Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
    Moi!

Haaveissa olisi kokeilla moottoripyöräilyä talvella, mutta kokemus aiheesta on aika lailla nolla. Osaisiko joku asiaan perehtynyt sanoa, mitä talvikelissä ajamisessa pitäisi huomioda. Ajo olisi pääosin kaupungissa ja asfaltilla. Itse olen pohtinut seuraavia:

- alle nappula/nastarenkaat
    - ajosaappaisiin jotkut liukuesteet tai nastapohjat
    - moottori eteen jokin viimalevy (ilmajäähdytteinen kone)
    - moottoriin 5W.. öljyt.

Pyöräni on kawasakin W650, joka painaa kuivana 195 Kg. Siinä on kahvanlämmittimet ja ajovarusteet ovat lämpimyydeltään riittävät. Pyörällä on ajettu jo 102 tkm, joten sen kaatamista en pelkää, vaan olen tietoinen siitä riskistä. Pyörässä on melko alhainen painopiste ja se on melko hyvä ajaa soralla, siksi kuvittelen, että sillä voisi pärjätä talvellakin.

Kysymyksiä:

Mistä mahtaisi saada tuohon sopivia talvirenkaita? Koko edessä on 100/90-19, takana 130/80-18. Pitääkö ostaa endurorenkaat ja nastoittaa ne jossain, vai saako valmiina?

Riittääkö laillinen nastoitus käytännössä? Onko eroa etu- ja takapyörän välillä?

Onko visiiri herkkä huurtumaan/jäätymään ja voisi sille tehdä mitään?

Mitä muuta tulisi huomioda, kun kyse on ihan harrastuksesta ja pahimpiin keleihin ei ole tarvis lähteä?

Kaikki linkit ja vinkit ovat tervetulleita.
    Kawasaki W650
    Takarengas liene helppo tapaus kun on näppärästi samaa kokoa kuin enskoissa yleisesti.

Etunenkaan ei mikään mahdottomuus, gessuissa yms. on nähty nastarenkaita.

Mitään enskapiikkejä et varmaankaan halua, etkä niitä laillisia (=sama kuin autossa), vaan jotain siitä välistä.

Nuo enska/jäärata renkaita tekevät firmat kyllä tarjoavat ns. välikelin renkaita jotka olisivat liene lähempänä sopivaa.
    Myös painavampiin matkaenduroihin yms. ei niin kisaisiin vehkeisiin.

Matkaenduro foorumilta löytynee vinkkejä niin renkaisiin kuin varusteisiin yleensäkin, ainakin talvella ajajia löytyy.

Kaikenlaiset turhat ja helposti osumaa ottavat osat kannattaa pyörästä jättää suosiolla talliin.

Tuplalinssillä olevat hyvät crossilasit lienevät se vähiten huurtuva vaihtoehto.

Näppien suojaksi tankorukkaset niin ei tarvitse niitä paksuimpia mahdollisia tumppuja.

Omat talviajokokemukseni on +15 vuoden takaa, mutta tuskinpa sohjo, lumi ja jää tuossa ajassa on hirveästi muuttuneet...

Itse ajelin silloin 750 AfricaTwinillä. Aivan liian raskas kampe talveen, nyt jos lähtisin moiseen touhuun, niin kuutioita olisi jossain välillä 125-350 (taikka ainakin painoa ~100kg vähemmän kuin Afrikkalaisessa!!)

Tuo renkaan valinta on kyllä tärkeä juttu, kuvion pitää olla riittävän avoin, jotta sillä olisi edes jonkinlaista lumenpoistokykyä. Jos kuvio tukkeutuu lumessa, olet matkustaja. Oikeanlaiset kumit näyttää siis enemmän crossi- kuin katurenkailta.

Huomioi myös, että jos ajat paljon kaupungissa ja asfaltilla, kovin radikaali nastoitus ei taida tulla kyseeseen, koska paljas asfaltti syö nastat varsin nopeasti.

Mielestäni kunnon lumisade oli pahempi keli kuin eriasteisesti jäiset tiet, eikä tuommoinen vain hieman ulkoneva, katuajoon tähdätty nasta lumessa paljon jeesinyt. Sellaisista on iloa nimenomaan jäällä, ja lumi on vähintään yhtä iso haaste.

Johonkin enskapuolen putiikkiin yhteys, sieltä se alkaa selviämään, mistä löydät renkaat, ja missä saat ne nastoitettua. Ja kannattaa ensin treenailla ajan kanssa pyörän käyttäytymistä liukkaalla jossain ihan muualla kuin liikenteen seassa.

- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Kiitos vinkeistä.

Löysinkin jo sopivia karkeakuvioisia enskarenkaita ainakin täältä:

http://www.reifenversand.com/

Mutta täytyy vielä hieman kysellä, josko jokin malli olisi käyttööni paras. Mahtaakohan noissa olla eroja kumiseosten suhteen, eli onko jokin malli oikein tehty jäätä ajatellen?

Kevyempi pyörä olisi tietysti kiva, mutta nyt oli ajatus yrittää tuolla nykyisellä. Ajo on enimmäkseen kaupunkiteitä, joissa lumi on harvoin ongelma, mutta jää voipi olla.

Onko noista tankorukkasista missään kuvaa, miten on tehty?
    Kawasaki W650
    Renkaita tekevät:
    Satapiikki
    Kisarengas

Ennen renkaiden hankintaa kannattaa käydä lukemassa/kyselemässä Matkaenduro foorumilta
    Siellä on porukkaa jotka ajavat läpi vuoden *

Talvella on tullut ajettua Yamaha XT660X:llä jossa oli alla enduronastat.
    200kg painoinen pyörä^ on *raskas talvi-ajeluihin, mutta kokemuksena mukava.
    Ajelut pää-osin lumisilla pienemmillä teillä ja vältin paljaita asfalttiteitä joista enduronastat eivät oikein pidä(katkeavat)
    T7 2022
    Lainaa (retrokawa @ Marras. 05 2010,23:19) kirjoitti
    Kiitos vinkeistä.

Löysinkin jo sopivia karkeakuvioisia enskarenkaita ainakin täältä:

http://www.reifenversand.com/

Mutta täytyy vielä hieman kysellä, josko jokin malli olisi käyttööni paras. Mahtaakohan noissa olla eroja kumiseosten suhteen, eli onko jokin malli oikein tehty jäätä ajatellen?

Kevyempi pyörä olisi tietysti kiva, mutta nyt oli ajatus yrittää tuolla nykyisellä. Ajo on enimmäkseen kaupunkiteitä, joissa lumi on harvoin ongelma, mutta jää voipi olla.

Onko noista tankorukkasista missään kuvaa, miten on tehty?
    Halvimmat tankorukkaset löytynee biltemasta...
    Luultavasti joutuu hieman muokkaamaan, mutta aihio on ainakin edullinen.
    Ja kuulemma ihan toimiva.

Rysterit ei välttämättä ole nekään turhat talviajossa, kun se kaato kuitenkin väistämättä tulee niin säästyy kahvat suuremmalla todennäköisyydellä.
    Ja pitävät samalla nuo tankorukkaset näppärästi erillään kahvoista.

Pitkäkarvainen lampaantalja vielä satulan päälle niin tarkenee päristellä.

Varsinaisia talvikäyttöön tehtyjä mp renkaita ei tule muita mieleen kuin trelleborgin winter frictionit?
    Jotka siis enskoihin.

Kannattaa noista edellämainituista liikkeistä kysellä, niillä on kyllä kokemusta nastarenkaiden teosta.
    Ihan kaikki renkaat ei välttämättä kestä kylmää, nastat lohkeilee irti yms.
    Satapiikki taisi tehdä kaverille routaperse ajoon piikkikumit.
    Hyvin kestivät 1000m/24h ajon ~185kg kotarin alla.

Ja koneesta huohotukset kuntoon ettei öljy karkaa tiivisteiden raosta.
    Suosittelen satapiikkiä!
    Tekee renkaat ihan sun oman mieltymän mukaan,ja nastottajalla monien vuosien kisatausta ja tietää mikä käy mihiinkin ajoon!
    Tohon routaperseajoon tehtiin ihan oma versio nastoituksesta,ei mitenkään uusi versio muuten(rallinasta keskeen ja enskanasta/päitsinasta kylkeen),mutta nastat oli eri paikoissa/asennoissa nappuloissa et kestäisivät paremmin.
    Meidän renkaat kesti sen hemmetin hyvin vaikka välillä olikin musta jäätä,mutta se oli onneks alussa ja lopussa ja pystys hyvin ajaa urien vierestä misä oli vähän valkoistakin.
    Meidän isoin "pelko" oli että nastat sulais alta kun ovat vuorokauden pyörimässä ja lämpenevät kyllä vaikka pinta on kylmäkin!
    Hyvin kesti (1636 km/23.5H napapiirille ja takas) ja satapiikin etunen on vieläkin uuden näköinen(trelleborg),kumikarvatkin sojottaa keskellä nappuloitten päällä vielä *
    Takasesta lensi kolme tyynyä nastoineen,mutta se oli sen takia kun otettiin tahallaan vanhempaa kumia (-06 vuosmallia) renkaat misä kumi on jo vähän enemmän kovettunut että nastat pysyisivät mukana,yhtään nastaa ei lentänyt jos ei lasketa niitä jotka lensi tyynyjen mukaan *
    Niin ja kyllähän se takanen pyöri varmaan muutama sata kilsaa enemmän kuin etunen siinä reissussa

Ja tosiaan niin tankorukkaset on must!
    Jos ajat paksulla hanskoilla niin kahvalämppärit ei pahemmin auta kun ei lämpenee hanskojen läpi,viimä kyllä tulee hanskojan läpi.
    Tankorukkasten kanssa voi ihan hyvin käyttää kesäkrosssihanskojakin ilman et olis mitenkään viileä olo käsis.
    Jos pidempiä matkoja ajelee niin kannattaa ehdottomasti laitta vastuslanka kengän pohjallisiin,jalat ja polvet ovat ne paikat jotka on haastellisemmasta päästä saada pysymään lämpimänä.
    Kainalot on toinen paikka,mutta kunnon varusteilla pärjää kyllä.
    Toi lamantalja penkkinpäälle mitä jarno jo kirjoitti niin on oikeastaan oikein hemmetin luxusta,on kivaa ajella kun perse pysyy lämpimänä ja pehmentää sitä penkkiä muutenkin *

Kaupunkiajossa tämmöinen http://picasaweb.google.com/lekasor....0991506 nastoistus on ehkä pikkasen liioteltu,mutta jos ajelet muihinkin paikkoihin misä on luntakin niin sitten ovat ihan avot *

Niin ja hankit sitten nastat/renkaat mistä hankit niin muista ajella ekat 20-50 kilsaa ihan nätisti et nastat saa mennä oikeisiin asentoihiin ja asettuu,muuten lentävät aika herkästi.

Jovvain..

Miksei kukhan puhu thuliliivistä mitään !!??
    Lainaa (retrokawa @ Marras. 05 2010,20:52) kirjoitti
    Itse olen pohtinut seuraavia:

- moottoriin 5W.. öljyt.
    Jos suositus on 10W-jotain, niin itse ajaisin sillä. Se on vielä ihan riittävän notkeaa niissä lämpötiloissa, missä nyt voisin kuvitella itse tarkenevani ajaa.

Jos kuitenkin päättäisin vaihtaa 5W- öljyihin, niin ensin varmistaisin maahantuojalta, että ko. tuote on muilta ominaisuuksiltaan sopivaa. Öljyn ainoa kriteeri ei ole juoksevuus kylmäkäynnistyksessä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Lainaa (pecha @ Marras. 06 2010,17:22) kirjoitti
    Lainaa (retrokawa @ Marras. 05 2010,20:52) kirjoitti
    Itse olen pohtinut seuraavia:

- moottoriin 5W.. öljyt.
    Jos suositus on 10W-jotain, niin itse ajaisin sillä. Se on vielä ihan riittävän notkeaa niissä lämpötiloissa, missä nyt voisin kuvitella itse tarkenevani ajaa.

Jos kuitenkin päättäisin vaihtaa 5W- öljyihin, niin ensin varmistaisin maahantuojalta, että ko. tuote on muilta ominaisuuksiltaan sopivaa. Öljyn ainoa kriteeri ei ole juoksevuus kylmäkäynnistyksessä.
    Olet oikeassa, ainoa kriteeri ei ole kylmäkäynnistys. Olen käyttänyt jo vuosia 15W-40 dieselöljyä (joka täyttää tehtaan suositukset) mutta nyt koneessa on 20W-50 öljyt ja ei meinaa käynnistyä edes näillä keleillä. Viskositeetin alarajana lienee vain kytkimen pito? Tehtaan ohjekirja ei kerro, *missä luistoraja menee.
    Kawasaki W650
    Ducatin Hyper lähtee 0W40:llä vielä -10C tienoilla, mutta 10W40:llä oli epävarmaa jo -5C:ssa. Tänään ei ruisku-Husaberg 570 lähtenyt työpäivän jälkeen käyntiin ja oli vain -10C. Pyöritti kyllä jotenkin, mutta virtaa ei riittänyt kipinään kai sitten. Öljynä on synteettinen 10W40 ja arvelen 0W40 olevan sen verran juoksevampaa, että ero riittäisi. Poljin saisi olla näissä uusissakin pyörissä.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
    Jos ei ole ihan 100% varma akusta niin ei ehkä ekana öljyjä katsoisi. Eikös tuossa hussessa ole aika pienikin se akku?
    Akussa oli kyllä virtaa ja aamulla vielä ajoin töihin. Illalla hain pyörän kärryllä pois, laitoin talliin ja annoin sen lämmetä tunnin noin +10 asteen tallissa niin lähti käyntiin ekalla. Laitoin sen jälkeen Etecin laturin kiinni ja 15 minuutissa oli laturissa vihreä ledi, vaikka starttasin muutaman kerran työpaikan parkkipaikalla (niin kauan kuitenkin, että toivo meni kun pyöriminen heikkeni) ja latasin vain mp-akun latauksella. Akku on kyllä pieni, mutta isompaa ei mahdu. EI ole oikein muuta keinoa kuin öljyn ohentaminen, starttipilotin käyttö tai lämmitin.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
    Lainaa (psi- @ Marras. 08 2010,22:55) kirjoitti
    Eikös tuossa hussessa ole aika pienikin se akku?
    Husse=husqvarna.
    Husa, berggi=husaberg.
    Mikkoyli!

Jos siinä "Heseburgerissa" *on YTX5L akku niin vaihda se YTZ7S tyyppiin niin CCA pompsahtaa 80A:sta 130 A:han, fyysinen koko on noissa sama.

Käyntiinlähdön ratkaisee virranantokyky eli CCA.

Tuolla ainakin Husse pyörittää pakkasessa huomattavasti iloisemmin kuin YTX5:lla

Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
    Tuolla Pohjolan kurapyöräilijöiden puolella on tosiaan paljonkin keskustelua aiheesta.

Seuraavaksi aletaan täälläkin ruotimaan hiilloksen lapioimista koneen alle ennen laavun vierestä käynnistystä...

LOISTAVAA!
    Lainaa (psi- @ Marras. 08 2010,22:55) kirjoitti
    Jos ei ole ihan 100% varma akusta niin ei ehkä ekana öljyjä katsoisi. Eikös tuossa hussessa ole aika pienikin se akku?
    Kyllä ne öljytkin joskus vaan jarruttaa koneen pyörimistä.
    Kicksillisessä pyörässä sen huomaa hyvin...

Viime talvena piti pari kertaa heittää peitto mopon päälle ja auton sisätilan lämppäri puhaltamaan peiton alle ennen kuin lähti käyntiin, tai edes pyöritti kunnolla kummallakaan, kiksillä tai täydellä akulla.

Ite vaihdoin bilteemaakun pyörän vakioakkuun niin johan lähtee pakkasella neitinapistakin,ei tarvii kiksiä enää talvikäynnistykseen.
    Kyllä sillä biltsin akullakin teki ihan kaikkea samaa kuin vakioakulla,paitsi pakkasstarttit jos oli alle 8-10 astetta.
    Nytt en muista ihan tarkkaan mutta muistaakseni nä adventure/lc4 akut ovat just jotain mallia enemmän ulos startis kun ovat tehty semmoiseksi "kisaversioksi" et saa pyörän käyntiin kun kone käy kuumana saharassa,tai suonsilmässä *
    Lainaa (mikkoyli @ Marras. 08 2010,19:11) kirjoitti
    Poljin saisi olla näissä uusissakin pyörissä.
    Taitaa tuo mun pyörä olla niitä harvoja katupyöriä, jossa nykyään on vielä käynnistyspoljin. Ja totta, että silla sen saa helpommin käyntiin lähellä nollaa noilla 20W-50 öljyillä, kun saa enemmän kierroksia ekaan pyörähdykseen. Akku on melkein uusi, että siitä ei pitäisi kiikastaa.
    Kawasaki W650
    Mahtaako kukaan tietää, mistä saisi mahdollismman kylmänotkeaa SG-luokan öljyä? Valvolinellä näytti olevan 10W-40:stä, mutta saako 5W... tai jopa 0W... öljyjä tuossa luokassa?
    Kawasaki W650
    Lainaa (Seikkailu_R @ Marras. 10 2010,01:13) kirjoitti
    Motorexilta löytyy pari 5w/40 SG öljyä, Cross Power 4T ja Power Synt 4T.
    Kiitos! Näytti olevan tuota Power Syntiä Stromilla kaupan...
    Kawasaki W650
    Omia mietteitäni talvipyöräilystä:

Mielestäni tuo aikomasi talvipyöräilyn muoto, eli ajelu kaupungilla ja enemmän tai vähemmän paljaalla asfaltilla on talvipyöräilyä tympeimmillään. Ensimmäinen, joka mielestäni tökkää, on rengastus. Sellainen nastoitus, joka luultavasti on välttävä ajaa paljaalla asfaltilla, ei varmaankaan toimi muissa olosuhteissa. En ole sellaisilla ajoa itse koittanut mutta olen vierestä seurannut ja kyllä oli surkean näköistä touhua. Silloin välteltiin sulat kohdat ja pyrittiin pysymään jäisillä tai lumisilla teillä eikä kaverin pyörässä olleista jakeluauto tms. -nastoista ollut juurikaan iloa verrattuna itselläni olleisiin kuluneisiin enskanastarenkaisiin.

Toisaalta kunnolliset nastarenkaat ovat ainakin painavalla (~200kg) pyörällä paljaalla asfaltilla todella karmeat ajettavat. Tuntumaa voi ottaa likimain tyhjillä renkailla ajaen.

Toinen, mikä suunnittelemastasi tavasta tekee epämukavan, on kylmyys. Kuivaa, paljasta asfalttitietä kymmenessä pakkasasteessa ajaminen on niin kylmää touhua, että sitä ei usko ennen kuin kokeilee. Tankorukkasten lisäksi kahvalämppärit ovat miltei välttämättömyys. Eivätkä olosuhteet ole ainakaan mukavammat, jos keli on nollan tuntumassa ja ympärillä roiskuu suolasohjo. Joka käsittääkseni saa pyörän käsittelemättömät metallipinnat aivan "uuteen uskoon"...

Nämä molemmat seikat on helppo välttää hankkimalla kunnolliset enskanastarenkaat, tosin silloin jää paljaat asfalttitiet väliin. Mutta hienointa talviajelu onkin polanteisilla maalaisteillä. Se, onko tien pinta soraa vai asfalttia, on itse asiassa toisarvoista, kunhan päällä on kunnon kerros tiukkaa lunta ja/tai jäätä. Pito on uskomaton ja ajaminen on sen verran fyysistä, että kylmä ei niinkään tule. Tämä kuva on otettu aivan alkuvuodesta, uudenvuoden päivänä tai sen jälkeisenä, lähellä Kuparonvirran lossia tuolla Savon suunnalla. Matkaa takana vajaa 30 kilsaa, reilu puolisentoista sataa jäljellä. Pakkasta oli 24 astetta. Naama otti hiukan osumaa viimasta kun en ollut tullut ottaneeksi visiiriä mukaan. Eli käytössä oli naaman peittävä talvihuppu ja krossilasit. Muutoin ei ollut mitään ongelmaa. Kunnon renkaat, tankorukkaset ja -lämppärit sekä mielekäs tie ajettavaksi.

Minä olen useissa eri pyörissä, WR400-Jammu, kaksi eri LC-4-Kotaria sekä nykyisessä Superissa, käyttänyt talviöljyinä jotain 5W-40-autoöljyä. Lähinnä Shell Helix Ultraa tai Mobil Super 3000:sta. Mitään ongelmia ei ole ollut ja Superikin lähtee ilman temppuilua napista käyntiin seisottuaan viikon kymmenen asteen pakkasessa.

Sinuna minä varustelisin pyörän kunnon nastarenkailla ja kiertelisin sellaisia hienoja maalaisteitä, joita ei ehkä kesäisin soran vuoksi tule niinkään ajetuksi ja jättäisin asfalttitiet autoa ja kesää varten.

Lainaa (Ande749 @ Marras. 10 2010,20:10) kirjoitti
    Mielestäni tuo aikomasi talvipyöräilyn muoto, eli ajelu kaupungilla ja enemmän tai vähemmän paljaalla asfaltilla on talvipyöräilyä tympeimmillään.
    ....
    Sinuna minä varustelisin pyörän kunnon nastarenkailla ja kiertelisin sellaisia hienoja maalaisteitä, joita ei ehkä kesäisin soran vuoksi tule niinkään ajetuksi ja jättäisin asfalttitiet autoa ja kesää varten.
    Olet tässä varmaan ihan oikeassa. Tuo "kaupungissa ja asfaltilla" mainita tulee siitä, että asun kaupungissa ja ajattelin aloitella varovasti lähialueilla. Toinen syy on se, ettei minulla ole autoa ja pyörä on myös ns. hyötykäytössä. Nastoitusta olen hieman tutkailut ja ns. välikelin rangas vaikuttaa aika hyvältä.

esim. http://www.satapiikki.fi/images/renk...00%2018VKA.jpg

Toki, jos hommaan hurahtaa enemmän (ja tarkenee) niin maaseudun tiet ovat saavutettavissa. Pyöräni on hyvä ajaa soralla ja maaseudun pikkuteillä.

Minä olen useissa eri pyörissä, WR400-Jammu, kaksi eri LC-4-Kotaria sekä nykyisessä Superissa, käyttänyt talviöljyinä jotain 5W-40-autoöljyä. Lähinnä Shell Helix Ultraa tai Mobil Super 3000:sta. Mitään ongelmia ei ole ollut ja Superikin lähtee ilman temppuilua napista käyntiin seisottuaan viikon kymmenen asteen pakkasessa.
    En tunne noiden pyörien tekniikoita, mutta märkäkytkimisissä pyörissä ei ole suositeltavaa käyttää liian liukasta öljyä kytkimen luistamisen takia, ja kait siksi tehdaskin suosittelee enintään SG-luokkaa. En taida ottaa riskiä kytkimen uusimisesta, kun noin SG-luokan öljyjäkin näemmä saa.
    Kawasaki W650
    Lainaa (retrokawa @ Marras. 10 2010,20:56) kirjoitti
    En tunne noiden pyörien tekniikoita, mutta märkäkytkimisissä pyörissä ei ole suositeltavaa käyttää liian liukasta öljyä kytkimen luistamisen takia, ja kait siksi tehdaskin suosittelee enintään SG-luokkaa. En taida ottaa riskiä kytkimen uusimisesta, kun noin SG-luokan öljyjäkin näemmä saa.
    Ihan tavallisella märällä monilevy kytkimellä nuo kotarit on varustettu.

LC4 koneelle (sille vanhemmalle) kelpaa manuaalin mukaan API SF, SG ja SH.
    10w/40 - 15w/60.
    Mineraali tai synteettinen.
    Erikseen tosin on mainittu että pitäisi olla oikein hyvälaatuista, tai edes riittävästi, muuten kuluu kone ennen aikojaan... *

Eli ole kovinkaan nirso...

Ja nuo talviset tiet...

Setämies ajeli viimetalven yhdistelmällä er5 + nappularenkaat enskanastoilla.
    Kuulemma äärettömän hauskaa...

Lainaa (Seikkailu_R @ Marras. 10 2010,21:25) kirjoitti
    Ja nuo talviset tiet...

Setämies ajeli viimetalven yhdistelmällä er5 + nappularenkaat *enskanastoilla.
    Kuulemma äärettömän hauskaa...
    Näyttääpä houkuttelevalta tuo talvimetsä

Kawan er5 on vain pikkuisen pienempi kuin tuo omani, joten eiköhän silläkin noille "metsäpoluille" joskus pääse.
    Kawasaki W650
    Jos saisin päähäni ruveta ajelemaan talvikeleillä kakspyöräsellä niin kyllä mun resepti olisi sama mikä se oli kolme vuosikymment sitten ku sitä harjoitin, eli puolikas kakstahti mantsa ja siit jousitust snadisti alas ja nastoitetut endurokumit.
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
    Lainaa (retrokawa @ Marras. 10 2010,20:56) kirjoitti
    Mielestäni tuo aikomasi talvipyöräilyn muoto, eli ajelu kaupungilla ja enemmän tai vähemmän paljaalla asfaltilla on talvipyöräilyä tympeimmillään.
    ....
    Olet tässä varmaan ihan oikeassa. Tuo "kaupungissa ja asfaltilla" mainita tulee siitä, että asun kaupungissa ja ajattelin aloitella varovasti lähialueilla. Toinen syy on se, ettei minulla ole autoa ja pyörä on myös ns. hyötykäytössä. Nastoitusta olen hieman tutkailut ja ns. välikelin rangas vaikuttaa aika hyvältä.
    Menin eilen tuon pikkuräntäsateen jälkeen katuliimanastarenkailla töihin (Tampere) muutaman kilsan ja rehellisesti sanottuna ei ole monta kertaa ennen elämässä ollut yhtä paha "paskat kohta lörtsii housuun" fiilistä ajon jälkeen.

Avaan sen verran että alla edessä motorenkaan *sava mc23, takana t63 (http://www.flickr.com/photos/99978359@N00/5099580630/). En tiedä mitkä nastat noi oikeasti ovat (en muista millaiset autorenkaan nastat ovat uutena), mun mielestä kuitenkin pidemmällä ulkonemalla kuin auton nastat.

Assulla ja pikkujäällä pito on itseasiassa aika hyvä. Mutta kun ajoin risteyksessä paksummin kertyneen sohjon läpi niin pito tuntui katoavan niin että käännös oli otettava hyvin, hyvin loivana. Kuten Ande sanoi, seurattava jään ja assun kuviota. Ei sillä että millään autolla olisi ollut sen enempää pitoa, pysyvät vaan pystyssä paremmin.

En tiedä miten tämä oma kokeilu ajaa talven läpi tästä etenee. Niin kauan kuin assua vielä näkyy enemmän niin jatkan, sen jälkeen luulen että on pakko hankkia rallinasta keskellä/enska reunoilla -renkaat. Siis toisaalta ihan jäätyneellä tiellä (keskiosassa enemmän kuin nastan ulkoneman verran jäätä) noi pitää ihan järkevästi, mutta toi sohjokäyttäytyminen yllätti pahemman kerran, yksi sohjoinen ylämäki (hervannan valtaväylältä 23/30:n reittiä sillalle) "ohjasi" voimakkaasti vastaantulevien kaistalle (noi nastat tarraa todella paljon pitkittäissuuntaisiin epätasaisuuksiin kuten esim. kaistapaikat ja "vääntävät" *tankoa, tuli myös lievänä yllätyksenä ekoilla ajoilla) koska siellä sohjon alla on monenlaista pitkittäistä uraa.

Tuota on kokeiltava pidemmälle, kun kuitenkin oli myös ihan selviä hermoilun/jännittämisen oireita jotka voivat (hartialukko.., jota saatoin muistaa purkaa) vaikuttaa ajamisen onnistumiseen. Eikä yhden ajon perusteella tuota voi vielä hyllyttää.

Liekö rengaspaineillakin vaikutusta, assulla ajaessa on ollut nyt suositellut 2bar (jälleenmyyjä joka tietää kyllä asiansa), olisiko syytä laskea sohjokelillä.

Olisiko muilla kokemuksia? Olisiko sittenkin syytä vaan luottaa siihen etuseen sohjossakin "kyllä se pito löytyy kun pari senttiä valuu, sitten tarraa"? Se fiilis minkä tuosta sain oli että yhtäkkiä keula muuttuu "kitkattomaksi" kääntää, kuin keula olisi ilmassa (ihan osasekunniksi kuitenkin, käänsin samantien etenemissuuntaiseksi). Saatan olla väärässäkin, niin hetkellisiä hätkähtämistilanteita noi kaikki oli. Ja kun tätä kirjoittelen niin tuntuu että ehkä tämä pelko on vain pään sisällä, nopeudet todella pieniä ja kyllä sen renkaan tässä kelissä pitäisi vielä pitää, kyse oli ehkä sittenkin vain siitä että pitkittäiset urat ohjaavat voimakkaasti.
    Kaikkihan muistavat että pyörä vakautuu vasta vauhdissa, myös talvella... On joskus aika pirullista kun millään ei järki antaisi myöten kääntää lisää hanaa, mutta pystyssä pysyäkseen on pakko. Jos varvistelee hitaassa vauhdissa niin homma on tosi ikävää.

Yllä kirjoitettu ei päde paljaalla asfaltilla eikä muun liikenteen seassa.

Hankitiellä... Hanaa vaan, kyllä se siitä!
  30.  
    Lainaa (hako1 @ Marras. 11 2010,23:40) kirjoitti
    Kaikkihan muistavat että pyörä vakautuu vasta vauhdissa, myös talvella... On joskus aika pirullista kun millään ei järki antaisi myöten kääntää lisää hanaa, mutta pystyssä pysyäkseen on pakko. Jos varvistelee hitaassa vauhdissa niin homma on tosi ikävää.

Yllä kirjoitettu ei päde paljaalla asfaltilla eikä muun liikenteen seassa.

Hankitiellä... Hanaa vaan, kyllä se siitä!
    Tuo pätee melko hyvin kevyisiin pyöriin mutta kyllä esimerkiksi parisataa kiloinen superi on melko kelju ajettava vaikkapa uraisessa hangessa mikäli alla ei ole kunnon jäätä tai polannetta, johon nasta, kunnollinen sellainen siis, pääsee puremaan. Neitseellisessä hangessa, melko syvässäkin, se kyllä menee hyvin. Painava pyörä voi toisinaan olla hyvin hankala ajettava... Olen nyt viimeisen kymmenen vuoden kuluessa ajellut kuutena, seitsemänä talvena noilla aiemmin mainitsemillani pyörillä ja nykyinen superi, vaikka muuten mielestäni on ehkä paras pyörä, mitä minulla on ollut, on se vähiten talviajoon sopiva, juuri painonsa vuoksi. Ja rohkenen arvella, yhtään ketjun aloittajan pyörää väheksymättä, että se on millä tahansa mittapuulla sopivampi talviajoon kuin W650-Kawa. Ylivoimaisesti hauskin talvihäksätin, mitä minulla on ollut, oli kilvellinen krossimönkkäri, 700-kuutioinen Raptor-Jammu. Millään järkisyyllä sellaista ei juuri voi perustella mutta hauska se on, aivan omaa luokkaansa!

Nasta ei juuri pure asfalttiin, joten paksu sohjokerros asfaltilla on paha alusta milteipä mille renkaille hyvänsä.

Omiin kokemuksiini perustuen olen sitä mieltä, että talvipyöräily sopivalla kalustolla sopivissa olosuhteissa on todella erittäin mukavaa. Esimerkki aiheesta. Mutta vaikeaa siitä on minkäänlaista järkitouhua tehdä, mitä normaali kesäpyöräily voi joskus jopa olla. Mutta kyseessä on siis oma mielipiteeni asiaan, joku muu voi olla täysin eri mieltä ja aivan yhtä oikeassa.

Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen