Tuo sääntö on ollut sen tähden, että "väärään" luokkaan hairahtunut voi tulla takaisin (esim. vauhti ei ole alkuunkaan ollut riittävä ja siksi sinne mennyt) tai jos kuski halunnut käydä ajamassa endurancen jne. Luokkaamme ei ole todellakaan tarkoitettu minkään muun luokan kuskien treeniluokaksi ja jos tuollaista alkaa esiintymään (toistaiseksi ollut vain kaksi tuollaista tapausta), niin sitten sääntöä tultaneen kiristämään sen osalta.(Tumpp! @ Touko. 29 2011,23:36) kirjoitti
Sääntö voidaan hyvinkin muuttaa muotoon "Jos kuljettaja on ajanut tai on ilmeistä, että tulee ajamaan..." Jos tuosta on tulossa poikkeuksen sijasta pääsääntö. Valmisteluaineistosta sitten ilmenisi, että tuolla jälkimmäisellä tarkoitettaisiin tilannetta, jossa kuski on ilmoittautunut jo muun luokan kisaan. Joskushan mukaan tulee kuskeja, joilla jo kesken kauden vauhti kasvaa sen verran, että tulee halu siirtyä muihin luokkiin, esimerkkinä vaikkapa Jasmin vuodelta 2009 vai oliko se nyt 2010, muistin varasta osaa enää mitään.
Vaikka säännöt millaiseksi kirjaisi, niin aina löytyy joku joka löytää porsaasta reiän. Hemmo-luokka ja sitä seurannut FFA kaatuivat juurikin tuohon ja siksi pyrimme pitämään luokkamme kynsin hampain puhtaana aloittelijoiden/omaksi ilokseen ajelevien luokkana. B-kuskit saavat puolestani käydä treenailemassa vaikka venäläisten järjestämissä kisoissa tai kerhokisoissa, mutta YCC:n lähdöt eivät ole heidän treenipaikkansa. Eipä nuo A-kuskitkaan käy kyykyttelemässä B-kuskeja, mitä nyt jotkut joskus itsensä sinne anovat, mutta onhan näitä anojia ja näytösluontoisesti voittaneita nähty meidänkin kisoissa. Itsekin uskoisin vielä pärjääväni tarhaikäisten hiihtokilpailuissa, mutta syystä tahi toisesta viime vuosikymmeninä en ole niihin iljennyt enää osallistua vaikka oikeissa kisoissa saumoja ei olisi edes huoltojoukkoihin.
Jukka
Ei siellä kyllä tulosten valossa ainakaan kukaan ajanut mitenkään "ylitse muiden".. Nopeimmat kierrokset:(Tumpp! @ Touko. 29 2011,23:36) kirjoitti
1 aa: Tero Tourunen 1.22
2 aa: Jani Kuusinen 1.20
kisalähtö: Jani Kuusinen 1.23
uusintalähtö: Jari Siponen 1.18
Eli aikalailla eri nimiä ja kierrosajat pitkälti samoja kuskeilta toisille. SM-Superbike kärki ajeli matalaa 1.12 kovassa sateessa, eli matkaa sinne vielä on jokkiksesta.
Jos kaatumisilla jossitellaan, niin ei hän mitään olisi voittanut.(Tumpp! @ Touko. 29 2011,23:36) kirjoitti
Tohtorilta tuomioksi repeämä olkapään lihaksessa, mutta mitään ei ole poikki. Alastaroon en kylläkään pääse osallistumaan, joten jää taas tilaa muka nopeille honda ja yamaha kuskeille kolistella keskenään.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Hyvä ettei pahempaa löytynyt. Tulethan kuitenkin katsomaan karkeloita?(Vuorela @ Touko. 30 2011,11:01) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Suuret nopeuserot johtuivat varmasti paljoltikin sadekelistä ja siitä että A- ja B-lähtö ajettiin yhdistettynä. Ei kuivalla kelillä mentäisi kakkosmutkan jarruihin 5 rinnakkain. Nyt oli itse kullakin jarrumerkit aika eri kohdissa ja se aiheutti ekoissa mutkissa melkoisen avohärdellin.(Tumpp! @ Touko. 29 2011,23:36) kirjoitti
Mun mielestä on hyvä, että saa käydä kokeilemassa SBB:n vauhtia jos arvelee rahkeiden riittävän. Toki jos näyttää siltä että jokkiksessa käydään treenaamassa B:tä varten niin silloin kannattaa miettiä uusia rajauksia juuri niinkuin Jukka sanoi.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Kyllä olisi tosiaan kelvannut itänaapurien paikka meille. Teltassa parhaimmillaan useampi sentti vettä lammikoissa, kun jouduttiin viemärikaivon kohdalle teltta pystyttämään. Näin ensikertalaisena kisoissa mukana ja voin sanoa, että ei ollut ihan sellaista glamouria tässä hommassa mitä olisi toivonut(Tumpp! @ Touko. 28 2011,19:17) kirjoitti
![]()
xxx
Hyvä ettei pahemmin käynnyt. Paranemisia ja toivottavasti Kemorassa sitten taas mukana kisaamassa *(Vuorela @ Touko. 30 2011,11:01) kirjoitti
![]()
xxx
Ensimmäinen sadekelin kisa takana ja olihan tuo melko sähellystä. Tarttis varmaan startteja "vähän" harjoitella kun ei nuo aika-ajotkaan kovin kaksisesti sujuneet (lähtöruutu 22.). Uusintastartin alussa oli vähän kilvanajon tuntuakin. Sitten lippumiesten sekoilun jälkeen jäin sellaiseen väliin että ei edessä eikä takana ristin sielua. Ajelin siinä sitten menemään ja pohdin että oonkohan viimeinen ku ei ketään puske enää ohi
Ruutulippu heilahti ja loppusijoitus oli sadekelin treenimäärään ja kaikkeen muuhunkin verraten ilahduttava 15.
Jatketaan tästä Alastarolla parin viikon päästä.
Veli
2012 Aprilia Shiver 750
Enpä ollut paika päällä. Mutta tuloksia tuli katsottua webistä. Toivottavasti jokkis saatais sunnuntain "prime timeen". Nyt siellä oli piikit ja sivarit, joissa 4 kuljettajaa kussakin. Ei hyvää päivää, olisin kuollu tylsyyteen niitä katsoessa.
Scanuissa tuo onkin fiksusti huomioitu. B-lähtö kaavailtu lauantaille ja A-lähtö, johon sitten B-lähdön parhaat pääsevät nousemaan, sunnuntaille. Tällöin viivalla tullee olemaan sunnuntaina sellaiset 25-35 kuskia (oma arvaukseni) ja lähdössä on jotain katseltavaakin eikä se ole soolosuoritusten ihmettelemistä joka ei oikeasti jaksa kiinnostaa ketään sen enempää kuin kolmen GT-auton keskinäinen kilpailu joista nopein ajelee lähelle mopojen rataennätystä ja hitain jäisi YCC:n B-kuskienkin jalkoihin.(998sFE @ Touko. 30 2011,12:53) kirjoitti
Henkilökohtaisesti olen ihan tyytyväinen, että pääsin sieltä sateesta maatumasta pois hyvissä ajoin. Ja Botnialla oli onnistuttu ainakin katsomorakennelma saamaan täyteen väkeä. Kemoralla ja Alastarossa se onkin haastavampaa kun katsomoon mahtuu yli 20 ihmistä. No joo, tervetullut uutuus Botnialla, hyvä että aina jotain uutta tulee, vaikka sitten vähän pienempääkin.
Jukka
Itse myös ekaa kertaa kisoissa ja ekaa kertaa sateisilla ajoin. Jännitti ennen aika-ajoa ihan sikana, että mitenköhän siellä pysyy pystyssä. Koitti vaan takoa mieleensä sadekelin ajo-oppeja ja psyykata itsensä kuntoon. Radalla ajeli aluksi rauhassa muiden perässä ja kun tajusi, että nämä renkaat oikeesti pitää todella hyvin, niin piti lähteä jo hakemaan puhdasta rakoa ja alkaa painaa enemmän vauhtia. Omalla kohdallani uskoisin, että parasta oli lähteä ekaa kertaa sateisilla suoraan kisaviikonloppuun, niin ei ainakaan voinut jäädä liian hiljaa ajeleen vaan otti heti vauhtia ja usko renkaisiin tuli heti. Jos ihan omaa vauhtia olisin tavallisella ratapäivällä käynnyt tutustumassa sateisiin, niin olisin varmasti ajellut aivan liian rauhallisesti enkä olisi oppinut kuinka hyvin nuo pitää. Että kisaan mukaan vaan satoi tai paistoi!(MRi @ Touko. 29 2011,22:35) kirjoitti
xxx
Tuo sateisten pito on varmasti monelle arvoitus ja kisaviikonloppu on varmasti hyvä keino "pakottaa" itsensä liikkeelle ja luottoa kasvuun.(Streethawk @ Touko. 30 2011,13:34) kirjoitti
Toisaalta voi käydä niinkin, että kisaviikonlopun treeneissä vetäisee kakkoskierrokselta melkein kävelyvauhdissa kellit sateisilla. Siitä syntyvää epävarmuutta onkin jo haastavampi karistaa harteilta yhdessä päivässä...
Kannattaa siis pysyä pystyssä ja uusiksi vaan, jos ei vielä ekalla kerralla uskonut.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Viime kaudelta oli pohjilla pannutus sateessa ja tän kauden sadetreenit olivat todellista räpellystä, hirmuinen apina selässä. Koko viikonlopun toivoin kuivaa, mutta sitten oli pakko ajaa sateisilla..(AnDy @ Touko. 30 2011,13:48) kirjoitti
Ekassa aika-ajossa 1:32 ja sijoitus häntäpäässä. Tokaan aika-ajoon kova psyykkaus ja 1:25 tauluun sijoitus keskivaiheille. Kisassa sitten apinat unohtuivat selästä ja heti alkuun 1:23 ja loppuun 1:20. Keleissä ei mainittavasti ollut eroa, mutta ehkä hiukan kelikin parani päivän mittaan..
Eli kannatti osallistua myös sateella.. Viime kaudella tuli sadekisa skipattua.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Loistohomma että selvisit noinkin vähällä, sen verran oli hurjan näköinen tilanne läheltä katsoen(Vuorela @ Touko. 30 2011,11:01) kirjoitti
.
Todella isot tsempit parantumiselle jotta saadaan sut takaisin lähtöruudukkoon mahdollisimman pian. Olisin sitä paitsi paljon mieluummin onnitellut sua kisan voitosta kuin harmitellut tapahtunutta.
Terkut kotiin kans!
Toni
Honda CBR 600RR - 15
Samansuuntaiset on kokemukset täälläkin. Uskoa sateisten pitoon ei ole ja pienetkin takapään heilahdukset/lipsahdukset aiheuttaa myyränjälkiä kalsareihin.(Tumpp! @ Touko. 30 2011,15:22) kirjoitti
Pikaisia paranemisia Vuorelalle.
P.S. On se Korpiaho aika hullu jätkä. NSB:n ekassa lähdössä ulos ykkösmutkassa ja toisessa lähdössä voittoon. Romuautojärkkärinä olleelta työkaverilta kuulin, että pyörä oli kaadon jälkeen aivan säpäleinä ja kaasukäden kämmenselästä näkyi jänteet... Tuppo käteen ja isompaa hanskaa...![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Ja kovin oli se tuppo punainen kun pyörän ympärillä hääri ennen lähtöä. On kyllä ukossa aika kova RACE MODE.![]()
PV 50
KMX 125
Z 750
ZZR 1400
ZX10RR
S1000RR
Kiitokset kaikille kommentoineille ja auttaneille.
Jos joku haluaa edullisesti jokkiksen kärjessä ajamiseen riittävän mopon, niin nyt olis yks suzuki edukkaasti tarjolla. Kaikki tarvittavat osat kuntoonlaittamiseen löytyy ennestään. Joko nykykunnossa tai kasattuna sitten kun kykenen mopolle jotain tekemään. Tarjouksia voi laittaa tulemaan jos herätti kiinnostusta.
Josko sitä pääsisi samalla tauolla päivittämään kalustoa tuoreempaan... Menisi sitten taas loppukauden heikompi vauhti kaatopeikon ja pyörään tutustumisen verukkeilla.
Edit: Tästä voi kurkata miltä kaaduttu mopo näyttää: Linkki
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Kuittasin minäkin. Enää on sunkaan turha tulla avatumaan ja haukkumaan rimpulaksi: http://ice.1g.fi/kuvat....374.JPG(Juutana @ Touko. 28 2011,18:42) kirjoitti
Jukka
Talvella tullu pari kiloa lisää?? Vai onko toi kokovartalo airbag jotain uutta varusteiden saralla![]()
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC #14
Jotenkin tulee mieleen englanninkielinen sanonta: "full of hot air..."(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Touko. 31 2011,14:47) kirjoitti
Kiitoksia muuten linkistä, tuolta näkyi hyvin, että muut kallisti sen 5-15 astetta enemmän mutkissa kuin allekirjoittanut. Onkohan sillä jotain yhteyttä kierrosaikoihin? Hmm...
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Penna sanoi vuosi sitten rata-ajokurssilla, että eturenkaalle pitää saada enemmän painoa. No nyt on saatana. Ei kyllä mitenkään auttanut vauhtiin, paska neuvo.(poutis @ Touko. 31 2011,17:13) kirjoitti
Jukka
Isot pojat on sanoneet, että suuri kallistuskulma ei takaa vauhtia vaan enemmänkin pitäis pyrkiä kääntämään myöhään ja saamaan mopo nopeesti kallelleen ja samoin nopeesti pystyyn. Tosin märällä taitaa luottamus olla kaiken A ja O.(Juutana @ Touko. 31 2011,17:23) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Tempun tehneen sankarin näkemys asiasta.(Tumpp! @ Touko. 29 2011,23:36) kirjoitti
Ihmiset lukevat niin erilailla sääntöjä, toiset näkevät Mahdollisuudet mitä voi tehdä kun taas toiset alleviivaavat vain sen mitä ei saa tehdä.
Itsellä kun vain lyhyt historia Jokkis-kuskina, en näe itseäni Superbike pilottina joka käy treenailemassa SB kisoihin.
Vaikkakin varmaan suljin itseltäni sen ainoan mahdollisuuden voittaa yhtäkään roadracing kisaa, silti näen tärkeämmäksi asiaksi että sain mahdollisuuden kokeilla vauhtiani Superbikessä.
Mitä tulee vaaratilanteisiin, kisakuskeina ei pitäisi olla kenellekään yllätys että kilpailutilanteessa voi joutua nopeamman ohittamaksi, jarrutuksessa, kaarteessa, avauksessa tai suoralla. Kaikki variaatiot myös sekä oikealta ja vasemmalta puolelta.
Ei vielä Superbike kuski,
Jani K
Linkin takaa löytyy suttuista kiinankameralla taltioitua kuvaa kisasta. Molemmat lähdöt yhdistettynä:
Race 1 & 2
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Kuva 2/11(Vuorela @ Touko. 31 2011,08:42) kirjoitti
Kaato
Jäi sentään vanhoille päiville hieno kuva
-Lauri
Hieno kuva, mutta miten toi kypärän pleksi on noin vaarallisesti päässyt aukemaan?(Lauri_S @ Kesä. 02 2011,11:18) kirjoitti
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Tuo Mika ajaa sen verran hissukseen että voi ajella visiiri auki ja käsi vyötäröön nojaten...(Koris @ Kesä. 02 2011,14:03) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Tuossa kohtaa tais olla ajatus, että kohtaa sattuu...(Koris @ Kesä. 02 2011,14:03) kirjoitti
Oli sentään vielä visiiri kiinni kypärässä tuossa kohtaa. Veikkaisin, että tuosta kun tulen maahan kolahtaa kypärä tonttiin ja lähtee visiiri kokonaan irti. Visiiri ainakin oli lopuksi kokonaan irti ja kypärä tämän näköinen.
Ajan sateella visiiri raollaan, joten varmaan on tuossa kuperkeikkaa heittäessä päässyt aukeamaan kokonaan.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Joillain taaempaa lähteneellä näytti videon perusteella olevan lähteminen sen verran hyvin hallussa, että voi ajella aika rauhassa käsi vyötäröllä... *(TeroT @ Kesä. 02 2011,14:22) kirjoitti
![]()
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Annoin vaan tasoitusta niin on enemmän ohiteltavaa. Sinut pelasti ohitetuksi tulemiselta vain tuo heittäytyminen!(Vuorela @ Kesä. 02 2011,14:47) kirjoitti
P.S. Uusi luistavampi kytkin on laitettu hakuun joten kohta loppuu tuo tasoitusten jakeleminen.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141