Vanha pöytäkone vähän hidas pyörittämään XP:tä 512M muistilla (2x256M), olisko hyllyillä roikkumassa tai vinkkiä, mistä saa edullisesti. Entiset on PC133-mallia. 3 slottia löytyy emolta, joten mukava olis pistää ne täyteen.
Tuolta Murojen palstalta (http://murobbs.plaza.fi/komponentit/) ja Huuto.netistä noita on tullut ostettua vanhempien koneiden elvytykseen.
Kannattaa tsekata ne sun koneen maksimispeksit kanssa. Wanhuksiin harvemmin voipi 1GB+ kampoja tunkea.
The most common types of DIMMs are:(HarriS @ Marras. 18 2010,17:17) kirjoitti
72-pin SO-DIMM (not the same as a 72-pin SIMM), used for FPM DRAM and EDO DRAM
100-pin DIMM, used for printer SDRAM
144-pin SO-DIMM, used for SDR SDRAM
168-pin DIMM, used for SDR SDRAM (less frequently for FPM/EDO DRAM in workstations/servers)
172-pin MicroDIMM, used for DDR SDRAM
184-pin DIMM, used for DDR SDRAM
200-pin SO-DIMM, used for DDR SDRAM and DDR2 SDRAM
204-pin SO-DIMM, used for DDR3 SDRAM
214-pin MicroDIMM, used for DDR2 SDRAM
240-pin DIMM, used for DDR2 SDRAM, DDR3 SDRAM and FB-DIMM DRAM
Että mitäköhän noi sun PC133:set on? Se PC133 on vaan se väylänopeustyyppi.
Jos et tiedä, niin mikä emolevy sun koneessa on?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Joo sorry, olis voinut vähän enemmän kertoa mutta ajattelin ensin kokeilla löytyykö mitään. Kyseessä on siis 168-pinniset kammat eli tuon näköiset: *klik*
Kaivelin sen verran, että ilmeisesti 768MB on suurimmat, mitä se kone (Compaq DeskPro EP 6450/10 EA5) syö.
Epäilen että toi 768MB on se max totaalimäärä. Eli 3x256MB.
Kun ei tuon kokoisia muistikampoja juurikaan ole ollut missään vaiheessa kaupan.
Kyl se xp pyörii ilosesti sillä 512M muistillakin jos... Muistin tyypistä päätellen sulla on wanha kone (90-luvun puolivälistä/jälkeen?) jossa onneton prosu, hidas kovalevy jossa tiedostot pirstoutuneet, kaikennäkösii vuosien varrella kerääntyneitä taustalla pyöriviä skeidoja, ja virusskanneri.(HarriS @ Marras. 19 2010,15:16) kirjoitti
Siinäpä ne pääsyyt koneen hitauteen, veikkaisin.
Eli en usko että muistia lisäämällä se koneen nopeus muuttuu yhtään mihinkään.
Parilla huntilla, ellei jopa alle, saat käytetyn peruskoneen joka on ihan aivan täysin eri planeetalta ton sun vahan romun suhteen.
Eli siihen hintaan nähden erittäin kannattava ostos.
Esim tää mun kone on päivityskokoelmabudjettikone vuodelta 2005, ja veikkaisin että jossain niillä main halvan perus PC:n ominaisuudet ajoi ohi vaativankin peruskäyttäjän tarpeista. Ei nimittäin ole ollut mitään päivitystarvetta ton 2005 jälkeen edes tälläsellä perus nörtillä kuin mitä meikäläinen on.
Ainoo mitä päivitin oli näyttö; putkesta flättiin.
Ja nykysin taitaa saada käytetyn perus flätin tyyliin; kympillä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tossa nyt esim yks, ihan vaan ensimmäinen mikä sattu vastaan tosta muron myyntipalstalta, pyynti 120e, irtoo varmaan satkulla:
http://murobbs.plaza.fi/kannett....r3.html
DVD-asema siihen ~10e tjsp.
Joo vanha se kyllä on mutta poistokone töistä joten ei ehkä mopoimmasta päästä. Olen kyllä siivoillut ja defragmentoinut levyä, poistellut turhuuksia mm. HijackThisillä ja Ad-Awarella. Avast virusskanneri kyllä löytyy ja joskus hidastaa. Päättelin vain muistintarvetta siitä, että nettiselailussa kuulostais swappailevan levylle aina kun uutta sivua ladataan. Task managerin virtuaalimuistinäyttö on enimmäkseen 80-90%:ssa, vaikka fyysisen muistin näytössä on vapaata.
Sitäkin ihmettelen, kun järjestelmätiedoissa näyttää muistin määräksi .25MB, vaikka task managerin suorituskykynäyttö näyttää määrän oikein. Eli osaako se täysin käyttää edes tuota puolta gigaa. Taitaa kuitenkin olla vain tuon järjestelmäikkunan sekoilua.
Silläpä koitan etsiä halpaa muistia, että kokeilis vaikuttaako ja sitten päivitän koko toosan jos ei tuosta saa edes siedettävää sähköpostikonetta.
Ai niin, tuo on hyvä pointti ettei olekaan 768MB/kampa vaan koko kone, joten siihen siis kävis enää kolmas samanlainen kuin nyt on.
Eikös se nimenomaan oo mopoimmasta päästä siinä vaiheessa kun se on poistokone duunista? Varsinkin jos se on jotain ysärikamaa?(HarriS @ Marras. 19 2010,16:08) kirjoitti
Jos toi on ysärikamaa, niin "sähköpostikoneena" se menee, mut jo nykypäivän nettisurffailu alkaa oleen siinä jä siinä.
On se kummiskin 10...100-kertaa tehottomampi kone kuin tämän päivän käytetty 100 euron kone.
Jos ihan väkisin haluu tommosella vanhalla mopolla kikkailla, niin ihan ensimmäisenä levy sileeks, ja win2000 käyttikseks. Sillä saa ton teholuokan koneen toimimaan optimaalisesti, ja voi olla jopa tyydyttävä käytettävä.
Xp vaatii sit edes yhtä askelta tehokkaamman koneen toimiakseen tyydyttävästi edes surffailukoneena.
Olet varmaan oikeassa tuosta mopoudesta kuitenkin. Saattaapi olla ettei tuosta sitten enää saa siedettävää. Seuraava on kyllä läppäri, kun nykyinen näyttökin on putkimallia. Läppärin hankkimisesta tais ollakin ketju jokin aika sitten, täytyy lueskella se läpi. Olisko pikavinkkiä, mihin ainakin pitää kiinnittää huomiota jos tuolta murosta alkaa etsiä? Ei ole kovin kaksinen tietämys ominaisuuksista, vaikka töissä näitä käytänkin.
PS. Olihan nuo kampojen tarkemmat tiedot näköjään tullut laitettua otsikkoon, etten ihan toopeketjua sittenkään tehnyt![]()
Eihä kukaa topikkeja lue...(HarriS @ Marras. 19 2010,17:24) kirjoitti
Mä oon käytetyn läppärin ostajalle aina suositellu tota:
http://www.laptops.fi/kauppa....sort=3d
Noi on kummiskin bisnesluokan metallirunkosia koneita, joissa noin ylipäätään on hieman laadukkaampi sisältö kuin muovikuorisissa alennus/marketti/halppisläppäreissä.
Joissakin on jopa takuuta.
Mutta jos haluut ostaa mielummin "jonkun muun" eli tommosen halbaläppärin, niin se on aikalailla se ja sama minkä ostaa, koska komponentit ja laatu on kuitenkin aika samoissa.
Ja sitten on vaan säkästä kiinni, sattuuko käsiin jonkun tietyn sarjan läppäri jossa sattuu oleen joku vika.
Sen verran suurella volyymillä noita perus läppäreitä nykysin tehään ja myydään, ett ne on ihan sitä samaa kulutuselektroniikkaa kuin kaikki muutkin.
Tuohan oli hyvä linkki, kiitokset! En osta halpiksia tämän tapaisissa tuotteissa, mulla on aika lyhyt pinna pätkivän tekniikan kanssa. Tuosta putiikista tosiaan voi löytää kunnon koneen jopa samasta hintaluokasta.
Tuosta olen erimieltä, aikoinaa (kunnon IBM TP ysäriläppäri) rupesi toimimaan huomattavasti jouheammin, kun kolminkertaistin muistin määrän, orggis taisi olla 128mb...(scuuba @ Marras. 19 2010,15:55) kirjoitti
Muuten kannatan samaa kuin muutkin, eli pikkurahalla koneen saa huomattavasti nopeammaksi, kun investoi vaikkapa uuteen halpaan masinaan.
Ja jos haluaa vieläkin wanhaa rautaa nopeammaksi, niin asentaa siihen linux -käyttöjärjestelmän.
Kokeilee vaikkapa live -cd:n avulla, miten pyörii.
Itselläni tässä läppärissä pyörii ubuntu 10.04 LTS.
Itse en mitään ymmärrä tekstipohjaisesta käyttöjärjestelmästä, mutta tämä on graafinen.
Ei ole ikävä windowsin 1-2 minuutin käynnistystä. Muutaman kerran winkkari läppäriä olen käytellyt viimeisen puolenvuoden aikana.
Kehoitan kokeilemaan Linuxia, ei se täydellinen ja valmis ole, mutta perushommiin ainakin mulla toimii. ... Toki joku nörtti saisi vilattua tämän toimimaan varmasti helvetin hyvin, mutta mulle riittää tämä.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Nyt oli kyseessä vanha rauta jossa "XP:tä 512M muistilla (2x256M)" -> 3x256.(Heksa @ Marras. 20 2010,14:52) kirjoitti