FZ6S menee talvi-unille, mutta hyvät ystävät, mitä kaikkea mun pitääkään tehdä, että jammu pörähtää keväällä hyvin käyntiin?
Kiitos neuvoista jo etukäteen.
On ihmisiä, joiden seurassa kesät ovat aina kuumempia, seikkailut suurempia ja tähdet lähempänä.
Eihän noille Japskeille tarvii tehdä muutakuin: 2:ksi kertaa akun lataa talven aikana...ja lopun aikaa istuu sohvalla kevättä odottelemassa *
Siis käyntiinhän se lähtee...kaikkea muuta voi puuhastella niinkuin ite...kaikki hammaspuhdistus välineet on ollut jo käytössä ja peitelty talviunille
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Laita säilöntäaine bensaan ja käytä lämpöiseksi. Muista juoda tarpeeksi.
Kiitos vastauksista.
Elämän olen jo itselleni hankkinut, joten siitä ei jää kiinni.
Juomiseen totuttelen tänään Smoton risteilyllä.![]()
On ihmisiä, joiden seurassa kesät ovat aina kuumempia, seikkailut suurempia ja tähdet lähempänä.
Uudet öljythän sinne myllyyn vissiin kannattais laittaa seisonnan ajaksi. Tuo bensiinin säilöntä-ainekkin on yhtä rahastusta. Kyllä nykybensat tuon 4-5kk säilyy muitta mutkitta. Tankin oon käyny täyttään piripintaan, ja sillä on pärjätty aina. Oli talvisäilytys sitten kylmä tai lämmin...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
+1(Yamaha1 @ Marras. 06 2010,12:31) kirjoitti
Meikäläisen FJR käynnistyi suoraan viime talven lämpimästä tallista. Ei tarvittu mitään ylimääräistä, ei edes akkua kertaakaan ladattu!
Jos meillä olisi kaksi 1000 pyörän vertailuryhmää, joista toisessa pyörät vaan jätetään talliin talveksi tekemättä niille mitään, ja toisessa ei tehdä mitään muuta kuin ladataan akut ja käytetään fuel stabilizeria, niin keväällä mitään tekemättömien ryhmässä ilmenisi enemmän ongelmia, ja varsinkin uusien akkujen menekki olisi tässä ryhmässä selvästi suurempi.(XJ600 @ Marras. 06 2010,16:42) kirjoitti
Eipä silti, saa sitä omaansa säilyttää ihan juuri niin kuin parhaaksi näkee. Mutta molemmat mainitut asiat (akun lataus + stabilisaattori) on kyllä ihan helppoja ja fiksuja juttuja, eikä mitään ´kusetusta´.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Onko tämä mutua vai löytyykö jostain tällainen testi oikeasti? Noin tuhannesta saa jo ihan relevanttia mittaustarkkuutta aiheeseen. Onko jotain tietoa väitteen taakse...enemmän ongelmia? Paljonko oli ongelmia?(pecha @ Marras. 06 2010,17:32) kirjoitti
Toisaalta tuohan alkoi sanalla jos....![]()
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Niin, jokainen arvioikoon henkilökohtaisesti sen, paljonko talvisäilytykseen panostaa & mitä hyötyjä suhteessa panostukseen toivoo saavansa.
Totuus lienee kuitenkin se, että normihemmon normikäytöillä... vaikka et koskaan tekisi pyörällesi mitään talvisäilytyksen ajaksi, niin se "perkule" lähtee keväällä kuin "palmun alta" ja ajoon. Ja pyörä tulee myös kestämään sen 5-10 vuotta minkä sillä ajelet.
Tietysti, niinkuin joka helvatan asiasta, tästäkin saa itselleen ydinfysiikkaa luotua jos oikein pilkulleen vaikkapa tätäkin foorumia selailee. Kyllä näitten "niksien" kanssa kannattaa melko tiheetä "maalaisjärkifiltteriä" käyttää!![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Mulla "jäi" viimetalvena mopo hankeen, vähän peiliä näky
Noo keväällä lapoin lumet ympäriltä ja tärskäytin käyntiin. Hyvin pelas koko kesänöljyt kyl keväällä vaihoihoin.
...en kyl aatellu enää jättää
Yamaha XJR 1300 sp
Ihan vaan mutua, ja vajaan 20 vuoden omakohtainen kokemus talvisäilyttelemisestä.(Nasu @ Marras. 06 2010,17:39) kirjoitti
Kyllä ne akut vain keskimäärin saadaan hyytymään tehokkaimmin sillä, kun niille ei tehdä mitään. Bensa onkin sitten jo hyvin tapauskohtainen juttu, mutta jos stabilisaattorin osto vie vararikkoon, kannattaa lajivalintaa ehkä pohdiskella muutenkin.
Eikä tarvitse tietty vain minua uskoa, kysy tätä mistä tahansa mp-huollosta.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Suosittelen että vaihdat öljyt ja käytä silloin tällöin lämpimäksi. itse vielä hifistelen ja seuraavana päivänä pyöräytän tartilla kylmät öljyt ylös.
Tietenkin kaikkien vaijereiden rasvaus kannattaa tehdä.
Itse meinaan talvella vaihtaa/huoltaa
Öljyt ja suodatin
Etujarrut käyn läpi
Jarru letkut vaihtuu
Etu pumppujen öljyt
Ohjaus laakeri rasvaus
Takavingi irti, uudet laakerit ja uusi maali
Pakoputki irti puhdistus ja exup huolto
Uudet etu vilkut
uuden Lokarin teko
Vaijereiden rasvaus
Akku Ylläpito laturiin
Ehkä jos aikaa jää niin uus hälytin
Kukin niin sanotusti tyylillään![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Eikö -TÄÄLTÄ- löytynyt tarpeeksi tietoa![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Itellä FZ1S. En ole tehnyt mitään muuta kuin lataillut akkua muutaman kerran talven aikana. Ennen oon ajanu talvisäilöön mahollisimman tyhjällä tankilla, jotta saa keväällä heti tuoretta bensaa tankillisen. Nyt pistin kokeeksi täyteen V-Poweria. Katotaan onko eroa. Tähän asti on lähteny tosi terhakkaasti käyntiin, kuin ei mitään taukoa olis ollutkaan.
Noo, kun tarkemmin miettii, niin olenhan lähes joka viikonloppu käynyt istuksimassa mopon päällä ja samalla ehkä pumppaillut etupäätä, siinähän ne stefatkin kostuu. Ja puristellut kytkintä, jarruja ym. Ja pyöräyttänyt rengasta, ettei ole sama kohta maata vasten koko talvea.
GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
Ehtiikös enää mitään tekemäänkään... Kohtahan alkaa jo päivä pitenemään ja ihan hetken päästä on jo huhtikuu! Perhana, kiirehän tässä tulee...
Ab alio exspectes, alteri quod feceris.
Mopo lämpimässä tallissa, akku "älylaturissa" koko ajan ja voila´- keväällä lähdetään ajoon!![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen