Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Mitenkäs tuo uusi etanolilitku mahtaa sopia 1150 Gessuun, sulaako tiivisteet tms?

    98 oktaanista ei voi käyttää kun sillä nikottelee väännettäessä tuppia reilusti heti tyhjäkäynniltä.

    Onkohan mitään yksinkertaista keinoa rikastaa aavistuksen verran seoksia kautta linjan?
  2. #2
    http://www.e10bensiini.fi/ kertoopi: "BMW - sopii kaiikkiin BMW-moottoripyöriin", joten kaipa tuohon on luottaminen.
    R1200GSA '11
  3. #3
    Lainaa (Puksuttaja @ Joulu. 26 2010,08:49) kirjoitti
    Onkohan mitään yksinkertaista keinoa rikastaa aavistuksen verran seoksia kautta linjan?
    Tuollaisella Acceleraattorilla, hinta 32 € toimituskuluineen, voi rikastaa seosta helposti.
    Nykiminenkin vähenee.
    Accelerator
    Se huijaa lämpötila-anturia luulemaan, että on kylmempi ilma kuin onkaan.

    Toinen konsti on vaihtaa Motronicin ohjauskarttaa sulakeboxissa hyppylangalla.
    Hyppylankakuva by Steptoe
    Hyppylankatarinaa

    Pekka



    Pekka
  4. #4
    Tuota hyppylankaa pitänee testata ens suvena kun kun catti saa muuttaa autotalliin asumaan.
  5. #5
    Lainaa (Puksuttaja @ Joulu. 26 2010,08:49) kirjoitti
    Mitenkäs tuo uusi etanolilitku mahtaa sopia 1150 Gessuun, sulaako tiivisteet tms?

    98 oktaanista ei voi käyttää kun sillä nikottelee väännettäessä tuppia reilusti heti tyhjäkäynniltä.

    Onkohan mitään yksinkertaista keinoa rikastaa aavistuksen verran seoksia kautta linjan?
    Mitenkäs tuo 98 voi/voisi vaikuttaa kuvaamallasi tavalla? Tuntuu kyllä aika mahdottomalta. Oletko kokeillut useaan kertaan eri asemilta tankattua?
    <p>2002-2014</p>
  6. #6
    Suosittelen tuota "Acceleratoria".
    Poistaa "nykimisen" kiihdyttäessä.
    On hankittu kahteen eri bemuun, ja kummassakin toimii loistavasti!
    Vääntöäkin tuntuisi parantaneen.
    Helppo asentaa, sopii paikalleen kuin sian.... suutarin peukaloon
    1-BMW
  7. #7
    Suosittelen varauksella, sillä viime kesän lämpötilojen vallitessa *oli alavääntöä ja kaasun on-off korjaantui mutta yli 3500 ei enää kulkenut kunnolla kun sai julmetusti liikaa tavaraa.Eli kannattaa valita se vähän arvokkaampi versio jossa termistori mukana joka kompensoi lämpötilamuutokset,

    Kari
  8. #8
    Techlusion?

    Techlusion TFI for BMW

    Tuohan on "perinne"-tavaraa Boksraattoreille... Itekkin moisen aikoinaan 1200ST:hen asentelin ja paransi mukavasti kaasuvastetta sekä poisti senkin vähän surging'in, joka tuossa oli.
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Lainaa (C-A-D @ Joulu. 26 2010,13:15) kirjoitti
    Lainaa (Puksuttaja @ Joulu. 26 2010,08:49) kirjoitti
    Mitenkäs tuo uusi etanolilitku mahtaa sopia 1150 Gessuun, sulaako tiivisteet tms?

    98 oktaanista ei voi käyttää kun sillä nikottelee väännettäessä tuppia reilusti heti tyhjäkäynniltä.

    Onkohan mitään yksinkertaista keinoa rikastaa aavistuksen verran seoksia kautta linjan?
    Mitenkäs tuo 98 voi/voisi vaikuttaa kuvaamallasi tavalla? Tuntuu kyllä aika mahdottomalta. Oletko kokeillut useaan kertaan eri asemilta tankattua?
    Joo, yleinen käsitys on, että kun kone nykii, niin aina on kyse laihasta seoksesta, ja koko alueella. Tosiasiassa seos voi olla kunnon vuoristorataa, johon simppelit konstit auttaa vaan tuurilla ja joltain osin.

    98:n aiheuttama nykiminen 95:ttä käyttävässä koneessa, nyt ollaan X-files tasolla.
  10. #10
    Lainaa (C-A-D @ Joulu. 26 2010,13:15) kirjoitti
    Lainaa (Puksuttaja @ Joulu. 26 2010,08:49) kirjoitti
    Mitenkäs tuo uusi etanolilitku mahtaa sopia 1150 Gessuun, sulaako tiivisteet tms?

    98 oktaanista ei voi käyttää kun sillä nikottelee väännettäessä tuppia reilusti heti tyhjäkäynniltä.

    Onkohan mitään yksinkertaista keinoa rikastaa aavistuksen verran seoksia kautta linjan?
    Mitenkäs tuo 98 voi/voisi vaikuttaa kuvaamallasi tavalla? Tuntuu kyllä aika mahdottomalta. Oletko kokeillut useaan kertaan eri asemilta tankattua?
    Luulisin, että kyse on epätasaisesta syttymisestä. Pyörässä on kuitenkin aika hiton isot palotilat. Nopea tyhjäkäynniltä kaasun avaaminen sekoittaa tilannetta. 95 syttyy herkemmin ja mitä ilmeisemmin nopeammin. Onhan tehdas jossain vaiheessa keksinyt, että joka pytyssä pitää olla kaksi tulppaakin jotta syttyminen matalilla kierroksilla olis varmaa erityisesti jotta seos syttyisi riittävän samaan aikaan eripuolilla palotilaa. 98 heikentää tilannetta.

    Ei ole ensimmäinen vastaan tuleva moottori mikä ei siedä korkeampi oktaanista polttoainetta.
  11. #11
    Lainaa (Puksuttaja @ Joulu. 27 2010,23:03) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Joulu. 26 2010,13:15) kirjoitti
    Lainaa (Puksuttaja @ Joulu. 26 2010,08:49) kirjoitti
    Mitenkäs tuo uusi etanolilitku mahtaa sopia 1150 Gessuun, sulaako tiivisteet tms?

    98 oktaanista ei voi käyttää kun sillä nikottelee väännettäessä tuppia reilusti heti tyhjäkäynniltä.

    Onkohan mitään yksinkertaista keinoa rikastaa aavistuksen verran seoksia kautta linjan?
    Mitenkäs tuo 98 voi/voisi vaikuttaa kuvaamallasi tavalla? Tuntuu kyllä aika mahdottomalta. Oletko kokeillut useaan kertaan eri asemilta tankattua?
    Luulisin, että kyse on epätasaisesta syttymisestä. Pyörässä on kuitenkin aika hiton isot palotilat. Nopea tyhjäkäynniltä kaasun avaaminen sekoittaa tilannetta. 95 syttyy herkemmin ja mitä ilmeisemmin nopeammin. Onhan tehdas jossain vaiheessa keksinyt, että joka pytyssä pitää olla kaksi tulppaakin jotta syttyminen matalilla kierroksilla olis varmaa erityisesti jotta seos syttyisi riittävän samaan aikaan eripuolilla palotilaa. 98 heikentää tilannetta.

    Ei ole ensimmäinen vastaan tuleva moottori mikä ei siedä korkeampi oktaanista polttoainetta.
    Olisi kyllä ensimmäinen minulle. Mutta voihan tuo teoriasi jotenkin olla mahdollinenkin - kait?

    Mikään perusoktaanin määritelmässä kuitenkaan ei tuota suoraan tue. Puhutaan puristuskestävyydestä, ei syttymisen vaikeuttamisesta tai hidastumisesta:

    "Oktaaniluku: Luku, joka kuvaa kaasumaisen polttoaineseoksen puristuskestävyyttä eli kykyä vastustaa nakutusta. Oktaaniluku ilmoitetaan joko RON- tai MON-lukuna. Kaupallinen tutkimusoktaaniluku RON (research octane number) mitataan koemoottorilla suhteellisen kevyellä kuormalla. Moottorioktaaniluku MON (motor octane number) on samalla moottorilla raskaissa oloissa mitattu luku."

    Jos 98 olisi oikeasti huonommin syttyvää (kipinästä) kuin 95, luulisi tuon kyllä tulleen jo vaikkapa tehomittauksissa esiin? Mutta kukapa näistä kaikista tietää.
    <p>2002-2014</p>
  12. #12
    Lainaa (Puksuttaja @ Joulu. 27 2010,23:03) kirjoitti
    Ei ole ensimmäinen vastaan tuleva moottori mikä ei siedä korkeampi oktaanista polttoainetta.
    On myös ensimmäinen, josta minä kuulen.. Mutta jos olet ajanut Teboilin 98 Terralla, niin voisi olla mahdollistakin. Ainakin perstuntumalla se aiheuttaa K 12 ässässä nypytystä pikkukierroksilla

    Korkeaoktaanisuus ei voi aiheuttaa moisia oreita, joku muu bensan laatuun vaikuttava ainesosa kylläkin.



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  13. #13
    Nimenomaan juuri kuten CAD kirjoittaa, korkeampi oktaaniluku nostaa puristuskestävyyttä, eikä vaikuta ainakaan havaittavasti kipinällä syttyvyyteen. Yleisesti pidetään teknisenä faktana, että korkeammasta oktaaniluvusta ei ole haittaa, mutta ei myöskään hyötyä matalampi oktaaniselle suunnitellussa moottorissa, ellei ko moottorissa ole nakutuksenestotoimintoja, jotka joissain tilanteissa pudottavat tehoja/hyötysuhdetta esim sytytystä myöhentämällä havaitessaan nakutusvärinöitä.
    Tietääkseni vain ST1:llä ja Teboililla on bensiinin omaa tuontia, ainakin joitakin eriä. Kaikilla muilla ketjuilla on Nesteen perussoppaa, jota kukin ketju lisäaineistaa tietämyksensä ja halujensa mukaan. Tuntu kuitenkin vaikealta uskoa, että kukaan lisäisi sellaisia lisäaineita, jotka lisämaksusta huonontaisivat ominaisuuksia. Tuon tutkiminen lienee niitä perusjuttuja bensansotkijoille.
  14. #14
    Lainaa (jowin @ Joulu. 28 2010,11:13) kirjoitti
    Kaikilla muilla ketjuilla on Nesteen perussoppaa, jota kukin ketju lisäaineistaa tietämyksensä ja halujensa mukaan.
    Paitsi Shellin Veepoweri, jossa ei ole viinaa seassa. Vaikka ST1 se Shellikin taitaa jo olla.
    V-Powerin alkoholittomuuden jopa huomaa, just eilen lumilingosta jäätyi kaasari. Linko toimii millä bensalla vaan, mutta kaasarin tyhjäkäyntipiirissä on jotain kumi?osia ja niiden kanssa tulee jo nykyisellä viinasotkulla ongelmia. 20 vee vanha linko.



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  15. #15
    Lainaa (J@ck @ Joulu. 28 2010,11:17) kirjoitti
    Lainaa (jowin @ Joulu. 28 2010,11:13) kirjoitti
    Kaikilla muilla ketjuilla on Nesteen perussoppaa, jota kukin ketju lisäaineistaa tietämyksensä ja halujensa mukaan.
    Paitsi Shellin Veepoweri, jossa ei ole viinaa seassa. Vaikka ST1 se Shellikin taitaa jo olla.
    V-Powerin alkoholittomuuden jopa huomaa, just eilen lumilingosta jäätyi kaasari. Linko toimii millä bensalla vaan, mutta kaasarin tyhjäkäyntipiirissä on jotain kumi?osia ja niiden kanssa tulee jo nykyisellä viinasotkulla ongelmia. 20 vee vanha linko.
    V-Poweri on E5-laatua, eli jäätymisen esto mukana
    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    ^Niin näkyi sekin muuttuneen. Tuon Shellin kortin voiskin oikeastaan pistää saksilla kahtia..



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  17. #17
    Ruotsin Shellin bensa on myös St1 tuotetta myös. Norjasta saa yhä alkoholitonta V-poweria. Kannattaa säilyttää Shellin kortti jos siellä matkailee.
    Niiden nyt ei tarvi muutenkaan välittää eu päätöksistä, jos tämä etanolilitkun pakkomyynti edes mikään pakollinen olisi ollut Suomessakaan. Seuraavaksi hilaavat varmaan 98E hinnan liki kahteen euroon.
    Hallituksen ja viherpiipertäjien salajuoni koko juttu
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  18. #18
    Lainaa (jowin @ Joulu. 28 2010,11:13) kirjoitti
    Nimenomaan juuri kuten CAD kirjoittaa, korkeampi oktaaniluku nostaa puristuskestävyyttä, eikä vaikuta ainakaan havaittavasti kipinällä syttyvyyteen. Yleisesti pidetään teknisenä faktana, että korkeammasta oktaaniluvusta ei ole haittaa, mutta ei myöskään hyötyä matalampi oktaaniselle suunnitellussa moottorissa, ellei ko moottorissa ole nakutuksenestotoimintoja, jotka joissain tilanteissa pudottavat tehoja/hyötysuhdetta esim sytytystä myöhentämällä havaitessaan nakutusvärinöitä.
    Tietääkseni vain ST1:llä ja Teboililla on bensiinin omaa tuontia, ainakin joitakin eriä. Kaikilla muilla ketjuilla on Nesteen perussoppaa, jota kukin ketju lisäaineistaa tietämyksensä ja halujensa mukaan. Tuntu kuitenkin vaikealta uskoa, että kukaan lisäisi sellaisia lisäaineita, jotka lisämaksusta huonontaisivat ominaisuuksia. Tuon tutkiminen lienee niitä perusjuttuja bensansotkijoille.
    Jopa Wikipedia osaa kertoa, että korkeampi oktaaniluku korreloi korkeampaan aktivaatioenergiaan (lainaus alla). Korkeamman aktivaatioenergian omaava ilma/pa -seos tarvitsee voimakkaamman minimiherätteen (kipinän) syttyäkseen. Tällä ei varmaankaan normaalisti ole mitään merkitystä, koska kipinä on kertaluokkaa voimakkaampi kuin minimiheräte. Kuitenkin mikäli syttyminen on muutenkin jo rajalla niin eroa voi tulla.

    Toinen asia on, että eri oktaaniluvun omaavilla polttoaineilla myös muut aineominaisuudet poikkeavat hiukan toisistaan. Näillä voi olla vaikutusta seoksen muodostumiseen palotilassa ja syttymisrajoihin.

    Wikipedia:
    "Higher octane ratings correlate to higher activation energies. Activation energy is the amount of energy necessary to start a chemical reaction. Since higher octane fuels have higher activation energies, it is less likely that a given compression will cause autoignition."
  19.  
  20. #19
    Tiedä noista pyöristä,mutta auto toimii miltei paremmin tällä 10E:llä.
    Persdymolla tehot hyvin tallessa.