Paljonko aika paranisi, slikseillä, esim. per kierros?(Nasu @ Heinä. 03 2011,21:47) kirjoitti
Jukka
JMU:n sivulta kuvia (kiitos vinkistä kattinen) --> Kliks(jens @ Heinä. 10 2011,21:23) kirjoitti
En vaan ole juurikaan kuviin päässyt. Mutta muuten ihan hyviä kuvia monesta muusta jokkiskuskista sekä noista jokkiksen lämppäriluokista *![]()
xxx
Keltanokka kysyisi, mitä kommervenkkejä pitää seuraavien lisäksi hoitaa enne ensimmäistä jokamiehenluokan starttia 31.7. Kemorassa.
Olen tähän mennessä suorittanut kuljettajatutkinnon teoria-ja käytännön osuuden. Liityin seuran jäseneksi, ja maksoin osallistumismaksun (130,-) myös.
Tarkoitus on ostaa kertalisenssi paikan päältä. Kurssilla mainittiin että pitää imaista netistä Moottoriliiton sivuilta ilmottautumiskaavake, joka tulostetaan ja viedään paikan päälle?
Oliko tässä nyt kaikki? Saako sen kertalisenssin ostaa ennen kisaa etukäteen tilaamatta?
Tuolla: http://mp-tuki.fi/index.php?v=jm&s=jm_ilmoittautuminen se on yritetty aika rautalangasta vääntää. Jos olet ollut koulutuksessa, jonka minä olen vetänyt, siellä on varmasti kerrottu, että nykyisin lähes poikkeuksetta ilmoittautumiset seurasta/kerhosta riippumatta tapahtuvat netin kautta.(a-pp @ Heinä. 18 2011,14:39) kirjoitti
Eli jos jompikumpi noista puuttuu (maksu tai ilmoittautuminen) ennen määräajan päättymistä, tulee maksaa jälki-ilmoittautumismaksu (+50 euroa normin päälle). Tällöin myöskään ennakkomateriaalissa nimeä ei näy.
Jos laitat allekirjoittaneelle sähköpostia ja kerrot tarkan kellonajan milloin hoidat asian, niin avaan siksi aikaa ilmoittautumispohjan. Tänään illalla teen listat ja sen jälkeen toimitan materiaalin eteenpäin ja siihen ei tehdä muutoksia. Sähköposti on muotoa etu.suku@pp.inet.fi
Kertalisenssiä oikeisiin kisoihin ei voi ostaa ennakkoon, se tapahtuu paikan päällä ja käteisellä. Kerhokisaan taas lisenssi ostetaan netistä eikä sitä voi ostaa paikan päältä. Kerhokisassa lisenssi (20 euroa) ei ole pakollinen, oikeissa kisoissa se on pakollinen.
Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
Eilen 17.7. ilmottauduin pm-tukin sivujen kautta, ja maksoin osallistumismaksun samalla verkkopankin kautta. Asia lienee sitten kunnnossa, ja enää tarvitaan mies ja mopo katsastuskunnossa paikan päälle.
Alastaron kisasta traileri. Isomman ja paremman saa ostettua paikan päältä radalla:
http://www.youtube.com/watch?v=JcTb7YXh_Lc
Jukka
Ja lisää Lundhalin ottamia kuvia. Sivuindex 50 alkaen näkyy katkeran suloinen lopputaistelu kuvina. Eiköhän oteta sama uudstaan Siposen kanssa viikon kuluttua. Tällä kertaa vaan ruutulipulla eri järjestyksessä *(Streethawk @ Heinä. 16 2011,17:57) kirjoitti
Sunnuntai 3.7.2011
xxx
Huomenet täältä kemorasta. Tänään taas kisaillaan ja 11.20 aloitetaan aika-ajoilla. Paikalla hyvä edustus orgin rataporukkaa, joten peukut pysstyyn "kisakatsomoissa".
Oma kausi aukesi vasta torstaina, joten vauhti on vielä kateissa. Siitä huolimatta hyvällä fiiliksellä nautiskelemaan B-porukoiden häntäpäähän.
//andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Aika-ajojen aikatauluun 20 minuutin viive, B starttaa 11.40
//andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Tulospalvelu
Paljon orgilaisia Kemorassa kisaamassa.
#29 Piia
#96 AnDy
#18 jens
#14 Poutis
#129 Heippa
#5 Streethawk
#666 Juutana
#4 Colder
Aika-ajo YCC B 11:40
Aika-ajo YCC A 12:15
Kisa YCC B 14:30 (12 kierr.)
Kisa YCC A 15:50 (16 kierr.)
xxx
Jensin putki jatkuu, onnittelut![]()
Tomorrow is just your future yesterday.
K1 Gixxeri
Kemoralta kotiuduttu ja menihän se taas...
Saavuin paikan päälle lauantaina treenaan ja hyvinhän se meni, kunnes toisella setillä uskomattoman kohellusjarrutuksen seurauksena takanen lähti alta paluusuoran vasurissa. Lauantain ajot olikin sitten siinä, osien odottelua ja iltasella sain pelin katsastuskuntoon. Antille suurkiitos vaihdepolkimen lainasta vielä tätäkin kautta!
Aika-ajot menivätkin sitten suht ok. Alkuun ei kulkenut, ei sitten millään. Eilinen kaatokin kummitteli välillä mielessä. Varikolla pieni tuumaustako ja takaisin radalle. Tuumailu ja kisakaverien tsemppaus kannatti ja sain taas ajon kulkemaan "omaa kovaa" 1:14:067. Tällä lunastin kohtuu mukavan 14. lähtöruudun a-lähtöön.
Sitten se kisa... Startissa hoksottimet oli vähä turhankin herkällä, lipsautin kytkintä heti punavalon syttyessä, peli liikahti ehkä 30cm eteenpäin, sitten odottelin kiltisti valon sammumista. Startti meni osittain edellisestä johtuen suht käteen ja porukkaa lappasi ohi vasemmalta ja oikealta. Parin kierroksen jälkeen tulikin odotettu tieto varaslähdöstä. Kisassa ajosta ei muutenkaan tullut oikein mitään, rentous ja luotto omaan ajoon oli kateissa. Varaslähtökohelluskin vitutti. No kuitenkin Vuolingon kanssa oli mukavat väännöt kisan keskivaiheilla, mutta viimeisten kierrosten taistelu Louhelaisen kanssa oli todella miellyttävä kokemus. Mukavaa kisailua ja vielä samanlaisilla jammuilla. Maaliin pääsin toiseksi viimeisenä ja sitten aikasakko päälle niin viimeinenhän sitä oltiin. Että näin tällä kertaa...
No hupiahan tämä vaan on loppujen lopuksi![]()
Räyskälän jätän väliin, syyskuussa motoparkin päätöskisassa mukana taas. Siellä en ole ennen ajanutkaan joten tutustuessa menee täysin se reissu sitten.
Veli #26
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Se olisi sitten taas yksi kisa takana. Kemoraan lähdin mopolla ukkosmyrskyssä torstaina, mutta onneksi jo Hämeenlinnan kohdilla sade lakkasi. Perjantaina treeniä ja aika tahmeen oloista oli ajaminen. 1.13.2 jäi parhaaksi, joka tuli kovan puristamisen jälkeen lähtöharjoituksessa.
Lauantaina lisää treeniä ja kuumuus alkoi painaan miehessä, jonka takia jokunen setti jäi ajamatta. Takarengas repeytyi ikävästi ja hain säätöjä, jotta saisin sen kulumaan nätisti. Ennen tätä reissua oli laitettu jäykempää jousta eteen ja taakse jonka takia vanhat säädöt ei pitänyt paikkaansa. Sain compression ja rebound säädöillä lopulta renkaan kulumaan nätisti. Päivän aikana tuli sitten isompi ongelma. Nimittäin alkoi olemaan suuria ongelmia saada 5. vaihde päälle. Jossain vaiheessa oli ongelma myös saada 4. vaihde päälle. Päivä loppui siihen, että pyörässä vikaa eikä sille nyt voi tehdä mitään. Päivän harmituksiin kuului vielä "kiinan kamerat" jotka eivät suostuneet kuvaamaan vaan tilttasivat kokoajan. Ei parhaat lähtökohdat sunnuntain kisapäivää ajatellen. Lauantaina illalla sitten hyvää ruokaa ja vielä parempaa seuraa mökillä syöden, juoden ja saunoen - olipa taas mukava ilta.
Ennen sunnuntaita ei ollut yhtään kisafiilistä, koska nyt ei ollut SM-lähdöt mukana vaan vain jokkis, classic ja sivuvaunut mukana. Varikko oli lähes autio ja kaikki se kisahumu mitä SM-lähdöt tuo mukanaan oli poissa - tylsää. Onnekseni sunnuntaina aamulla huomasin, että kisajännitys oli löytynyt. Heti aamusta sain kavereilta synttärikortin ja -lahjan, joka piristi kivasti. Varikolla sitten mietiskelin, että mitenköhän pyörä toimii vai toimiiko ollenkaan ja pitääkö luovuttaa ajatus kärkikamppailusta heti alkuunsa.
Aika-ajossa sitten huomasin, että vaihteet menee sisään ilman mitään ongelmaa! Oli tosi vaikea löytää puhdasta rakoa radalta, että pääsisi ajamaan omaa nopeaa. Jonkun yrityksen pääsin tekemään ja sen jälkeen kysymään aikaa ratavarikolta. Kierros meni minusta huonosti, mutta aika oli noin 1.12.5 eli tosi hyvä. Ei muuta kuin yrittämään lisää, jos noin helpolla tuollainen aika irtosi. Lopulta sain hyvää rakoa ajaa lujaa muutaman kierroksen ja sitten tulikin uusi oma ennätys 1.11.418 vau! Sijotus 2. ja siitä on hyvä lähteä kisaan ja hakemaan itselleni synttärilahjaa.
Kisassa startti ei sitten mennyt ihan putkeen. Pyörä keuli liikaa ja hukkasin aikaa. Vuorinen ruudusta 4. ja Juho ruudusta 5. meni ohi ja paalupaikalta Siponen meni kärjessä. Ei muuta kuin Vuorisen perään ja yrittämään ohitusta. Pari ekaa kierrosta näytti siltä, ettei Vuorista tarvitse ohittaa vaan kaveri lipsauttaa itse itsensä pihalle, kun niin monessa paikassa takarengas lipsui. Mutta eipäs lipsauttanutkaan itseään pihalle ja minä yritin ohittaa oikealta, vasemmalta, alakautta, yläkautta, mutta ei kyllä millään onnistunut. Vuorinen oli arviolta noin 1sek/kierros minua hitaampi, mutta koska ei ollut yhtään kohtaa radalla, jossa hän olisi ollut selkeästi minua hitaampi, niin en päässyt ohi. Hyvin Vuorinen valitsi ajolinjansa, kun ei antanut ohituspaikkoja. Maalissa sitten harmittavasti sijalla 4. ja podium jäi haaveeksi. Siponen voitti, Juho 2. ja Vuorinen 3. Kisan jälkeen kuulin, että Harju oli ajanut kokoajan ihan mun kannassa, että saa olla tyytyväinen, että sain pidettyä kuitenkin 4. sijan.
Sijoutukseen olen tyytyväinen, mutta kyllä mun olisi 16 kierroksen aikana pitänyt löytää se ohituspaikka Vuorisesta jollain keinolla ja siihen suoritukseen en ole tyytyväinen. Startissa ei saisi kyllä hävitä yhtään sijaa, koska muuten käy näin. Lisää harjoitus startteihin.
Hieno reissu ja iso kiitos taas kaikille avusta ja AnDy oli kyllä loistava kokki! Lisää näitä reissuja
Onnittelut Siposelle, Juholle ja Vuoriselle!
xxx
Kotona taas 4 päiväisen kisareissun jälkeen.
Tämä viikonloppu olikin oman ratakauden avaus. Tultiin paikalle jo torstaiksi ja ajeltiin kevyttä leppoisaa treeniä Motonokian päivillä. Vaikka rata on tuttu ja viime kesän parhaaksi jäi 1.15.8, niin ajamattomuus näkyi. Ajat pyörivät 1.22-1.24 haarukassa.
Perjantaina ja lauantaina jatkettiin MP-tuen päivillä kadonnutta vauhtia etsien. Linjat edelleen liian tiukkoja, runsaasti tarpeetonta rullailua ja liian aikaisia jarruja. Paras aika 1.21.0.
Kumpanakin päivänä tehtiin lähtöharjoitukset. Perjantaina jäin aivan kahville kun muut jo menivät menojaan, lauantaina onnistuin jo hiukan paremmin lähdössä. Kokemattomalle on vaan huikea kokemus, kun kaikkiaan 40 pyörää starttaa yhtäaikaa ja hakee paikkojaan ekoissa mutkissa. Ei siinä oikeasti oikein tiennyt minne mennä ja tuli lähinnä katseltua muiden menoa.
Lauantaina sitten aika-ajoon tuoreilla renkailla ja pikkuhiljaa alkoi vauhtia löytymään nopeisiin mutkiin ja paluusuoran jarruun. Karusellissa vauhti kuitenkin auttamattoman hidasta ja jäniksenä käyttämäni Jalavan Kari katosi tavoittamattomiin. Kelloon kuitenkin 1.19.2 ja olin ihan tyytyväinen suoritukseen. Kisastartissa lähtö taas epäonnistui ja Isolan Terho pääsi kakkosmutkassa eteen. Olimme jo kertaalleen sparraileet peräkkäin ajoa tokassa lähtötreenissä ja sellaiseksi sitten kisakin muodostui. Terho piti hienosti linjat kiinni ja vaikka ihan kaikkeni yritin, niin ohi en päässyt. On muuten todella raskasta yrittää ohitusta 12 kierroksen ajan ja jossain 8 kierroksen paikkeilla oli jo pakko hellittää hetkeksi, kun kaasukäsi alkoi puutua ja sormista katosi tunto hetkeksi.
Helkkarin mukavaa tuo kuitenkin oli ja saimme tosiaan ajaa kilpaa koko rahan edestä. Toivottavasti siinä riitti nähtävää myös yleisöllekin. Tulipahan todistettua, että hyvää vääntöä saadaan aikaan hitaammillakin vauhdeilla. Aikaa en päässyt parantamaan, mutta eipä ihan oikeasti haittaa. Omaa ennätystä tuskin olisin näillä treenikilsoilla saanut aikaiseksi.
Kiitokset omasta puolestani kilpakumppanille sekä kisan järjestäjille hienosta kokemuksesta. Ja toki iso käsi omalle telttajengille, jonne saatiin hienosti menestystä.
Räyskälässä sitten jatketaan samoissa merkeissä.
//Andy#96
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Allekirjoittaneella oli lähtökohtaisestikin tavoitteet hieman matalammalla kuin Streethawkilla, kun aiempi ennätys Kemorassa oli korkeaa 1.15 luokkaa. Päätin kuitenkin lähteä kisailemaan mukaan, vaikka todennäköisesti B-lähtöön oli tyytyminen. Näin jälkikäteen täytyy sanoa ettei kaduta yhtään!
Perjantain ja lauantain treeneissä hikisesti samoille lukemille kuin oma ennätys ja aika toivottomalta alkoi tahkoaminen tuntua. Onneksi kisaan valmistautuminen meni tutulla kaavalla, eli kaljaa, grillausta ja saunomista, niin viimeistelyharjoitus meni nappiin.
Aika-ajossa sitten uusilla kumeilla tulikin niistettyä reilu sekunti aiemmista ennätyksistä pois, muttei silläkään ollut sitten loppujenlopuksi asiaa A-lähtöön. Järjestävällä seuralla oli ilmeisesti venynyt ruokatauko hieman pitkäksi, kun siinä vaiheessa kun B-lähdön portin olisi pitänyt aueta, arvottiin vielä lähtöjärjestyksen, ryhmäjaon ja aikataulun kanssa. Pyörätkin oli jo käynnissä, kypärät päässä ja lämppärit lähdössä pois kun kuuluttaja löysi kadonneen mikrofoninsa ja sai kerrottua, että lähtöä siirretään kymmenellä minuutilla. Ilmeisesti 37/2 on niin haastava laskutoimenpide, että sen suorittamiseen ei puolitoista tuntia riitä...
Lähtö kuitenkin onneksi saatiin järjestettyä ja B-lähdön 3.paikalta tuli otettua täysin luokaton startti ja porukkaa lappoi ohi oikealta ja vasemmalta. Ensimmäisen kierroksen härdellissä onnistuin kuitenkin tuuppaamaan paluusuoran jarrussa useammasta ohi törkeästi ulkokautta. Pirun lähellä oli, ettei jarru mennyt pahasti pitkäksi kun ahnehdin vielä yhtä sijoitusta, mutta onneksi sain pyörän taittumaan ulkoa ja pidettyä saavutetun sijan.
Tämän jälkeen alkoikin peittely/kilvanajoshow jollaiseen en ole ennen päässyt mukaan. Muutama ohitus ja olinkin kiinni kolmostilassa. Kierroksella 7 kahvilan mutkassa rymisi oikein kunnolla kun tuupittiin Louhelaisen kanssa toisiamme kun ei kaksi tämän kokoista egoa meinannut mahtua mutkan ulostuloon samaan aikaan. Rytinässä tipahdin vähän kelkasta ja muutama kaveri pääsi kuittaamaan ohi, mutta nojailusta saadun adrenaliinin ja agren voimalla päätin, että pääsuoralla otetaan menetetyt sijoitukset takaisin. En perkele jarruta 2. mutkaan ennen kun pääsen sinne ensimmäisenä taittamaan. Ja onnistuihan se!
Kierros, pari podiumpaikassa kiinni ja väsy alkoi hiipimään jäseniin. Tiesin ettei virheisiin juurikaan ollut varaa, sillä esim. karusellin ulostulossa kuului korvan vierestä murinaa joka kierroksella. Oli vain pakko avata kovaa ja jättää jarrua myöhemmäksi. Kymmenennellä kierroksella sitten pieni virhe karusellin jälkeisen vasurin ulostulossa ja pyörä keuli pikkaisen liikaa kun myöhästyin shortshiftauksessa kolmoselle. Keula ei tippunutkaan enää kolmosella alas, vaan pysyi 10-30 senttiä ilmassa. Valkoisella viivalla oli pakko ottaa kaasulla keula alas, pienet woblat ja himmaus ettei mene leveäksi-> sisäkanttaria ei saanut enää kiinni ja sieltähän se Vuolinko pääsi tyrkkäämään ohi. Väsyneenä ei ollut mitään jakoa yrittää kuitata takaisin kun Vuolingon Rykkönen laukkaa kevyemmässä lastissa suorilla kovempaa. Viimeisellä kierroksella tuli sitten vielä viimeiseen mutkaan vaihdevirhe, eli kakkonen tuuttasi varattua ja vaihde jäi kahvilan mutkaan kolmoselle. Louhelainen perkele sai työnnettyä keulansa meikäläisen ohi neljänneksi.
Tämän taistelun jälkeen oli takki niin tyhjä, että A-lähtöön osallistuminen jäi vain haaveeksi. Ei olisi ollut mitään järkeä lähteä sinne tien tukoksi, kun äijästä oli parhaat mehut jo puristeltu.
Ehdottomasti parasta kisailua johon olen vielä jokkisurani aikana päässyt mukaan. Olisihan se kivempaa vääntää A-lähdön voitosta, mutta mielummin kunnon vääntöä B-lähdössä, kuin yksinajoa A-lähdössä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Laskutoimenpide on vaikea, myönnettäköön eikä siitä ilman korkea-asteen tutkintoa selvitä, mutta onneksi sentään oltiin osattu laittaa lähtövalojen pistoke seinään, temppu joka ei onnistu esimerkiksi diplomi-insinööriltä. Ikävä olisi ollut lähteä vaikkapa taskulampun valoa katsellen (tämä oli kevennys ja tämän johdosta saa ja pitääkin tulla jatkossa huomauttamaan jos tyyppihyväksyttyä kypärää ei ole pyörää kärryyn pakattaessa oikeaoppisesti päähän laitettu eikä polkupyöräillessä ole polvisuojia varikolla).(Juutana @ Elo. 01 2011,01:18) kirjoitti
Syy aikataulun kusemiseen oli allekirjoittaneen. Luulin varmistaneeni jo keväällä (huhtikuussa) kilpailun lääkärin paikalle tulon. Mutta oletus on kaikkien perusvirheiden äiti ja lauseen "sovitaan palkkio ja tarkemmat ajat myöhemmin" oli kumpikin osapuoli ymmärtänyt eri tavalla (itse ymmärsin, että paikan päällä sovitaan milloin on ruokailut jne ja plaa plaa). No, lekuri saatiin paikalle ja kiitos siitä hänelle vaikka varoaika olikin ruhtinaallinen 15 minuuttia oletetun 3-4 kuukauden sijaan. Aikataulua jouduttiin runkkaamaan, koska naapurimaan sivarikuskien piti ehtiä laivaansa (lähtö muistaakseni 21.30 Helsingistä).
Jos joku tuo minulle jonkun seuraavista:
a) sponsorin joka iskee tilille joka kisaa ennen 30.000 euroa
b) maksavia katsojia 2.000 kpl
c) eilisen verran kuskeja, jotka ovat valmiit maksamaan triplahinnan kisaamisestaan
d) moottoriradan, jolla voidaan järjestää RR-kisoja, 50 km päähän Helsingistä
e) 50 kpl täysipäisiä, luku- ja kirjoitustaitoisia, liikuntakykyisiä talkoisiin kykeneviä ja halukkaita henkilöitä, niin minä lupaan teille kilpailut joissa kaikki pelaa kuten pelaa liikeyrityksessä.
Suosittelen vilpittömästi jokaiselle kilpailijalle toimitsijalisenssiä ja sen päivittämistä vaikkapa tasolle A. Sen jälkeen kerran tai vaikkapa viisi kertaa järjestää kisat, toimii itse kilpailusihteerinä, tuomarina, ratapäällikkönä, kilpailunjohtajana, katsastuspäällikkönä tai ponderityttönä tai peräti kaikissa rooleissa samaan aikaan, niin hahmotuskyky paranee ja käsityskyky avartuu.
Meidän resurssit riittivät tarjota talkooväelle persoonallista makkarasoppaa lautasellinen ja pussi pähkinöitä, nopeimmat saivat limupullonkin. Kohtuullisen hyvästä osallistujamäärästä huolimatta päivä oli taloudellisesti tappiollinen ja vielä tappiollisempi se olisi ollut jos ratatuomareita olisi ollut riittävästi, paikalla kuuluttaja jne. Kaiuttimista kuulunut karismaattinen radioääni kuului herra Lundahlille. Hänellä oli tuon tehtävänsä lisäksi vastuulla tulospalvelu (josta sai peräti km-korvaukset palkkioksi (ei tosin täysiä vaan 25 senttiä/km), kuvailut ym. pikku sälää. Käsittääkseni tulospalvelu on aika hyvin toimiva, en kuitenkaan ole nähnyt olalle taputtelijoiden jonoa Mikon ympärillä, mutta kaikkea en minäkään näkemään pysty.
Halpaa ja hyvää ei ole vielä samaan pakettiin saatu mahtumaan, ei edes RR-puolella, valitettavasti. Yritetty on, mutta ei onnistuttu. Heitän pallon, en ideanikkareille, niitä kyllä riittää, vaan toteuttajille. En hämmästy jos kukaan ei saa koppia ja pallo jää koiran järsittäväksi kuten kävi eräälle avautuneelle kisakuskille jonka kalmon loput olivat kilpailutoimistossa esiteltävänä ja ihmeteltävänä.
Kilpailijan näkökulmasta päivä oli ihan onnistunut (A-lähtöön itsensä näytösluontoisesti taktikoinut kuski). Vellovaa yleisömassaa ei syystä tahi toisesta paikalla näkynyt ja osalla lähdönjärjestelytipuista oli jäänyt rintakarvat ajelematta, mutta itse ajosuoritteeseen nuo eivät olennaisesti vaikuttaneet tai mistä minä tiedän millaista olisi kunnon muovipalloja ja kiljuvaa ihmismassaa katsella.
Itse en pistäisi yhtään pahakseni jos tämän palstan porukka ORGanisoituisi myös kilpailutoiminnan saralla, keräisi vapaaehtoisia lauman kasaan ja hoitaisi yhdet kisat tulevaisuudessa. Jos temppu onnistui minulta (ideointi yksikön ensimmäisessä, toteutus monikon vastaavassa), onnistuu se muiltakin. Uutuuden innolla pääsee kuitenkin pitkälle ja aluksi on helppokin saada uusia intomieliä lipun varteen. Muutaman vuoden ja niskaan kaadettujen paskasankollisten jälkeen motivointi on haasteellisempaa, muttei kuitenkaan mahdotonta.
Virallisemmin palautteet käsitellään tuolla: http://www.mp-foorumi.com/forum/show.php?fid=5&id=4712 ja asiallista palautetta risuine, ruusuineen ja kehittämisehdotuksineen voi laittaa tulemaan.
Muistelen kaiholla aikaa kun pomo iski minulle 1.000.000 euron budjetin ja käski kehittämään toimintaa. Vaikka kuinka yritin, en saanut siitä edes 10 %:ia tuhottua vaikka assarinkin palkkasin ja ympäri Suomea kiersin ja kaarsin ja projektin toteutin. Toista olisi tässä mopomaailmassa. Kyllä keksisin kulureikiä ja olisi sellaiset varikkotiput Juutanankin pään päällä varjoja pitämässä että valuisi muutakin miehestä kuin hiki ja valitusvirta
Loppuun kiitos Sorrille ja Eroselle. Olitte hyviä jäniksiä ja teitä oli kiva jahdata ja näytösluontoisesti kahvilanmutkassa ohittaa (piti suorittaa kusiaisen ohitus mutkassa, ettei tarvitse kuunnella parkua siitä miten tonnisilla suorilla mennään ja ollaan sitten mutkissa tulppana). Nyt näytösluontoisesti tekemään viikonlopun paperitöitä ja keskiviikkkona pistämään paperiin nimi alle, jotta saadaan jenejä pankilta ensi vuodenkin koitoksiin, ihan keinotteluihin asti näistä jo saaduista ei ole.
Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
Melkoisen vaiherikas viikonloppu täälläkin takana.. Taas näkee, että kannattaa lähteä kisailemaan, vaikka kierrosajat ja kalusto ei ihan huippuluokkaa olekaan.
Lauantain treeneissä päätin, että oma ennätys 1:15,1 siirtyy nyt historiaan ja sain lopulta puristettua 1:14,9 tauluun. Illalla sit ynnäilin, että matala 14 pitää ajaa jos meinaa A-lähtöön päästä. Edellisen Kemoran kisan jätin väliin juuri em. syystä kun kulku ei ollut kohdallaan ja kuitenkin sijoitus cup-pisteissä edellyttäisi jotain muuta.
Aika-ajoon heitin uudempaa kumia alle ja uusien alustaosien siivittämänä pamautin heti reilusti neljäntoista puolelle. Myös paranneltu moottorin kiinnitys teki pyörästä vakaamman nopeissa mutkissa. Kävin varikolla vähän keräilemässä voimia ja päätin että nyt mennään sinne A-lähtöön.. Viimeisellä vedolla irtosi uusi ennätys 1:13,7, joka on siis reilun sekunnin parempi kuin aiemmin! Sillä heltisi kahdestoista lähtöruutu ja cup-pisteiden metsästys alkoikin tuntua todelta.
Aika-ajojen jälkeen paikansin nestevuodon pyörästä ja sen korjaamisessa menikin sitten aikaa, onneksi sain letkun pitämään teippipatentilla nesteet sisäpuolella. Myös öljynkulutus on koneessa miehekästä: noin desin saa laittaa öljyä joka setin jälkeen lisää! Aukaistahan tuo varamoottori pitäisi, mutta ykköskone on tallilla osina, joten tuolla on nyt mentävä..
Kisaan sain unelmastartin. Edessä kovat starttaajat heittivät kengurun loikkaa eikä Relanderikaan ehtinyt ohi ekaan mutkaan.. Ekaan mutkaan pääsin viidentenä ja sitten vain yritin roikkua Jannen ja kumppaneiden perässä. Siitä sitten vaan ajelin omaa kovaa ja odottelin että ketä tulee ohi. Päästin rehdisti nopeammat ohi ja yritin roikkua ohi tulleiden perässä ja näin itse oppia uutta ja parantaa omaa kierrosaikaa. Lopussa saatiin vielä Relanderin kanssa hyvä taistelu, mutta lopussa alkoi eturengas luistamaan aika miehekkäästi.. Kun avustaja näytti että ketään ei ole takana, niin päätin turvata yhdeksännen sijan ja ajelin rauhassa maaliin!
Nyt on vauhti Kemorassakin sitä luokkaa mitä pitää ja mihin oikeasti pystyy.. Ei niitä ennätyksiä näköjään treeneissä niin vaan parannella, kisassa syke on ihan toinen ja näköjään pieni puristus sopii omalle ajolle.
Onnea kaikille muille onnistujille ja Räyskälässä nähdään! Niin ja Räyskälän osallistumismaksu YCC:n osalta näyttäisi olevan 120€ ja perjantain treenipäivä 15€, joten eipä jää rahasta tuokaan kiinni!
- T - #34
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Aikataulut muuttuu, sehän on aivan selvä, mutta se kummastutti eniten, ettei oletettuun portin aukeamishetkeen mennessä ollut tiedossa vielä lähtöjärjestystä eikä edes että keitä ko. lähtöön on menossa. Jos aikataulu venyy, niin pitäisihän siitä ilmoittaa edes 5 min ennen kun kuskien pitäisi jo olla radalla. Lundahlille tosiaan kiitokset toimivasta tulospalvelusta. Ei pelkästään näissä kisoissa, vaan kaiken kaikkiaan. Etenkin "lapchart" on loistava lisä kun yritetään seurata kisan kulkua etänä tai tutkitaan tilanteita jälkikäteen.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 01 2011,10:01) kirjoitti
Sillä vain ajattelin asiasta huomauttaa, kun kerran itsekin meuhkasit täällä botnian kisan jälkeen varikkopaikkojen jaosta. Samalla tietysti voisi pistää pientä piikkiä katsastuksen suuntaan, sillä pyörässä nro 46 oli takavalot jarruvaloineen toiminnassa kisan ajan, mutta taitaa olla kuskin vastuulla että pyörä on kilpailukunnossa ja säännöstön mukainen.
Kilpailun ORGanisoinnista voisin sen verran kuitata takaisin päin, ettei taida olla kilpailun järjestäminen edes meille mahdollista, sillä emme ole SML:n jäsenyhdistys. Sen sijaan jäsenemme ovat kyllä olleet aktiivisesti järjestelyissä mukana muiden kisajärjestäjien kilpailuja mahdollistamassa. Omasta kokemuksestani HelRC:n bikeweekin osalta voin sanoa että kivaa hommaa siellä lipulla heiluminenkin on. Lisenssejä päivitellään ylöspäin ehkä joskus jos HelRC:llä on aktiiveille tarvetta eikä kisat ole yhdessä jokkiksen kanssa. Huhujen mukaan vapaaehtoisia olisi helpompi saada mukaan toimintaan jos niitä ei kisan jälkeen haukuta ensin varikolla ja sitten netissä. Rakentavaksi palautteeksi en ainakaan itse laske verbaaliakrobatialla suoritettua vittuilua.
Kemoran lähtövalojen kanssa sinulta pyysin apua, kun tiesin että niitä olet ennenkin käyttänyt. Kypärättä ajaminen puolestaan on meidän ratapäivillä ehdottomasti kiellettyä ja siitä huomautetaan kaikille vaikka sukunimi olisikin sama kuin edesmenneellä presidentillä.
Mut joo. Puolestani vääntö asiasta saa jäädä tähän, lähden pariksi päiväksi mökille narraamaan sukkulakaloja Jukan esimerkin mukaisesti ja nauttimaan muutamasta lomapäivästä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Niin joo, jos jonkun kameralle on tallentunut allekirjoittaneen kyynerpäänojailut kahvilan mutkassa, niin kuvat ois kivoja.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Luin pariin kertaan liiton säännöt läpi, enkä äkkiseltään löytänyt sieltä kohtaa, joka estäisi uusien kerhojen/yhdistysten hakeutumisen jäseneksi. Korjaa jos olen väärässä. Perustamani yhdistyskään ei ollut jäsen ennen vuotta 2005 (perustettu 2001).(Juutana @ Elo. 01 2011,12:25) kirjoitti
Pyörän kärryyn pakkaamisen tulkita ajelemiseksi on jo aika laveaa tulkintaa. Jos aiheesta on hirveästi epäselvyyttä, löytyy parikin ulkopuolista todistajaa jotka seurasivat kyseistä tapahtumaa. Ehkä ajeluksi määritellään myös pyörän huolto ja tankkauskin, mikäli henkilö kyseistä ajoneuvoa koskettaa...
Jukka
Henk.koht mun mielipide on se, että olisi vallan suotavaa, että Motorg olisi SML:n jäsen. Kuitenkin valtaosa jäsenistöstä on muita kuin rataharrastajia, ja rata-asiat ja niihin keskittyminen tuntuu lähes järjestäen olevan tapetilla yhdistyksen kokouksissa, tyyliin "Eikö tässä enää muuta tehdä kuin ajetaan rataa? Se ei kiinnosta minua. Mitäs yhdistys meille muille tarjoaa?"
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
SML:n jäsenyyshän on ollut jutteluissa esillä pari-kolme kertaa viime vuosien aikana, ja joka kerta on homma alkanut yskittämään siinä vaiheessa kun on laskettu jäsenyyden hintalappua. Noin 900 jäsentä x 5 € = aika paljon, ja se jaettuna niiden jäsenien lukumäärällä jotka ovat kisatoiminnassa mukana tekisi yhden osallisen hintalapusta aika hemmetin kalliin. Eipä tokikaan mahdotonta, mutta vastine rahalle alkaa olemaan tossa jonkinlainen kynnys.
1000
Mitenkään tarkemmin tuntematta yhdistyksen tulorakennetta niin en liene täysin väärässä, että melko iso osa yhdistyksen tuloista muodostuu ratapäivien järjestämisestä? Näin ollen ei välttämättä olisi lainkaan väärin kohdistaa menoja sellaiseen toimintaan, joka aktivoi entisestään jäseniä osallistumaan ratapäiville.(Hannula @ Elo. 01 2011,16:36) kirjoitti
Ratapäiville osallistujiin kun toisinaan iskee se innostus joskun niinkin kovasti, että erilaisiin kerho- ym kilpailuihin osallistuminen alkaa kiinnostaa. Mikäli tuollaisia kisoja alettaisiin järjestää myös orgin toimesta, saattaisi osallistumiskynnys omalle jäsenistölle madaltua.
Kunhan tässä mietiskelen, sen enempää kantaa ottamatta.
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Mitenköhän SML suhtautuu/suhtautuisi siihen jos tommonen 900-jäseninen yhdistys pyytäisi jotain "pakettihintaa".(Hannula @ Elo. 01 2011,16:36) kirjoitti
Ja jos ei SML:ää kiinnosta, niin toinen vaihtoehto olis tehä sama asia ite, eli perustaa orgin tytäryhdistys rataorg, joka liittyisi SML:ään, ja jonka jäsenet maksais sen 5e extraa. Sehän riittäis ett ko yhdistyksessä on vaikka ne kaikki ~10 kilpaa ajavaa jäsentä. SML sais 50e/vuosi, ja rataorg vois järjestää kerhokisoja.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tuntematta paremmin jokkiksen ja kerhokisojen tasoa ja vaatimuksia niin äkkseltään voisin kuvitella että kerhokisoihin osallistumiskynnys ainakin minulle olisi huomattavasti matalampi. Tietysti jos kerhokisoihinkin vaadittaisiin kaksi kertaa vuodessa keskisuomessa järjestettävää kurssia ja tutkintoa niin kynnys kohoaa turhan korkeaksi.
-tuomas
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Hyvää työtä teette molemmat, sekä Mp-tuki että Org rataharrastajien eteen! Älkää turhaan tuhlatko panoksia keskinäisiin nokitteluihin
t. harrastaja #13 kemoralla.
Autopuolella merkkikerhot on tehneet juuri näin kuin scuuba sanoi. Ne ketkä haluaa ajaa kilpaa liittyy tähän "racing" kerhoon esim. 10€ vuosimaksulla josta sitten 5€ SML:lle. Esimerkkinä Suomen BMW kerho joka perusti alakerhon BRCF = BMW Racing Club Finnland.(scuuba @ Elo. 01 2011,17:18) kirjoitti
Ja tuo on meilläkin suunnitteilla. Jäseniä yhdistykseen on näiden vuosien aikana liittynyt satoja ja hintalapussa on mukavasti numeroita saatuun vastineeseen nähden. Aikaisemmin hinta oli 2 euroa/jäsen, nyt tuli mukava tasokorotus vajaa 2v sitten. Prosenteissa ihan miellyttävä 150 %.(tomppa06 @ Elo. 01 2011,19:13) kirjoitti
Yhdistysten ja/tai kerhojen osalta mitään suurempaa nokittelua ei ole tiedossa, ihan yksilöiden tasolla ja Juutanankaan kanssa se nyt ei taida niin kovin totista olla, koiraakin rapsutteli vaikka yritin usuttaa sen (koiran, en Juutanaa) nilkkaan kiinni. Valitettavasti joudun kommentoimaan tämän nikin kautta koska henkilökohtaista nikkiäni en voi käyttää samasta syystä kuin ei voi käyttää eräs TM:n toimittajakaan ja pari muuta moottoripyöräpiireissä toimivaa henkilöä. Harmi ettei vielä sensuuri ole Kiinan tasolla ja virallisen totuuden edustajat kotiovella metalliputkien ja muiden astaloiden kera kertomassa millaisia mielipiteitä saa sanoa ja millaisia ei. Laittomia ne eivät minun ja näiden muidenkaan tapauksissa ole olleet, sellaisiin löytyisi lääke ihan rikoslaistakin. Kunhan vain mutuja oikaistiin ja no, ehkä vähän liian vähillä hymiöillä ja hyppyhäntäisillä varustettuina ja kun moderaattorin viittaa kantaneen henkilön arvovalta ja auktoriteettiasema tuli kyseenalaistetuksi, niin tokihan siitä sanktiota piti pamauttaa.
Ihan näin offtopiccina. Pitäisiköhän Jungerille pamauttaa kommentointikielto, sillä mielestäni Halla-aho saattoi nyt pahoittaa mielensä hänen sanomistaan? (Tähän joku moderaattori voi liittää valitsemansa ja tyyliin sopivan hymiön).
Vilpittömästi siis toivon, että uusia kilpailuorganisaatioita syntyy ja niihin uusia virkeitä tekijöitä ja vanhat voivat keskittyä vaikkapa ihan maksullisina asiakkaina ajeluun tai katsomosta käsin kisojen ihailuun. Tietyn aikaa hommia jaksaa vääntää aatteen palon ohjaamana, sitten iskee väsymys. Toisilla tuohon menee 10 vuotta, toisilla kesä, osalla yksi kisaviikonloppu.
Itse voin ihan ilman suurempia kitinöitä maksella kerhokisoihin vaaditut maksut ja olla joukon jatkona kaartelemassa. Mitään ambitioita isompiin kisoihin osallistumisesta ei ole vieläkään ilmennyt, enkä usko niitä kovin paljoa ilmentyvänkään. Pidätän kuitenkin oikeuden muuttaa mielipidettäni mikäli kutsu käy vaikkapa MotoGP-luokkaan kk-palkkaa nauttivaksi kuskiksi.
Jukka
Mukavaa oli kerrankin olla katsojana kilpailuissa. Ensimmäistä kertaa näin kilpailun ihan katsomosta. Lopun aikaa norkoilin varikolla ja autoin missä osasin.
Mitä tulee toimitsija kommentointiin ja pulaan, koen kyllä kantaneeni korteni kekoon tässä parin kesän aikana. Näin tänä kesänä kaikki SM-kisaviikonloput toimitsija olleena harjoittelupäivästä alkaen. Suosittelen toki muillekin tätä, siinä näkee kilpailua hieman eri lähtökohdista, eikä se nyt niin ikävää ole siellä radan varressa muutamaa päivää olla. Kelin armoilla siellä tosin ollaan niinkuin kaikki tapahtumaan osallistujat, niin katsojat, kuljettajat ja toimitsijat. Palkkaahan tästä ei saa, mutta hyviä kokemuksia, uusia ystäviä harrastuksen piiristä ja mikä parasta näin voi tukea lajia ja sen jatkumista Suomen maassa. Täällä nuo viranomaiset jo hankaloittavat elämäämme riittävästi, ei tehdä sitä enää itse.
Se mitä tulee toimitsijoiden toimimisen kommentoiniin, sitä varten on kilpailuissa oma organisaationsa minne ne valitukset voi jättää ja siksi paikalla on mm. SML:n puolelta nimetty valvoja, joka seuraa kilpailun kulkua kuin myös toimitsijoiden toimintaa.
Kaikki mukaan vain rohkeasti. Ensikertalaisia opastetaan kyllä ja usein pisteille tai eri tehtäviin laitetaan pariksi kokeneempi. Toimitsija lisenssejä ei välttämättä tarvita, tosin sellaisenkaan hankkiminen ei mahdotonta ole.
Näillä mennään ja Räyskälässä nähdään. Silloin olen taasen siellä toimitsija puolella perjantaista sunnuntaihin.
Nimimerkillä toimitsija lisenssin omaava. B-K-T ja pohjalla tietenkin se C.
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Kisayhdistystä on funtsittu myös meillä, mutta projekti on vielä vaiheessa monestakin syystä. Yksi epäselvistä asioista on käsitys siitä, miten hyvin tuollainen racing ry tulisi tosielämässä toimimaan ja tulisiko siitä emo ry:lle isokin taakka. Racing ry tulisi olemaan suhteellisen pers'aukinen hyvän tovin perustamisensa jälkeen, eli emo ry varmaankin makselisi sen laskuja jonkin aikaa. Homman pyörittäminen vaatisi motivoituneita tekijöitä jonkinlaisen määrän. Onko sellaista määrää vielä olemassa on kovasti epäselvää. Ja varsinainen tavoite oli mikä?
1000