Heippa FJR:raläiset
Olipa hyvä että minäkin eksyin tälle foorumille.
Ostin 2010 mallisen heinäkuun alussa uuren fjr:rän ,edellinenkin oli 03 mallinen, ei suurempia ongelmia.Mutta tämä uusi malli ilmeisesti on vikoja täynnä nykii,sammuu,sammuilee kun vähänkin sattuu kaasuun.Liikennevaloihin ei edes uskalla mennä ollenkaa kun sammuu miten sattuu,vaikka kuinka varovasti yrittää kutkutella kaasua.Tonnin huollossa synkkasivat ruiskuja ei apun 1800 km synkronoitiin uudelleen ei apun.Nyt huoltoon olen ollut yhteydessä,huolto maahantuojaan,huolto kertoi että laatikoita ei ole suomessa vaihdettu.Kertokaa hyvät ihmiset mitä laatikota on takuuseen vaihdettu,sain käsityksen että mitään laatikoita ei vaihdeta.Tiedoista kiitollinen.![]()
ERKKI KOIVULA
Tuo ECU-boxi vaihto koskee 06-07 malleja, on valmiiksi vaihdettu jo tehtaalla 08 malleista lähtien. Voit tarkistaa ECU-boxin päältä. Jos boxin oikea yläkulmassa on 3P6-01 tai 3P6-02 kyseessä olisi vanha 06-07 mallin boxi. Jos on 3P6-03 kyseessä olisi vaihdettu 06-07 mallin boxi. Jos 3P6-40 malli olisi -08 jos 3P6-80 ilmeisesti 09-10 malli. Noin sen ainakin itse olen maalaisjärjellä järkeillyt. Tuossa 2010 mallin FJR:ssä ei pitäisi kyllä olla noin paljon ongelmia, nykimistä ja sammuilua. Mistä päin olet? Voitko viedä laitteen esim. suoraan Konekeskolle Vantaalle? Luulisi siellä ainakin vikojen korjaantuvan.(HARUNA @ Tammi. 07 2011,16:53) kirjoitti
Ulysses
Edit: Olit siis Kurikasta, käytätkö pyörää Jokiniemellä Seinäjoella?
sama
Moi,MOI.
Olen kurikasta ja huollettu on Kauhajoella,omasta mielestäni siellä on asiantunteva huolto. Syksyllä jo ehdottivat vantaalle vientiä.No katsotaan nyt,asia on vireillä ja huollosta lupasivat hakea pyörän että on kevääksi kunnossa.eilen kävin huollossa
ja kertoivat että jotain on keksitty mitä tehdään,eivät kertoneet mitä.katsellaan ja kuunnellaan.Minulle tuli vahva halu päästä edoon ongelmasta,"ajatus on vaihtaa uuteen 6 cykliseen bemariin.Tämä uusi fjr oli todella pettymys minulle,kun kuitenkin vanhasta 03 sesta jäi hyvä maku.Tässä uudessa ja vanhassa suuri ongelma käsien puutuminen.Naapuri oli pyöräkuumeessa ja pyysi koeajaa minun vanhaa pyörää ja totesi ei ole minun pyörä,kädet puutuu.Kerrotaan lisää mitä kuuluu.
ERKKI KOIVULA
Juu oon kans aikas lailla samaa mieltä,että Fjr on aika ongelmallinen moottoripyörä monessakin asiassa. Liikaa joutuu taistelee monia juttuja jotta peli toimisi edes jollain lailla. No katotaan nyt keväällä miten pelittää kun on käyty monen monta hommaa talven aikana lävitse/muuteltu/takuu korjattu yms. Pyörän koko mielestäni hyvä itelle, jos nyt hiukka hyviäkin puolia mainitsisi. Kyl pitää ainakin ens kesä FJR:llä ajella ja totutella ja toivoa, että talven työt eivät olisi menneet kankkulan kaivoon.Eiköhän se siitä sit keväällä.....(HARUNA @ Tammi. 08 2011,12:52) kirjoitti
rengas
Eikai se nyt niin huono ole ?(Rengas @ Tammi. 08 2011,15:52) kirjoitti
Mielessä ollut jos vaihtais bemun keväällä FJR:ään ja muutamaa käyny koeistumassa..... vai olisko sittenkin huono ajatus
Pitänyt aina yammuja laatupeleinä.....![]()
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
TERVEHDYS
Pitänee pikkasen tarkentaa miksi huollan kauhajoella vaikke pyörän ostin kurikasta, joka näin jälkeenpäin ajatellen saatujen kokemusten perusteella oli minun suurin virhe.Myyjän kanssa meni heti tikut ristiin kun kerroinkaupan jälkeen pyörän ongelmista.Myyjä heti sanoi että mitään ei tehdä.Kun tuli tonnin huoltoaika ja tarvitsin öljyn suodattimen, niin myyjäliikkeen yhteydessä olevassa valtuutetussa huollossa ei edes öljynsuodatinta ollu minulle myydä.Itse kyllä hyvin pitkälle pystyn tällaisia huoltoja tekemään kun on alalta ammattikokemustakin,edellisistä ammateista.
ERKKI KOIVULA
No ei kai nyt kuitenkaan niin surkea mitä olen antanut ymmärtää. Onhan pyörä mielestäni kuitenkin melko monipuolinen,niin kaupunkiin,mutkapätkille sekä matkaan yksin tai kakspäällä toimiva menopeli. Tietysti tulee ehkä vaadittua huomattavasti enemmän mitä mun ed. pyörä. Sit kun näitä murheita on ollut mielestäni aivan liikaa. Tulee sitten mollattua FJR:ää liiankin kanssa. Jos hankit käytetyn pelin ajele reilut koe kilometrit jotta pääset selvyyteen pyörän sopivuudesta juuri sinun käyttöösi. Noi murheet kun ei pienellä lenkillä ilmene. Sammuilu oire, sormien /jopa käden puutuminen, jousitus omaan käyttötarkoitukseen, kypärämelu (lähinnä plexin aiheuttama) yms. Mieti tarkkaan mitä rahallasi saat jos ja kun hankit Yamahan FJR:n. Ei muuta kuin härkää sarvista ja koittamaan. Itse ostin pyörän ilman kokeilematta. OMAA TYHMYYTTÄNI TIETENKIN. Yritän kuitenkin joten kuten sillä nyt vaan pärjätä ainakin ens kesän. Ehkä saan muokattua pyöräni mieleisekseni talven aikana ja ajan sillä maailman tappiin.(-RUMBLE- @ Tammi. 08 2011,18:28) kirjoitti
![]()
rengas
Juhannuksena 2007 ostin FJR AS:n ja nyt mittarissa 51tkm, toiminut kiitettävästi vakionakin. Ajettavuus hyvä myös mutkapätkillä kun muistaa minkälaisen malmikasan kanssa ollaan liikkeellä.
Onhan noita "hienostuneempiakin" menopelejä jos sellaisilla haluaa ajaa, jokuset näyttää tehneen väärän valinnan.
Toi ECU-boxi ongelma tuli mullekin viime syksynä eteen alpeilla, pitää hoitaa kuntoon keväällä.
Throttlemeister hoitelee cruisen virkaa täälläkin.
Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
maahantuoja oli sitä mieltä ettei ehkä johdu Boxista(raissu @ Joulu. 07 2010,15:48) kirjoitti
Pitäisi kuulemma ruiskujen synkat tarkastaa ensin .
Eli se varmaankin maksaa erikseen vaikkei siitä hyötyä.???
Juu kyllä maksaa. On nimittäin kokemusta viime kesältä samasta asiasta. Ei ne edes kokeillu mopoa kun vein sen Tampereelle KX Centteriin. Kaiken kauniin lisäksi kun oli noi synkat säädetty ei silloinkaan mopoa edes testattu että auttoiko asiaan. Kyllä siinä meni omalta osaltani huolto/korjaus toimenpiteet lopuun kerta heitolla. No onneksi toisessa merkkihuollossa asia käsiteltiin ja aivot vaihdettiin. Nyt vaan odotan ens kevättä, että pääsen testaan. Näin kävi mun kohdalla,aina ei voi voittaa ei edes joka kerta.....![]()
rengas
vein tänään jammun huoltoon Ecun vaihtoon. 2 tunnin kuluttua tuli viesti että pyörä valmis. Huomenna haen pois.
Esimerkillistä toimintaa Kouvolan seudulla .
(Niin meni takuuseen .....)
Itselläni on 2008 vuoden mallinen fjr.
Olen ajanut nyt 10 000 km eli käytin pyörän juuri huollossa. Ai niin missä Veneporissa eli Porin Yamaha centerissä. Olen tyytyväinen huoltajan ammattitaitoon ja rehellisyyteen. Hän kertoi suoraan, että he tekevät perushuollot, mutta penkitystä he eivät voi tehdä eli sitten kannattaa viedä seuraavaksi lähimpään yamaha centeriin.
Pyörässä oli tyhjäkäynnilläkin huojuntaa, sama ilmeni myö 2000 rpm:n kohdalla eli ajo kierroksissa. Huoltoa tehnyt henkilö soitti minulle puolen päivän aikaan, että tuo "hujunta" kuuluu ja, että hän tutkii asiaa paremmin eli soittaa maahantuojalle. Sieltä annettiin tieto, että huojunta johtuu ruiskujen synkkauksesta. Huoltomies otti ja synkkasi ruiskut uudestaan. Sen jälkeen pyörän käynti parani huomattavasti.
Oma mielipiteeni on, että tuo ruiskujen synkkaus PITÄÄ olla kohdillaan jotta pyörä kävisi kunnolla.
Itse olen pitänyt tuota omaa fjr:ni todella hyvänä pyöränä enkä aio vaihtaa sitä pois ihan heti.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Tarvisko joku power commanderia? Käy 2006-2007. yv:tä mikäli kiinnostaa
sv1000s k6-->DL650 V-Strom 2005
No niin tässä pieni katsaus Fjr:n muutos/huolto/korjaus töistä. Eli kausi takana n. 8000km kokemusksin ajaen, kuin kaks päällä täydellä kuormalla ja pyörään tehty seuraavia muutoksia:
- etupään sisuskalut uusittu liukuholkit/ Öhlinsin jäykemmät jouset
- takapään jousitus/iskunvaimennus muutos työ Jarkko Honkanen (Pieksämäki)
- ecu vaihdettu (takuu)
- pover commander 3 laitettu samalla pelkät putket uusittu (Vance & Hines)
- ja tietysti uusilla renkailla lähdetty keväällä liikkeelle ja matalamalla plexillä.
Toden totta pyörä muuttui aivan "hirveesti". Suurin tekijä minkä huomasin oli pyörän iskunvaimennuksen/jousituksen osalla. Jarkko teki alkuperäisestä FJr:än takavaimentimesta todella hyvän ja toimivan meidän tarpeisiin. Eli räjäytti takaiskarin palasiksi kokonaan ja teki uuden (modifisoi) meidän painojen mukaisen, niin jousituksen sekä vaimennuksen osalta.Tämä muutos sai oikein suun korviin. kun tolla ajeltiin viime kesä. Ei jäänny enää pompottaa esim. Rajasalmen ylitettyä tuntui vielä vatkaus Tampereen moottoritiellä asti.Myös takapäähän tuli sivuttaistukea mielestäni varsinkin kakspäällä ajettaessa. Ennen ei huomannut mitään eroa oliko alusta Soft tai Hard asennossa aina samanlainen "vempula".Etupään jousien vaihto jäykempiin teki myös keulasta rauhallisemman.
Ecun vaihto. Lopetti pyörän sammuilun kokonaan.( Mikä piti olla kuljettajan ajo-osaamattomuus). Moottoripyörällä kuitenkin olen ajannut jokusen kymmentä vuotta.
No sit Pover commarder. Pyörän vääntö parani reilusti. Ei enää sitä ilkeää nypytystä, mitä ennen teki. (kaverikin ihmetteli miten tällä voi vitosella ajella 50 kymppiä ilman nykimistä) Myös lisäksi noiden putkien uusiminen pover commarderin kanssa vaikutti suuresti polttoaineen kulutukseen. Koskaan aikaisemmin en FJR:llä ole päässyt alle 5L/100 Km. No sivuseikka toi kulutus, mutta positiista.
Plexin vaihto matalampaan versioon. Pyörteily väheni, nyt tuuli suoraan kaulan alapuolelle. Mielestäni paras ratkaisu tuuli pyörteilyyn.
Suurin ja posittivisin juttu oli toi alustan täydellinen päivittäminen. Kiva ajaa pyörällä mikä tuntuu turvalliselta ja hyvältä ajaa.
Uuden Fjr:n jousituksen muutokset tehtiin juuri Fjr:llä matkaa tekevien ihmisten palautteiden vuoksi. Mikä on varmasti hyvä asia pyörään jolla kuitenkin ajetaan enimmäkseen painoa päällä ja pitkiä etappeja.![]()
rengas
Mulla myös FJR vm. -07 ja kiinnostaa kovasti noi sun tekemät muutokset. Ei kuitenkaan sammuile, mutta toi käsien puutuminen on tuttu juttu ja ajattelinkin sen johtuvan lähinnä jännittämisestä, mutta jos vika onkin noissa sarvien värinöissä niin sillehän on paljonkin tehtävissä. Mulla pyörä on menossa etustefojen vaihtoon joskus keväällä ja noi jouset vois vaihtaa jäykempiin samalla jos siitä olis apua ja tanko muutuis rauhallisemmaksi?
Mistä löysit noi jouset ja paljonko maksoi ja samoin sen Pieksämäkeläisen remppa oliko hinnakas. Toi Commander vois olla hyvä ratkaisu, mutta omilla ajoilla olen kyllä päässyt reilustikin alle 5/100 ja paras taitaa olla jotain 4.6L/100km. Pyörässähän itsessäänkin on tietokone, jolla noita juttuja saa säädettyä, mutta toi Commander on silti varmaan parempi ratkaisu?
Viime kesänä säädettiin yhden pytyn seoksia, kun se eo ollut synkroonissa ja käynti muutui tasaisemmaksi sen myötä. Homma sinänsä on helppo, kunhan on vain oikeanlaiset vehkeet ja Varpulan Torsti Kouvolasta teki sen mallikkaasti.
Joku toss kauppaa Commanderia ja voisi olla kiinnostunut jos hinta vain on sopiva![]()
Helppo ja ilmainen tapa parantaa ajoasentoa ohjaustangon osalta on irroittaa ne, ottaa pohjasta stopparitapit pois ja kääntää sarvia auki sellaiset 5 senttiä, tupin ulkopäästä mitattuna. Orggis asento on ranteille aivan tuskaa koska kädet saa vääntää muuten tyystin luonnottomaan asentoon. Auttaa myös puutumiseen joka usein laitetaan yksin resonoinnin piikkiin. Laitteen käsittelystä tulee mutkateillä myös selvästi loogisempi ja vaatii vähemmän voimaa ja lisäksi painopiste siirtyy hitusen edemmäs joka poistaa rippituolioloa. Itse tein omaani aikanaan 20 minuutissa ja parannus oli huomattava.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Oottekönää huomanneet miten merkittävästi ja usein vieläpä
ihan tiedostamatta..... pelkkä kahvojen "kiertäminen" muuttaa ranteiden
kulmia ja kyynärpäiden perusasemaa?
Onhan noi tappi-satula-stonga mittasuhteet oltava eri tyyppisissä perusasennoissa
jonkinlaisessa suhteessa oman ruodon kanssa, mutta vuosien varrella
tolkuttoman paljon lainavehkeillä ajaneena on välillä aika huvittuneenakin
pannut merkille, kuinka vähän katupeleissä veivataan kahvoja.... ja kuinka
paljon noin pienellä saadaan samat sarvet tuntumaan paljonkin erilaisilta.....
helposti ja nopeasti.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Muistaakseni koko homma maksoi 350e. Eli tuli uusi jäykempi WP:n jousi (annoin Jarkolle pyörään kohdistuvat kokonaispainot niin yksin sekä matkustajan kanssa matkatavaroineen). Iskunvaimennin tehtiin aivan uuteen uskoon.Eli nyt Fjr on tehty mun ja emännän painojen mukaan. Vaimentimen Soft ja Hard säätö edelleen käytössä(hyvä niin,ajelen softilla yksikseni). Jarkko pysyy tekemään sulle täysin sun tarpeisiin ton iskarin. Mainittakoon vielä että Fjr:n alkuperäinen takaiskunvaimennin oli todella surkea. Jarkko testasi takaiskarin penkissä. Soittele ja kysele asiaa häneltä tarkemmin. Mäkin tein ton muutostyön talvella. Ei tarvinnut kuin purkaa iskari pois ja lähettää Jarkolle. Joskus täällä vertasin omaaa laitettua takaiskaria Öhlinssiin. Mielestäni en osannut sanoa, että öhlins olisi ollut mun perstuntumalla erilainentai parempi. Noin 100km ajelin Fjr:ää missä öhläri laitettu. Tietysti jos mennään oikein KISA PYÖRÄÄN niin niissä sen iskunvaimentimen eron VARMASTI huomaa. Mun lähinnä touring ajossa toi Jarkon tekemä vaimennin on mielestäni todella hyvä ja kaiken lisäksi vielä edullinenkin ratkaisu. Pieksämäelle ajelen jos jotain murheita tulee. Tänä päivänä myös pienen yrittäjän on kovassa kilpailussa panostettava yksittäiseenkin asiakkaaseen 110% jotta jatkuvuutta työlle on. Eli multa palvelusta Jarkolle 10+. Kaikille oikein hyvää joulunajan odotusta ja eiköhän se pukki taas jotain MP materiaaliakin tuo mukanaan.![]()
rengas
Olen koittanut metsästää noita Öhlinsin jousia huonolla menestyksellä netistä. Mistäs löysit ne ja paljonko maksoivat. Noita on varmaan useampia jäykkyyksiä, joten mikä olisi sopiva, että olisi sitten oikeat "säädöt" kesäajoihin, että voisi kerralla hankkia oikeanlaiset ja sitten vasta tuo takaiskarin laitto, kunhan saa tuon etupään kuntoon ensin.
Viime syksynä vaihdoin uudet renkaat ja alkoi heti sen jälkeen syklinen värinä n. 80:n nopeudessa ja noin sekunnin välein Metzlerin Z8 vahvistettujen renkaiden kanssa. Värinä on tosi häiritsevä ja harkitsenkin merkin vaihtoa, vaikka ovatkin uudet, että ajo olisi taas mukavaa ilman värinöitä!
Hankin etupään jouset MP- racing Hyvinkään sahanmäestä. Jouset muistaakseni 10 newtonia maksoi muistaakseni n. 100e öhlinssin oma öljy oli "hirmu kallista" otin kyllä nekin sieltä. Mulla pyörä nyt myös etupään osalta huomattavasti parempi. Enemmän pitäisi vain huoltaa yleensäkin jousitusta/vaimennusta jo pelkästään ajoturvallisuudenkin takia. Eipä sitä vaan huomaa kun samalla pyörällä ajelee "totuu huonoon". Nyt mun Fjr on niin koluttu ja laitettu kaikin puolin. (Tosi hyvä joka ajoon) Silti pieni kuume ois BMW 1600 GT:hen. Varsinkin kun se tuli viime syksynä koeajettua. Tietysti pitää miettiä onko järkevää, nyt kun FJR:ään tehty tuhansien eurojen tsydeemit ja pyörä pelaa. Vaihdossakaan ei näitä juttuja mitenkään huomioida. HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE
rengas
Omaan -02 tilailemassa vaihtomoottoria Briteistä. Omalla koneella ajettu 200tkm ja laatikosta rattaat hajalla, ei kannata korjailla. Mutta jos löytyy edullinen käytetty kone niin kannattaa tuo vielä laittaa kuntoon.
Tuohon sormien puutumiseen auttoi mulla kun vaihtoi painavammat painot kahvojen päihin niin helpotti tärinästä johtuvaa puutumista.
ZX10R -08
S1000RR -11
Öhlins takana on ehdottomasti investoinnin arvoinen. Pyörä muuttuu nopeissa mutkissa nuljuvasta lotjasta selkeästi sporttimaisemmaksi. Erityisen tärkeää, jos reissaa paljon kaksi päällä.
Power Commander, josta valitsin viitosversion ammattilaisen asentamana ja penkittämänä, poisti kaiken nykimisen tasoittaen vääntökäyrän. Polleja ei tule lisää havaittavasti ja fijerille tyypillinen astmaattinen tyhjäkäynti ei muutu, mutta kaasu vastaa todella tasaisesti läpi koko kierrosalueen. Testattu Alpeilla viime kesänä.
Tänä talvena olisi tarkoitus korjata ajoasento Helibarsilla (- tosin vielä tilaamatta).
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
Katsoin sun kotisivulta ja taisit tilata ja asentaa paikalleen tuon Helibarin kahvojen alle tulevan levyn mutta paransiko se ajoasentoa paremmaksi? Näkyy olevan aika hinnakas tuote...
Onko kukaan saanut ton pyörän kaasukahvaa herkistettyä mitenkään, kun sehän on aika jäykkä ainakin tossa 07 mallissa.
Palautusjousi lienee aika napakka ja se aiheuttaa ton jäykkyyden. Kysyin siitä yhdelta huoltajalta ja hänkin sanoi, että on aika jäykkä. Parantaisi vaan aika paljon ajomukavuutta jos siitä saisi ns. löysemmän?
13 mallista alkaen kaasukahva taisi muuttuu sähköiseksi ja samalla herkemmäksi niin, ettei sitä tartte enään puristaa ja vääntää voimalla vaan se on kevyttä ja käsi ei siitä rasitu ja aiheuta samalla tuota puutumista jos ja kun ajaa pitkää siivua
Ja on muuten sit sellanen operaatio, et jättäsin homman ens talven askarteluksi![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
Tai ei toi nyt oikeastaan niin suuri työ olekaan, mut purkamaan joutuu jonkinverran. Tossa on hyvät ohjeet:
http://www.fjrforum.com/forum//index...k/#entry220804
![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)