Kastuneet ja nokeentuneet tulpat saa elvytettyä kohtuullisen tehokkaasti kuumentamalla tulpan kärjen kaasutoholla punahehkuun. Mutta kyllä niille siitä huolimatta loppu tulee ennemmin tai myöhemmin kun tarpeeksi monta kertaa kastelee. Ja lisäksi tuollainen pilattu tulppa saattaa antaa jonkinlaista kipinää vielä vapaassa ilmassa testatessa, mutta sitten sylinterin paineessa ei enää kipinöikkään.
Ilmeisesti pimentymisessä on kyse siitä, että eristeen pinnalle muodostuu hiiltä ja muuta epäpuhtautta sen verran, että sähkö meiluummin kiertää eristeen pintaa pitkin tulpan runkoon kuin loikkaa kärkien välistä. Hyvässä tapauksessa kuumennuksella saadan poltettua tuo moska pois.
Arttu
Kulunut kaasuläpän asentotunnistin aiheuttaa tuommoista vaivaa.(uiop @ Helmi. 01 2011,21:16) kirjoitti
Tänään tapahtunutta:
1. Akku ladattu taas täyteen
2. Starttausta kuivatetuilla (haihtumalla) tulpilla, hörähteli, kunnes kasteli tulpat.
3. Vanhoilla tulpilla (näette kuvat ensimmäiseltä sivulta) sama testi, taas hörähteli, mutta ei starttia
4. Uudemmat tulpat kuivaksi polttamalla enimmät pois (ei ole tohoa/puhallinta) ja alhaalla tulos.
http://www.youtube.com/watch?v=nIHlU-s72nA
Meinasin melkein lipsauttaa hävyttömän vitsin loppuun, mutta sitten tajusin että juutuubaan kuitenki laitan.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Ja ongelmaa on niin kauan ku käy rikkaalla ja kusee tulpat??(uiop @ Helmi. 04 2011,21:47) kirjoitti
Mistähän tuo mahtaisi sitten johtua, että on alkanut käymään rikkaalla? Miten tuota voi säätää?(Tinne @ Helmi. 04 2011,22:32) kirjoitti
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Oliskohan kohoventtili(t) sittenkin syy, jos heti käynnistyksen jälkeen kastelee tulpat. On mahdollista, että että horinut bensan mukana paskaa suodattimien läpi, tankinhan vedit kuiviin ennen oireiden alkua. Mitään isoahan "hiukkasta" ei tarvi, että kohoventtiili jää kantamaan.
Olet kertonut, että "penkki testissä" pöydällä kaasarit ei tulvi. Miten olet tämän testannut, kerrataas vielä? Eli onko kaasarit olleet samassa asennossa ja kulmassa pöydällä kuin ovat pyörässä kiinni. Myös bensansyöttö täytyy tulla esteettä suoraan "pullosta" letkulla kaasariin. Mitään alipainehanoja yms. ei saa olla välissä. Myös se kunnossa oleva akku on MUST käynnistyksessä ja olet itsekin todennut.
Gixxer.comissa oli kaverilla vähän samanlainen ongelma. Eli vapaalla jos antoi kierroksia niin sammui, puski mustaa savua ja kasteli tulpat nopeasti.
Ensimmäinen ehdotus oli tsekata IAPS (intake airpressure sensor), voi olla rikki tai huonosti kiinni.
Toinen ehdotus oli ottaa ECU irti ja kytkeä takaisin kiinni.
Viimeinen ehdotus, joka itseasiassa korjasi vian, oli kylmästi ostaa uusi TPS. K1 gixuissa oli ensimmäisissä malleissa jotain feelua tuossa (tosin ei pitäisi koskea sun pyörää).
Litranen sisävessa
K2 on ruiskumopo, joten ei kyllä tarvi kaasarijumppaa harrastaa(CBXSIX @ Helmi. 06 2011,11:27) kirjoitti
Edit: Näytti tuon video pätkän perusteella olevan kohtuullisen kylmä tuo talli? Jos se mopo on sulla kylmässä tallissa, niin oonko mahdollisuutta saada sitä lämpöseen?
Joskus oli jossain vanhassa fzr:ssä venttiili välykset pielessä, niin se ei sitten lähtenyt kylmänä millään käymään...
Meinaan vaan, että vaikka olis kuinka tikissään, niin jos se olis edes peruslämpöinen, helpottuis toi starttaaminen aika lailla.
Talli on kyllä kylmä, mutta nyt on asteet siinä nollan tienoilla.(samserious @ Helmi. 06 2011,10:37) kirjoitti
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
"K2 on ruiskumopo, joten ei kyllä tarvi kaasarijumppaa harrastaa"
auts *pitäisköhän tulla täältä 70-luvulta puis *
![]()
Eiköhän tuo pitäisi saada testeriin kiinni ja tarkastaa vikakoodit ja anturien toiminta. Bensapaineen tarkastus ja uudet tulpat. Ehkä puristukset ja ohivuotojen tarkastus kanssa.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Nolon jutun huomasin.
IAP sensorilta oli koko putki irti. Tosin ei se nuilla kuivatetuilla tulpilla lähteny käymään vaikka putken laittoki kiinni.
Pitänee hakea uudet tulpat viikolla jossaki vaiheessa ja kattoa muuttuko toiminta.
Sensorit on kutakuinki kaikki testattuna. Vastukset oli ohjearvojen sisällä.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Kyllä se tosta vois hyvinkin olla kiinni. Mitä mä tota huoltomanuskaa lueskelin niin tossa koneessa on sellaisia kotiin-nilkuttamis-toimintoja. Eli jos jostain syystä joku anturi lakkaa toimimasta niin ohjausyksikkö korjaa tilanteen aina jollain tavalla jotta pääsee huoltoon saakka köröttelemään. Jotkut viat esim. antaa ajaa, muttei käynnistää uudelleen. Muistaakseni ton IAP-sensorin vika aiheuttaa sen että kone varmuuden vuoksi syöttää "liikaa" mehua jotta ajo jatkuu. Jätä tulpat irti koneesta jotta pääsee noi pytytkin kuivamaan, akku lataukseen ja viikolla uusien kynttilöiden kanssa pata tulille. Eiköhän se nyt lähe *(uiop @ Helmi. 06 2011,21:03) kirjoitti
![]()
Litranen sisävessa
Jotenkin tuntuu että nyt on nopeasti haluttu toivottu tulos???(uiop @ Helmi. 06 2011,21:03) kirjoitti
Pysähdyin kohtaan, "Sensorit on kutakuinki kaikki testattuna. Vastukset oli ohjearvojen sisällä."
Onko kaikki oleellinen huolellisesti tarkistettu? Kannattaa varmaan kerta kiellon päälle tarkistaa kaikki mittaukset että on ohjearvojen sisällä, kun kirjoitit että iapin putkikin oli kokonaan irti?
Oletko ottanut egun hetkellisesti irti? Jotenkin tuntuu että vika olisi juuri tuossa tps:ssä? ja huonoissa tulpissa. ??
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Taisin antaa vähän liian höpön vastauksen, ehkä väsymyksissäni.(tkard @ Helmi. 07 2011,11:51) kirjoitti
- Molemmat TPS't antoi oikean virran ja vastukset testattaessa / säädettäessä. Secondary trhottle position sensor antoi 0.009K Ohm liian vähän kun läppä oli auki, mutta ainakin minun (hayes) korjausoppaan mukaan nuo on approx arvoja.
- Secondary throttle position servo antoi kanssa oikeat arvot.
- IAP:lle pystyin ainoastaan tekemään tällä hetkellä testin, että virtaa tulee kyseiselle sensorille oikea määrä, toinen testi voidaan tehdä vasta kun vehje käy tyhjää.
- IAT antoi oikeat arvot myös.
Kampuran asentotunnistinta en vielä testannut.
ECU on käytetty irti, mutta ei apuja.
Edit: Viltsu tai joku muu vastaavanlaiselle koneella olevan gixuttimen omistaja. Viittittekö tsekata IAP:n kanssa yhdistyvän letkun, kummalta puolelta 4 sylinterin ruiskua se letku lähtee? Toinen on pair:lle ja toinen IAP:lle. (itellä on edellinen omistaja poistanu pair:n toiminnasta niin siitä lähtee vain letkun pätkä joka on tukittu.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
En oo ihan varma ymmärsinkö mutta mulla menee pair-letku, "peräpuolella", IAP-letku keulan puolella(uiop @ Helmi. 07 2011,18:20) kirjoitti
![]()
Litranen sisävessa
Välillä mulla tuottaa vaikeuksia pukea ajatuksia lauseiksi. Aivan liian kauan sössöttäny kolmea kieltä sekasin. Ei osaa enään mitään kieltä kunnolla.(viltsu81 @ Helmi. 07 2011,18:33) kirjoitti
Eli ku IAP:lta ja PAIR:lta menee letkut imusarjaan (vai miksi sitä kutsutaan) neljännen sylinterin kohdalle, niin kummalla puolella tuo IAP letku on ja kummalla PAIR letku perästä päin katsottuna.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Jeesaako tää yhtään:
Lähde: http://www.bugmanweb.com/gsxr/pair.html
Eli pair-letku kytkeytyy nelospesään tuon nuolen osoittamassa asennossa.
Litranen sisävessa
Jees, kyllä autto. Oli ne sentään oikein päin.
Alkanu pirulainen taas ilma pakastumaan niin ei viitti nyt tallissa touhuta. Toivottavasti ilmat taas lämpeää niin pääsee yrittämään.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
KÄY! **
*
Uudet tulpat tuli ulkomailta, oikein iridiumit. Ruottissa ois maksanu moiset 1079SEK, mutta Ebayn kautta kokonais hinta Ruotsin kruunuissa toimituksineen 498 SEK.
Tulpat, akku, ilmanputsari ja liittimet IAP:n letku mukaan luettuna paikalleen ja starttaus. Lähti ku palmun alta ja kävi nätisti. Eli syy tähän on ollut koko ajan tuo pirun letku.
Oppirahoja meni onneksi vain yhden ylimääräisen tulppasetin verran.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Enää puuttuu vaan kesä. Ei paljoa.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
En sano...sanon...mitäs minä sanoin.. *(uiop @ Helmi. 22 2011,21:01) kirjoitti
![]()
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Kyllä jamas, saat sanoa ja olla ylpeä itsestäsi. 10 pistettä ja taputus olalle!
Sinällään säälittävää omasta puolesta, että näin pitkän ketjun sain aikaseksi aiheesta. Mutta menipähän taas osa talvesta pyörän parissa. :-)
kirjoitti
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Virheistä oppii, itse vaihtelin aikanaan Gixeriin tulpat ja unohtui hässäkässä juuri IAP letku irti. Oireet olivat samat kun sulla käy/ei käy/röpöttää/vituttaa ja jonkun aikaa kyl ihmettelin, että vaihdoin uudet tulpat ja ritsa kiitti siitä röpöttämällä...Sit tankki ylös ja "vika" löytyi.(uiop @ Helmi. 22 2011,21:30) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Hukkuuhan tuo "irtoletku" kaiken muun johdon ja putkiston sekaan, mutta se, että imusarja irti ja putki siinä käsissä pyöri enkä siltikään tajunnut vaatii jo melkosesti voittaja-ainesta.(jamas @ Helmi. 22 2011,20:49) kirjoitti
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-