.......Sanoo ihminen jonka "allekirjoituksen" alin rivi(Mototar @ Marras. 29 2010,16:46) kirjoitti
on mitä on.
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Joopa joo...helppoa tekstiä tossa ylempänä.
Joka tapauksessa Raisiossa suunnitteilla nyt seuraavanlaista: moottorirata.
Lainattua Rannikkoseudun artikkelista:
"Moottoriratayhdistys saa 27 hehtaarin alueet käyttöön ilmaiseksi. Tekninen johtaja Olavi Tuomi perusteli tätä valtuustolle sillä, että yhdistyksen pitää kuitenkin maksaa suunnitelmien ja rakennusten teko.
Hän muistutti, että kamppailu-urheilun harrastajat maksavat itse vain pienen osan käyttämiensä hallien kustannuksista.
– Onko se sitten terveellisempää lyödä toista turpaan hallissa kuin ajaa tuolla ja vähän saastuttaa, Tuomi vertasi."
Hornet 600cc.
Jos Harley-Davidson tekisi lentokoneita, lentäisitkö?
M: Street-Rod/V-Rod speciaali kuitulokari taakse.
Nyt porukka voinee jo lopettaa itkemisen tuon vanhan radan suhteen ja pistää kaikki padit tuohon uuteen hankkeeseen. Jos kaupunki on noin myötämielinen asialle, niin eiköhän siitä tule paljon parempi paikka harrastajille. Tosin sieltäkin metsästä taitaa löytyä se yksi vastustaja, joka kaataa homman![]()
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Artikkelista ilmenee hyvin ne ongelmat ja miinat joihin
menneen valossa on kerta toisensa jälkeen kompastuttu
vuosien vieriessä.
Siirrytään aina "sivummalle", paikkaan joka aina silloisen
mittapuun mukaan on "sopiva".
Meluasioiden suhteen ei ole... edelleenkään... eräistä
linjauksista huolimatta mitään todellista "Mooseksen taulua".
Ollaan taas kerran ihan todellisen riskin edessä sen suhteen
että historia toteuttaa itseään.
Uuden moottorirata yms. alueen sijoittaminen on asia
jonka yhteydessä olisi ehdottoman välttämätöntä
"sementoida" alueen ympäristö siten, ettei vuosien kuluessa
niillä tapahdu muutoksia/kehitystä jotka hiljalleen nakertavat
toimintaedellytyksiä.
Tämä nyt noin laveasti ilmaisten.
Historia on täynnä moottoriratoja tms. joiden kohtalo
on itse asiassa sinetöity jo siinä vaiheessa kun niiden
sijoituspaikka ja toteutuspäätökset on tehty!!!!!!
"Kestävä kehitys" on asia joka voidaan ymmärtää
myös hieman totutusta poikkeavasta näkökulmasta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
eipä tässä monikaan enää ole vanhan radan perään itkenyt, vaan keskustelu on kääntynyt jo aikaa sitten yleiselle tasolle koskemaan motorisoituja vapaa-ajan harrasteita yleensä.
Valitettavasti näissä asioissa on aina niin monta hämmentäjää, ettei lyhyttä ja ytimekästä tapaa ilmaista asiaa ole olemassakaan. Se että yksi heppu/miisu pääsee ajamaan ensimmäistäkään kierrosta luvallisella radalla, edellyttää aina että mukana ovat olleet vähintään seuraavat tahot:
- maanomistaja
- alueellinen ympäristötoimi
- paikkakunnan rakennusvalvonta
- lääninhallitus
- harrastajaryhmittymä tai sitä edustava rekisteröity yhdistys
- melu- ja päästönormeja mittaava taho (usein VTT tai sen auktorisoima yksit. yritys)
- vaikutusalueella sijaitsevat yritykset, asukkaat ja asukasyhdistykset
- läänin ympäristökeskus
Lähes aina asiaan liittyy konsultoivana tahona myös ympäristöministeriön alueidenkäyttöosasto, jos hakemus koskee pysyvää sijoituspaikkaa.
Eli vaikuttavia tahoja on monta ja jokainen niistä tarkastelee lupa-asiaa omasta vinkkelistään. On siis valitettavasti mahdotonta ottaa asiallista kantaa seikkaan kahdella lauseella, jos haluaa aikuisten oikeasti saada viestilleen muutakin kuin "jou duud" tason kommentteja.
Lisäargumenttina mainittakoot että yksi teneriffan lomalento tuottaa ilmakehään enemmän haitallisia päästöjä ja melualuevaikutuksia kuin kaikki suomen viralliset moottoriradat yhteensä, yhtenä noin 6 kuukautta kestävänä vuotuisana toiminta-aikanaan. Tämä siis vertailtuna päästömääriä yleensä ja melun vaikutuksen kohteeksi joutuneiden ihmisten lukumäärää.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Nyt näyttäisi siltä, että eräs näistäkin asioista päättävä taho olisi valmis mua tämän asian suhteen jopa kuulemaan. Tässä on jo paljon hyviä pointteja, mutta lisääkin saa esittää.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Se on tämä moottorirata/alue asia vähän samanlainen
kontaktilaji kuin "vapaaottelu". Tosin sillä erotuksella, että
moottoriurheilun vastustajat saavat vaikka purra palleista.
Vakavasti puhuen.
Melukysymys on edelleen se lähtökohtainen kikka
ottaa vastustaja kontrolliin ja sitten torpata hallitusti
ulos kehästä. Se toimii edelleen, asian suhteen tehdyistä osittaisista linjauksista huolimatta.
Vastustajille se on sama kikka kun se, että ensin vedetään täysiä munille.... ja katsotaan sitten mitä tehdään.
Toimii kun junan vessa!
Tässä suhteessa tuo "vaikutusalue" lähiympäristössä
on ratkaisevan tärkeässä roolissa tulevaisuutta silmälläpitäen.
Melukysymykset ovat todella se "porsaanreikä... raolleen jäävä takaovi", josta ajan mittaan ympäristön kehittymisen
ja muutoksen myötä saadaan taas prosessia käyntiin.
Kaavoituksessakaan ei asiaa juuri tältä kantilta ole ajateltu
riittävästi. Maailma on kaunis, mutta kun joku ryhmittymä
haluaa tehdä toisten elämän hankalaksi, laillisinkin
keinoin, kaikenlaiset possunpillut joiden kautta saadaan
välillisestikin kapulaa rattaisiin, ovat kullankalliita pelimerkkejä.
Tämä meluaihehan on noin kokonaisuutena ottaen koettu/todettu monessa instanssissa vielä tuoreimmissakin
kannanotoissa varsin hankalaksi kysymykseksi.
Tasan niin kauan kun asia ei ole "aukottomasti" normitettu ja määritelty, se on paikka josta "kana kusee".
Pelistähän näissäkin hommissa on perimmältään kyse... ja siitä kuka haalii parhaat kortit ja pelaa parhaiten.
Moisen paskan keskellä pitäisi sitten koittaa harrastaa ja pitää hauskaakin.
Tämä nyt ei ole ainoa asia, mutta taatusti yksi pelimerkki
jonka suhteen olisi ihan pakosti saatava selkeät, yhtenäiset ja yksiselitteiset raamit EU:ssa ja kansallisilla tasoilla.
Käytännössä on toki kyllä se tilanne, että asioiden "arvionnissakin" on kehittämisen varaa.
Nythän tämänkin osa-alueen "kehittymättömyys" aiheuttaa
sen, että tämän vuoksi "sävelletään ja sovelletaan" tapauskohtaisesti. Yhtä kaikki, lopputulema on liian "avoimena"
se, että meillä on asia josta "piiperöt" saavat hymyssä suin
tukevan munaotteen..... aina vaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kävin juuri keskustelemassa asiasta Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunnan puheenjohtajan Jorma Hellstenin kanssa.
Muutama pointti tapaamisesta:
- Hellsten oli samaa mieltä siitä, että valitus tuntui lähinnä haitanteolta. Oletus oli ollut, että rajoitetut käyttöajat olisivat riittäneet vaimentamaan valitukset.
- Vaikka valitusprosessi oli pitkä, ei alueen kaavaa oltu haluttu muuttaa, koska rata oli tarkoitus joka tapauksessa siirtää (Miksi, se jäi hieman mysteeriksi. Kerroin, että mielestäni jo valmiiksi teollisuus/vankila/melualue olisi paras mahdollinen sijoituspaikka radalle, eikä sieltä olisi ollut syytä siirtyä minnekään)
- Enduroreitin puute ja nyt sulkeutuva motocross-rata ja vaihtoehtoisten harrastuspaikkojen puute lähiseudulla olivat myös Hellstenin mielestä erittäin ikäviä asioita
- Hellsten kertoi Raision ja Liedon ratahankkeista (jotka kaikki jo tietävätkin!), ja aikoi esittää Turun kaupungin tukea ko. hankkeille, jotta myös turkulaiset saisivat harrastuspaikan järkevän etäisyyden päästä. Tämä olisi nopeampi tapa kuin uuden radan rakentaminen Turkuun
- Aika ennen Raision ja Liedon ratojen aukeamista vaatii poikkeusjärjestelyitä. Mitä nämä järjestelyt voisivat olla, se ei vielä käynyt ilmi
- Hellsten kertoi, että myös hänen mielestään on käsittämätöntä, että yksittäinen ihminen voi valituksillaan haitata useiden harrastuksia ja jopa elinkeinoja. Minua pyydettiin myös olemaan aloittamatta kaavailemaani harrastusta, jossa keskittäisin energiani kaikesta valittamiseen
Hellsten lupasi ottaa asian käsittelyyn ja pitää minut ajan tasalla tapahtumista.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Nyt vaan iltapäivälehtiin lööpykkää että Hellsten painosti olemaan käyttämättä laillisia oikeuksiaan *.
No ehkä ei, mutta näin se "vihollinen" toimii ja kaikilla rintamilla,
hallitusti ja suunnitelmallisesti *.
Tuossa edellisessä kirjoituksessa kiteytyy monin osin merkityksellinen.
Kaavoitukseen liittyvät asiat (kokonaisuutena) ja
"yksilön" oikeudet toimia yhteiskunnassa omien intohimojensa
mukaisesti.
Liikutaan aika lailla perustavaa laatua olevien kysymysten
parissa. Perusoikeuksien käyttämistä ei ihan äkkiä kriminalisoida
tahalliseksi "kiusanteoksi" tuomioistuimissa, vaikka
perimmältään olisikin kyse juuri siitä.
Kolikolla on aina kääntöpuolensa, demokratiallakin *.
Siksi onkin niin tärkeä ymmärtää, että mielipiteen ilmaiseminen
sinällään ei ole muuta kuin perusoikeutensa käyttämistä.
Mielipiteelle kun voi lähtökohtaisesti.... ja käytännössä varsin useinkin "viitata kintaalla" ja panna hommat toimimaan.
Ei ole vähäinen se "ihmettelijöiden" joukko, joka kerta toisensa jälkeen löytää itsensä ja "samanmieliset" tilanteesta.......
Ei helwetti.... kuinkas tässä nyt kuitenkin näin kävi.... eihän tämän näin pitänyt mennä *.
Laitetaan yksi ihan klassinen esimerkki.
On "totuttu" siihen, että kun jotain sovitaan, se pitää.
Kun oikein ollaan tohkeissaan, paiskataan vielä kättä päälle.
Sitten kun ollaan "tosi tiukkana ja skarppina", tehdään oikein
kirjallinen sopimus kaikkine kommervenkkeineen *.
No..... ja kuitenkin.... mitenkäs tässä nyt näin kävi?
Kaikella kun tosiaan voi pyyhkiä, sillä sopimuspaperilla sanktioineen ihan konkreettisestikin.
Näin sitten tapahtuu, jos katsotaan että "rikkomalla" saavutetaan suurempi hyöty kuin "noudattamalla".
Onko tuo sitten "kaukokatseista toimintaa" ?
Joskus ei.... varsin usein kuitenkin on... valitettavasti.
Tähänkin problematiikkaan liittyy olennaisesti tuo hassu....
Busines - Mooses juttu.
Jaa pointti....
No, "kammetaan" *asioita eri tason poliitikkojen kanssa,
taloudellisten intressien seassa.... ja omaa näkökulmaa
toteuttavien,yksilönoikeuksiaan tanakasti käyttävien
"fanaatikkojen" kanssa.
Ei ihan kevyen luokan vastustaja... eikä kaadu muutamasta sinänsä omalla tavallaan hyvin merkityksellisellä nettimielipiteellä.
Tämä on vaan jotenkin niin vaikea asia hahmottaa..... ja
ne, jotka asian haldaavat, keräävät esim. nettiä välineenä
käyttäen toimintaansa megalomaaniset tehokertoimet.
Zemiä Turkkuseen! Toivottavasti saadaan.... jaa,
Tepsihän on oikeastaan nyt malliesimerkki *.
Kovaa ukkoa pömpeli pullollaan, mutta mutta.....
Näin se menee muissakin hommissa.
Ps. "Jokasel on homma", eli tarvitaan monenlaista panosta
asioihin. Jokaisen on lajissaan arvokas ja tarpeellinen.
Moni imaisee tästäkin porot nessuun, mutta homman nimi on
oikeasti herättää näkemään hieman laajemmin ja kauemmas.
Tämä on jo opittu aikaa sitten "siellä toisella puolella pöytää".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY