Moikka taas tyhmä kysyy
Elikkä etsiskelen spray pullomaaleja tehtynä
moottoripyörän värikoodiin!
On vaan niin hankalaa... soiteltu ja kyselty
automaalaamoista jne... mutta EI tehdä kun?
Siis Apuja asun Nummelassa jos jostain kehä 3
alueelta löytyis
Maalaan pärrän vanteet ja hugger jne. ois kiva
saada pärrän väriin![]()
<p>Polta kumia älä sieluasi ;)</p>
Valmiiksi pullotettuja spray-maaleja ei varmaankaan löydy, mutta maalikaupat kyllä sekoittaa maalit ja pullottaa spray-maaleja.
Kehä 3 varressa on ainakin Cora-väri Oy tai Pintaväri liikkeistä joissa myydään automaaleja.
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
Lohjalla Tarvikekolmio myy ja sekoittaa maaleja. Myös spraypurkkeihin. Kannattaa ostaa myös 2-K lakkaa värin päälle, jos haluat ettei kivet hakkaa maaleja piloille heti ensimmäisellä ajokerralla, mun mielestä niillä on myös sellaista myynnissä kilikolipullossa.![]()
"Oletko huomannut, että toisinaan pyörä ei kertakaikkiaan ole hyvän näköinen, mistä tahansa kulmasta sitä katsoo?" -Paavo Polttaja, JoeBar2-
Maalauksia:
http://www.jppaintshop.fi/
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
Ootko käynyt Kenttälässä Nummelassa (katsastuskonttorin takana vasemmalla) kysymässä väriliikkeestä, siellä ainakin autonmaaleja sekoitetaan spraypulloon jolla tuli hyvä jälki.
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
Tuolta http://www.motorradlack.de/ olen pariin pyörään värit tilannut, ja hyvin ovat sävyt sattuneet. Vaatii värinumeron, osaavat englantiakin.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Nimenomaan näin, halvallakin ruiskulla saa paljon paremman tuloksen kuin spraymaaleilla.(Pave. @ Joulu. 11 2010,20:00) kirjoitti
Ei vanteiden maalauttaminen ihmeitä maksa malaamossakaan, jos itse teet pohjahommat..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
En ole pariin vuoteen tarvinnut, mutta PPG automaaleja käyttävissä automaalaamoissa löytyy moottoripyörien reseptit ihan tietokoneelta siinä kuin autoihinkin.(Pave. @ Joulu. 11 2010,20:00) kirjoitti
Jos ajatellaan vaikka kolarikorjauksia, niin tuskin moottoripyörävalmistajilla on mitään yksinoikeuksia värisävyihin. "Meidän pyörien osista ei naarmuja saa maalata uudelleen, vaan ostettava aina uusi". Saattaa joku vakuutusyhtiö hiukan älähtää. Samoin merkkikorjaamot taitavat harvemmin maalata, vaan automaaloiden puoleen käännytään.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Olen jotenkin sitä mieltä, että oikealla paineilmaruiskulla saa aina paremman jäljen kuin kilikaliväreillä. Siis maalausjälki on parempi. Toiseksi tuntuu, että kilikalimaalit ovat "huonompia", ts eivät kestä samalla tavalla kuin purkkimaalit. Tietääkö kukaan mitä eroja on kilikalimaaleissa verrattuna purkkimaaleihin.
No kilikali on ainakin halvempi, 4prk mastonin mattamustaa hong kongista 10e(panman @ Joulu. 12 2010,13:49) kirjoitti
Tosin laatuvaatimukset taitaa olla erit meikäläisen rottapyörässä kuin alkuperäisellä kysyjällä.
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
En väitä, että näin ei ole, mutta osaisiko joku sanoa miksi näin on. Eli miten se spraypulloon laitto esim. huonontaa maalin iskunkestävyyden ym.laadun?(Pave. @ Joulu. 12 2010,17:18) kirjoitti
Se nyt on kaikille sanomattakin selvää, että ruiskulla parempi jälki tulee, mutta ruiskua/kompuraa ei vain joka pojalla ole. Sähköruiskuista ei ole kokemuksia kai niilläkin jonkunlainen jälki tulee?
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Spray-pullossa on pieni paine ja pieni tuotto sekä hyvin pieni suutin, maali on hyvin hyvin ohuena että saadaan jotakuinkin tasainen huntu, lopputulos on hyvin hyvin ohut maalikerros. Lisäksi kilikolipullon maalien pitää olla tietyn tyyppisiä jotta ylipäätään toimivat ko purkkiratkaisussa. Ohuuden lisäksi kalvo on hyvin huokoinen koska ohuuden takia haituvaa liuotinta on suhteessa paljon ja se haihtuu jättäen huokosia.(jamas @ Joulu. 12 2010,17:29) kirjoitti
Sähköruiskulla saa pienen harjoittelun jälkeen ihan kelvollista pintaa, parempaa kuin kilikolipulloilla, edellyttäen ettei ko sähköstruutta ole ihan paska.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Maalasin joskus Wagnerin sähköruiskulla, jälki kohtuullista, mutta melkoinen säätö viskositeetin kanssa joka kerta. Sitten hommasin kompuran ja tosi halvan paineilmaruiskun, laatu parani huomattavasti.(jamas @ Joulu. 12 2010,17:29) kirjoitti
Kompuroita saa satasella ja maaliruiskuja alkaen 10eur.
Kompuralle on aina muutakin käyttöä, joten hankinta on järjellinen. Ja maali on purkissa "aina" parempaa kuin kilikalipurkissa.
Maali on samaa kilikali purkissa kun mitä ruiskussa jos sen maalin ostaa semmoseen omatäyttöpulloon. Miten se sen huonompaa vois olla.
Tuosa ylhäällä tuliki varmaan jo syy miksi se tuntuu pahasemmalta. Se johtuu varmaankin just siittä että se on niin rajusti ohennettua että se mahtuu sieltä pullosta ulos. Siihenhän taas vaikuttaa se että ruiskutuskertoja pitää tehdä useampi.
Kestävähän siittä tulee samalla keinolla kun ruiskullaki. Pitää ostaa se maali kovettajalla varustettuna. Tai lakka.
Kyllähän se kannattaa mahdollisuuksien mukaan harjoitella hoitaan nuo hommat ruiskulla tai viedä maalaamoon. Mutta kyllä paukkupullolla ihan katseen ja käytön kestävää jälkea saa aikaa. Vaatii vaan aikaa ja malttia. Sitä kompuraa ei vaan oikein voi hankkia. Ruiskulla maalatessa maalipölyä tulee reilusti enemmän ja suojattavia pintoja on paljo. Paitsi jos hommaa semmosen HVLP- ruiskun.
Tulipa paljo MUTUa ja VAMIa.
Yksi vaihtoehto on maalata käyttäen 2k uretaanimaalia, sivellintä ja tyynyä. Saa lujan ja riittävän kerroksen jonka voi sitten tahnalla ja lumppulaikalla vetää peilipintaiseksi. Työläs mutta sinällään helppo ratkaisu jolla saa viitseliäisyyden riittäessä täysin näyttelykelpoisen pinnan ja ei tule ruiskupölyä eikä tarvitse kalliita välineitä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Topikin aloittajan näkökulmasta ajattelin, eli maalauskohde vanteet (ei tarvi olla täyd.pinta) ja jos asuu rivitalossa niinkun minä (ei kompura mahd.) niin kannattaako vetää spraylla vai maksaa reilummin ja viedä maalaamoon.(Peltsi @ Joulu. 12 2010,18:10) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Iltoja ja Kiitos näin monista vastauksista
Selvennän sitä maalaus listaa...
Siis perheessämme 3 mp:ää.
Joten jokaista pitäisi talven aikana "parannella"?
Oma SV ajattelin maalata huggerin ja laukkutelineen
+ osittain ne vanteet pyörän värillä
Tyttäreni CBR 125 Punanen pääväri(harmaata+mustaa)
joo siitä oli tarkoitus hugger+katteenalaosa+takaosa ja
vanteet maalata pyörän värillä
Kysyin maalaamosta... hinta...!
Siksi tässä kyselty kilikoli maaleja, mutta EHKÄ käyn
motonetisa ostaa pienen ruiskun ja alan shitten töihin
Mutta kuitenkin kiitos kovasti vastauksista!!!!
ps. löytyy kompura mutta vielä parempaa on
voipi käydä töissä maalaan (maalauskopissa jne)
<p>Polta kumia älä sieluasi ;)</p>
Suurin ero spraymaalilla ja "normaali" maalilla, johtuu siitä kun spraypulloon laitettaessa maali joudutaan muuttamaan 2-komponenttisesta 1-komponenttiseksi.(Peltsi @ Joulu. 12 2010,18:10) kirjoitti
Ei-metallivärit voidaan maalata ruiskulla 2-K maalina, jolloin siitä tulee huomattavasti kestävämpää sekä mekaanisesti että kemiallisesti.
Jos kyseessä on metallihohtoväri niin sama asia pätee sitten lakan kanssa, ruiskulla maalatessa lakka on se 2-K tuote joka suojaa allaolevaa metalliväriä.
Nykyään voidaan tehdä myös 2-K spraymaaleja, hinta on kuitenkin aika paljon kovempi kuin perinteisessä sprayssä. Toinen ongelma 2-K väreissä on niiden käyttöikä, normi sprayhän ei kovetu purkkiin, 2-K spray taas kovettuu aika lyhyessä ajassa(n.viikko).
BMW F800GT
Triumph America -08->11
Yamaha V-max -98->08
Noinhan se suunnilleen menee. Se vaan tosiaan että voi ne kovettajan kans panna sinne spraypulloonki. Eihän se mitään haittaa jos se sinne kovettuu. Hakee sen purkin kovettajan kans vasta sitten kun palikat on maalia vaille valmiita.
Ja saman se ainaki täälä maksaa kovettajan kans tai ilman se omatäyttöpullo. Eihän niitä pyörän värejä muutenkaan ole valmiita pulloja joten neki joutuu ostaan omatäyttönä.
Miksi se maali pitäis kovettajan kans sinne purkkiin laittaa, ku se kuitenki muuttuu 1 komponenttiseksi (spray pullon sisällä olevan aineen takia) jolloin se kovettuu ihan ilman kovettajaakin (siis akryylit)? Ja metalli värithän (baset) ovat yksi komponettisia, joiden päälle pitää laittaa lakka, on se sitten maalattu sprayllä tai ruiskulla. Siis pätee näihin omatäyttöpulloihin. 3 Vuotta tuli noita pulloja täyteltyä
Hajapusanisti
No meillä ainaki oli/on erikseen semmosia pulloja jossa ei sitä konverttoria ollu ja niihin pantiin ne kovettajan kans pullotettavat.(Huhan Kolli @ Joulu. 13 2010,22:43) kirjoitti
Varmaan sen takia kovettajan kans että niinkö on toitotettu niin se oikea 2komponentti kama on kestävämpää. Sama oliko se nyt pullosta vai ruiskusta.
No pitempi kokemus sulla ihan selvästi on aiheesta. Voi olla että mää muistelen hania.
Pulloja löytyy sekä konvertterilla että ilman. Sitten löytyy vielä pulloja missä on kovettaja erillisessä säiliössä, joka sekoittuu maalin kanssa kun aletaan maalaamaan. Näiden kovettuminen pulloon on huomattavasti hitaampaa kuin jos maaliin laitetaan täyttövaiheessa kovettajaa, silloinhan käyttöikä lyhenee muutamaan tuntiin. Metallivärin päälle laitettavaan lakkaan pätevät nämä samat asiat.(Peltsi @ Joulu. 14 2010,09:15) kirjoitti
BMW F800GT
Triumph America -08->11
Yamaha V-max -98->08
vesiohenteisina en oo pyörän värejä vetäny,kun lopetin maalarin hommat pari vuotta sitten..
suurin osa liukkari väreistä on ollu 3-kerros helmiäis värejä.. ja aikaa vieviä vetää. useammankin pyörän kamat tehneenä.
mielelläni kuulen maalareilta,että miten 3-kerros vedot menee vesiohenteisilla,täytys kawan katteet vetää keväällä orggis väreillä.
Suzukiin ainakin löytyi ihan vaan malli ja vuosimalli. Mitään värikoodeja ei tarvittu. Bandit 1200 1998 ja punainen riitti.(Pave. @ Joulu. 14 2010,06:08) kirjoitti
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21