Lievää pittingiä oli kaikissa nokissa kun tarkastin venttiilinvälykset tuossa äsken. Kaksi vuotta sitten säädetty viimeksi, sen jälkeen kilsoja tullut 6 000. En kyllä muista, että oliko silloin tuollaista, silloin näpsityt kuvat on niin huonoja, että ei saa selvää. Voi olla, että jotain on ollut jo silloin.
Kaiken kaikkiaan kyseisellä vuoden 1992 Suzuki GSX 750 F:llä on ajettu 57 000 kilsaa, eli todella vähän. Öljyt on vaihdettu minun aikana aina ennen talviseisotusta, aiemmista omistajista en tiedä. Ennen minulle tuloa mopo oli seissyt kolme vuotta kylmässä tallissa, tosin melko vähän ajetuilla öljyillä.
Kesäaikana on saattanut seistä minullakin pitkään samoilla öljyillä kun olen ajanut muilla mopoilla, mutta syksyllä viimeistään olen öljyt vaihtanut. Kaiken kaikkiaan mopoa on minun aikana huollettu todella paljon ja säännöllisesti. Oma veikkaukseni on, että liian vähä käyttö saa tuon aikaan.
Tässä kuvassa ykköspytyn imunokka, suunnilleen tällaisia nuo kaikki vauriot ovat:
Tässä kuvassa pahimmin syöpynyt kakkosen imunokka:
Muiden nokkien vauriot on lähes olemattomasta tuohon ykkösnokkaan asti, mutta kaikissa on jotain pientä. Mitään muita vaurioita, kuten naarmuja ei näy ja nokat ovat muodossaan, ei siis pyöristyneet. Kynnellä kokeilemalla nuo tuntuu lievänä epätasaisuutena, sormella kokeillen ei ollenkaan, varsinkin jos on öljyä välissä. Säädettävää venoissa ei käytännössä ollut, olivat edellisen säädön jäljiltä vielä ihan toleransseissa.
Kysymys kuuluukin, että kannattaako tuosta vielä huolestua/meneekö nokka-akselit kohta uusiksi tai korjaukseen?
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Ihan uteliaisuudesta, mitä öljyä olet käyttänyt. Ja onko paininvivut vahingoittuneet myös?
Taivas saa odottaa
Liekkö delvacit pyörineet.. tuollahan on merkintänäkin iso D O_o
Eivaan voisin kuvitella että jos viskositeetti on PAHASTi pielessä niin jotain tuollaista voisi sattua. En usko että niin huonoa luokitukset täyttävää öljyä saakaan millä tuollaista aiheutuisi
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
taitaa olla "tyyppivika" noissa äffän nokissa.
omassa äffässä meni nokat vaihtoon 130tkm kohdilla. imunokka oli saman näköisessä kunnossa, ehkä vielä vähän huonompi.
Olis ehkä menny hiomalla, mutta sain silloin edullisesti nokat ja vaihdoin molemmat
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Jep äffän ja myös tuonaikaisten ärrien tyyppivika. Ja enenpi yleensä imunokassa.
Tuolla voi vielä ajaa se siitä pikkuhiljaa pahenee ja jossain vaiheessa on sitten vaihdettava sekä nokat että nostimet. Nyt jos korjaat niin saatat päästä pelkällä nokan vaihdolla tai korjauksella (hionta). Joka tapauksessa ne nostimet kannattaa katsoa tarkasti kun nokkaa vaihtaa/hiotuttaa jos ne on yhtään kuopalle kuluneet niin sitten vaihtoon tai korjaushiontaan.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
tuommoisessa paininvipu rakenteessa öljyäminen on vähän niin ja näin. taas kun on oikea cam over bucket versio, niin siinä on monesti kaukalo sen venttiilipaininkupin vieressä ja kun kuppi painuu, niin öljyä tulee siitä viereisestä maljasta, vaikka öljy ei muuten sillä hetkellä kiertäisikään.
itse jatkaisin ajelua. tämä perustuu lähinnä siihen että kyseessä on 92 pyörä ja f:ä. ehkä 10w-50 öljyt sisään ja menoksi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ei kai tuo iso/kallis vaiva ole hieraista kuntoon taas pitkäksi aikaa jos peli on leväällään. Varsinkin jos on tarkoitus vetää sillä "hautaan asti". (jomman-kumman) *.
Tuosta 90-luvun alusta on jäänyt monesta yhteydestä
jotenkin mieleen se, että monessa kohtaa tuli vastaan erilaisia
"materiaaliongelmia". Normaalit tuotanto-osat ja niiden
modifiointi nosti katastrofiriskit turhan suureksi.
Budjetit pysyivät tietysti "kuvitteellisesti" aisoissa, mutta
täystuhot nostivat luvut viimeisen viivan alla kuitenkin samalle
tasolle kuin erikoiskomponenteillakin.
Loppupeleissä ero oli kauden onnistumisessa /
epäonnistumisessa ja romun & vitutuksen määrässä.
Mutta.... kyllä noilla kepeillä vetää siviilissä vielä pitkään
ellei tohdi niille mitään tehdäkään.
Varaosaliike myy ja korjaamo vaihtaa tietenkin mielellään *.
.....Mutta älä ole onneton, heillä tuohon hyvät lääkkeet on *
* * RVS-Technology *
*
*
Sori.. oikeesti... pidätyskyky on hieman alentunut näin
kylmillä keleillä
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ex XL hondasta täytettiin/hiottiin, ja olisko tullut vielä jokin pintakäsittelykin, nokka-akseli GT-motorsilla.
Hintaa ei montaa kymppiä kertynyt neljän nokan kunnostukselle.
Ja lähtökohta oli kunnoltaan hieman rujompi...
Itekin mietin tuota nokkien korjauttamista, mutta eikös silloin mene paininvivut uusiksi vai pystyykö nekin korjaamaan? Nehän on vähän niin kuin pareja nokkakeppien kanssa. Mun järki sanoo, että pystyy jos kerran nokatkin pystyy korjaamaan. Saattaa meinaan uudet paininvivut maksaa kultaa ja mirhamia?
öljynä ei ole ollut minun aikana iso d, vaan Teboil Superbike 15w-50. Luokitukset täyttävää ja viskositeettialue on kohdallaan.
Lentomoottoreita käytetään yleensä vähän, ne seisoo tyypillisesti talviajan ja niissä tuo pitting on valitettavan yleistä, nokka-akseleita menee vaihtoon melko usein. Meidänkin kerhon yhdestä cessnasta meni just vaihtoon kun oli ihan pyöreäksi kulunut, syynä ilmeisesti juuri pitting ja siitä alkanut nopea kuluminen.
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Kai ne samanlaisia kun muutkin akselit (pintakarkaistu) Jos se on mäsä pinta, niin vaihtoon. Kuvasta päätellellen voisi sanoa et loppu mikä loppu.
Pentuna teetätin BMW autoon nokan GT-motorsissa ja tosiaan täytön jälkeen koneistus ja nitraus uunissa, nokkaan tuli harmaa ja kuulemma timantinkova pinta.(Seikkailu_R @ Marras. 11 2010,10:22) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Tuo on varsin yleistä eikä ole kuin kosmeettinen haitta jos ei tuosta pahene, nokkien toimintaanhan se ei vaikuta. En lähtisi tuonikäiseen mopoon moisia korjaamaan mitenkään. Mun vanhassa Kawassa on paljon pahemman näköiset nokat![]()
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Samalla kertaa tuon XL:n keinuvivutkin korjattiin.(Geeäsäxähvä @ Marras. 11 2010,11:03) kirjoitti
Niissä ei tosin ollut mitään pientä jälkeä vaan kuopat...
Voi johtua muustakin, mutta mm. tuollaisten pistesyöpymien ehkäisemiseksi öljyt kannattaisi vaihtaa aina ajokauden päätteeksi.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Niinhän minä olen tehnytkin, mutta onko niin tehneet aiemmat omistajat? Itse asiassa mun aikana tuon mopon öljynvaihtoväli on ollut käytännössä n. 2 000-3 000 kilsaa ja aina uudet huilet sisään talveksi.
Tietääkö/muistaako kukaan, onko tuon vanhan F:n paininvipujen laahauspinta kromattu? Sanoivat koneistamossa, että hiomalla menee nuo vauriot ja paininvivuille ei tarvitse tehdä mitään jos ne on kromattu. Jos ne on rautaa, pitää nekin hioa, mutta sillä tulisi kuntoon, arvio n. 250-300 euroa yhteensä.
Muuten joo ei ehkä vanhalle mopolle kannattaisi tehdä mitään, mutta kun tämä mopo on jo ansainnut säilyttämisen ja eläkepäivät. Se ei siis ole kohti kuolemaansa raahustava miina, vaan aikomus on säilöä mopo jälkipolvien kauhistukseksi ja ajaa sillä joka kesä jonkun verran. Jatkossa varmaan vähän enemmän, että tällaisilta vaurioilta välttyisi. Mopo on täysin alkuperäisessä ja suht siistissä kunnossa. Ikävuodet ja ajokilometrit näkyvät, mutta eivät pahasti. Sitä kutsutaan patinoitumiseksi, joka on eri asia kuin huono kunto. Joo, tiedetään, ei ole kovin hieno eikä varsinkaan harvinainen. Vielä.
- Ismo Alanko
Ei tuollainen yleensä johdu syöpymisestä vaan metallin väsymisestä jatkuvan rasituksen alla, muutenhan kuoppia olisi ympäri nokkia eikä vain kärjissä. Nokat on pintakarkaistua valurautaa joka on huokoista ja haurasta, vähänkin huono materiaali tai karkaisu aiheuttaa ennenpitkää noita kuoppia. Liian ohut öljy kyllä edesauttaa prosessia.(J@ck @ Marras. 11 2010,12:00) kirjoitti
Edelleen, minusta ihan turhaa lähteä noita korjaamaan jos kerran toimii, mutta jos rahaa on...
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Ok, eli omistaja haluaa pitää pyörän hengissä.
Siispä korjattava on, ajankohta lienee ainoa kysymysmerkki.
Tuolla vauriolla ei ole pätkääkään tekemistä muodikkaan mantran, talvisäilytysöljyjen kanssa. Ei myöskään tarvitse harrastaa itseruoskintaa käytettyjen öljyjen suhteen. Ellei sieltä ole jo muuta porsinut, esim. runkolinja, on voitelu ollut ilmeisen riittävää.
En usko että edes 300V olisi tätä ilmiötä kokonaan estänyt. (Mutta ehkä se RVS.... Hmmm...)
Vaurio on alkanut, mutta itsekseen se ei juurikaan parane/pahene.
Eli suhteuta kustannukset vuotuiseen ajomäärääsi, esim. 5 tkm:n kesäajelulla ei tuo tilanne vielä katastrofiksi muutu, reikää on, korjaus on edelleen suht sama, ja sitä kautta tod.näk. hintakin.
Korjausta teetettäessä olis kuitenkin hyvä suhteuttaa osien käyttöikä toisiinsa, esim. laakerointi ja rengastus voisi olla hyödyllistä, mikäli nokille ostaa seuraavat kymppitonnit elinikää lisää.
Erikseen mainittava, että ed.mainittu koneistamo on yksi parhaita alallaan, mikäli ko. töitä aikoo teettää. En ainakaan itse ole kertaakaan pettynyt.
![]()
samantapaista pittingiä esiintyy useissa eri pyörämerkeissä ja malleissa. tunnetuimpina esimerkkeinä vaikka kawan zzr1200 ja samanlaisella koneella oleva loivanokkaisempi zrx1200 mallit.
hionta ja nitraus olisivat pitkäaikainen ratkaisu, koska ostamalla uudet nokat saisi vain samalla tavalla pintakarkaistut nokat ja pittingiä tulisi niihinkin hyvin todennäköisesti.
kyllä nuillakin nokilla vielä jonkin matkaa ajelee, mutta jossain 150 tuhannen kilsan paikkeilla saattaa olla jo sen verran isoja nuo pittingin kolot, että tekee kunnostuksen mieluummin kuin kuuntelee rohinaa ja antaa kuoppaisen nokan jyrsiä paininvipua.
paininvivun kitkapintaan olisi hyvä myös teettää semmoinen nitraus, olisi ainakin kestävä sitten.
sitten jos oikein hifistellä osaa tai haluaa, niin miettisi jonkunlaista öljykuppia tai valutussysteemiä elikkä jopa ruikkausjutskaa nokille. se taas vaatisi isompaa perehtymistä asiaan eikä ehkä maksa vaivaa kun nitrauskin jo riittäisi.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Tässähän olisi ainekset orgin viralliseen RVS -testiin.
Kannatetaan.... ja noiden pienten puteleiden edessä rähmällään makoilijat toki maksavat mömmöt ihan siitä ilosta...... että saattavat olla oikeassa.... tai sitten ei(Ytsför @ Marras. 11 2010,14:27) kirjoitti
.
Racin`with the wind....
Freedom !
Eikö olisi parempi lyödä vaikka vetoa ja häviäjä maksaa, jos tuolle linjalle haluaa lähteä?(BadToThe Bone @ Marras. 11 2010,14:51) kirjoitti
Itse asiasassa tehdas on sinne jo suuressa viisaudessaan öljynruiskutuksen järjestänyt...(kawabata @ Marras. 11 2010,14:12) kirjoitti
Eli keinuvipu akselit on onttoja ja sinne tulee ö-kanava, myös keinuvivun sisällä kulkee pieni poraus (ja k-v akselissa reikä vivun kohdalla) josta ölppä ruiskuaa nokkaa kohti. Pakonokassa (joka muuten kestääkin paremmin) öljyt tulee just oikeaan kohtaan ja pyörimisliike vie sitä luonnostaan nokan ja keinun väliin.
Mutta imupuolella on säästetty käyttämällä samaa keinua kuin pakopuolella jolloin öljysuihku tuleekin nokan "hylkivälle" puolelle.
En tosin tiedä paljonko tuolla on merkitystä mutta yleensä näissä tuo pitting on ollut pahempaa imupuolella.
Vielä kun muistelen niin saattaa olla että imupuolen keinuvivun varaosanro vaihtui jossain vaiheessa eli saattaa olla että varaosana saisi vähän paremman...
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Hondassa oli tuo öljyn syöttö järjestetty onton nokka-akselin kautta, öljyreiät aina nokkaa vastapäätä.
Aika vauhdilla roiski öljyä säätöluukuista ulos...![]()
josin virinokissa näytti olevan pikkuruiset reiät nokkien huipuissa,tiedä miten toimii,mutta oli kyllä uudenveroisessa kunnossa viime venttiilin säädössä kun niitä tutkailin.
-89 suzuki ärrän nokissa oli myös sanomista kun sellaiset edelliseen pyörään virittelin.
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Itteasiassa tommonen rajottunut pitting parantaa nokan voitelua, miksikäkö. Se kaappaa mukaansa kuoppaan hieman öljyä joka sitten metallipintojen puristuessa toisiinsa leviää voitelevaksi kalvoksi niitten väliin. vähän niinku mikroöljypumppu. Pittingin vieressä oleva metallipinta näyttää hyvännäköiseltä heti kuopan reunan jälkeen.(Utah @ Marras. 11 2010,11:50) kirjoitti
Ajelisin menemään.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
tossahan on näemmä vähän ihme rakenne, kun sama nokka joutuu painamaan kaksi venttiiliä. tupla kuormitus nokalle. luulis, että keinuvipu pitäs olla rullalla.
tossa kärjessähän mistä toi on mennyt, on kuormitus maksimissaan.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ei taida kaverit oikeesti itse edes uskoa tavaraansa jos noin pienellä satsauksella kerran saisi koko orgin kyykkyyn(Ytsför @ Marras. 11 2010,15:43) kirjoitti
.
Mutta homman nimihän on, että artisti maksaa.... jos ei muusta niin kokemuksesta.... ja pienestä viisastumisesta.
Koulutushan on tunnetusti hyvä busines.
Racin`with the wind....
Freedom !
Taitaa olla päinvastoin. Sinänsä ihan viisastakin olla ottamatta moisia riskejä, ainettahan on testattu menestyksellä vaikka kuinka monessa yhteydessä.(BadToThe Bone @ Marras. 11 2010,21:04) kirjoitti
Mutta voithan yrittää vielä ottaa yhteyttä johonkin myyjään, jos vaikka lahjoittaisikin soossit.
No, ei tehdä mun Mussukasta koekaniinia väkisin, vapaaehtoisiakin on.
Pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että taidan jatkaa ajoa max 6 000 kilsan tarkastusjaksolla ja laadukkailla öljyillä, nyt on hyvät kuvat vaurioista ja on helppo verrata, miten ne on edenneet. Tuon jakson aikana tuskin ihmeitä tapahtuu ja jos tapahtuu, sen kyllä kuulee tai huomaa yleisenä puhdittomuutena. Jos pahenee niin sitten korjataan. Tällä hetkellä mopo ei ääntele ylimääräistä ja kulkee aivan helposti alun kolmatta sataa. Lentokentällä tietenkin, eihän tiellä saa ajaa niin kovaa
Mopo on tosiaan tarkoitus pitää hamaan tulevaisuuteen sellaisena kuin se on nyt, enemmät ajot voi hoitaa noilla uudemmilla. Tosin vanhojahan niistäkin joskus tulee... Ehkä mä joku päivä ajan kaikilla noilla pussihousut lepattaen ja tallissa on taas joku uudempi käyttömopo, josta tulee joskus vanha jne...
Voi olla, että pakonokissa tuota pittingiä oli vähemmän, tässä yksi:
Yleisilme venttiilikopan alla on varsin siisti ja on siellä öljyäkin ollut:
Venttiilikoppa on nyt suljettu toistaiseksi, kunnes huoltojakso tulee täyteen tai alkaa ääntelemään. Suuret kiitokset arvon raadille, orgissa voi saada hyvääkin keskustelua aikaan, vaikka mainittaisiinkin iso d! (tissejä ei ole vielä mainittu)![]()
- Ismo Alanko