Ei mitään mainintaa trumpasta tällä virallisella sivustolla !
http://www.e10bensiini.com/
HD:sta mainitaan, että käy. Luulisi että E10 kävisi ainakin uudemmille triumph malleille.
Onko kukaan löytänyt vahvistusta asiaan ?
juu triumph olis mullakin. Mutta tulin itse siihen tulokseen, että laitan 98 sisään jonkun aikaa ja katselen rauhassa.
![]()
Ainakin uusimpien 955-koneisten Sprint RS/ST huoltomanuuali sanoo et 10% etanolibensa kävis niihin.
Mut taidan ittekin 98:lla jatkaa oman RS:n kanssa.
- Kawasaki ZR-7S => Triumph Sprint RS 955 -
1050 koneisiin pitäisi käydä mutta kannattaa ainakin resetoida trimmiarvot samalla kun vaihtaa laatua.
Ei taida viinabensa sopia mihinkään prätkään. No, jos ei välitä, että teho putoaa, ottaa riskin, että stefat ja alumiiniosat kestävät, niin siitä vaan käyttämään. Viinan energiasisältö on pienempi kuin bensassa, joten kulutuskin nousee.
Olishan se ympäristöteko, jos sitä voisi/kannattaisi käyttää, varsinkin jos viina keitetään jätteistä, mutta en ainakaan omaan koneeseeni moista laita, vaikka kuinka joku lista kertoisi, että voi käyttää.
Viina imee itseensä kosteutta, joten käyntihäiriöt ovat myös todennäköisiä ja käynnistysvaikeudet.
Ee-speedin etusivulla on asiallinen varoitus asiasta.
![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
Bikessa olivat tota teho/kulutus hommaa testanneet Nesteen ja Suizan edustajien läsnäollessa eikä ainakaan 'Busassa huomattu eroja mitä ei olisi voitu pistää mittavirheen piikkiin, sen verran mitättömiä erot olivat.
Mikäli pyörätyyppiä on myyty yhdysvalloissa on kokolailla varmaa että E10 käy, sikäläinen gaso on sisältänyt alkoholia jo kai parikymmentä vuotta, täkäläistä E10 vastaava seos on nimeltään Gasohol.
Toisaalta eipä toi hintaero 98:iin kummoinen ole, jos siihen talous kaatuu niin heikosti menee.
Dirty Nasty Furriner
Suurin osa ruiskukoneisista pyöristä toimii ongelmitta myös E10-polttoaineella. Kulutus kasvaa teoriassa 3%, mutta tehon pitäisi pysyä samana kuin ennenkin. Se, että viina sitoo kosteutta on hyvä juttu, ei enää vesihelmiä kaasareissa, koska vesi liukenee polttoaineeseen ja virtaa koneen läpi ongelmitta.(mara55 @ Joulu. 28 2010,22:44) kirjoitti
Terveisin: moottori-inssi.
Superbike #7
Eihän ruiskukoneissa taida olla kaasareita?(Nitrous @ Joulu. 28 2010,23:32) kirjoitti
Terveisin sähköasentaja
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Pidetääs "viinabensan" pelkääjät mielessä se, että nykyinen 95 kuuluisi 2011 merkintätavalla olla 95E5, ja sen korvaaja on 95E10. Siitä voi vähän kehnommallakin matikkapäällä ynnäillä, että "viinaprosentteja" on tulossa nykyiseen verrattuna 5 lisää.(mara55 @ Joulu. 28 2010,22:44) kirjoitti
Sekä myös se, että ison veden takana on vastaavalla prosentilla olevaa saanut mittarista jo iät ja ajat. Päästönormit ovat hieman erilaiset Euroopassa ja USA:ssa, mutta valtaosassa nykypyöriä polttoaineen kanssa tekemisiin joutuvat osat ovat täysin samanlaiset EU- ja jenkkiversiossa.
Ainoa selkeä käytännön ero moderneissa prätkissä tulee olemaan talvisäilytyksessä, jonka aikana on parempi pitää 98:a tankissa.
Joka sortin huuhaata asiaan liittyen on sitten tietenkin netti turvoksissa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Niin? Kaasareissa on kohokammiot joihin vesi tuppaa kertymään joten gaso jossa on valmiina sinoli mukana joten se alkoholi on pienissä määrin jopa suotavaa.(jyke @ Joulu. 29 2010,07:30) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Puhe oli ruiskukoneista.(Staga @ Joulu. 29 2010,09:01) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Näkyy Prisman mittarissa olevan hintaeroa tällä hetkellä 2snt = 1,3%
Viinabensa lisää kulutusta 2-3%. Kummallahan sitä ajelis?
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
juu ei oo halventunut bensiini, vaikka öljyä vähempi...vai miten ne arvioi joitakin kuukausia sitten lehdissä.
Mutta juu kulutus kasvaa hivenen ja mitä hauskempaa mopolla, niin sittenhän se kuluttaa vielä enempi. Joten jos ei ole sentilleen tämä ajelu, niin kyllähän se 98:a kannattaa vissiin tankata jonkin aikaa, sit kunhan vähän kattelee hintoja mistä ostaa.
Kuten ylläoleva arvioi tämän homman että 3% enempi kuluttaa ja ero 98:iin ei kovin kamala...
Muutama kuukausi ja taas liikentee seassa mukana yks daytona enempi.
Tällä saksalaisella sivustolla sanotaan, että kaikki Hinckleyssä valmistetut Triumphit (1990 jälkeen valmistetut) käyvät moitteettomasti E10 bensiinillä.
http://www.triumph.co.uk/germany/New...cles_9621.aspx
Ranskalaiset taas sanovat, että 2007 ja jälkeen valmistettuihin sopii
http://services.autoplus.fr/vehicules-e10.html
Jos hintaero ei tuosta E10:n ja 98E:n välillä ihmeemmin kasva, niin parempi ajaa 98E:llä vaan. Polttoainekulut pysyy samassa eikä ole riskiä rikkoontumisesta
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
No mitä on katsonut hintoja nyt niin ei tuon 95 (E10) vs. 98 hinta ero ole mihinkään muuttunut, joten kyllä se 98:a sinne tankkiin menee.
Triumph Tiger 800 XCx -18
ex- Triumph Speed Triple -08
ex- Triumph Street Triple -09
Eikös ne luvannu, että E10 olis halvempaa, kuin vanha E5. Kuka huomaa hintaeron?
buell xb12s -> ktm superduke
Ne samat viisaat päättäjämme, jotka aikoinaan sanoivat, ettei €uro tule vaikuttamaan kuluttajahintoihin.(wheel @ Helmi. 11 2011,14:49) kirjoitti
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Lupasi. Mainostan vähän omaa blogia
Ympäristönvihaajat tankkaa ysikasia
E10-kulutuskyselyn tulokset
Tutkitaanko? Ei, hutkitaan ensin
Suuri ympäristövedätys
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Eikös tehokin teoriassa laske, koska polttoaine sisältää 3% vähemmän energiaa kuin ennen/litra tai kilogramma? Esim satasta maantiellä körötellessä täytyy kaasua pitää enemmän auki, jotta moottori tuottaa riittävän tehon ajovastusten kumoamiseen. Tästä johtuu se kulutuksen lisääntyminen. Täydellä kaasulla taasen teho laskee, koska en oikein jaksa uskoa, että perusmallin moottorinohjausyksikkö osaa haistella, että tankissa on energiaköyhempää polttoainetta ja että sitä pitäisi täten syöttää enemmän.(Nitrous @ Joulu. 28 2010,23:32) kirjoitti
Nuo todelliset uudet hienot flexfuel-moottorit vissiin osaavat mitata etanolipitoisuuden ja säätää seoksen sen mukaan.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Huipputeho tai paremmin huippuvääntömomentti tosiaan riippuu tässä tapauksessa moottorinohjauksen fiksuudesta. Jos isolla kaasulla mennään ns. kiinteillä kartoilla, tippuu teho varmasti, koska soppaa menee saman verran koneeseen kuin ennenkin ja energiasisältö on pienempi. Fiksumpi järjestelmä osannee kompensoida polttoaineannosta isommaksi lambdan perusteella. Käytännössä taitaa olla ihan moottorikohtaista miten paljon moottorinohjaus pystyy mukautumaan tilanteeseen.(B12 @ Helmi. 12 2011,10:07) kirjoitti
Eli joko polttoainetta menee n. 3% enemmän tai teho tippuu n. 3%.
Superbike #7
Avatkaahan pyörän manuaali siellä lukee kohtalaisen isolla että viina käy kaikkiin Hinckley Triumph. Vai eikö osaa lukea!!!
Käyhän se kyllä mutta nyt on jo edullisempaa ajaa 98:lla.(T100ss @ Helmi. 18 2011,17:20) kirjoitti
Vielä viime kesänä hinta/kulutus ero oli vielä hienoisesti vanhan 95 puolella.
Kuka ostaa pullon viinaa ajossa on nyt enemmän vettä seassa ja hinta edelleen sama tai jopa kalliimpi?![]()