Juu ei, itse en ole tuosta haaveilemassa (ainakaan vielä), mutta ottipa eräs Saksan tuttava yhteyttä ja kyseli, josko tuntisin ketään Venäjän maan BMW-porukoita, kerhoja tms.
Kaveri nimittäin suunnittelee Siperian ylitystä BMW K 1200 LT:llä...
Ellei tämä Hartmut olisi jo pyörällään ajanut USA:n halki ja Australian ympäri pitäisin hänen suunnitelmiaan tyhjän puhumisena, mutta kaveri puhuu ihan vakavissaan ja tuo Vladivostokiin ja takaisin kuullostaa kyllä ihan miesten hommalta jollain kurapyöräpahasellakin saati sitten LT:llä.
Annoin miehelle pari paikallista kerho-osoitetta, kun ei noita Venäjän maan pyörätuttuja ole niin kauheasti kertynyt, muita kylläkin. Taas nuo "muut" eivät ymmärrä moottoripyöräilystä höykäsen pöläystä, ja jos heiltä kysyy, niin kaikki kaksipyöräily on hullujen hommaa.
Eli pääsisikös sitä Siperian halki ihan suht ajettavaa tietä pitkin, vai loppuuko baana jossain ja jatkuu pitkospuina tms?
Himoksen BMWKLTIBMIJOF-tapahtumassa (-08) mukana olleet muistanevat tämän Hartmutin ja hänen nelimetrisen lipputankonsa Saksan ja EU:n lippuineen.
Olen siinä mielessä hieman huolestunut hänestä, sillä tähänastisen matkakumppaninsa Tomin (jonka monet myös muistavat) mukaan tämä Hartmut vihaa sekä sorateitä että kaupunkiruuhkia eikä myöskään kauheasti tykkää mutkateistä...
Tom ei ole lähdössä Siperian keikalle kaveriksi, koska USA:n Armeijan hommissa palvelleena se suunta ei kuulemma hirveästi innosta, eikä kuulemma taitaisi lupiakaan irrota.
Elikkäs, onkos kellään näkemystä tai kokemusta, jotta voin miestä joko kannustaa tai sitten varoittaa - tai ehkäpä molempia...?
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Tää nyt on ihan pelkkä mutu tuntuma mutta epäilen ettei riitä pikitietä koko maan halki...
Voi olla välillä sellaisia kohtia ettei ole tietä ollenkaan.
Näin muistan jostain lukeneeni ja kuvia nähneeni.
Viisaammat saavat paikata sivistykseni aukkoja.![]()
<p>Mopolla pääsee ja autolla loput</p><p> </p><p>Ex:ät Cb350,Z650,Fzr600,ZXR750R,Cb900F,Yz426,CBR1000F,Ba ndit 1200s,GSX-R 750,Ducati Monster 900,Bandit 1200s,VTR1000F,Triumph Speed four ja nyt taas Ducati 900SS</p>
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
eräs australialainen hemmo tuli Trans-Siberia highwayta Eurooppaan päin muutama vuosi sitten..... ja hän sattui olemaan liikenteessä Burgman650-skootterilla, joten tästä voisi arvailla, että eiköhän joku moottorisohvakin voisi taipaleesta selviytyä.
Jari Saarelainen kiersi koko pallon GoldWing 1500:lla jo pari vuosikymmentä sitten, eikai tuommoinen Bemu sitä raskaampi ole.
Jollain vielä vanhemmalla Wingillähän se muuten taisi olla ajettu pisin tiedossa oleva "RTW"-turneekin (tai siis noita jokunen putkeen), jotain yli 700 tuhatta kilsaa ja 10 vuotta.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Mie en oo sielä käyny, mutta nuo on, ainaki melekein.
MC Newbies
Eiköhän hyökii ossoo jottain sannoo.
Koko matkalla on nykyään ihan tie, sillat ja kaikki. Näin ei esim. vuonna 2004 vielä ollut kun Pekka Salo siellä päin reissasi. Tilanne paranee vuosi vuodelta. Asfalttia puuttuu viimeisimmän tiedon mukaan enää n. 1.000 km, tämä siis sieltä Cita - Habarovsk väliltä. Itseäkin tuo on kiehtonut vuosi vuodelta enemmän. Alunperin oli mielessä että johonkin Gessuun tai Transalpiin pitää vaihtaa pyörä rnsin, mutta viime aikoina on pyörinyt mielessä lähteä yrittämään Pannarilla. 11.000 km sivu, ei paha ...
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Kohtaan "ja takaisin" semmoinen lisäys, että toki näin saa tehdä, jos haluaa, mutta ei ole aivan pakko.
Ainakin Etelä-Koreasta pitäisi onnistua mopedin rahtaus takaisin Eurooppaan laivalla tai lentokoneella (Vladivostokin läheltä on sinne lauttayhteys). Voi hyvin olla, että tuo onnistuu jo ihan Venäjän puoleltakin. Ei ole huiman hintaista ainakaan laivarahtina, vaikka onkin toki ihan oma vaivansa siinäkin, ja tullausten yms. hoitaminen satamissa voi olla mielenkiintoista (Euroopan ulkopuolella). Kestää laivalla varmaan lähemmäs pari kuukautta, muttei reissun lopuksi ehkä niin iso haitta. Omat lentopiletitkään ei ole pahan hintaisia.
Jollei aikaa ole rajattomasti käytettävissä, kuten yleensä tuppaa olemaan asianlaita, niin itse ainakin harkitsisin optiota yhdensuuntaisesta ajosta. Silloin nimittäin ehtisi samassa ajassa reissata huomattavasti lungimmin, pitää jokusen vapaapäivän ajamisesta, tai tehdä mahdollisesti jotain sivutieretkiäkin, jne.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tämä http://personal.inet.fi/koti/pekka.salo/ kaveri oli käynyt 2001 Baikalilla CBR1000:lla, ja 2004 Vladivostokissa Hondan FT500:lla. Silloin oli tiessä ollut vielä toivomisen varaa.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Ihan vaan "17v matkakokemuksella Euroopassa mp:llä": MIKSI lähteä Vladivostokiin mopolla, kun on juna keksitty (jo vuosidatat sitten)?Eiks ole ihan tarpeeksi "extremeä" Trans Siberian Railwaytä pitkin Vladivostokiin ja takasin noin 1kk matkalla ja sitten voi vaikka ryypistelllä koko ajan.... No, kukin taaplaa tyylillään ja mitä tulee kyseisellä pyörällä mennä sinne, niin aika masokisti pitää olla.....
SIITÄ VAAN! Noilta sakemanneilta jäi siperia valloittamatta 40 luvulla ja taitaa olla kaipuu sinne vieläkin... ettei vaan ole aatun perillisiä
???
![]()
noh, jos kerran olet Euroopassa paljon matkustellut pyörällä, etkä ole valinnut esimerkiksi junaa korvaavaksi kulkuneuvoksi, niin sittenhän varmaan jo aika pitkälti tiedätkin vastauksen omaan kysymykseesi!(Finnpaso @ Marras. 27 2010,18:10) kirjoitti
Ei juna varmaan sinänsä olisi ollenkaan hassumpi vaihtoehto, itse olen reissannut enemmän junalla esim. Intiassa, ja siinä kyllä pääsee paikallisten kanssa juttuun ja näkee sitä heidän meininkiään erinomaisesti, tavallaan joskus jopa paremmin kuin prätkällä matkustaessa.
Olisikos optimireissu Hki - Vladivostok pyörällä, ja paluu sitten junalla (pyörä junassa tai jos ei onnistu, niin pyörä rahtilaivaan?)
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Mitä nyt muistan Pekka Salon kertoneen Vladin matkasta niin kyllä LT on ihan väärä pyörä niille maisemille. Jos on pemarimies niin GS:llä voisi ainakin yrittää perille, ehkä 800 voisi olla parempi kuin isompi. Ainakin kevyempi nostella mutakoista
Mutta Pekan sivuilla on hyvää juttua muutenkin itäpuolen meningistä, käykääppäs katsomassa. Linkki olikin tuossa ylempänä.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Kliks
Tuolla yhdet Vladin kävijät, ei kyllä LT:llä.
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
tiedäppä siitä. Kaikki on tehtävissä, mutta jos kuski jo valmiiksi karsastaa kurateitä ja mutkapätkää, niin mitäköhän motaria luulee siperiasta löytävänsä?
Henkilökohtaisesti voin sanoa, että lottovoiton kohdalleni osuessa lähtisin aivan saletisti tekemään tuon, sekä putkeen alaskasta tierra de fuegoon, reitin bladella. Ja ihan vaan sen takia kun kilokyykystä ei ole matkapyöräksi.
P.S. En tarvitse edes lottovoittoa, rahoittajakin reissulle riittää...
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Juu, kiitoksia vaan kaikille vinkeistä ja evästyksistä. Tuo Juutanan komentti kiteyttää aika pitkälle ystäväni Hartmutin ajatusmaailman. Juuri siksi LT:llä koska se on muka niin hullua. Tällä jossainhan oli vähän käänteinen juttu engelsmannista, joka lähti vanhalla postimopolla Sydeystä Lontooseen suurin piirtein pelkästä päähänpistosta. Blogia seuranneet lähettelivät alkuun osanottojaan, mutta sen jälkeen valtaosa oli rohkaisuja ja kannustuksia.
Tosiaan tämä Hartmutia vaivaava sora- ja mutkatiekammo...tiedä sitten sen aitoudesta, kyllä kaverukset alkuvuoden Aussiympäriajollaankin ilmeisesti kaikenmoisille baanoille eksyivät. Kyse saattaa olla enemmänkin matkakumppanin huulenheitosta...
Ei pelkät soratiet LT:lle mitenkään ajamattomia ole. Itsekin tykkään muutaman kerran kesässä käydä semmoisilla. Ei siellä tietenkään missään hirveässä sladissa kannata yrittää ajaa varsinkaan kun kaarteen sisäpuolen jalan ulostyrkkäämisestä ei ole noilla painoilla mitään apuja. Niin kauan kun tie ei ole savivelliä tai niin pahasti särjetty, että pyörää pitäisi jotenkin kantaa tms. niin kyse on vaan hyvän ja pahan tasapainoituksesta.
Eli jos 12000 km:n pätkästä 1000 km on (ylipäänsä ajettavaa) soratietä ja loput päällystettyä kohtuulista baanaa, niin mikäs tuossa olisi matkaa tehdä ihan mukavastikin.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Jos ne tiet on ihan ajamattomassa kunnossa, mitenkähän sieltä pääsi tulemaan tänne suht pienipyöräisellä skubulla, joissa nyt ei voi muutenkaan paljon mistään jousituksesta puhua. Taitaa painaakin jotain 250 kg huitteilla, ja mitä muistan kaverin blogeja joskus lueskelleeni, ei ole ihan vähäsen sitä matkatavaraakaan lisäpainona. Hän oli Australian ´outback trackejakin´ samaisella kamppeella käynyt päästelemässä ihan kiitettävästi, ja vielä kehtasi olla sitä mieltä, että Burgman on hänelle kaikista paras matkapyörä!
Sain muuten juuri luetuksi ´Mondo Enduro´-kirjan... ne pojat olikin sitten välillä pikkuisen huolellisemmin jumissa Siperiassa. Mutta tuostakin on 15 vuotta. On muuten suositeltava opus, hauskasti kirjoitettu ja oikein tosimiesten tourinkia, nukkuminen yleensä näreikössä, ponchot telttojen virkaa toimittamassa, jne!
Joku viisas joskus summasi että "jos odotat, tulet ainoastaan vanhemmaksi"..... eli jos on kipinä lähteä tällaisille reissuille, niin turha on odotella, vaan laittaa toimeksi, harvempi on sellaista päätöstä katunut!
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Pekan tarinat ehdottomasti lukemisen arvoisia. Mutta pitää tosiaan muistaa että noista ajoista on kulunut 6 vuotta. Tie ja sillat koko pätkälle löytyy jo, mutta asfalttia puuttuu.(JIMJAK @ Marras. 27 2010,19:38) kirjoitti
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
moporeissu johon viitattiin oli varmaankin tämä
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=460631
en malta samalla olla laittamatta tätä:
maailman ympäri (myös siperian läpi) - 63 jäykkäperä chopperilla
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=462017
et varmaan tuommonen on tehtävissä myös lt:llä mut varmaan hommaan paremminkin sopivia vehkeitä on
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Käytiin viime kesänä Venäjän ja Kazakhstanin kautta Mongoliaan ja Baikalilta takaisin. Lähellä Novosibirskia juttelin venäläisen rekkakuskin kanssa ja Vladivostokkiin on aikalailla asfalttitietä koko matka eli ei ole temppu eikä mikään ajaa se LT:llä. Nykyään sitä samaa pätkää ajaa venäläiset sunnuntaiautoilijat uusilla länsiautoilla.
Itse Baikalilta Suomeen ajaessani ajoin soratietä alle 100 km. Pääosa asfalttitiestä oli paremmassa kunnosssa kuin Suomen tieverkko. Kuten Halonen sanoi niin kannattaa käydä itänaapurissa päivittämättä tietous. Maa on eri maa kuin 10 vuotta sitten.
Se on eri homma jos suuntaa Magadaniin ns. Road of Bonesia mutta sekin alkaa jo alla nykyisin aikalailla hyvää tietä valtaosiltaan.
<br />