Kannattaakohan ostaa Ctek tai vastaava "älylaturi" akun pelastamiseksi. Nykyinen akku tyhjenee kolmessa päivässä. Kannattaako ostaa laturi vai suoraan uusi akku?
Tod näk kannattaa ostaa molemmat, niin pelastuu se sun uus akku.(alkemisti @ Marras. 09 2010,10:59) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Niin ja on tarjouksessakin:
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/455506/33
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
En tuossa kunnossa olevaa akkua jättäisi mopoon, uusi akku ja kovaa ajoa. Ei sitä millään ihmelatureilla enää pelasteta
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Kuulostaa siltä, että akku on tullut tiensä päähän. Älylaturi on hyvä hankinta. Itsellä joku halvemipi malli ja toimii hyvin. Moottoripyörän akut eivät nyky pyörissä ole ikuisia. Sähköä kuluu paljon ja akut pieniä. Akun hankinta varmaan siis on edessä myös.Voihan sitä laturilla kokeilla, mutta ikävää jos pyörä jättää jonnekin pidemmällä matkalla. Nimim. kokemusta on (2 kertaa).
![]()
Moto Guzzi Breva 850
Moto Guzzi Nevada 750 Club
Kannattaa varmaan ensin tutkia miksi se akku tyhjenee...
Eli jos akku tyhjenee nopeasti myös kaapelit irti niin sitten se on sökö ja uutta peliin ei sitä mikään laturi enää pelasta.
Jos taas akku kestää latingissa kytkemättä pyörään mutta kytkettynä purkaantuu nopeaan niin silloin pyörässä vikaa eli vuotaa jostain. Sekin kannatais varmaan sitten selvittää (mitata) ja korjata koska muuten se (älykäs tai älytön) laturi saa olla kiinni kokoajan tai muuten uusikin akku on kohta vainaa.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Akun tyhjentymä kolmes päiväs kuulostaa kyllä siltä että joku purkaa sen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Vika on akussa. Pääsi purkautumaan tyhjäksi pari kertaa ku pyörässä oli käynistys vaikeuksia. Nyt jos akun lataa täyteen ja ei starttaa heti ekalla niin virta ei enää riitä uudelleen käynistämiseen.
Vaikka akku olisi finaalissa, niin jos latautuu niin vaikka kapasiteetti olisi varsin vähäinen, niin ei se itsestään kolmessa päivässä tyhjene jollei sitä joku pura.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Jos sulla on yleismittari, niin mittaa paljoko virtaa kulkee sillon kun mopo on sammuksissa.(alkemisti @ Marras. 09 2010,20:06) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ilman yleismittaria, pääsee jyvälle niin, että laittaa maakaapelin ja miinusnavan väliin esim. 5w polttimon. Jos polttimo syttyy, niin hukka syö virtaa.
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Jyvälle pääsee jopa ilman 5w polttimoa..
Irrottaa maakaapelin ja kokeilee näkyykö minkäänlaista kipinöintiä, kun räpsyttelee sillä akun miinusnapaa. Jos kipunoi yhtään, niin jonnekin sitä virtaa katoaa..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Nykymopojen elektroniikka vaan ei vaan välttämättä yhtään tykkää ko kipinätekniikasta.(J@ck @ Marras. 11 2010,12:07) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Toisaalta nykymopojenkaan tekniikka ei pysty erottamaan tuleeko virtakatkot yleismittarin, polttimon vai minkä kanssa räpäläämisen tuloksena. Kaikki antaa likipitäen sen saman oikosulkua vastaavan tilanteen rungon ja miinusnavan välille kuin pelkän kaapelin kanssa puljatessa. Ja kaiken ollessa kunnossa ei pitäisi paljoa kipinöidä.
Kyllä räpsyy! Erilaisia konkkia ja muita sähköä (tilapäisesti) imaisevia vehkeitä nykymopoissa piisaa. LT räpsäyttää näpeille oikein kunnolla kun sen "viimeisen" kaapelin kiinnittää akkuun.(J@ck @ Marras. 11 2010,12:07) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
MotoNetissä on muuten tarjous päällä, jossa CTEK 3600:n saa neljällä kympillä... Hain toisen autoa varten...
<p>2002-2014</p>
Huh-huh, hyvin on markkinointi purrut. "Tätä ilman et tule toimeen!"
Itse en ole viimeiseen 20 vuoteen tarvinnut latureita autoissa, joita ehkä 10 kpl kaikenlaisia on ollut. Pärrässäkin kerran varuilta ja kokeeksi (keväällä). Ihan 7€ laturi, Liiteristä. Jos käynnistyksissä alkaa olla ongelmaa virran puutteen vuoksi, niin uusi akku. Näitäkään en tosin ole ostanut, kun kalusto on pääosin ollut alle 5v vanhaa. Kunnollisen akun pitäisi tuo aika kestää.
Lähes sama täällä, vaikka laturi tallista löytyykin. Vallankaan geeliakut ei purkaannu talven aikana käytännössä lainkaan - kunhan vaan viitsii sen maakaapelin irrottaa. Ja tämä ei ole mutua, vaan useampana talvena testattua faktaa. Ikinä en ole ylläpitolatausta harrastanut, koska sellaiseen ei ole pienintäkään tarvetta..(hidas57 @ Marras. 11 2010,16:02) kirjoitti
On se laturi silti hyvä varalla olla. Jossain vaiheessa se auton ja mopon akku kuitenkin loppuu, pääsee edes akkukauppaan *
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Totta, mutta tämä olikin yleisohje tavallisiin (vanhempiin) pyöriin. Tiedän, että Bemuissa ja ehkä muissakin räpsyy vaikka vikaa ei olekaan. Siksi se maakaapelin irrotus on asiaa seisonta-aikana.(C-A-D @ Marras. 11 2010,15:18) kirjoitti
Sanotaanko sitten niin, että jos aiemmin ei ole räpsynyt ja nyt räpsyy, niin joku sitä virtaa vie.. Sen kipinän koostakin voi päätellä jotain..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ja jos se kipinöinti loppuu kokonaan, niin sitten voi olla aivan varma että vikaa on jossain.(J@ck @ Marras. 11 2010,16:58) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Joo ja jos käynnistyksissä alkaa olla ongelmaa bensan puutteen vuoksi niin uusi mopo.(scuuba @ Marras. 11 2010,17:55) kirjoitti
![]()
Sitten kun autossa on Webasto, joka jauhaa moottorin lämpimäksi, niin rupeaa akkulaturiakin tarvitsemaan aina silloin tällöin jos työmatka ei ole kovin pitkä.(hidas57 @ Marras. 11 2010,16:02) kirjoitti
Ja kyllä se akun kesto pyörässä on aika vaihtelevaa. Varaderossa ei tunnu tyhjentyvän itsekseen millään, enkä tuota ole ladannut kuin kerran talvessa. LT sen sijaan on aina laturissa kiinni. Jo pelkästään aina päällä olevan GPS-hälyn vuoksi. Kyllä se muutamassa viikossa akun tyhjentää, jos pyörää ei käytetä.
<p>2002-2014</p>
Kolmessa viimeisessä autossani on ollut webasto, työmatka 6km kaupunkiajoa. Nou roplems. Nykyinen ajossa kuudetta vuotta.
Pärrässä (bemari) on akun kaapelit kiinni talvella. Kyllähän akussa silloin paukku vähenee, mutta starttaa silti vielä keväällä. Vasta kolme talvea orig akulla.
Webaston suosituksissa lukee suoraan, että auton akun hyvänä säilyttämiseksi ja käynnistyksien varmistamiseksi laitetta ei pitäisi käyttää kuin korkeintaan sama aika joka akkua ladataan ajamalla. Itselläni ei ole ollut asian kanssa, ongelmia mutta en niitä haluakaan ja 40€ investointi akkulaturiin ei ylitä kipukynnystä. Jokainen säästää siellä missä haluaa...(hidas57 @ Marras. 12 2010,08:35) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Useissa pakuissa ollut ja on Webasto / Eberi.(C-A-D @ Marras. 12 2010,06:34) kirjoitti
Näissä uudemmissa on automaattitoiminto, joka käynnistää lämmittimen heti kun keli menee pakkasen puolelle (siis kun auto käynnistetään) Todella huono keksintö, sillä vallankin pätkäajossa lämppäri syttyy-sammuu vähän väliä ja nokeentuu toimimattomaksi. Siitä taas seuraa turhaa rahan menetystä ja niitä akkuongelmiakin.
Onneksi automaattitoiminnon on saanut toimimattomaksi, vaikka joissain liikkeissä muuta ovat väittäneetkin. Eli nyt syttyy vain (kello)kytkimellä.
Vaan kyllähän akun helposti tyhjäksi Webastolla saa. Vivaro kesti hyvin sen puoli tuntia, mutta tunti oli liikaa.. Hiace tupla-akkuineen ja tehokkaine latureineen ei ole tunnista moksiskaan.
Saapas näkee miten tämän uuden Korean ihmeen Huyndain akku kestää. On muuten ajettavuudeltaan ja muilta ominaisuuksiltaan Hiaceen verrattuna kuin eri planeetalta ja positiivisessa mielessä siis..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ei tuo säästökysymys ole. Auton tapauksessa vaan on hyvinkin tarpeetonta räplätä laturin kanssa, kun ajoa on suunnilleen joka päivä ja useaankin otteeseen. Ja auto on ulkona.(C-A-D @ Marras. 12 2010,09:57) kirjoitti
En viitsi edes ajatella tilannetta, että olen laittanut (tarpeettomasti) laturin kiinni ja joku meidän kolmesta kuskista (itseni mukaanlukien) lähtee hämärissä ajoon piuhoja irroittamatta. Jälistä päätellen sellainen on joskus onnistunut ainakin lohkolämmittimen kanssa.
MP:n kanssa lataustarvetta on vain talviseisonnan vuoksi, jos sähköjärjestelmä on kunnossa. Ilmainen akkukaapelin irroitus eliminoi tuonkin.
Ongelmien 'uhan' alla noita (äly)latureita kai saadaankin markkinoitua melko hyvin.
Kuten aiemmin totesin. Jokainen valitsee investointi- / säästökohteensa omien prioriteettiensa ja kukkaronsa mukaan. Se mikä yhdelle on sijoituksen arvoista, ei sitä toiselle ole.(hidas57 @ Marras. 12 2010,12:41) kirjoitti
<p>2002-2014</p>