Contourin sivuilta latasin Storyteller nimisen ohjelman, näyttää sekä kuvan ja eri ikkunassa kartan & reitin.
MTS 1200S -15
Perhana tuli postissa viallinen laite. Nyt odottelen uutta toimivaa tilalle.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Nuo omat softat vaan on siitä huonoja että niistä on iloa vain itselle ja omalla koneella videota katseleville. Jos haluaa editoida videon ja julkaista sen vaikka youtubessa pitää gps-tiedot saada jotenkin ulos ja "poltettua" kuvan päälle lopulliseen videoon.
Törmäsin muutes kameraan ATC-9000 jossa on gps:n lisäksi kiihtyvyysanturi. Saa rata-ajovideoista vieläkin mielenkiintosempia kun anturi näyttää tarkkaan missä kohti alkaa jarrutus ja missä kiihdytys.
Tosiaan tallentaa GPS koordinaatit videon tekstitysraidalle joko 1sec, ½sec tai 1/4sec välein valitun asetuksen mukaan.(Juutana @ Huhti. 13 2011,23:34) kirjoitti
Koordinaatit saa tekstiraidalta eri tiedostoksi ilmaisella softalla jonka jälkeen tätä tiedostoa voi käpistellä millä vaan softalla joka ko. formaattia ymmärtää.
Niinkuin yllä mainitaan, Contourin oma Storyteller näyttää videon vieressä kartan, ja sillä voi latailla tavaraa Contourin omille webbi-sivuille kaiken kansan katsottavaksi, henkilökohtainen mielipiteeni on että on varsin köpö softa kuitenkin.
Jos haluaa edistyneempää teknologiaa niin kannattaa ostaa tuo DashWare, sillä voi piirtää videon päälle vaikka mitä mittareita, karttoja, Sykemittarin sykkeitä, Kierroslukuja, Kiihtyvyys (G) tietoja yms.
Jos ei jotakin tietoa GPS tiedostosta löydy (tekstiraitaan upotetusta tai erillisestä) niin paljon voi myös laskea Daswaren kaavoilla niistä tiedoista jotka löytyy, esim noi G-voimat juurikin.
Youtubesta löytyy esimerkkejä erilaisista mittareita hakusanalla "DashWare" pilvin pimein, kannatta kattoa muutama että saa vähän käsitystä mitä kaikkea voi tehdä.
Tossa yksi mun tekemä kun testailin miten homma voisi toimia
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
kellään kokemusta gobandit -kameroista? Siinä näyttäisi tulevan softat mukana. http://www.gobandit.com/
Näkyy olevan myynnissä ainakin http://www.kyparakamerat.fi/ ja http://www.xcam.fi/
XL-malli on kunnollinen. Vanhemman/rimpulamman vääntää solmuun ihan vahingossa.(S.Haltia @ Maalis. 31 2011,16:15) kirjoitti
tilasin sitten gobanditin xcam.fi:sta. Saapa nähdä joutuuko jotakin kiinnitystarpeita vielä tilaamaan.
Mites ois RaceChrono ja RaceChrono2AVI?(Juutana @ Huhti. 13 2011,23:34) kirjoitti
Tuolla erittäin hyvät ohjeet på finska:
http://www.kosunenracing.com/racechrono.html
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Onko jengillä kokemusta pölyn joutumisesta linssin ja linssisuojan väliin? kuva
Olin sunnuntaina pärräilemässä ja uusi ContourHD oli kypärässä kiinni ja käytössä ekaa kertaa. Kerran ajoin peltotraktorin synnyttämän pienen pölypilven läpi ja videon sumeneminen on selvästi nähtävissä sen jälkeen.
Näitähän markkinoidaan esim. motocross-käyttöön, joten luulisi että pölysuojaus olisi edes tyydyttävällä tasolla *
Piaggio Typhoon 50 putkiviri
Hayabusa K9 putkiviri + NOS
Bluutuutti toimii jos toimii. Mulla sen paritus on muutaman kerran tökkinyt ja iphone on pitänyt sammutella välillä ja sitten on taas yhdistynyt.(Tuppervaari @ Huhti. 07 2011,19:58) kirjoitti
Kuten jo sanottu niin suuntauksen tuolla näkee sekä akkun ja muistikortin tilan prosentteina. Kameran asetuksia voi myös muutella, mutta kuvatun materiaalin katselua en ole tuosta onnistunut saamaan aikaiseksi. Mutta kun bluutuuttikortti maksaa sen pari kymppiä niin ihan asiallinen ostos.
Video passo Manghenilta
6 ensimmäistä minuuttia synkässä kuusimetsässä kurvailua ja sitten pari minuuttia niittymaisemissa ja pari vikaa minuuttia nousu passolle joulukuusten välisessä lumispoorissa. Joulu tuli mieleen kun ajelin ylös.
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Millä keinolla tuon tallennetun äänen saa edes joteinkin järkevän kuuloiseksi?
Kypärään kiinnitettynä, vaikka ajaisi mopolla ihan mummona, ääni kuulostaa ihme rutinalta. Pitäiskö mikin reikä teipata umpeen vai mitä? Millä asetuksella ootte pitäneet mic sensitivityä?
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ja lisäkysymys:
Saako kameran tallennusformaattia muutettua millään? Pinnacle Studio ei jostain syystä tue kameran tallenteita ja sillä olis tarkoitus editoida videoita.. En siis tarkoita resoluutiota, vaan tallenteen muotoa.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Käyttämällä ulkoista mikkiä - ohjeet - , sama vika on myös Driftissä ja sen kopioissa, eli audio on käyttökelvotonta vakiolla(Tumpp! @ Touko. 23 2011,23:44) kirjoitti
![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Pinnacle kyllä editoi Contourin kamaa kunhan on tarpeeksi tuore versio.(Tumpp! @ Touko. 24 2011,10:55) kirjoitti
Tässä video Gardan tunneleista ja kalliorailoista Pinnaclella editoituna
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Tuossa kuvassahan on minun mielestäni selkeästi linssi irti.(Robinson Crusoe @ Touko. 09 2011,23:59) kirjoitti
Takuuseen vaan uutta laitetta!
https://www.youtube.com/@OnhanVielaPitkaMatka
https://www.tiktok.com/@onhanvielapitkamatka
Itselläni ei ole toi BT yhteys iPhoneen toiminut kuin ihan pari kertaa ja kauhean säätämisen kanssa vasta silloinkin saanut pelittämään. Aika hankalalta vaikuttaa. Pitää päivittää Contour jos se siitä paranisi.
https://www.youtube.com/@OnhanVielaPitkaMatka
https://www.tiktok.com/@onhanvielapitkamatka
Kannattaa laittaa se mic sensitivity mahdollisimman pienelle, viimeksi taisi olla n. 25 ja voi vieläkin pienentää. Vähentää paljon huminaa ja muuta pientä häiriöääntä. Itse käytän kameraa sen imukuppitelineen kanssa, joka kyllä suojaa vähän tuulen kohinalta (teline "peittää" mikin). Vähän on käynyt mielessä jos uhraisi jonkun pesusienen ja leikkaisi siitä "muotin" kameran alaosalle, jossa mikki on.(Tumpp! @ Touko. 23 2011,23:44) kirjoitti
Se linssinsuojus lähtee pienellä ristipäällä helposti. Pari kertaa on tullut putsattua kosteutta ja pölyä. Tuo näyttää kyllä enemmänkin saaneen hiekkapölyä linssin väliin. Ehkä sitä voisi tiivistää lasin ja kehyksen saumasta.(jonyman @ Touko. 24 2011,14:34) kirjoitti
Dixi et animam levavi
Kiitos hyvästä vinkistä missä käydä heinäkuussa.(Elämäntapamotoristi @ Touko. 24 2011,13:38) kirjoitti
14HD(Tumpp! @ Touko. 25 2011,23:35) kirjoitti
ootkos kokeilut päivittää omasi versioon 12.1 siinä pitäs olla jotain tukea AVCHD:lle, mutta en tiedä avaako tuokaan versio Contourin mov:eja
Tuli hommattua contour HD1080p, muutama testipätkä otettu, media player classisilla näyttää ihan hyvälle (kuulosta ei).
Milläs kaikillaa olette saaneet työstettyä noita .mov tiedostoja? Itsellä löytyy windows liven elokuvatyökalu ja adobe premiere pro CS3, molemmilla onnistunee?
Sitten yritin paikantaa tuota mikkiä, en löydä mitään koloa mikä se voisi olla? No, kokeilen tuota äänitystason säätöä näin alkuun...
Edessä lampun takana. Auttaa hiukan kun laittaa pahvin teipillä kiinni, mutta silti tosi huono.
Elämä on onneksi mutkikasta
Ok. Kävi myös mielessä erillisen nauhurin eli esim. Zoom H1 + karvaa/villasukkaa ja sitten vaan editointiohjelmalla vaihtaa ääniraidan. Sais vaan aikaiseksi...
Tuulen suhinaa
... ja siitä mallia digijärkkärin kanssa...
p.s. on tää hifistelyä vain parin ajovideon tähden...
Nonni, jotain saatu tuusattua kasaan, Contour HD + Zoom H1.
Tämä nyt oli testi jota piti sitten luukutella jo muuallkekin. Omaa korvaa ja silmää ei miellytä juurikaan, mutta jos seuraava versio sitten.
Kuvattu 1080p 25fps, lopussa ei meinaa kesäkuisen alkuillan valo riittää. *Pitänee kokeilla 720p 60/50fps.
Äänistä sen verran että Zoom H1 oli takapenkillä, alku kuulostaa hyvälle, mutta kovempaa mennessä äänitystason "auto"-moodi leikkaa melkein kokonaan äänet pois. Täytyy vielä kokeilla manuaalisäätöä.
Katsoin tuota tekemääsi videon pätkää ja mietin mihin tuo kamera kannattaisi kiinnittää.
Itse tällä hetkellä testannut tangossa olevalla kiinnikkeellä. Toimii, mutta kuvaan tulee aaltoilua kun ajetaan maantienopeuksilla (kuopat, tärinä...)
Sen jälkeen ajattelin, että jos kypärään. Mutta ajatus pysähtyi toistaiseksi tuossa videossasi kun pää pyörii niin kuvakin hyppii ja välillä aika nopeasti suuntaan jos toiseenkin.
Saman huomion ole tehnyt auringon laskiessa, että kuvasta loppuu valo vaikka meilläpäin ei nyt yöllä ole edes pimeä. Kamerastahan löytyy myös valoisuuden säätöjä, mutta noita ei voi tehdä kuin tietokoneella eli reissun päällä se ei onnistu.
Kokemus tuo varmuutta...
Yamaha FJR1300 AE -2014 tallissa
Yamaha FZ-S 8 -2011 ex...
Yamaha YZF-R1 -07 ex...
Yamaha YZF 600R -02 ex...
Ihan oikea huomio tuo kuvan hyppiminen, mutta minkäs teet kun pitää risteyksessä katsoa oikealle ja vasemmalle... Lisäksi kamera oli suunnattu ehkä aavistuksen alas. Tämä oli nyt sellainen koe, luulen että parempaan pääsee useammalla kameralla ja/tai muuttamalla kuvakulmia, tästä myöhemmin. Sitten se jälkikäsittely; leikkaus, ääniraitojen vaihto ym. Kypäräkameralla saa kypärään asennetuna "kypäräkuvaa" ja esim. tuossakin olisi saanut leikkaamalla risteyskohdat pois missä päätä pitää heilutella, jälki on suoralla suht tasaista. Mutta sitten olisi jäänyt kiihdytysäänet saamatta, näissä kohtaa kun Zoomin "autolevel" korjasi äänen kuuluviin. Samalta lenkuralta tuli muutakin matskua, mutta tämä n. 20min klippi oli ainoa missä äänet onnistui edes jotenkuten.
Jollain tapaa on aina kompromissi kun ollaan yhdellä kameralla liikkeellä, mihin sen sijoittaa. Ja mitä videolla haetaan. Joku tykkää kun se tie mutkittelee oikealle ja mikä yllätys myös vasemmalle. Siihen lisäksi vielä 12min tuulen suhinaa ja satunnaista pörinää tai eurodiscoa niin harvemmin jaksaa katsoa loppuun. Tosin näytän peukkua jo yrittämisestä, siellä on helmiä joukossa.
Yritän pysyä aiheessa. Yhdelläkin kameralla saa hyviä klippejä, tämä on tosin hankalaa esim. kimppajelulla. Sitten kun kameran saa teipattua tai ruuvattua tankoon yms. aukeaakin joku mahtava näköala, joka olisi hoitunut kypäräkiinnityksellä. Sitten sellainen arkakin aihe, kuskin näkyminen, täälläkin alkaa parrat joskus päristä kun kuski on näkösällä. Esiintyminen omallakin videolla vaatii rohkeutta, toisin kuin puskasta huutelu. Tämä nyt ihan vaan sellaisena pointtina että rohkeasti vaan. Lopuksi pari omaa "esikuvaa", joista yksi tuolla naapurin puolella (SamiN).
SamiN
The Norway Round
Oma lehmä ojassa...
p.s. Ja tietty RoadTripped, ei varmaan tarvitse sanoa enempää
Ilmeneekö muille Contouristeilla pimeällä pientä, nopeataajuista välkettä/vilkkumista kuvassa? Se ei ilmene ihan koko kuva-alalla, vaan lähinnä valotuksen kannalta erilaisissa kohdin kuten tiessä johon valot osoittavat. Ominaisuus vai takuupalautukseen?
Hämärällä kuvaaminen onkin laadullisesti yksi tylsimpiä juttuja. Jopa näin "yöttömän yön" aikoihin juhannuksena tuntuu, että kuvaisia vaatekomerossa tulitikun valossa vaikka on ajoneuvon valot, katuvalot, mainosvalot ja silminnähden haaleansininen taivas. Olisiko tähän asetuksissa jotain kikkkaa? En ole niihin kauheasti perehtynyt.
Parhaat kuvat olen saanut toistaiseksi aamuyöllä, kun aurinko on jo noussut mutta paistaa lähes *vaakatasossa. Silloin värisävyt ovat paikoin upeat ja valotuskin tuntuu toimivan parhaiten. Rankemmassa, korkealta tulevassa päivänvalossa ne haalenevat ja tylsistyvät sekä tulee helposti pahaa alivalotusta jos sattuu osumaan aurinkoiselle kohdalle.
ContourHD kiinnittämisestä
Oltiin vuokrapyörillä liikenteessä ja tuota kameraa pidettiin kahdella tapaa kiinni:
- Imukuppitelineellä R1:n keulalla
- itsetehdyllä tarrasysteemillä integraalikypärässä
Kummallakin on omat hyvät puolensa. Imukuppi piti tosi hyvin, viriteltyä naruvarmistusta ei tarvinut käytössä kokeilla ja kuva on erittäin vakaa. siinä ei tosin näy mp:stä mitään. Kokeiltu 290km/h saksan motarilla.
Kameran kiinnitys:
R1+imukuppikiinnitys
esimerkkivideo:
Grimsel pass
ContourHD:n mukana ei tule mitään millä kameran voisi kiinnittää integraalikypärään. Mukana tulee kiinnike ajolasien kuminauhaan (crossilasit, laskettelulasit). Sitä kiinnikettä käytetiin hyväksi ja tehtiin tarranauha, johon tuon kiinnikkeen sai sujautettua kuminauhan alle. Kuva on sellaista kuin kypärään kiinnitettynä kuva on. Tuon kiinnikkeen hyvä puoli on se että kameran kulmaa (ylös/alas) saa helposti säädettyä. Omaan kypärään pitää raaskia liimata se tarranauhan "pehmeä" puoli. Tätä kokeilin "vain" vajaan 200km/h vauhdissa ja ei mitään merkkejä irtoamisesta.
kiinnitys, pelkkä liimattu tartuntapinta:
tarranauha kypärään
kameran kiinnike:
Kameran kiinnike
Kamera kiinni kypärässä:
Kypäräkamera
Idea on vapaasti käytettävissä. Jos ei itse jaksa ommella, niin mun kautta saa nuo tarvikkeet ompelijan tekemänä (25eur)
Mallikuvaa kypäräkameralla:
http://www.youtube.com/watch?v=_S9vtKXjPQA
jussi
HD:ssä alkaa olemaan hinnat kohdillaan Rajalalla. Klik.
R1