Ratakapasiteetti 30 pyörää ja vain yksi kisa... Loput voi sitten vaikka hypätä pituutta kun aika-ajojen 30 nopeinta ajaa kisaa.(Streethawk @ Elo. 06 2011,10:28) kirjoitti
![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Räyskälän ratakapasiteetti 36 pyörää. Radan kapeus tietysti ekoissa kurveissa tekee hieman ahtaammaksi, mutta siellä lähdetään 3:n riveistä. Ei se pomppuisuus mun mielestä tee siitä sen riskimpää, vaikka ruuhkaa onkin. On siellä ollut ennenkin lähtöruudukot täynnä. Ja ohituspaikkoja löytyy.(Streethawk @ Elo. 06 2011,10:28) kirjoitti
Kilpailukutsussa: Ratakapasiteetti 36 pyörää vähintään 3 kierrosta aika-ajoissa hyväksyttyjä kierroksia ja indeksi 115% niin pääsee kisaan. #3
115 %:n sääntö ei koske YCC:n lähtöjä.(ygt @ Elo. 06 2011,11:36) kirjoitti
Jukka
Näemmä 38 ilmoittautunutta eiliseen deadlineen mennessä.. Mahtaakohan tulla sittenkin A ja B erikseen?
Onko kellään muuten minkäänlaista racechrono dataa Räyskälästä? Olisi kiva tietää etukäteen että millä vaihteilla pitäisi edes yrittää tyrkätä mutkiin..![]()
Onko muuta erityistä vinkkiä esim. alustan suhteen. Vai sopisiko esim. Alastarolla toimiva paketti tuonne suunnilleen sellaisenaan...?kirjoitti
Esijännitykset ja kaikki napsut kiinni. Tuolloinen tuntuma rataan on paras mahdollinen ja ne vähäisetkin röykyt huomaa.(LL1 @ Elo. 10 2011,00:34) kirjoitti
Relaa Lauri. Jos nyt ensin keksitään edes mihin suuntaan se rata menee...
Jukka
Jos aikataulu mahdollistaa, A-lähtö on sunnuntaina. Keskustelin aiheesta tapahtumanjärjestäjän kanssa. Omia aikataulujamme tuo sotkee jonkun verran ja lupaamiamme ratatuomareita ym. ei saada toimitettua Räyskälään kun samaan aikaan on ajot Alastarolla. Eli jokainen voisi yrittää tuttujaan haalia niin tuonne kuin syyskuun YCC:n kisaankin lipun varteen, niin saadaan hommat rokkaamaan. Loppupelissä kyse on vain viitseliäisyydestä, jokaiselta varmasti yksi kaveri jostain löytyy jolla on kyky seisoa lippupisteellä. Ilman ratatuomareita ja muita vapaaehtoisia ei ole myöskään kisoja.(Lauri_S @ Elo. 09 2011,12:49) kirjoitti
Jukka
Aika löysällä ja pitkällä pyörällä tuolla on tavattua ajaa. Tulette kaikki ensikertalaiset p*skomaan nahkapukuunne ekalla setillä, mutta sitten helpottaa. Hyvä jaruttaja on tuolla luontaisesti vahvoilla, varsinaisesti kun kaarrenopeuksista ei voida puhua.(LL1 @ Elo. 10 2011,00:34) kirjoitti
Ajoaikaa on aiemmin ollut TODELLA niukasti. Katsokaa että olette kaikki valmiina portilla treenien alkaessa ja AJAKAA se koko setti päätä käyttäen. Sillä onko naksut kaakossa vai koillisessa ei oo hitonkaan merkitystä treenikiekkoihin verrattuna. Rata on osin 4m leveää rullaustietä, jos pystyy käyttämään koko radan laidasta laitaan, on taas vahvemmassa asemassa kuin se joka joutuu ajamaan 2m leveetä ränniä kun jättää sisään ja ulos metrin marginaalit.
Röykytys irroittaa moposta kaiken mikä on irrotakseen. Ketjuja menee enemmän poikki kuin muissa kisoissa yhteensä. Katsokaa siis että laitteessa ei ole ainoatakaan tuuninkiteron teippiviritystä ja jos joku paikka on huollon tarpeessa mekaaniselta käyttiältään, se on syytä vaihtaa ennen tätä kisaa. Vastaavasti renkaathan tuolla ei juuri kulu. Ellei nyt jollain älypehmeällä halua ajaa. YCC:n voittaa hyvä jarruttaja, joka käyttää koko radan ja kaiken tarjolla olevan treeniajan.
Lisätääs vielä. Koska rata on kaikille uusi ja outo vähintään vuoden tauon jälkeen, tuolla on koko ajan joku naamallaan. Älä siis mene varikon portilta kauas jos luulet että harjoitus jatkuu kohta. Perjantain niukassa aikataulussa siellä ajaa moni luokka yhtä aikaa (aiemmin ainakin), joten ruuhkaa on enemmän kuin missään. Turha etsiä vapaata rakoa, sinne vaan ja heti täysiä. Jos jarrutus menee pitkäksi, nurmikkoa riittää lähes joka paikassa. Jarrumerkkejä on hankala löytää, mutta ne on löydettävä. Jos jarrutat silloin kun tuntuu luonnolliselta, jarrutat 100m liian aikaisin.(998sFE @ Elo. 10 2011,13:20) kirjoitti
Mutta jotta kirjoituksistani ei jäisi huono maku, on omasta mielestä Räyskälä iloinen poikkeus kisakesässä. Mjoo, ratana ei paras mahdollinen, mutta kovin erilainen ja siksi mun mielestä jees.
Löyty tämmönen pätkä slow motion kuvaa vuodelta 2008 Räyskälästä: Klik. Ei ihan Kemoran luokkaa tasaisuudeltaan.![]()
Superbike #7
Mun muistikuvat radasta on muutaman vuoden takaa, mutta mulle jäi sellainen fiilis, että jos se rakennettaisiin oikeaksi moottoriradaksi, eli vaikkapa kiito- tai rullausteiden risteykset tehtäisiin oikeiksi mutkiksi, siellä voisi olla ihan hauskaa ajaa. Muistelisin, että ainakin takasuoralle tulossa vähän tuppas hirvittämään, kun ei nähnyt mutkan sisäreunaa ollenkaan. Sihtaile siinä sitten.(998sFE @ Elo. 10 2011,13:36) kirjoitti
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Nykyäänhän toi on jo kovin erilainen kuin alussa. Monessa mutkassa sisä- ja ulkoreunoihin on lisätty asfalttia, niitä pääsee jo vähän ajamaan. Vuonna 2000 kun olin ekaa kertaa kisaamassa siellä, ei ollut mitään. Olivat hassuja ajaa silloin...(PoS @ Elo. 10 2011,14:07) kirjoitti
Suorakin on nykyään vain pätkä entisestä, parempi kylläkin näin. Sen verta monta haettiin ambulanssilla sieltä mäntymetsästä. Nostalogiaa, mutta mulle toi aina sopi kun olin kadulla opetellut kaahaamaan. MOT: http://www.hardworkracing.com/kuvat/...web/pic85.html
Tuossa 2006 vuodelta perjantain vikasta treenistä 1,5 kierrosta: http://www.youtube.com/watch?v=c4C1IpV4cAg(Nitrous @ Elo. 10 2011,13:59) kirjoitti
Ei se että aina ei niiden ruohotuppojen takaa näe missä rata menee, mutta ilta-aurinkokin tekee oman lisämausteensa ajamiseen. Itse tykkään paikasta, vaikken koskaan siellä lujaa ole mennytkään.
Kuten 998sFE jo sanoikin, niin tuolla jos missä kaikki ratakierrokset kannattaa hyödyntää ja tyhmät kaatumiset kannattaa jättää pois. Ajo-aikaa kun ei ihan liikaa ole.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Enkä relaa. Viime yönäkään saanu nukuttua kun niin jännittää...kirjoitti
Rata kierretään vastatuleen, niin kuin kiitoradoilla on tapana...
Vähän tuo pomppuiselta näyttää!Jos vetäis nippareilla kädet klipareihin kiinni ja persuksiin liimaa niin ei luulis putoovan kyydistä.
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC #14
Erittäin hyvä Räyskälä-jarruoppitunti-video löytyy tuolta:
http://karivehniainen.com/content/fi/2/10/Galleria.html
"8.8.2010 - Video Räyskälän Road Racing SM-osakilpailusta"
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Nyt alkaa jo toimitsijaakin jännittää. Pitänee ne nostoliinat varata mukaan.
No ei kait sentään.
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Hieno rata tuo on, ainakin kameran takaa katsottuna.
Koko sarja: Ekin voltit
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Mä voisin tulla sunnuntaina lipun varteen -Jukka, otatko yhteyttä maililla tai privalla niin sovitaan yksityiskohdista!(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 10 2011,12:53) kirjoitti
****************************
Satunnainen motoristi
Honda CBR900RR SC44 2001
exät: Kawa ZX10, Honda CBR1000F, Yamaha FZ750 (classic rata), Honda XL1000V Varadero -09'
Mailia en äkkiseltään löytänyt tai sitten en osaa käyttää, privoja en käytä, niihin tulee vain anonyymien lähettämiä varoituksia, joten en lue niitä. Omani on jukka.relander(ät)pp.inet.fi(Jaggge @ Elo. 11 2011,07:36) kirjoitti
Jäi epäselväksi näet tarkoititko Räyskälän vai Motoparkin keikan sunnuntaita. Mutta tyrkkääpä mailia ja välitän tiedot eteenpäin. Toistaiseksi meillä on Motoparkin kisaan tasan 0 ratatuomaria, muut virat sentään miehitettyinä.
Jukka
Tarkkana nyt siellä sarvissa sitten. Ilmeisesti tällaista dataa luvassa kisan jälkeen? Hymiö.(Tuoma5 @ Elo. 10 2011,22:02) kirjoitti
http://www.youtube.com/watch?v....d#at=13
Hei!
Oisko ideaa jakaa YCC porukka isoon ja pieniin mopoihin, menisi ennakkoilmoittautuneiden mukaan lähes 50/50 ?
Rata kuitenkin suosii tehokkaita mopoja jolloin me vajaa moottoriset ollaan tiellä joka suoralla.
Saataisiin tasaisempi ja mielekkäämpi kisa kaikille?
T. Jarmo (#131)![]()
Otetaan esimerkki Alastaron aika-ajoista eräästä kisasta YCC:n osalta.(jamppa75 @ Elo. 12 2011,13:11) kirjoitti
Nopein 1000cc 1:25,305
Hitain 1000cc 2:17,953
Nopein 600cc 1:25,064
Hitain 600cc 1:37,123
Vertailuksi Räyskälästä, SM-luokista (ei siis cup-luokista vaan A-kuskeista), joissa oletettavasti osataan jo ajaa ja kokemustakin kyseisestä radasta on
Nopein 1000cc 1:23,967
Hitain 1000cc 1:27,862
Nopein 600cc 1:26,425
Hitain 600cc 1:29,803
YCC on luokka, jossa kuski ratkaisee, ei pyörä ja tuo sääntö pätee niin kauan kun ajetaan ratoja joissa on jonkinlaisia mutkia eikä esimerkiksi tasainen 30 km pitkä asfalttisuora (jossa varmasti menisi aika moni 600cc-kuski tonnisella ajavasta ohi). Räyskälässä emme ole aikaisemmin olleet, mutta olen valmis lyömään vetoa isostakin summasta, että hitaimman tonnisen ja nopeimman kusiaisen ero on kusiaisen hyväksi hyvin paljon. Kuskit jaetaan luokkiin nopeutensa perusteella eikä vaakoja tai mittanauhoja tarvita, pelkkä ajanotto riittää valikointiin.
Viikon päästä sunnuntaina nähdään kuinka kävi ja melkoisen varmasti käy kuten muillakin radoilla on käynyt. Suomessa on muuten luokkia joissa jako tehdään kuutiotilavuuden perusteella. Yksinkertainen on kaunista, ilmeisesti toimivaakin, ihan vain tilastojen valossa:
Luokka Kpl
GP125 6
Mini GP 9
Nordic Superbike 25
Superbike B 18
Supersport B 13
Superstock600 12
Yamaha Center Cup 38
Lähde: http://www.fin-enduro.com/rimpkk/ilm...hp?kilpaid=503
Jukka
Hei,
Jos tilastojen valossa verrataan ratoja alastaro vs räyskälä, ehkäpä tämä valaisee paremmin pointtiani.
Jos vertaan rataennätyksiä:
Alastaro SB B vs SS B = SB B on 0,5s nopeampi kierroksella
Räyskälä SB B vs SS B = SB B on 1,5s nopeampi kierroksella
Se miksi vertasin B luokkia on se kuitenkin lähinpänä YCC luokkaa.
Kirjoitukseni ei ollut mikää valitus nykyisestä käytännöstä vaan ehdotus kehitykseen. Pyörät on kuitenkin muuttuneet melkoisesti siitä mitä ne oli kun YCC aloitettiin.
T. Jarmo (#131)
#131
Noita kierrosaikoja on aika turha vertailla, kun mopot on erilaisia eri paikoissa rataa. Suorilla tonniset menee ohi (jopa minä osasin sen) ja mutkissa tulevat eteen hidastelemaan (sen osasin liiankin hyvin), mutta such is life.. b600 on aina olemassa, jos nyppii liikaa.
Yleisestä mielenkiinnosta - paljonko tossa b600:n säännöissä ja käytännön katsastuksessa on eroa YCC:hen verrattuna? Eli säännöt on nyt yks asia mutta mistä voi jäädä radalle pääsy kiinni katsastuksessa? Renkaat pitää tietysti olla DOTit, mutta muuten en pikaisesti löytänyt mitään isoa kynnyskysymystä noista säännöistä. (oletan nyt että moottorille ei ole tehty perus-kittimuutoksia lukuunottamatta mitään ihmeellistä)(Lauri_S @ Elo. 13 2011,12:08) kirjoitti
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Tässä muutama juttu, jotka vaaditaan b-luokassa YCC:en verrattuna:(oukkis @ Elo. 13 2011,12:25) kirjoitti
- katalysaattori pitää olla poistettu, käytännössä tarkoittaa siis jonkinlaista tehoputkea tms.
- foamit tankkiin, katsastuksessa saatetaan kurkata korkista sisään
- sivujalkaa ei saa olla lainkaan, kun YCC:ssä riittää kun sen lukitsee yläasentoon
- huohotinletkuille pitää olla keräilysäiliö
- umpinainen alakate on myös pakollinen
Muuten samat perusjutut, varmistukset, hainevät, ohjauksenrajoittimet yms.
Käytännössä katsastuksen tarkkuus on katsastajasta kiinni. Kohtuullisen tarkasti on oma pyörä käyty läpi sekä b600 että YCC katsastuksessa, lähinnä foamien osalta on riittänyt suullinen vahvistus niiden olemassaolosta.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org