No voishan tota tangon kulmaa muuttaa, kun kerran siihen opraatioon tänne on laitettu niin hyvät kuvat työstä. Silloin ranteiden kulma olisi luonnollisempi mitä nyt. Kyl se on aika ihmeellistä,että jossain merkissä on monen montaa hommaa, kun taas toinen sopii ja toimii kuin vanha "junan vessa" Ei pitäis "ehkä" vaihtaa jos hyvän löytää.
rengas
Vastailenpa tähän,vaikken Fjr:llä ajakaan.Loppusyksystä laitoin öhlinsin lineaariset etujouset ja uudet öljyt Gtr;n etupumppuihin.
Vaikka pyörällä oli ajettu vain 10.000km olivat iskariöljyt jotain kuraa, sitkeetä kuin ois jotain koivun pihkaa valutellut etuputkista.Samalla taakse tuli Wilberssin iskari, jossa säädöt palaututukselle/puristus-vaimennukselle(hidas,nopea) ja hydraulinen jousen esijännityksen säätö.
Etujousissa esijännitys on minimissä(80kg kuski), takana helppo muuttaa *jousen jäykkyyttä kun on kyytiläinen ja kamat päällä.
Muutaman kokeilun perusteella ajettavuus parani selvästi , samoin jousituksen säätömahdollisuus vrt.alkup.takaiskari on plussaa.
Ens kesänä tietää sitten enemmän...
Niinhän aika moni on täällä "paljastanut" asian todeksi, että öljy voi olla aikas huonoa (varmaan jo tehtaalta lähtiessään, uutena). Eli myös mun mielestä pieni vaiva/hinta varsinkin etupään huollon osalta. Saa nähdä mitä mun etupäästä oli löytynyt ,kun saan pyörän pois. Ei muuta kuin etupäät7iskunvaimentimet nyt talven aikana kuntoon.
rengas
Moikka!(scuuba @ Marras. 13 2010,21:45) kirjoitti
Nyt sit laitettu eteen uudet Öhlinssin jouset/öljyt. Öhlinssin oma öljy maksaa lähes yhtä paljon mitä öhlinssin jouset. Etupään öljyt olivat silmämääräisesti hyvät. Öhlinssin jouset 10 newtonia (jäykkyys) lähes saman jäykkyiset kuin Fjr:än omat jousetkin.(No on ainakin etupää huollettu) Aika edullinen n. 260e.
Takapään iskarin huolsi ja teki muutos työn (Jarkko Honkanen Pieksämäki) Eli fjr.än takavaimennin vm. 08 (alkuperäinen) ei ole tehty tehtaalla huollettavaksi. Vaimennin pyörän muuhun tekniikkaan/osiin lähes ala-arvoinen. Jousi aivan löysä sekä paluuvaimennus sekä esijännitys aivan olemattomat.No jarkko teki vaimentimesta huollettavan. Uusi jousi alustukineen, esijännitys säädettävämmäksi sekä lisäsi paluuvaimennusta. Iskunvaimennin tehty yksilöllisesti mun Fjr.ään omaan käyttötarkoitukseen pyörän paino kuljettajineen ja matkustaja+kamppeet. No keväällä vasta pääsen tietysti todella asiaa tienpäällä kokeilemaan. Uskon kuitenkin saavani rahalle vastinetta. Myös se,että nyt iskari on aina purettavissa ja huollettavissa sitä tarvittaessa. Hintakin jäi kaikkineen n. 350e. Laitan lisätietoo kun oon päässyt oikein pyörällä ajamaan. Ainakin Jarkko sai tehtyä mun kukkarolle sopivan takavaimentimen. Toi Öhlinssin takaiskari kyllä varmasti on parempi,mutta se on eri juttu tunteeko mun perseeni eroa maantiellä. No keväällä ollaan viisaampia ja voin sit verrata Fjr:ään missä öhlinssit, ku molemmilla ajannut. Kevättä odotellen....![]()
rengas
No nyt sitten päästy testaamaan talven muutostyö oikein kunnolla tai oikeestaan puolittain sillä kakspäällä ei vielä testattu. FJR oli kuin uusi tekele jousitukse ja ajomukavuuden kannalta. Ei voi kuin kehua Jarkon työtä mun Fjr:ään. Tosi jämäkkä perä nyt ja paluuvaimennuskin aivan eri mitä oli vakio Yamahan vaimennin. Ei pohjaa eikä pompota kuin ennen sekä mutkissa rauhallinen. Eli mielestäni kannattava modifisointi takaiskarille. Käytin pelkkää soft asentoa kun kelit lämpee niin, eiköhän tota tuu sit kakspäälläkin enemmän testattua. Eteen tuli myös öhlärin jouset ja öljyt siinä en huomannut juurikaan Yamahan alkuperäisiin juurikaan eroa vaikka olivat jäykimmät mitä öhläriltä löytyi. No tulihan kokonaisuudessaan alustan huolto tehtyä, eikä varmasti ollut turhaa. Nyt vaan odotellaan lämpöisempiä ajokelejä ja nautitaan UUDESTA FJR:ÄSTÄ. Turvallisia ajokilometrejä kaikille.![]()
rengas
Onkos tullut jo lisää kilometrejä ja vieläkö tuntuu hyvältä?
Ex-list:
HD Dyna Fat Bob -11
Yamaha FJR1300A -05
BMW F650GS -07
On tullut kohta 2000 km ajettu ja pyörä toimii tosi hyvin niin kaks päällä kuin yksin ajellessakin. Kyllä sai rahalle vastinetta "Jarkon käden avustuksella" Tätä vois antaa jonkun vakio FJR kuskin koittaa on se vaan niin soiva peli.![]()
rengas
Mulla kans -08 FJR, alkoi ja viime syksynä vasen etuputki tihkumaan ja tossa muutama viikko sitten vaihdeltiin stefat ja pölysuojat, (oli muuten vuodon syy se että oli jotakin perhanan pikihiukkasia tarttunut niin tiukasti etuputkiin että menivät stefan läpi ja siksi tihkutti), alkuperäinen öljy oli jotakin aivan ohutta kuraa, joku sanoikin ottaneensa selvää että se on superlightiä, panin tilalle Motulin 7,5 öljyt ja keula muuttui todellä jämäkäksi. Mitä opimme tästä, meni sitten taakse Wilbers 641 tilaukseen, ei saa alkuperäistä pelaamaan kunnolla keulan kanssa. Eli siitäkin tuli sitten "halpa" remontti.![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A