Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Tere kaikille. Ostin viime vuonna uutena Kawasakin Ninja 250:n. Pitemmittä puheitta, tässä yksi matkakertomus kesältä ensin:

    "Eli tosiaan mulla on nyt ollu Kawasaki Ninja 250 muutaman kuun. Alla on niin +1 asteen matka-ajoa (Oulu-Rovaniemi, Roin päässä sadetta ja +1 =), kuha vauhtia o pyöräs nii pysyy kuivana katteiden takana hyvin, paitti hanskat...), pitkiä sadepätkiä, upeita paistepäiviä, ja vähän 6000 km päälle ollessa lähdin sitten kesäreissuun eli Mont Blancin juurelle. *Tässä pientä päiväkirjaa ajosta:

    14.7.: lähtö 6167km mittarissa noin 10 aikaan aamusta. Matka Turkuun oli melko HIKINEN. Ostolistaan saumattomia kalsareita! Pari sadekuuroa matkalla hieman virkisti. Kuuden maissa satamassa, jonotusajanvietettä tarjosi lahtelainen motoristipariskunta. Yö laivalla parin ja parin karaoken verran ja sit pehkuihin. Loppu km 6757.

    Toinen päivä. Herätys aikaisten, pyörälle seiskalta, matkaan puolelta. Edellispäivän pariskunta oli menossa Ranskaan, joten lähdin peesaan, jos vaikka vauhti pysyis rauhallisempana. Ja paskat. *Pari sadekuuroa, ja Ruotsi meni jo... Hauskaa katsoa toisten kurahaalaritouhuja, itse vedin vetskarit kii. *Lämmöt nousi Tanskassa, samoin tuulennopeus. Siel on muuten pirun isoja siltoja... Tiet erkani ja itse jatkoin kohti Saksaa kun vielä oli valoisaa (siis täh, ainahan täällä kesällä on valosaa ). Kuuden maissa Saksanmaalla, willkommen! Pikanen tarkistus tankilla ollessa ja ... Matkaa piti jatkaa vielä vähän! Suu kohti Kieliä, eiku... Huono. TOSI HUONO. Mut nehän on mun spesiaaleja. *Kasilta shortseissa syömässä omenapiirakkaa kinuskikastikkeella... Kielissä. Päivän saldo 1047km min navin mukaan! Mittarissa nyt 7836km.

    Aamu lähtö noin kymmeneltä Kielistä. Eka stoppi Hampuri ja Louisin poistomyyntipisteeseen kypärää metsästään. Sieltä löytyiki hianon värinen *(ei, ei pinkki ... Noh neon viherkeltanen ) Ei uskois miten paljon voi kypärän aerodynamiikka vaikuttaa koko pyörä/kuski kombon käyttäytymiseen. Pois katosi kokonaan sivutuulenpuuskien heilumiset käytännössä. Kevyempi hieman myös ja nyt voi kunnon vauhdissakin huoletta kääntää päätä kun vilkaisee vieruskaistan kuollutta kulmaa ilman pään repimisiä. Todella kannattava ostos oli. *Iltapäivällä baanalla sattui ajettua ohi samaisesta lahtelaisparin bemarista. Pieni se on Saksakin. Baanat oli melko ruuhkaisia joten pysähdyin viiden maissa syömään... Pikkukulta joutui koko päivän koville, vika tankillinen meni käytännössä paria pätkää vaille hana auki. Ja slipstream teki tehtävänsä, speksimaks nopeus tais paukkua kympillä kun viisari väänty 184 paikkeille, heitto pois niin kuitenkin 172 noin. *Ja kypärän ansiosta meno oli tasasta ja sujuvaa toisin kun eilen jolloin 150 eteepäi sitä joutu tekemään varulta lihaksilla aika paljo pyörää vakaammaksi. Lopulta illalla Frankfurtiin saavuin. Josko huomenna alpit ja Chamonix?

    Neljäs päivä, 8470km. Vaihtelevasti kaato- ja reipasta sadetta. Voi pee. Ajattelin olla menemättä autobahneille, mutta vajaan parin tunnin ajon jälkeen sitä totesi, miksi Saksassa on autobahnit. "Valtatie" kolmosta meniskelin (märkänä ku uinu koira), mutta eihä sillä prkl edennyt yhtään! Joka välissä isoja kaupunkialueita, ja ei tosiaan mikään läpiajuuvaltatie vaan näytti olevan kaupungin pääkatu usein ... Keskivauhti mitälie 30-40km/h, hehheh. Nopeuden puutteesta johtuen katteetkaan ei suojattu sateelta yhtään, joten tosiaan kastu pikkuhiljaa aika pahasti. Keskipäivän toisel puolel sit lopulta kun sadekin oli helpottanut otin ja menin baanalle, aurinkokin vilahti. Ajelin vain Saksan/Sveitsin/Ranskan nurkkaan eli Baselin juurelle, alle 400km vain siis, ajattelin että kuivuis kamppeet sit kunnolla Alppeja varten. Huomenna siis vika etappi, alle 300km, joten hotelliin kamppeet ja sit kevyellä pyärälä mennä Mont Blancin juurelle niin ylös ku pääsee. *Päivä päättz 8847km. (hox saksalainen näppis jossa y ja z nurinkurin )

    Noh kymmeneltä noin taas lähtö, nyt Sveitsiä ylittämää. Suu tipahti auki kun se iso järvi aukes yhtäkkiä näkyviin ja ekat Alppien huiput. Aivan mahtava näky, piti tehdä mutka reitille ja mennä ottamaa pari kuvaa rannalta. Mut ei se vielä mitään, kun lopulta tuli Alppien sisään ja nousi serpentiiniä ylös Chamonixta kohti vievää tietä ylväät vuoret ympärillä niin sitä vaa virnuili ja oikeasti nauro ääneen kypärän sisällä *Tunnustan myös hoilanneeni sanattomia biisejä ääneen... Alppien läpi meno oli aivan legendaarinen kokemus. Aika suosittu pätkä myös, motoristejä tuli pilvin pimein vastaan. Ranskan puolella kamat hotellii, ja kohti Mont Blancin juurta. Valitettavasti vika viis kilsaa ois vaatinu enduron tai isomma+taitavamma kuskin, kapeaa kivistä jyrkkää kinttupolkua... Noh uskoin ekan horjahduksen ja sivupeilin lasin menetyksen jälkee... Onneksi ei naarmuja tullu kuitekkaa, pyörää ainakaa. *Upeita kuvia kyllä sai jo sieltä mihi asti pääs. Matkan päämäärä siis saavutettu, jäljellä puolet eli paluumatka. Doddiih.

    9207km. Lähtö kawasaki-liikkeitä metsästämään. Kolmannen "ei me olla maanantaisin auki" liikkeen ja Geneven kohdalla sanoin että paskat ei sitten, ja lähtiin ajaan vaa. Suunnitelmista jäi sit Zürich mihi eile vielä ajattelin mennä mut who cares. Tankatessa sattu suomalaisverta kohdalle, pariskunta kolmatta viikkoa reissussa Rivieraa myöten ja nyt kotimatkalla. Päivä päättyi pullotettuihin kyyneliin eli Baden-Badeniin. Kävi hienoinen munkki, infopisteellä netistä yönsijaa metsästäessä yksi rouva pysähtyi kohdalle ja kysyi etsinkö yösijaa... Ja toisinkuin pahimmat teistä ehti ajatella, niin hänellä oli tullut peruutus loma-asuntoon, joten kolmella kympillä ollaan nyt yötä keskustassa mh+keittiö+kh asunnossa. *Kuulemma joku pesula nurkan takana, pitää aamulla käydä viemässä pyykit... Tänää ei vielä syöty olla joten lähden nyt sit etsimään ravintelia.

    97xx, baden-baden jäi taakse ja toinen tonnipäivä, Århus tanska oli päätepysäkki. Pyörä huusi hana auki taas muutaman tankillisen.

    10800 noin oli mittarissa, tarkoitus jäädä päiväksi köllöileen. Mutta aamulla tänää katsoesa autolautat olikin Tukholmasta tåynnä, niin tuli valittua sitten Umeå-Vaasa. Se vaan sitten tarkoitti yön yli ajoa, jonne nyt yhden aikaa tuli alettua. Ensin lautoilla ja Tanskaa ajaen Helsinborgii, josta vielä noin 1250km Umeåå, ja kaiken kukkuraksi sitten vielä Vaasasta kotia Oulaisii huomenna. *Tulis kyl yks rautaperse helposti ajettua samal mut olkoot...

    At home, 12419km mittarissa. Vika rykäisy oliki nätti pieni 1619km mittarin mukaa, aikaa meni noin 32 tuntia, joista 6 tuntia lauttamatkoja noin, ehkä viitisen tuntia lauttojen odottelua. Valtaosa kilometreistä tuli kun paahtoi illan ja yön aikana Helsinborgista Uumajaan, n 1200km, mikä meni noin 12 tuntiin taukoineen päivineen. =P Tanskas ja Suomen puolel oli sit köröttelymatkoja jonkiverra mihi loppuaika meni. Århus - Oulainen, Uumajan kautta siis. *Ruotti on nopsa maa ajaa. *Loppumatkasta piti kahdella vikalla tankkauksella ottaa myös turbotorkut eli semmoset 2-3 nukahtamiset, ne toimi aika hyvin. Muutoin tyhjät monikaistaset hyväkuntoset tiet niin = vruumvruum. Uus kulutusennätys, 5,6l/100km tuli myös, ja oikeasti se oli yli 95% ajettua hana täysin auki. *Vika tankkauksen jälkeen ajattelin sit kokeilla nurinkurista, eli ajaa rauhallisesti ja rajotusten mukaan. Parisataa kilsaa köröttelin (loput Uumajaan ja sit Vaasasta viel vajaa satanen), ja lopputulos 3,4l/100km. Siihe mahtu muutama ohitus ad 140km/h myös, ja osa oli ruottin 110km/h rajoitusalueen ajoja, joten kyllä tuo pihiki kone on jos vaan jaksais ajaa rauhallista tahtia...

    Takarengas alkaa oleen hengiltä, johtuikoha siitä että varmaan lähemmäs 3-4000 km tuli ajettua hana joko kokonaan tai lähes auki. *Lisäksi tosiaa vasen peililasi on pois ku meni rikki, ja sit välillä kuuluu jotain vikinää kun ketju rullaa vapaana ilman vetoa joko ketjusta tai takarenkaasta vaik ainaki mielestäni kuuluu välillä myös vaikka ois just rasvannu ketjun. Käytön merkkejä kaikki, ei sinällään mitään ihmeempää. 12t huoltorajakin täytty samalla, menihä siihen viikko siitä 6 tonnin huollosta.

    Valitettavasti lisäpleksi ei ehtiny tulla enne matkaa, se odottelee tos ny lattialla. Ens viikol 12t huolto ja uudet, hyvät, renkaat alle. Nuo tehdasrenkaat on haukuttu ihan surkeiksi, ja kyllähän sitä kerran veti takarengas sutia sateessa Frankfurtista lähtiessä ku kiihdytti, mutta muutoin ei vesipidossa tullut ongelmia. Autobahneilla kun mittarissa oli 170-180 väliset luvut niin esiintyi kaarteissa kummaa vaapuntaa, minkä vuoksi sitä sit hellitti usein vähän kovemmis kaarteis. Varmaan aika äärirajoilla renkaan suhteen menty. Pirellin Sport Demonit alle ja ajattelin käydä Kemorassa kokeileen sit vähän kans.

    250 kuutioisesta sen verra, et oikeesti tartteeko tätä äkäsempää? Okei kiihtyminen vois olla vieläkin napakampaa, mutta silloin maksimi nopeudet paukkuu jo sairaiksi ... mutta on tää rivakka jo tääkin. Autobahneilla tietysti tuli muutama per päivä niitä oikeasti stanan lujaa ajavia (200+km/h), mut muutoin käytännössä sitä oli siinä nopeimpien ajavien joukossa. Ei ne perusautot aja kuin 100-120 siellä, ja ne nopeammin menevät oli yleensä suht saman nopeuden menijöitä, selvästi niilläkin usein tehot loppui samoille luvuille. Ja imussa oli kiva mennä, varsinki jäi mielee se yks tila-auto kattoboksilla, hahaha, tuntu kuin ois tehot pyörässä tuplaantunu."

    Tuosta kertomuksesta (kopsasin toiselta forumilta minne sen olin laittanut) uupuu, että kerran siellä autobahnilla oli nätti alamäki ja kiva imumersu edessä, redlinen yli mentiin isoimmalla vaihteella ja mittariviisari oli jossain 190+ paikkeilla, oliko 194. ;) Ja piti keventää kaasua ku mersun pirulaine ei ajanukkaa nopeempaa loppuu asti koko mäkee! Oli huvittavaa mennä lähes mittariston loppuun asti (200km/h). =)

    Olen tämmönen 166cm/70kg noin mies, minun kokoisella varsin kiva pyörä. Kyytiläinen mukana selvästi huomaa tehojen rajallisuuden, mutta yksin ajaessa varsin miellyttävä kiihtyvyys. Keveys on pyörässä kivaa, jaksaa meikäkin pitää pystyssä jos meinaa kaatua paikallaan ollessa ;) (kerran hyppäsin vähän liian voimakkaasti satulaan, hups). Kemora ja uudet renkaat jäi testaamatta valitettavasti, rupes työt painaan päälle taas eikä oikein aikaa tullut katsottua.

    Uuden sivupeilin ostin muuten eBayn kautta jostain Thaimaasta, kolmasosa hinnasta ja perillä hyvin pakattuna noin viikossa muistaakseni. Alkuperäinen osa oli. Huvittavaa ...

    Lisäpleksi (laminarlip) odottelee kans ensi kautta tosiaan, kiinnostavaa kokeilla sen kanssa miten vaikuttaa mukavuuteen. Jos kyykkyyn menen, saan mukavasti sellaisen tukikaaren nilkka-polvi-kyynär-tanko välille, että on kevyt olla, koska olen tarpeeksi lyhyt. Silloin ilmavirta jää kypärän ihan yläosaan käytännössä lähes yli menee kokonaan. Tankkilaukun ollessa paikalla sen päällä röhnätessä nyt tällä uudella kypärällä ei huomaa mitään, tarpeeksi aero on.

    Niistä kypäristä: aina sanotaan, että elä osta halpaa paskapottaa. Mul ois nyt konkreettinen syykin sille, niitä tarkkoja syitä kun ei koskaan yleensä liitetä nuihin juttuihin. PASKA AERO ON KAUHEA TURVALLISUUSRISKI ISOISSA NOPEUKSISSA! Oikeasti, pyörä ja minä lennettiin 1,5metriä sivuttain Tanskan kovissa sivutuulissa 130+km/h nopeuksissa, kun tultiin ohitettavan rekan ohi takaisin tuuleen! Tienreuna oli n 30cm päässä, hieman hyppäs sydän kurkkuun. Uusi potta päässä Saksan puolella, heti huomas ensin sen että voi jopa kääntää päätä ilman tuskaa, sit huomas sen et hetkinen miksi ei heilahda ollenkaan kun tulee rekan vierestä taas tuuleen. Lisäksi myös suoraa ajettaessa sillä paskapotalla kun nopeus alko oleen 140+, alkoi syntyyn kaoottisia pyörrevirtauksia varmaan taakseni, koska koko meno meni ihan täriseväksi ja piti pistää lihakset peliin ja ruveta puristaan pyörää + pitään itseä staattisella lihastyöllä paikallaan. Saksassa kun uusi potta päässä, nopeus sai olla mitä vain ja olo oli kuin kuumalla veittellä voita leikatessa ... Eli ilmanvastus paskalla potalla oli uskomaton. OIKEASTI, sanokaa selvästi syy ihmisille niistä paskapotista, että jos ajaa yli 120km/h ikinä niin se paskapotta on kuolemanriski!

    Ja hitaammissakin vauhdeissa se oli tosi epämukavaa esim. kun rekka tuli vastaan, ilmavirta repäisi melko _voimakkaasti_ päätä. Näitä ei tiennyt ensikertaa pyörällä ajavana, että ei oo normaalia vaan potan syytä, mutta nytpä tiedän.
  2. #2
    Onhan siinä pikku kone ja kuski saanut nähdä maisemaa, jos kuvia vielä saisi näkymään, niin vot.

    Ei sitä näköjään tarvitsekaan alppiteille turbobandittia... Ja mäkun olen aina luullut
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  3. #3
    Minkälaisen kypärän hommasit?
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  4. #4
    Uusi kypärä (ei mikää hirmukallis sekää, oliko 135€ poistomyymälästä): http://www.airoh.com/helmets/full_fa.../ptia17#more-1

    Kuvia löytyypi kans tietty

    http://www.facebook.com/album.p....e6cd30d

    edit: Huomatkaa myös punainen takki, kawan vihreä pyörä, nyt neonkelta/viher kypärä ... Tosi Mies ™ tekee mitä huvittaa, eikä sitä mikä mukamas näyttää joltakin, ja mua huvittaa tehdä turvallisuuden eteen etes värivalinnat. Musta väri on ... pieni-egoisille. ;)



  5. #5
    Kivoja kuvia profiilissasi, olen itsekkin noilla pelipaikoilla ollut.
    Ei pyörän näköjään tarvii olla reissaammiseen iso, asenne ratkaisee.
    - Sergei-


    "Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
    En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
  6. #6
    Tuohon tuulen heittelyyn on hyvä lääke se, että sovittaa ajonopeuden kertaluokkaa suuremmaksi kuin vallitseva tuulennopeus: silloin aerodynaaminen voimavektori on jatkuvasti oleellisesti pyörän pitkittäisakselin suuntainen, eikä yllättäviä suunnanmuutoksia tule.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #7
    Lainaa kirjoitti
    Tuohon tuulen heittelyyn on hyvä lääke se, että sovittaa ajonopeuden kertaluokkaa suuremmaksi kuin vallitseva tuulennopeus: silloin aerodynaaminen voimavektori on jatkuvasti oleellisesti pyörän pitkittäisakselin suuntainen, eikä yllättäviä suunnanmuutoksia tule. *
    Meinaakko, et jos tuulennopeus on 10m/s, eli 36km/h, niin sillon pitäs ajaa 360km/h? ... ;) Mwahaha. No ei sillo varmaa joo paljoo muutoksia huomaa. =P

    Tuolla potalla 360km/h olisi ollut suoraa suidia, kun 140-150km/h olo oli kuin jossain tv-shopin naisten lantioläskien täristyslaitteessa ...



  8. #8
    Lainaa (ewert @ Tammi. 01 2011,21:01) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Tuohon tuulen heittelyyn on hyvä lääke se, että sovittaa ajonopeuden kertaluokkaa suuremmaksi kuin vallitseva tuulennopeus: silloin aerodynaaminen voimavektori on jatkuvasti oleellisesti pyörän pitkittäisakselin suuntainen, eikä yllättäviä suunnanmuutoksia tule. *
    Meinaakko, et jos tuulennopeus on 10m/s, eli 36km/h, niin sillon pitäs ajaa 360km/h? ... ;) Mwahaha. No ei sillo varmaa joo paljoo muutoksia huomaa. =P

    Tuolla potalla 360km/h olisi ollut suoraa suidia, kun 140-150km/h olo oli kuin jossain tv-shopin naisten lantioläskien täristyslaitteessa ...
    Ottamatta asiaan sen enempää kantaa... Kai siinä välissä on muitakin kertaluokkia kuin suoraan vetää 10 kertaiseksi?
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  9. #9
    Hauska matkakertomus!

    Ja totta on sekin ettei köyhällä ole varaa halpaan. Kypärä on tärkein varuste kaikista, en ole koskaan tajunnut porukkaa joka siinä säästää. Itsellä kokemusta halpiksista ja kalliimmista, nyt Schuberth S1 Pro käytössä ja voin suositella.

    Mitä mieltä olet Airohin hinta-laatusuhteesta? Nitiseeko, natiseeko, miten sisusta muovaantunut käytössä? Olen ajatellut Airohilta sellasta crossikypärää visiirillä kolmoskypäräksi kylille mutta ei ole tullut vielä tilattua...

    Jos et koskaan kokeile isompaa pyörää, pärjäät varmasti nykyiselläkin pyörällä. Kun ajelee hetken isommalla on vaikeaa totuttautua "tehon puutteeseen".
    * If it ain't broken, fix it until it is!

    Ducati Club Finland ry:n kouluttaja
    Liikenneopettaja, mp-kouluttaja

    Ducatisti aina ja...
  10. #10
    Lainaa (GT78 @ Tammi. 02 2011,10:14) kirjoitti
    Hauska matkakertomus!

    Ja totta on sekin ettei köyhällä ole varaa halpaan. Kypärä on tärkein varuste kaikista, en ole koskaan tajunnut porukkaa joka siinä säästää. Itsellä kokemusta halpiksista ja kalliimmista, nyt Schuberth S1 Pro käytössä ja voin suositella.

    Mitä mieltä olet Airohin hinta-laatusuhteesta? Nitiseeko, natiseeko, miten sisusta muovaantunut käytössä? Olen ajatellut Airohilta sellasta crossikypärää visiirillä kolmoskypäräksi kylille mutta ei ole tullut vielä tilattua...

    Jos et koskaan kokeile isompaa pyörää, pärjäät varmasti nykyiselläkin pyörällä. Kun ajelee hetken isommalla on vaikeaa totuttautua "tehon puutteeseen".
    Tuosta kypärässä säästämisestä sen verran, että lueskelin aika paljon ennen kuin hankin pyörää + varusteita. Tiesin mitä sanotaan. Mutta en MIKSI. Ja mä luen yleensä paaaaaljon ennenkun päätän jotain, joten oikeasti tuota infoa MIKSI halpa potta voi olla huono ei tunnu olevan oikeasti esillä (huom hiljaisuus yms. mukavuustekijät eivät pistä uutta motoristia ostamaan heti triplahintaista pottaa, koska korvatulpat on keksitty ja istuvuuden suhteen ei heti tiedä tuleeko harrastuksesta pysyvämpi et kantsiiko rahaa sijoittaa...). Kaikki vain toistaa samaa mantraa ... turvallisuuden suhteenhan esim. Bilteman paskapottahan sai testissä viimevuonna jossain lähes parhaat pisteet sen turvallisuuden kantilta iskujen suhteen, mutta entäs turvallisuus estämään iskut ... ;)

    Tuo Airoh on mulle melko nippanappa istuva, leualla kurottamalla voin koskettaa kypärään (ei osu painamalla taaksepäin kuitenkaan), mutta istuvuuden suhteen en voi hirveenä valittaa ku oli kyl jo alusta lähtien passeli mun päähän. Hintahan oli tosiaan halpa ku Louisin poistopisteestä hain, joten varsin tyytyväinen olen. Ongelmia lähinnä ilmavirtausten kanssa, ylläällä olevista ilmanottoaukoista kiinni/auki säätö meni ei-lukkiutuvaksi eli osin rikki melko pian, leuka-aukon säätövipu on aivan liian raskas liikuttaa edes paljain sormin, ja visiiriin puskeva ilmavirta tulee joissain pään asennoissa silmiin asti hieman kuivaamaan silmiä, mikä on epämukavaa. Aurinkovisiiri alas korjaa tilanteen, tai pikku etsiminen pään asennossa. Äänekkyys on olemassa, tietenkään en yhtään tiedä mitä oikeasti on hiljainen potta. Noh, korvatulpat on kuitenkin vähänkään pitempään ajoon aina päällä.

    Selviä miinuksia siis mukavuudessa löytyy, mutta aerodynamiikka tuntuu olevan kohdallaan.

    Joo, tiedän kyllä että isompi on potkumpi. Pärjään kyllä tällä, kun sen verran pihi olen että auton hintaa pyörästä ei taida alkaa maksamaan ihan heti, vaikka rahaa olisikin. Sen sijaan sähkömoottoritekniikka kiinnostaa, koska en halua hullua top-endiä vaan kiihtyvyyttä, niin sähkömoottorien instant-on-vääntö kiinnostaa. ;) Olen tässä jo pari vuotta odotellut, että akkutekniikka kehittyisi sen verran vielä että voisi pistää sähkökonversion peliin ... Moottorit ja moottoriohjaimet on jo aivan sairaita, koska sähkömoottoreilla voi vetää hetkellistä overloadia moninkerroin perustehoon nähden, eli kiihdytyksiin potkua kuitenkaan tuhlaamatta rahaa sairaaseen huippunopeuteen.



  11. #11
    [quote=ewert,Tammi. 02 2011,22:37]
    Lainaa kirjoitti
    Tuosta kypärässä säästämisestä sen verran, että lueskelin aika paljon ennen kuin hankin pyörää + varusteita. Tiesin mitä sanotaan. Mutta en MIKSI.

    Ongelmia lähinnä ilmavirtausten kanssa, ylläällä olevista ilmanottoaukoista kiinni/auki säätö meni ei-lukkiutuvaksi eli osin rikki melko pian, leuka-aukon säätövipu on aivan liian raskas liikuttaa edes paljain sormin, ja visiiriin puskeva ilmavirta tulee joissain pään asennoissa silmiin asti hieman kuivaamaan silmiä, mikä on epämukavaa. Äänekkyys on olemassa, tietenkään en yhtään tiedä mitä oikeasti on hiljainen potta. Noh, korvatulpat on kuitenkin vähänkään pitempään ajoon aina päällä.
    Niin, no kalliimmat kypärät testataan jo valmistajan toimesta ei siis käyttäjien toimesta tositilanteessa. Eikä se pelkkä iskunkestävyys kypärää tee niin kuin itsekin kirjoitit. Schuberthilla on esimerkiksi oma tuulitunneli jossa testaavat nuo kypärän ominaisuudet taajamanopeuksista moottoritievauhteihin.

    Ja vaikka Schuberthin kypärät ovatkin markkinoiden hiljaisimipia (taitaa olla hiljaisin mallistossa ainakin) niin jopa niissä moottoritienopeuksissa esiintyy yli 90 desibelin meluja joka tietysti pahenee vauhdin mukaan. Eli ilman tulppia ei kannata ajella millään kypärällä!

    Toisaalta nuo kuvailemasi "pikkujutut" loistavat poissaolollaan. Kaksi kesää käyttöä ja noin 20 tkm ja kypärä vastaa uutta - mitä nyt visiiri pitää vaihtaa ensi kaudeksi. Mutta toisaalta jos kypärä maksaa yli 500 sen pitää ollakin useamman kauden "hyvä". Vaimolla ei muokkautunut oma ihan sopivaksi joten Schuberthin edustaja sanoi että kypärä pussiin ja pahvilaatikkoon ja myyjälle englanninkielisten toiveiden kera mitä osaa pitää muokata - he lähettävät tehtaalle jossa muokkaavat. Ilmaiseksi.

    Oma kokemus halpiksista (joita on nytkin hyllyssä) on se, että ne ikään kuin menettävät ominaisuuksiaan nopeasti sen ekan kesän jälkeen. Istuvuus, melu, nitinät ja natinat kaikki huononee. Ja tosiaan halpis päässä ei maantievauhdissa päätä käännetä tai menee niskat. Schuberthin kanssa ajelin kesällä motareita nakupyörällä 130 km/h tunteja ja päiviä peräjälkeen...
    * If it ain't broken, fix it until it is!

    Ducati Club Finland ry:n kouluttaja
    Liikenneopettaja, mp-kouluttaja

    Ducatisti aina ja...
  12. #12
    Lainaa (GT78 @ Tammi. 03 2011,12:09) kirjoitti
    Niin, no kalliimmat kypärät testataan jo valmistajan toimesta ei siis käyttäjien toimesta tositilanteessa. Eikä se pelkkä iskunkestävyys kypärää tee niin kuin itsekin kirjoitit. Schuberthilla on esimerkiksi oma tuulitunneli jossa testaavat nuo kypärän ominaisuudet taajamanopeuksista moottoritievauhteihin.

    Ja vaikka Schuberthin kypärät ovatkin markkinoiden hiljaisimipia (taitaa olla hiljaisin mallistossa ainakin) niin jopa niissä moottoritienopeuksissa esiintyy yli 90 desibelin meluja joka tietysti pahenee vauhdin mukaan. Eli ilman tulppia ei kannata ajella millään kypärällä!
    Tuulen jytinää ei paljoa tarvita, kun alkaa korvat soida: kuulovaurioon riittää helposti 0.00001 bar (1 Pa) sopivan taajuinen paineenvaihtelu, eli ääni.
    Ripeässä moottoritieajossa ilmanpaineet eri puolilla masiinaa vaihtelevat esimerkiksi rajoissa -2000 ... +500 Pa normaali-ilmanpaineen ympärillä, joten häiriön virtauksessa ei tarvitse olla kovin suuri, niin ääntä alkaa syntyä. Joku lepattava kypärähupun tai kaulurin pää, värähtelevä pleksinreuna tms saattaa paukuttaa matalataajuista jyminää siinä määrin, että illalla päässä humisee pitkään. Nämä siis ihan kypärästä riippumatta.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  13.  
  14. #13
    Lainaa (vetomies @ Tammi. 03 2011,14:22) kirjoitti
    Tuulen jytinää ei paljoa tarvita, kun alkaa korvat soida...
    ... ...
    ...Joku lepattava kypärähupun tai kaulurin pää, värähtelevä pleksinreuna tms saattaa paukuttaa matalataajuista jyminää siinä määrin, että illalla päässä humisee pitkään. Nämä siis ihan kypärästä riippumatta.
    ...yks kuuloaistivaurioinen allekirjottaa tuon. Ja ajelee nykyhhän taatusti tulpat korvissa. Vaikka päässä on ollu viimeset 4 vuotta Schuberth, ensin S1 ja viime kesästä lähtien C3.

    Mutta varsinaiseen aiheeseen:

    mukava matkakertomus ja tuo hyvin esille sen, että moottorin koolla ei matkailussa ole merkitystä, jos asenne on kohilhan.

    Eikhän meistä aika moni ole kevariaikana ajellu pitkiäki huikosia 10-20 hv tehoilla ja hauskaa on matkanteko ollu. Ainaki ittelläni oli.

    Totta tietysti myös se, että kun tehojen ja väännön makkuun pääsee, niin niitä ei sitten varmasti ihan heti ole liikaa...kaikkeen tottuu ja parastahan tuossa on kuitenki se, että sitä pystyy itte säännöstelemhän. Toisilta se onnistuu hyvin, toiset on välillä ilman korttia
    Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7

    319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla