien korroosio: Alkoholi liukenee täysin veteen, ja ilmauskanavalla varustetuissa polttoainesäiliöissä alkoholi yleensä kerää kosteutta. Tämä voi muodostaa alkoholista ja vedestä koostuvan nesteen, joka erottuu bensiinistä ja vajoaa säiliön pohjaan. Veneille tyypilliset pitkät säilytysajat lisäävät erottumisen mahdollisuutta. Alkoholin ja veden erottuminen saattaa pidemmän ajan kuluessa muodostaa hyvin voimakkaita orgaanisia happoja, jotka saattavat syövyttää polttoainesäiliön osia tai polttoainejärjestelmän metallisia osia.
Kumi- tai muoviosien rappeutuminen: Polttoainejärjestelmän ei-metalliset osat, erityisesti muovit ja elastomeerit, saattavat paisua tai niiden fyysisten ominaisuudet tai mekaaninen vahvuus saattavat heikentyä. Tämä saattaa aiheuttaa tehokkaan tiivistyskyvyn osittaisen menetyksen.
Polttoaineen tunkeutuminen kumiletkujen läpi: Koska alkoholin molekyylit ovat bensiiniä pienempiä, alkoholi saattaa päästä läpi kumisista polttoaineletkuista, toisin kun bensiini.
Käynnistys- ja käyntivaikeudet: Jotkin alkoholit saattavat muuttaa lämpötilan vaikutusta polttoaineeseen, mistä seuraa lämpimässä sääoloissa höyrylukko. Kun alkoholia lisätään bensiiniin, höyrystymispaine kasvaa. Tämä voi aiheuttaa polttoaineen muuttumisen nesteestä höyrymuotoon alemmissa lämpötiloissa. Kun polttoaine kulkee polttoainesäiliöstä moottoriin, polttoaineen paine alenee polttoainepumpun imun takia. Alentunut paine voi aiheuttaa sen, että polttoaine höyryyntyy ennen moottoriin joutumista, jolloin polttoainepumpun on vaikea imeä polttoainetta kaasuttimen tai polttoaineen ruiskutusjärjestelmään. Moottorin käydessä sylinteriryhmään ja komponentteihin syntyy lämpöä. Kun moottori on sammutettuna, lämpö säteilee polttoainejärjestelmän komponentteihin, jolloin polttoaine muuttuu höyryksi. Tämä saattaa aiheuttaa moottorin käynnistysvaikeuksia sen ollessa vielä lämmin.
Alkoholin liuottava ominaisuus pesee kaikki polttoainejärjestelmän osat, joihin se koskettaa, puhtaaksi järjestelmään kertyneestä liasta ja aiemmin käytettyjen polttoaineiden sisältämistä jäämistä.
Tämän vuoksi käytetyissä laitteissa tarvitaan aluksi polttoainesuodattimien vaihtovälin tiivistäminen, kunnes järjestelmä on peseytynyt puhtaaksi.
Liuottava ominaisuus on myös syynä siihen, ettei alkoholia merkittävästi sisältävä polttoaine sovellu käytettäväksi kaksitahtimoottoreissa. Tällainen polttoaine, jäädessään kaksitahtimoottorin kampikammioon moottorin ollessa pysähdyksissä, pesee laakeripinnoilla olevan öljykalvon pois ja puhtaaksi peseytyneet laakeripinnat alkavat ruostua.
Alkoholi ja bensiini eivät sekoitu täydellisesti toisiinsa vaan muodostavat kevyen faasisidoksen. Tämä sidos purkautuu, jos seokseen lisääntyy jostain syystä vettä 0,5 % tai enemmän. Alkoholi pyrkii voimakkaasti sitomaan itseensä vettä.
Veneen polttoainejärjestelmässä, jossa veneen polttoainesäiliö on uloshuohottava, tämä on hyvin mahdollista.
Alkoholin erottuessa jäljelle jäävän polttoaineen 90 % sisältävän bensiiniosan oktaaniarvo ei välttämättä ole enää riittävä, jos alkuperäisen polttoaineseoksen oktaanilukua on nostettu siihen sekoitetulla alkoholilla.
Lisäksi tällä tavoin muodostunut veden ja alkoholin seos on saatava poistettua veneen polttoainesäiliöstä. Jos veden ja alkoholin seos kulkeutuu moottorin polttoainejärjestelmään, se aiheuttaa korroosiota metalliosissa, joiden kanssa se joutuu kosketuksiin.
Saatavilla olevien polttoainestabilaattorien kuten STA-BILin käyttöä suositellaan silloin, kun etanolisekoitteisia polttoaineita varastoidaan kauemmin kuin 2 viikkoa.
Koko juttu löytyy täältä * KLIKS
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
1.1.-11 alkaen tarjolla vain 98E5 eli siinäkin jo 5% etanolia seassa...(jyke @ Tammi. 03 2011,11:50) kirjoitti
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
E10:n käyttö moottorikelkoissa askarruttaa klik .
Right now I'm having amnesia and deja vu at the same time - I think I've forgotten this before.
Mulla on ollut semmonen käsitys et 98:ssa on tota etanolia ollut ennenkin max 5%, et se ei muuttunut nyt mihinkään. V-Powerissa sitä ei sit ollu tippaakaan? Saattaa olla toki että olen väärässä.
Mut hyödyllistä tekstiä tämä vaikka en veneilekkään, ei kuulosta niin mutulta tuo teksti![]()
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Tässäkin virheellistä tietoa. Ainakin omaan kelkkaan SAA valmistajan mukaan käyttää E10 polttoainetta vaikka se on 2-tahti. Siitä huolimatta tästä lähtien tämän perheen lelut ja autot kulkevat vain 98:lla, kun sitä suinkin on saatavilla. Satunnaistankkauksia todennäköisesti joutuu E10:llä tekemään, koska 98a ei joka asemalta saa.(terwo @ Tammi. 03 2011,12:38) kirjoitti
Polttoaineen hintaero tulee takaisin pienempänä kulutuksena.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Pirtubensaa vartenko pirtusta pystytään tekemään yli sen normaalin maksimin, 96%Ja jos ei, mitäs se loppu onkaan... Liikutaanko jo lähtötilanteessa mainitun 0,5% vesipitoisuuden tuntumassa?
Vanha rekkamiesten legenda (jota kerrottiin Esson baareissa) jo aikoinaan väitti tenun ja veden sekoituksen painuvan tankin pohjalle. Pääsemme vihdoin toteamaan käytännössä itse kukin tuon oikeellisuuden.
On vain oikeus ja kohtuus, että dieselautojen omistajia riivanneet pakkasongelmat saadaan myös bensalla ajelevien iloksi.![]()
Joo hyvä muistakaakin aina mainita "tietolähteet" (kuten Essonbaari....!!)
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
96% on tislauksella saatava etanolin maksimivahvuus, mutta yli 99% etanolia pystytään kyllä valmistamaan.(hidas57 @ Tammi. 03 2011,15:02) kirjoitti
Ja jos 10% osuus bensasta olisi 96% etanolia niin tuo etanolin sisältämä vesimäärä on koko bensamäärässä 0,4%. Tuskin lisää merkittävästi siis veden kokonaismäärä.
(edit: pilkkuvirhe)
Eniten mua mietityttää se, että kun etanoli ja bensa ei kovin hyvin sekotu, niin millaista seosta sieltä letkusta mahtaa tulla jossain vähän hiljaisemalla bensa-asemalla jossa E10 bensa on seisonut säiliössä vähän pidemmän aikaa...
Joo, mut mää ostinkin huoltsikoilta loput ysikasit, kun halvalla sai. Poistomyynnistä puoleen hintaan...(TommoKe @ Tammi. 03 2011,12:03) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Kyllä, polttoaine-pirtu on todellakin 100% etanolia. Esim. ST1:n RE85-systeemi toimii s.e. rasvalähteen vieressä olevalta Etanolix-pisteeltä kuljetetaan "perinteisempää" pirtua Haminaan, jossa on ST1:n absolutointilaitos. Tuolla laitoksella Etanolix-asemilta tuotu väli-pirtu väkevöitetään 100%:ksi, ennen bensiinin sekoittamista. Haminassa on siis ST1:n toistaiseksi ainoa laitos, joka suoltaa RE85:sta maailmalle(hidas57 @ Tammi. 03 2011,15:02) kirjoitti
Se että pirtu saadaan väkevöitettyä "perinteisen" yli, johtuu ihan siitä että se ei pääse tekemisiin esim. ilman kanssa. Puhtaalla etanolilla on ilmiömäinen kyky imeä vettä itseensä ja siksi jo ilmassa oleva kosteus riittää laimentamaan sen "perinteisemmälle" 96...98% tasolle
Kotipoltossahan lopputuotos joutuu aika usein ilman kanssa tekemisiin => lopputuote esim. 96% etanolia ja loppu on siis vettä. No tuota tuotosta jos on 1000 litrassa bensaa 10% (100 litraa), tarkoittaa että tuosta 10% osuudesta 4% (4 litraa) on vettä, eli lopputuloksessa 0.4% (4/1000) on vettä. Siksi kotipolttoisen lisääminen bio-mielessä tankkiin ei juuri kannata
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
96% ei ole maksimiväkevyys pirtulle. Tuossa vieressä on kympin pänikkä etanolia, jonka pitoisuus tarran *mukaan on 99,6% eli ainakin siihen päästään. Hintaa tommosella ei muuten ole, kuin n. 60snt/l ja lie siinäkin jo katetta ennen, kuin se muovipurkeissa tänne sairaalaan tulee.
Hetkonen.....
Tynnyritavarana ja lievästi denaturoitunahan se vois olla vielä halvempaa ja sehän on vapaata kauppatavaraa. Ei kun sotkemaan ysikasista ja pirtusta halpaliuosta....vaikka E30:ä
Vanha Dnepri vois vaikka tykätä.
Itse puolestani olen ymmärtänyt että 99,7% Etax Aa:n tekemiseen käytetään mm bentseeniä kuivattimena jolloin saadaan veden ja bentseenin seos poistettua ja jäljelle jää pelkkä alkoholi. Eli pelkällä ilmattomuudella ei pysty nostamaan alkoholiprosenttia yli 96:n, sillä etanoli ja vesi muodostavat yhdessä seoksen jonka kiehumispiste on alempi kuin pelkän alkoholin. Käyttämällä kemiallisia apuaineita voidaan etanolin pitoisuus nostaa sinne lähelle 100%, mutta samalla etanoliin jää mm. syöpää aiheuttavaa bentseeniä -> ei suositella nautittavaksi.(HiTec @ Tammi. 03 2011,15:24) kirjoitti
Joskus opiskeluaikana pääsin harjoitustöissä noihin Etax-pulloihin tekemään lähempää tuttavuutta. Ei mitään maukasta kamaa. *
Ja eikun ostoksille!!!
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
kuinkas tuon uuden ysikasin suhde entiseen ysivitoseen?(TommoKe @ Tammi. 03 2011,12:03) kirjoitti
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Ei ole olemassa uutta 98 bensaa, on edelleen sitä samaa ysikasia mitä on ollut jo hyvän aikaa. Molemmat bensiinilaadut ovat sisältäneet jo pidemmän aikaan maksimissaan 5 prosenttia etanolia, mutta 95E5 vaihtui nyt 95E10, joka sisältää maksimissaan 10 prosenttia etanolia. 98E5 on ja pysyy... korjatkaa jos olen väärässä.(Tuppervaari @ Tammi. 03 2011,16:50) kirjoitti
Honda TRX 450 ER '07
Honda CBR 954 RR '02
Tunturi Tiger Aqua '94
Juurikin näin. Euro 2 -normin mukaan polttoaineessa saa olla enintään 5% etanolia, ja sen mukaan on menty noissa yleislaaduissa.(PhatEiz @ Tammi. 03 2011,17:14) kirjoitti
Shellin V-Power on ollut heti markkinoille tulostaan lähtien ainoa "pirtuton" tuote (raja-arvo <=0,5%, yleinen <=0,1%) Suomessa.
Eli 98E5 ei poikkea entisestä muutoin kuin nimeämiskäytännöllään.
Vanhalla E-kirjaimella ei sinänsä mitään tekemistä tuon etanolin kanssa, se johdettiin Eurogradesta, hieno suomalainen erotin kertomaan että kyse on euronormien mukaisesta lyijyttömästä polttoaineesta.
Abusus non tollit usum
No ei ole, mutta numerot tarkoittivat oktaania, puristuskestävyyttä. Nyt uudet numerot tarkoittavatkin etanolipitoisuutta, vaan mikäs on niiden oktaaniluku?(whoooops @ Tammi. 03 2011,17:54) kirjoitti
Juu, "ylimenokautena" voidaan vielä puhua 95E10, joka kohta vaihtuu pelkkään E10. Mutta tuosta uudesta nimestäpä et sitten sanokaan sen oktaania - jos et tietäisi sen olevan 95E-pohjaista. Tai mikäs on RE85:n oktaaniluku?
Oletan sen olevan ilmeisen paljon suurempi, sillä mm. turbo Saab osaa käyttää tuota hyväkseen moottoriohjauksen nostaessa ahtoja jos tankissa on viinaksia => viinaksilla enempi tehoa & vääntöä
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Eikun 98 ja octaneboosteria tankkiin niin mopo pelastuu
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
* * * *
Vantaa, Neste Oil Express 02,01,11 95E10=1.449 98E=1.489
Näyttäs tuo hintaero olevan polttoaine.netin mukaan n. 4-5snt/l
Tuosta voi sitten kalkuloida, että kumpaa kannattaa tankata.
ööö tuota, 98 ei muuttunut vuodenvaihteessa miksikään (paitsi merkintätavaltaan), bensoissa kun sai jo aiemminkin olla max 5% etanolia.(TommoKe @ Tammi. 03 2011,12:03) kirjoitti
Tuo on tosiaan hyvä pitää mielessä, ennen kuin rupeaa kimpoilemaan seinille uuden ja pelottavan "VIINABENSAN" ahdistaessa ihmispoloisen mieltä.
Aiemmin oli max 5%, ja nyt siis saa 95:ssä olla max 10%. Siitä voi laskeskella, kuinka järkyttävän suuri muutos on kyseessä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Vaan kun kyseessä on seosrajan ylitys joka saattaa olla moottorille tai sen osille turmiollista. Siis moottori joka kestää 5% ei välttämättä enää kestäkään 10% viinaseosta. Ja tästä on sitten nykyaikaisen mediamyllyn avittamana tehty todella suurta mörköä, vedottu Suomen tunnetusti keski-iältään wanhaan autokantaan jne.(pecha @ Tammi. 04 2011,09:01) kirjoitti
Toisaalta tuohan aiheuttaa myös maahantuojille hirveän rumban testauttaa jokainen tuotteensa kautta aikain, soveltuuko E10 niihin vaiko eikö - tai sitten maahantuoja menee vain sen helpoimman kaavan kautta ja sanoo että ei sovi yhteenkään ennen 2011 valmistettuun vehkeeseen![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mutta se "järkyttävän suuren muutoksen" raja menee jossain.. Jo nykyinen 5% viinabensa on aiheuttanut seisonta-aikana ongelmia ainakin vanhemmissa vehkeissä, perämoottorista - moottoripyörään. Kaikkia vikoja ja ongelmia ei varmasti edes ole osattu laittaa viinaseoksen syyksi.(pecha @ Tammi. 04 2011,09:01) kirjoitti
Muutostahan ei ihmeemmin edes mainostettu ja moni ei edes tiennyt, että bensassa on ollut jo kaksi-kolme vuotta? (en muista) 5% etanolia seassa.
Uskoisin, että mahdolliset ongelmat tulevat esiin vasta talviseisonnan jälkeen, eli tuskinpa vielä ensi kesänä ihmeempiä ilmenee. Mutta nähtäväksi jää, mikä on tilanne 1,5 vuoden päästä.
Veikkaan, että vehkeissä jotka jätetään seisomaan ajon jäljiltä, ilman stabilointiainetta *ja / tai polttoainejärjestelmää tyhjentämättä ovat vaikeuksissa 2012 keväällä. Mitä vanhempi peli, sitä enemmän huolenpito ja polttoainejärjestelmän tyhjennys seisonta-ajaksi korostuu.
Edelleen veikkausta, mutta jos jättää kaasutinvehkeeseen talveksi litkut, niin keväällä on edessä vähintäänkin kaasariremontti.
Hieman muuten ihmetyttää, miksi huotoasemilla myydään edelleen bensan jäänestoainetta.. Ja ennen kaikkea se, miksi ihmeessä joku sitä vielä ostaa..? Eihän sille ole ollut pienintäkään tarvetta sen jälkeen, kun bensaan on alettu alkoholia sekoittamaan.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Minkälaisia ongelmia tiedät vanhoille moottoripyörille ja perämoottoreille aiheutuneen, jotka on osoitettu johtuvan juuri etanolista?(J@ck @ Tammi. 04 2011,12:10) kirjoitti
Tuo onkin koomista kun ollaan ajettu ties kuinka pitkään 5% VIINABENSALLA "tietämättä" ja kukaan ei ole valitellut, mutta nyt kun etanolin osuus lisätään -> 10% niin kauhea meteli että mitä paskaa ne meille yrittää myydä
18v vanhoilla tiivisteillä varustettu cebarini seisoi taas vuoden VIINALLA pilatulla polttoaineella (95) ilman lisäsäilöntäaineita, ja hienosti starttasi.
Eikä ollut edes käyntihäiriöitä, vaikka kyllähän tuossa ajassa pitäisi olla tiivistyneenä (seisonut tankki miltei tyhjillään) vähintään litra vettä tankkiin ja tiivisteet sulaneet
P.S Miten olisi vielä muutama e10-thread, jokaiselle mopomerkille ja mallille omansa? Ja "käykö e10 v2:een" kuten öljyistäkin on täällä tapana kysellä
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
No ehkä siksi, että siinä oleva alkoholi sulattaa jäät polttoainekanavissa ja siinä olevat lisäaineet sitovat tämän emulsion niin että se kulkeutuu palotilaan.(J@ck @ Tammi. 04 2011,12:10) kirjoitti
Ohjehan on laittaa talviseisontaa varten 98:t tankkiin.(J@ck @ Tammi. 04 2011,12:10) kirjoitti
Siinä onkin oikeastaan se ainokainen merkittävä muutos nykyiseen - ainakin uusien ajoneuvojen osalta.
Ihan eri asia tietenkin on, kuinka moni tulee menettelemään näin. Ja kenenkä vika se sitten on, jos/kun on säilytetty väärillä bensoilla, ja tulee jotain murheita tämän takia.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ja höpsis! Noille "jäänestoaineille" ei todellakaan ole ollut tasan mitään käyttöä enää sen jälkeen kun 5% etanoliin on siirrytty. Mutta tietty kun ihmiset ei tajua asiaa vaan vanhasta tottumuksesta ostaa sen Masinolinsa kuten aina ennenkin, niin kauppahan käy. Ja just niin kauan kun kauppa käy, sitä myös tehdään, sillä noiden mömmöjen valmistaminen on varsin tuottoisaa bisnestä. Katteet on ... hmm ... kohillaan(elokuu @ Tammi. 04 2011,12:22) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Juuri näin. Ja mielestäni kaivattaisiin kipeästi myös jokaiselle vuosimallille - ja värille - ihan omat thriidinsä... alkuhan on toki jo ihan lupaava(jyk4 @ Tammi. 04 2011,12:20) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Miten jos koneessa on ylivuotiset Delvacit??
V-powerin kauppa varmasti piristyy tämän etanolisähläyksen ansiosta..?
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Eiköhän se paska laatikko muutu sitä paremmaksi mitä pidempään se delvacissa kylpee. Ja viinalla keulia sitten kun pysyy vaihteet pesässä, powerilla ei lähe kun se lisää liian vähän kulutusta.(Elmeri H. @ Tammi. 04 2011,16:56) kirjoitti
Supermoto