Rupesi tässä mietityttämään moinen asia.
Itellä on nyt alla Metzelerin Racetec K3 ja sen tiedän, että kuluvat nopeammin kuin normaaliin ajoon tarkoitetut renkaat (2-komponentit), mutta mitäpä muuta?
Onko nuo "sporttirenkaat" muuten tavallisessa (ja vähän nopeammassa tavallisessa) ajossa huonompia? Mitä luultavammin sateella on vähän liukkaampaa.
Kesän tuolla parilla päristelin ja sen huomasin että kylmiltään lähtiessä nuo renkaat kyllä suti melko herkästikkin, mutta muuten pito oli jees.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Vastasit aika pitkälti jo itsellesi, eli kuluu nopeammin, sateella ei pidä niin hyvin ja kylmänä liukkaat...
Muuten hyvät renkaat kadulle.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
K3 on itseasiassa vielä katukumi. Nythän senkin on korvannut K3 Interact joka on myös 2-seoksinen rengas.(uiop @ Joulu. 08 2010,22:16) kirjoitti
Jos ei käy radalla lainkaan ajamassa, niin turhan pehmeä kumi pelkkään katuajoon mun mielestä, haittana lähinnä tuo nopea kuluminen. Ja tosiaan kylmänä hiukan liukkaampi kuin touring-kumit, se renkaan l'ämmittely on syytä muistaa ainakin kylmillä keleillä.
Näin ajattelinkin, että homma on simppeli. Asian ku tiedostaa niin "kisarengas" on parempi myös katukäytössä.(-JuhaK- @ Joulu. 08 2010,22:06) kirjoitti
Lämpimänä tuo kuitenkin on niin paljon paremmin pitävämpi vaihtoehto loppupeleissä ja itse tulee pyörällä ajettua ainoastaan neljällä eri tyylillä: Kuivalla/lämpimpällä lujaa ja kovasti (=2) ja kylmällä / märällä lujaa ja varovasti (=2). *
Renkaitten vaihtaminen on kuitenkin suhteellisen helppo rasti.
Aikasemmat oli K1 Racetecit, onhan noissaki jo eroa, mutta enemmälti vain lämmön ylläpitämisessä.
Väittäkää nyt kuitenki vähän vastaan, vielä on talvea jäljellä.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Espanjasa on vähän erilaiset tiet ja lähiympäristössä on tiukempaa kurvia toinen toisensa jälkeen vuorten kupeessa, mutta kommentoin kuitenkin.
Touringrenkaan ja sporttisemman eron huomaa paremmin tiukemmaksi säädetyllä alustalla vähän reippaammassaa menossa. Itse en ole mikään ratakuski, joten mitään maksimivauhteja ei tule pidettyä tai ole sinänsä merkitystä. Kivempaa on pikku sladit turhanpäiväisissä kiihdytyksissä ja kaikenlainen revittely, kun tasaisemmalla ajolla säästäisi kumia ja aikaa. Joka tapauksessa pari settiä ajelin noilla K3:lla ja kestivät n. 3500km. K2 kesti noin 3000km.
Parhaat renkaat minulle ovat olleet tähän mennessä Bridgestone BT-003 Racing Street. Nuo olivat jo 2000km jälkeen vaihtokunnossa, mutta pitkän pyhäviikonlopun takia jouduin köröttelemään 2700km, jolloin olivat kuviot jo melkein häipyneet osin reunoilta. Täytyy kyllä sanoa, että olivat kyllä loistavat renkaat. Nyt on alla M5:t. Ihan hyvät, mutta eron huomaa. Vielä selkeämmin eron huomaa kulumisessa. Näissä taitaa olla kyllä erinomainen kulutuskestävyys. Olettaisin 5000km kestävän. Tuntuvat tosi järkeviltä kadulle.
Viime talvena oli alla pari settiä Dunlop Qualifier RR:rrää ja olivat aivan hengenvaaralliset välillä. Vuorilla, kun lämpötila oli alle 10 astetta, niin saattoi jonoon juuttumisen jälkeen olla tosi yllättäviä lipsahduksia vauhtiin taas päästessä. Lämpöisellä olivat ihan jees. Ei mielestäni ole kadulle mitenkään sopiva rengas kuin ihan hellekelille. Tekisi mieli koittaa noita Bridgestone BT-003 Racing Street -renkaita talvellakin. Hauskuuskerroin oli kyllä ylivertainen ainakin lämpimään aikaan.
Dixi et animam levavi
No olivat nuo BT-003 RS:t ihan loppu jo 2700km kohdalla:
Huono kuvakulma, mutta lujempaa ajoa tai moottoritietä olisi mennyt vielä jonkin matkaa.
Dixi et animam levavi