Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    On täällä varmaan ollu aikasemminkin samainen aihe mutta en hätäsellä haulla löytäny... Eli vaikuttaako miten paljon ajettavuuden kadulla jos vaihtaa 180 leveen renkaan tilalle 190...? Pitäs hommata uus takanen mopetiin niin vois leveemmän vaihtaa ulkonäkösyistä...
    cb 600f hornet---->cb1000r
  2. #2
    En ainakaan itse ole huomannut mitään merkittävää eroa ja varsinkaan kadulla. Hanki 190/55 mielummin kuin 190/50 niin profiili on hieman parempi -> ketterämpi, jos sulla on 5.5" vanne.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  3. #3
    Lainaa (afox @ Joulu. 01 2010,18:27) kirjoitti
    On täällä varmaan ollu aikasemminkin samainen aihe mutta en hätäsellä haulla löytäny... Eli vaikuttaako miten paljon ajettavuuden kadulla jos vaihtaa 180 leveen renkaan tilalle 190...? Pitäs hommata uus takanen mopetiin niin vois leveemmän vaihtaa ulkonäkösyistä...
    Riippuu pyörästä,YLEENSÄ ajettavuus (kadulla) säilyy liki ennallaan. Mut herkemmin/vakaammin pärrä kääntyy mutkiin sille suunnitellulla rengaskoolla.

    Henk.kohtasesti oon sitä mieltä,et kannattas parantaa pyörän luukkia jollai muilla keinolla 180v190 ei paljoo tee
    R1 07
  4. #4
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Todennäköisesti tuo 190-leveä rengas näyttää paikoillaan ollessaan kapeammalta kuin 180-leveä, johtuen korkeammasta profiilista ja siitä, että 5,5" vääntää useimpia 190-leveitä kumeja palloksi.
    Superbike #7
  5. #5
    Mulla on 200 takana, kun orkkis on 180. En tiedä miten paljon tekee ajettavuuteen, kun on takana vasta 2tkm ja ne kaikki tuolla leveällä. Mitenkään poikkeuksellisen ketterältä Buell ei tuolla tunnu, joten ehkäpä se vaikuttaa, kun tuota kuitenkin on jopa yliketteräksi vakiona väitetty. Kunhan tuon saan ajettua loppuun palaan 180 kokoon, jotta saan hihnasuojat paikoilleen. Sitten - eli ens kesänä ehkä - olen asiassa viisaampi.

    Edit: Ihan hyvä tuo on ajaa siis, joten en jaksa uskoa 180->190 muutoksen vaikuttavan mitenkään radikaalisti asiaan.

    Edit: Ja jos muistan oikein ex Apriliassa oli oikein otteessa kaksi eri kokoa ja olisko olleet juuri nuo 180 tai 190 - tarkemmin en muista.



    Retired
  6. #6
    Mulla oli edellisessä mopossa, tosin edessä, vakio 110:n sijaan 130 leveä rengas ja ajettavuus ei kun parani. Enpä usko minäkään, että sentillä saisi tuhoja aikaan takana.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  7. #7
    Itse vaihdoin taas 190:sen 180:seen kun se oli niin paljon ketterämmän tuntuinen tuo honda sillä 180:llä johtuen varmaankin profiilista ja sitten siitä että rengas on kevyempi mitä isompi.
    Tarkennuksena se oli ketterämpi pers tuntumalta mitä 190/55 jolla silläkin on tullut ajettua..



    GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
  8. #8
    Sama mielipide kuin J.V:llä. Jäi ylijäämärengas 180/55 ja asennutin sen k1200s:ään 190/50 tilalle. Jotenkin mukavampi ajaa. Isot pojat sanoo, että kääntyy paremmin, kai se sitä sitten on.
    DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
    S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
  9. #9
    Gearingcommanderin mukaan eri renkaiden ympärysmitat ovat seuraavat:

    180/55 = 1978.6
    190/50 = 1953.4
    190/55 = 2013.1

    Toi tukee teidän tunnetta vaihtaessanne 190/50 -> 180/55, eli jos haluaa leveämpää nakkia niin 190/55 alle, jos mahtuu.
    Tosin riippuu aika paljon renkaasta, toisissa on terävämpi profiili jne.
    Mutta kadulle on aivan se ja sama kumpi siellä on alla (55-sarjalainen), eikä se radallakaan vielä näissä vauhdeissa hidasta



    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  10. #10
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Anatooli @ Joulu. 02 2010,19:09) kirjoitti
    Sama mielipide kuin J.V:llä. Jäi ylijäämärengas 180/55 ja asennutin sen k1200s:ään 190/50 tilalle. Jotenkin mukavampi ajaa. Isot pojat sanoo, että kääntyy paremmin, kai se sitä sitten on.
    Ei välttämättä toimi todellisuudessa noinpäin ainakaan ominaisuuksia parantaen. Jos vanne on leveämpi kuin mille rengas on tarkoitettu, niin renkaan profiili muuttuu loivemmaksi ja takapää laskee-> kääntyy heikommin. Esimerkiksi slickseissähän on osassa suositus, että 6" vanteelle pitäisi ilmeisesti laittaa 200/55 takakumi koska 190/55 on suunniteltu 5,5" vanteelle.

    Itse vahvasti veikkaan, ettei 180/190/55/50 muutoksilla normaalissa katuajossa ole juurikaan merkitystä, jollei sitten haeta niitä renkaan rajoja. Nykyaikaisissa kyykkypyörissä kadulla menee normaalissa sporttisessa ajossa pitonsa puolesta vaikka pilot Roadit, mutta niiden profiili puolestaan on aika karmea sporttista mutka-ajoa ajatellen. nimim. Metzin Z6 teki pyörästä aivan junan ajaa. Maantiellä ihan OK, mutta kääntyvyys ja ketteryys kärsi todella rajusti.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  11. #11
    Eri valmistajilla on sitten vielä lisäksi kovasti erilainen näkemys keskenänsä samasta rengaskoosta. Kahdella identtisellä suzukin vanteella vierekkäin vain vertailin mittanauhan kanssa viime suvena päällä olevia 190/55 renkaita... Leveys kantista kanttiin rengas paineisena vanteella voi vaihdella 20mm sisään.
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  12. #12
    Ei ole varmaan olemassa mitään eksaktia yleissääntöä, jolla voisi sanoa asioiden tapahtuvan ohjauksen suhteen tietyllä lailla. Itse olen kokeillut laittaa 190/50 -renkaan tilalle 190/55 -renkaan ja muutos oli dramaattisen hyvä. Iso Zetori alkoi taipumaan mutkaan aivan erilaisella innolla, aivan kuin olisi koknaan toinen prätkä alla.

    Syynä tähän muutokseen on noin 9 mm korkeampi takapää ja profiililtaan kaarevampi takanen. Uskoisin sen 180/55 renkaan olevan niin ikään parempi, kuin 190/50 omassa pyörässäni, koska se on noin 4 mm korkeampi ja kaarevammalla profiililla.

    Tätä eroa ei huomaa suoraa maantietä ajettaessa, vaan tiukoissa kaarron vaihdoissa ja todella tiukoissa kaarteissa.

    Jos ja kun laitat sen 190/50 renkaan omaasi, ole tarkkana sen kanssa, kuinka se sun mopo käyttäytyy ääritilanteissa. Ja jos kääntyminen huonontuu, pitää sitten todennäköisesti vastaavasti persettä nostaa ylös, jotta se kompensoi matalamman profiilin.
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  13. #13
    Lainaa (Juutana @ Joulu. 02 2010,19:46) kirjoitti
    Nykyaikaisissa kyykkypyörissä kadulla menee normaalissa sporttisessa ajossa pitonsa puolesta vaikka pilot Roadit, mutta niiden profiili puolestaan on aika karmea sporttista mutka-ajoa ajatellen.
    Sporttista ajoakin on varmaan monenlaista. TRX meni mutkateillä reippaita nopeuksia ketterämmin Roadeilla kuin RSV ensiasennusrenkaillaan.
    Retired
  14.  
  15. #14
    Mulla on kokemusta 180/55, 190/50 ja 190/55 Tuonossa. Noista 190/50 on huonoin. Kömpelömpi kuin 55 profiilinen. 180/55 ja 190/55 välillä ei suurta eroa, mitä nyt omaan silmään toi 190/55 paremman näköinen. Tuleva rengaskin tulee olemaan 190/55. Loiventaa vähän välityksiäkin ton isomman ulkokehän ansiosta, mikä itselle passaa...
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland