Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 45:sta
  1. #1
    morjesta tännekkin päin. ostin tossa geeliakun paripäivää sitte koska luulin huonon starttauksen johtuvan akusta. ostin starttivalmiin geeliakun biltemasta kun tutut on kehuneet. Kyllähän se aluks sai mopottimen starttaamaa mutta sit ei enää onnannu ja nyt akusta virrat vähissä. Kuinka siis ladata akku, kun olen kuullu että geeliakkuja ei saa normilaturilla ladata ja itellä ei löydy tallista kun lidlin(7€) akkulaturi, joten voipiko sillä huoletta ladata akun vai meneekö akku muuten vituiksi?

    -factoryrider
    600rr
  2. #2
    Sanoisin, että tavallisella laturilla voi ladata kun pitää huolen, että ei ylilataa. Eli volttimittari on syytä olla ja lataus lopetetaan, kun jännite on luokkaa 14.3V. Ylläptolataus tapahtuu noin 13.8V.lla, mutta ei sellainen ole välttämätön, kunhan pari kertaa talven aikana lataa akun täyteen. Akun jännitettä ei saa päästää paljoa alle 12V:n, silloin se on jo käytännössä tyhjä!

    Moottoripyörän laturi antaa yleensä paljon rajumman latausvirran kuin kotilaturi, mutta pienen moottoripyörän akun voi silti helposti yliladata verkkolaturilla, jollei laitteessa ole jännitevalvontaa.



    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  3. #3
    akun jännite on tällähetkellä 10.1 ja onhan sitä siis ladattava. eipä oo omissa latureissa minkään sortin mittareita.
    600rr
  4. #4
    Kipin kapin hakemaan kaupasta C-tekki...
  5. #5
    Lainaa (factoryrider @ Tammi. 27 2008,10:39) kirjoitti
    morjesta tännekkin päin. ostin tossa geeliakun paripäivää sitte koska luulin huonon starttauksen johtuvan akusta. ostin starttivalmiin geeliakun biltemasta kun tutut on kehuneet. Kyllähän se aluks sai mopottimen starttaamaa mutta sit ei enää onnannu ja nyt akusta virrat vähissä. Kuinka siis ladata akku, kun olen kuullu että geeliakkuja ei saa normilaturilla ladata ja itellä ei löydy tallista kun lidlin(7€) akkulaturi, joten voipiko sillä huoletta ladata akun vai meneekö akku muuten vituiksi?

    -factoryrider
    Jos on se Lidlin Tronic-laturi, niin hyvin voi ladata. Oman pyörän geeliakun on ladannut nätisti.
    Se herätteli jopa tenavnan skootterin akun, joka oli jo aivan terminaalitilassa.
    Onko sulla joku lataushäikkä mopossa, kun häviää puhti akusta?
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
  6. #6
    Lainaa (AimoPamaus @ Tammi. 27 2008,13:31) kirjoitti
    Kipin kapin hakemaan kaupasta C-tekki...
    +1 Hintaahan moisella vehkeellä on, mutta toiminnaltaan on kyllä paras, jos TM:n testeihin on luottamista! Latausjännite ei pääse nousemaan liian suureksi missään vaiheessa, voi jättää vaikka paikoilleen koko talveksi siirtyy automaattisesti ylläpito-tilaan.
  7. #7
    Lainaa (factoryrider @ Tammi. 27 2008,10:39) kirjoitti
    morjesta tännekkin päin. ostin tossa geeliakun paripäivää sitte koska luulin huonon starttauksen johtuvan akusta. ostin starttivalmiin geeliakun biltemasta kun tutut on kehuneet. Kyllähän se aluks sai mopottimen starttaamaa mutta sit ei enää onnannu ja nyt akusta virrat vähissä. *Kuinka siis ladata akku, kun olen kuullu että geeliakkuja ei saa normilaturilla ladata ja itellä ei löydy tallista kun lidlin(7€) akkulaturi, joten voipiko sillä huoletta ladata akun vai meneekö akku muuten vituiksi?

    -factoryrider
    Hipi-hapa kyytiä ostamaan Ctec XS3600 laturi Imatran Varaosaksekuskesta tai Varaosamaailmasta Lappeenrannasta.

    Sillä lataan niin kotilon kuin moponkin akut.

    Se ei ole hyvä vaan se on paras
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  8. #8
    vaan minkähän hintanen mahtaa olla?
    600rr
  9. #9
    Kyllä se päältä viidenkympin irtoo paikasta riippuen... ei oo siis paha investointi!
    GSXR-1000 Limited
  10. #10
    www.varaosamarkkinointi.fi/products.php?p=302e4b
    Tuntuu vain että onko järkeä ostaa 60€ laturia jos uuden akun saa 20€ ! . Vaihtaa joka kesäksi uuden ?



    Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän *Eiku Pappa tunturin
  11. #11
    Mulla on Bentonin bx-1 ja aikalailla vissiin samat toiminnut kuin tuossa ctekissäkin. Hyvin tuo pitää akkua tuolla tallissa virroissaan / osaa "elvyttää" ja ylläpitotilaankin osaa sitten mennä.

    Benton BX-1
    - P
  12. #12
    Lainaa (Mopoko @ Tammi. 27 2008,14:09) kirjoitti
    http://www.varaosamarkkinointi.fi/products.php?p=302e4b
    Tuntuu vain että onko järkeä ostaa 60€ laturia jos uuden akun saa 20€ ! . Vaihtaa joka kesäksi uuden ?
    On.

    Vaikka itse ostinkin tuon parinsadan Optimalle ja lataamaan reilun tonnin Eberin virrankulutusta, vieläkin kalliimpaan autoon.
    Näin lauhana talvena sen voi "unohtaa" mopoon vaikka koko talveksi...

    Lainaa kirjoitti
    Työkaluja ei ole ikinä liikaa ja niissä ei ikinä ole rahat hukassa.
    Kaikki maksaa itsensä takaisin. Osa nopeammin, osa hitaammin. Joten kerralla kunnollinen eikä kiinan roinaa.


  13. #13
    Lainaa (AimoPamaus @ Tammi. 27 2008,14:30) kirjoitti
    Lainaa (Mopoko @ Tammi. 27 2008,14:09) kirjoitti
    http://www.varaosamarkkinointi.fi/products.php?p=302e4b
    Tuntuu vain että onko järkeä ostaa 60€ laturia jos uuden akun saa 20€ ! . Vaihtaa joka kesäksi uuden ?
    On.

    Vaikka itse ostinkin tuon parinsadan Optimalle ja lataamaan reilun tonnin Eberin virrankulutusta, vieläkin kalliimpaan autoon.

    Työkaluja ei ole ikinä liikaa ja niissä ei ikinä ole rahat hukassa.
    Kaikki maksaa itsensä takaisin. Osa nopeammin, osa hitaammin. Joten kerralla kunnollinen eikä kiinan roinaa.
    Tjaah, ainakin tuolla ulkomailla tuota mun ostamaa "kiinanroinaa" on kehuttu hyvinkin päteväksi alternativeksi Ctekille. Aivan paskaksi päässyttä akkua en ikävä kyllä ole päässyt testaamaan (jotta onnistuisko elvyttäminen), mutta muuten on kyllä selvinnyt tehtävistään vallan mainiosti.

    Yksi huono ominaisuus kuitenkin esim. veneen / vastaavan ylläpitolautakseen tuossa on. Kun virrat käy pois (eli töpseli seinästä / tai vaikkapa sähkökatkos), niin tuo menee ns. "nollatilaan" eli pitää valita lataustyyppi (esim. mp) päälle. Tuo on ikävempi homma, jos ylläpitää kuukausia jotain vehjettä, eikä itse käy paikanpäällä pitkään aikaan ja olis vaikkapa sähkökatkos päässyt käymään.

    Tuossa jotain juttua esim. 4x4 foorumin käyttäjäkokemuksia:
    4x4 juttua laturista.

    Ei kannata tuomita, jos ei kokemusta ole. Ovat kestäneet juttujen mukaan hyvin myös tosiaan ulkokäytössä jne. Ja eikös se kilpailu ole muutenkin hyvä itse kuluttajan kannalta? Vaikuttaa ainakin siihen, että myös alkuperäiset laskevat hintojaan, kun tulee halvempia kopioita markkinoille.

    Tämä syksy / talvi vasta kokemusta tuosta laturista, mutta tähän asti homma ok. Toivottavasti pelittää vielä vuosienkin päästä.

    - P

    Edit: toisaalta Ruotsissa oli vissiin vedetty yksi Bentonin tekemä malli kokonaan markkinoilta, kun Ctek oli vissiin vienyt oikeuteen asian. Patentoidusta laitteesta liian tarkka kopio ja ei voitu taata, että olisi varmasti turvallinen ;) Noh, tämä lausunto oli Ruotsin Ctekin, eli vissiin tosiaan vähän liiankin hyvä kopio, koska rikkoo pantenttisuojaa Oliskohan tuo myös suomessa vedetty markkinoilta, jos olis oikeasti vaarallinen?

    tuossa linkki tiedotteeseen:
    Ctekin tiedote länsinaapurissa.



  14. #14
    Lainaa (Perkele @ Tammi. 27 2008,14:39) kirjoitti
    Oliskohan tuo myös suomessa vedetty markkinoilta, jos olis oikeasti vaarallinen?
    Olisi vedetty. Myös Ctek XS3600 laturia otettiin pieni erä pois myynnistä viime vuonna. Muistaakseni syy oli väärää materiaalia oleva virtakaapeli (ei kestänyt vaadittua pakkasrajaa).



    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  15. #15
    Käytä mielummin älykästä laturii. Ja sit ku mopos toimii, niin tsekkaa mopos latausjännite vs sen sun akun suositeltu latausjännite. Geeliakut ei tykkää liiasta jännitteestä.

    Honkkarista CTEK 800XS 39,90. Ei todellakaan paha hinta. *

    Tuossa kattavaa akkuinfoa:
    http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq.htm
    http://www.batteryfaq.org/
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  16. #16
    Lainaa (Perkele @ Tammi. 27 2008,14:39) kirjoitti
    Lainaa (AimoPamaus @ Tammi. 27 2008,14:30) kirjoitti
    Lainaa (Mopoko @ Tammi. 27 2008,14:09) kirjoitti
    http://www.varaosamarkkinointi.fi/products.php?p=302e4b
    Tuntuu vain että onko järkeä ostaa 60€ laturia jos uuden akun saa 20€ ! . Vaihtaa joka kesäksi uuden ?
    On.

    Vaikka itse ostinkin tuon parinsadan Optimalle ja lataamaan reilun tonnin Eberin virrankulutusta, vieläkin kalliimpaan autoon.

    Työkaluja ei ole ikinä liikaa ja niissä ei ikinä ole rahat hukassa.
    Kaikki maksaa itsensä takaisin. Osa nopeammin, osa hitaammin. Joten kerralla kunnollinen eikä kiinan roinaa.
    Tjaah, ainakin tuolla ulkomailla tuota mun ostamaa "kiinanroinaa" on kehuttu hyvinkin päteväksi alternativeksi Ctekille. Aivan paskaksi päässyttä akkua en ikävä kyllä ole päässyt testaamaan (jotta onnistuisko elvyttäminen), mutta muuten on kyllä selvinnyt tehtävistään vallan mainiosti.

    Yksi huono ominaisuus kuitenkin esim. veneen / vastaavan ylläpitolautakseen tuossa on. Kun virrat käy pois (eli töpseli seinästä / tai vaikkapa sähkökatkos), niin tuo menee ns. "nollatilaan" eli pitää valita lataustyyppi (esim. mp) päälle. Tuo on ikävempi homma, jos ylläpitää kuukausia jotain vehjettä, eikä itse käy paikanpäällä pitkään aikaan ja olis vaikkapa sähkökatkos päässyt käymään.
    Toi CTEK 800XS on "sopivan tyhmä"; siin ei oo mitään valintoja/painikkeita, pelkästään johdot kiinni ja thats it.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  17. #17
    Ettei taas keksittäisi pyörää uusiksi hakutoiminnolla "lataus and ctek" tulee muutama sata mielipidettä valmiiksi pureskeltuna.
    Samoin "geeliakku" jne
  18. #18
    kiitos pikasista vastauksista Tululla on älykkäämpi laturi joten sinne meen latailee akkuu. vois kyllä ostaa kunnon laturin kotiin niin ei tartteis akkutaskussa kylillä kierrellä et missä sen voi ladata
    600rr
  19. #19
    Lainaa (factoryrider @ Tammi. 27 2008,19:51) kirjoitti
    kiitos pikasista vastauksista Tululla on älykkäämpi laturi joten sinne meen latailee akkuu. vois kyllä ostaa kunnon laturin kotiin niin ei tartteis akkutaskussa kylillä kierrellä et missä sen voi ladata
    Mitä ihmettä? Sullahan on ihan hemmetin hyvä laturi itellä.
    Miksi et lataa sillä Lidlin laturilla? Jos se on sama Tronic kuin minulla, niin se on ihan oikea älylaturi. Voit jättää vaikka koko talveksi kiinni, ja keväällä on akku täynnä, kun tarviit mopoa.
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
  20. #20
    Lainaa (Pedaali @ Tammi. 27 2008,20:36) kirjoitti
    Lainaa (factoryrider @ Tammi. 27 2008,19:51) kirjoitti
    kiitos pikasista vastauksista Tululla on älykkäämpi laturi joten sinne meen latailee akkuu. vois kyllä ostaa kunnon laturin kotiin niin ei tartteis akkutaskussa kylillä kierrellä et missä sen voi ladata
    Mitä ihmettä? Sullahan on ihan hemmetin hyvä laturi itellä.
    Miksi et lataa sillä Lidlin laturilla? Jos se on sama Tronic kuin minulla, niin se on ihan oikea älylaturi. Voit jättää vaikka koko talveksi kiinni, ja keväällä on akku täynnä, kun tarviit mopoa.
    siis jos nyt meen laittaa latinkii ni huomenna akku on ajovalmiina. et eit arvi pelätä mitää ylilatausta tms.?
    600rr
  21. #21
    mlla lidlin tronic kiinni koko talven ja aina starttaa ko tarttee on siinä älykäs vehje :jpstyl
    Sillä välin kun te mietititte, minä olen ehtinyt tehä jo viis virhettä !
  22. #22
    Lainaa (golffari @ Tammi. 27 2008,13:46) kirjoitti
    Lainaa (AimoPamaus @ Tammi. 27 2008,13:31) kirjoitti
    Kipin kapin hakemaan kaupasta C-tekki...
    +1 Hintaahan moisella vehkeellä on, mutta toiminnaltaan on kyllä paras, jos TM:n testeihin on luottamista! Latausjännite ei pääse nousemaan liian suureksi missään vaiheessa, voi jättää vaikka paikoilleen koko talveksi siirtyy automaattisesti ylläpito-tilaan.
    Ameriikan pojilla foorumeilla on kaikilla jonkinsortin älylaturi (c-tek, Battery Tender jne..). Ihan täsmälleen samoilla kalkkiviivoilla on kaikilta Trumpan alkuperäinen Yuasa kypsynyt riippumatta siitä, onko käytetty älylaturia, tavallista auton laturia vai ei yhtään mitään ylläpitolatausta. Elikkä vähän vaikuttaa siltä, että ei tuolla ole mitään vaikustusta akun kestoikään.

    Ostin justikään Bilteman 10Ah geeliakun ja käyttöohjeissa sanottiin, että voi ladata ihan tavallisella laturilla tiettyjen virta-arvojen ja latausajan puitteissa. Älylaturi oli vain sivuhuomautuksena. Akku neuvottiin lataamaan seisonnassa kahdeksan kuukauden välein, jos säilytyslämpötila on alle 20 astetta. Toisin sanoen talven yli pärjää mainiosti valmistajan mukaan. Kaikkiaan mukana tuli sangen seikkaperäiset käyttöohjeet.

    Mainittakoon, että itsellä on ikivanha tavallinen auton akkulaturi, jolla latailen prätkän akkua, jos tarvetta on eli harvemmin. Järjen kanssa tietenkin ja en tietenkään jätä yön yli tms ja mittailen huvikseni virtaa ja jännitettä. Hienosti pysyy akun valmistajan spekseissä tälläkin laturilla. Olen lievästi sitä mieltä, että on pienoista hifistelyä ja pilkun nussimista koko älylaturibisnes. Sitähän se on koko moottoripyöräily muutenkin, kun ei voi tavallisella moottoriöljyllä, eikä edes 95E:llä ajaa. Tavallinen perinteinen lyijyakku (geelillä tai ilman) ei kovin pienestä hätkähdä toisin kuin jotkut litium-ionit.

    Pyörän oma laturikin puskee sen 14,2V aina, oli akku täysi tai ei, eikä tasasuuntauskaan kovin hääppöinen noissa ole.



    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  23. #23
    Lainaa (B12 @ Tammi. 29 2008,16:53) kirjoitti
    Mainittakoon, että itsellä on ikivanha tavallinen auton akkulaturi, jolla latailen prätkän akkua, jos tarvetta on eli harvemmin. Järjen kanssa tietenkin ja en tietenkään jätä yön yli tms ja mittailen huvikseni virtaa ja jännitettä. Hienosti pysyy akun valmistajan spekseissä tälläkin laturilla. Olen lievästi sitä mieltä, että on pienoista hifistelyä ja pilkun nussimista koko älylaturibisnes. Sitähän se on koko moottoripyöräily muutenkin, kun ei voi tavallisella moottoriöljyllä, eikä edes 95E:llä ajaa. Tavallinen perinteinen lyijyakku (geelillä tai ilman) ei kovin pienestä hätkähdä toisin kuin jotkut litium-ionit.

    Pyörän oma laturikin puskee sen 14,2V aina, oli akku täysi tai ei, eikä tasasuuntauskaan kovin hääppöinen noissa ole.
    Noh... jokainen taaplaa tyylillään. Mulla on kyllä muutakin tekemistä kuin istua tallin perällä kyyläämässä akkua, että milloin se alkaa keittää.

    Voithan myös lopettaa sen hifistelyn mp:n osalta muutenkin. Ihan hyvin voi aloittaa normi mineraaliöljyn käytön ja vaikkapa ryssäläisen matalaoktaanisen bensan. Hyvin moottori kestää mineraaliöljylläkin, kun et vaan kierrätä yli 6000rpm eli ajetaan järjen kanssa. Kyllä se mopo kestää kalkkiviivoille asti niilläkin.

    Vähänhän tämä on pilkunnussimista, mutta sitähän se on koko moottoripyöräily muutenkin.
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  24. #24
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Ostin joskus 0,5A halpislaturin ja se ei keitä akkua liian
    hätäisesti. On toiminut hiton hyvin vaikka olisi ollut akku
    latingissa 24h .. olen ollut tytyväinen ..
    Ei maksanut paljoa .. ei tosin soita Maamme laulua, mutta toimii ..

    PS.
    Niin .. geeliakku itselläkin ollut .. ensiasennusakkuna .. 2004:stä ..
    Tyhjäksi on mennyt useammankin kerran .. vahingossa ..



    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  25. #25
    Täälläkin hyviä kokemuksia lidlin automaattilaturista, oli muistaakseeni kuukauden putkeen toissakeväänä kiinni, ja hyvin lähti käyntiin.. eli ei tärvellyt mitään ja latasi tyhjentyneen akun täyteen. = en koe tarvetta ostaa ctekkiä
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  26. #26
    Lainaa (dYNY @ Tammi. 30 2008,07:35) kirjoitti
    Lainaa (B12 @ Tammi. 29 2008,16:53) kirjoitti
    Mainittakoon, että itsellä on ikivanha tavallinen auton akkulaturi, jolla latailen prätkän akkua, jos tarvetta on eli harvemmin. Järjen kanssa tietenkin ja en tietenkään jätä yön yli tms ja mittailen huvikseni virtaa ja jännitettä. Hienosti pysyy akun valmistajan spekseissä tälläkin laturilla. Olen lievästi sitä mieltä, että on pienoista hifistelyä ja pilkun nussimista koko älylaturibisnes. Sitähän se on koko moottoripyöräily muutenkin, kun ei voi tavallisella moottoriöljyllä, eikä edes 95E:llä ajaa. Tavallinen perinteinen lyijyakku (geelillä tai ilman) ei kovin pienestä hätkähdä toisin kuin jotkut litium-ionit.

    Pyörän oma laturikin puskee sen 14,2V aina, oli akku täysi tai ei, eikä tasasuuntauskaan kovin hääppöinen noissa ole.
    Noh... jokainen taaplaa tyylillään. Mulla on kyllä muutakin tekemistä kuin istua tallin perällä kyyläämässä akkua, että milloin se alkaa keittää.

    Voithan myös lopettaa sen hifistelyn mp:n osalta muutenkin. Ihan hyvin voi aloittaa normi mineraaliöljyn käytön ja vaikkapa ryssäläisen matalaoktaanisen bensan. Hyvin moottori kestää mineraaliöljylläkin, kun et vaan kierrätä yli 6000rpm eli ajetaan järjen kanssa. Kyllä se mopo kestää kalkkiviivoille asti niilläkin.

    Vähänhän tämä on pilkunnussimista, mutta sitähän se on koko moottoripyöräily muutenkin. *
    Mitä vitun hifistelyn lopetusta siihen tarvitaan että kykenee lataa akun olemassa olevalla laturilla? Ja jos akku ja pyörä sattuu olemaan vielä vaikka saman katon alla, niin ei parin tunnin lataus aiheuta päänvaivaa.....
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  27. #27
    Lainaa (B12 @ Tammi. 29 2008,16:53) kirjoitti
    Lainaa (golffari @ Tammi. 27 2008,13:46) kirjoitti
    Lainaa (AimoPamaus @ Tammi. 27 2008,13:31) kirjoitti
    Kipin kapin hakemaan kaupasta C-tekki...
    +1 Hintaahan moisella vehkeellä on, mutta toiminnaltaan on kyllä paras, jos TM:n testeihin on luottamista! Latausjännite ei pääse nousemaan liian suureksi missään vaiheessa, voi jättää vaikka paikoilleen koko talveksi siirtyy automaattisesti ylläpito-tilaan.
    Ameriikan pojilla foorumeilla on kaikilla jonkinsortin älylaturi (c-tek, Battery Tender jne..). Ihan täsmälleen samoilla kalkkiviivoilla on kaikilta Trumpan alkuperäinen Yuasa kypsynyt riippumatta siitä, onko käytetty älylaturia, tavallista auton laturia vai ei yhtään mitään ylläpitolatausta. Elikkä vähän vaikuttaa siltä, että ei tuolla ole mitään vaikustusta akun kestoikään.

    Ostin justikään Bilteman 10Ah geeliakun ja käyttöohjeissa sanottiin, että voi ladata ihan tavallisella laturilla tiettyjen virta-arvojen ja latausajan puitteissa. Älylaturi oli vain sivuhuomautuksena. Akku neuvottiin lataamaan seisonnassa kahdeksan kuukauden välein, jos säilytyslämpötila on alle 20 astetta. Toisin sanoen talven yli pärjää mainiosti valmistajan mukaan. Kaikkiaan mukana tuli sangen seikkaperäiset käyttöohjeet.

    Mainittakoon, että itsellä on ikivanha tavallinen auton akkulaturi, jolla latailen prätkän akkua, jos tarvetta on eli harvemmin. Järjen kanssa tietenkin ja en tietenkään jätä yön yli tms ja mittailen huvikseni virtaa ja jännitettä. Hienosti pysyy akun valmistajan spekseissä tälläkin laturilla. Olen lievästi sitä mieltä, että on pienoista hifistelyä ja pilkun nussimista koko älylaturibisnes. Sitähän se on koko moottoripyöräily muutenkin, kun ei voi tavallisella moottoriöljyllä, eikä edes 95E:llä ajaa. Tavallinen perinteinen lyijyakku (geelillä tai ilman) ei kovin pienestä hätkähdä toisin kuin jotkut litium-ionit.

    Pyörän oma laturikin puskee sen 14,2V aina, oli akku täysi tai ei, eikä tasasuuntauskaan kovin hääppöinen noissa ole.
    Jos siihen törkkää älylaturin kiinni, niin silloin ei oo mitn väliä kuinka kauan se laturi on siin kiinni.
    Jos taas törkkää tavislaturin kiinni, nii sit se taas riippuu lataajan älykkyydestä, ett kuin paljo ja koska se sitä lataa.
    Eli molemmilla saa kyl saman lopputuloksen, mut toisella vaan helpommin.

    Tuopa se pointti juuri onkin. Jos tekee niin ku ohjeissa sanotaan, nii tottakai se homma sillon toimii.

    Mäki testailin tavis halbaautoakkulaturilla ladata mopon akkuu, ja siin vaihees ku akku oli jonku verran lataantunu, niin tietty virta tippu, ja jännite nousi 16,5 volttiin asti ennen ku taas kävin mittailemassa ja nappasin laturin irti.

    Mun mopo puskee 14,65v ja edelleen -05 ensiasennus(huoltovapaa)akku paikoillaan. Ja nyt on CTEK 800XS sen takii ku jouluaatonaattona ei jaksanu pyörittää käyntiin. Ctekki jouluaattona honkkarista 39,90e ja sen jälkeen mopo on lähteny joka kerta ku palmun alta.
    Helpointa siin on se ett ku pistää piuhan kiinni, niin sen saa "unohtaa" kiinni ja ottaa irti vasta sit ku seuraavan kerran lähtee ajeleen.

    Huoneenlämpösenä akun saa aika helpolla ja nopeesti ladattuu johonki +80% varaukseen, mut sen jälkeen akku vaatii hidaslatausta että sen sais "100"% varaukseen asti.
    Ja mitä kylmempi akku, niin sitä kauemmin lataaminen kestää, ja kylmemmässä akku tarvii viel hieman korkeemman hidaslatausjännitteen.
    Ett ei ne ny ihan turhaan oo keksiny noit älylatureita.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #28
    Lainaa (kane80 @ Tammi. 30 2008,11:32) kirjoitti
    Lainaa (dYNY @ Tammi. 30 2008,07:35) kirjoitti
    Lainaa (B12 @ Tammi. 29 2008,16:53) kirjoitti
    Mainittakoon, että itsellä on ikivanha tavallinen auton akkulaturi, jolla latailen prätkän akkua, jos tarvetta on eli harvemmin. Järjen kanssa tietenkin ja en tietenkään jätä yön yli tms ja mittailen huvikseni virtaa ja jännitettä. Hienosti pysyy akun valmistajan spekseissä tälläkin laturilla. Olen lievästi sitä mieltä, että on pienoista hifistelyä ja pilkun nussimista koko älylaturibisnes. Sitähän se on koko moottoripyöräily muutenkin, kun ei voi tavallisella moottoriöljyllä, eikä edes 95E:llä ajaa. Tavallinen perinteinen lyijyakku (geelillä tai ilman) ei kovin pienestä hätkähdä toisin kuin jotkut litium-ionit.

    Pyörän oma laturikin puskee sen 14,2V aina, oli akku täysi tai ei, eikä tasasuuntauskaan kovin hääppöinen noissa ole.
    Noh... jokainen taaplaa tyylillään. Mulla on kyllä muutakin tekemistä kuin istua tallin perällä kyyläämässä akkua, että milloin se alkaa keittää.

    Voithan myös lopettaa sen hifistelyn mp:n osalta muutenkin. Ihan hyvin voi aloittaa normi mineraaliöljyn käytön ja vaikkapa ryssäläisen matalaoktaanisen bensan. Hyvin moottori kestää mineraaliöljylläkin, kun et vaan kierrätä yli 6000rpm eli ajetaan järjen kanssa. Kyllä se mopo kestää kalkkiviivoille asti niilläkin.

    Vähänhän tämä on pilkunnussimista, mutta sitähän se on koko moottoripyöräily muutenkin. *
    Mitä vitun hifistelyn lopetusta siihen tarvitaan että kykenee lataa akun olemassa olevalla laturilla? Ja jos akku ja pyörä sattuu olemaan vielä vaikka saman katon alla, niin ei parin tunnin lataus aiheuta päänvaivaa.....
    Lue juttu uudelleen ja löydä siitä vitsin tynkä ja pätkä sarkasmia
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  29. #29
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 30 2008,11:32) kirjoitti
    Lainaa (B12 @ Tammi. 29 2008,16:53) kirjoitti
    Lainaa (golffari @ Tammi. 27 2008,13:46) kirjoitti
    Lainaa (AimoPamaus @ Tammi. 27 2008,13:31) kirjoitti
    Kipin kapin hakemaan kaupasta C-tekki...
    +1 Hintaahan moisella vehkeellä on, mutta toiminnaltaan on kyllä paras, jos TM:n testeihin on luottamista! Latausjännite ei pääse nousemaan liian suureksi missään vaiheessa, voi jättää vaikka paikoilleen koko talveksi siirtyy automaattisesti ylläpito-tilaan.
    Ameriikan pojilla foorumeilla on kaikilla jonkinsortin älylaturi (c-tek, Battery Tender jne..). Ihan täsmälleen samoilla kalkkiviivoilla on kaikilta Trumpan alkuperäinen Yuasa kypsynyt riippumatta siitä, onko käytetty älylaturia, tavallista auton laturia vai ei yhtään mitään ylläpitolatausta. Elikkä vähän vaikuttaa siltä, että ei tuolla ole mitään vaikustusta akun kestoikään.

    Ostin justikään Bilteman 10Ah geeliakun ja käyttöohjeissa sanottiin, että voi ladata ihan tavallisella laturilla tiettyjen virta-arvojen ja latausajan puitteissa. Älylaturi oli vain sivuhuomautuksena. Akku neuvottiin lataamaan seisonnassa kahdeksan kuukauden välein, jos säilytyslämpötila on alle 20 astetta. Toisin sanoen talven yli pärjää mainiosti valmistajan mukaan. Kaikkiaan mukana tuli sangen seikkaperäiset käyttöohjeet.

    Mainittakoon, että itsellä on ikivanha tavallinen auton akkulaturi, jolla latailen prätkän akkua, jos tarvetta on eli harvemmin. Järjen kanssa tietenkin ja en tietenkään jätä yön yli tms ja mittailen huvikseni virtaa ja jännitettä. Hienosti pysyy akun valmistajan spekseissä tälläkin laturilla. Olen lievästi sitä mieltä, että on pienoista hifistelyä ja pilkun nussimista koko älylaturibisnes. Sitähän se on koko moottoripyöräily muutenkin, kun ei voi tavallisella moottoriöljyllä, eikä edes 95E:llä ajaa. Tavallinen perinteinen lyijyakku (geelillä tai ilman) ei kovin pienestä hätkähdä toisin kuin jotkut litium-ionit.

    Pyörän oma laturikin puskee sen 14,2V aina, oli akku täysi tai ei, eikä tasasuuntauskaan kovin hääppöinen noissa ole.
    Jos siihen törkkää älylaturin kiinni, niin silloin ei oo mitn väliä kuinka kauan se laturi on siin kiinni.
    Jos taas törkkää tavislaturin kiinni, nii sit se taas riippuu lataajan älykkyydestä, ett kuin paljo ja koska se sitä lataa.
    Eli molemmilla saa kyl saman lopputuloksen, mut toisella vaan helpommin.

    Tuopa se pointti juuri onkin. Jos tekee niin ku ohjeissa sanotaan, nii tottakai se homma sillon toimii.

    Mäki testailin tavis halbaautoakkulaturilla ladata mopon akkuu, ja siin vaihees ku akku oli jonku verran lataantunu, niin tietty virta tippu, ja jännite nousi 16,5 volttiin asti ennen ku taas kävin mittailemassa ja nappasin laturin irti.

    Mun mopo puskee 14,65v ja edelleen -05 ensiasennus(huoltovapaa)akku paikoillaan. Ja nyt on CTEK 800XS sen takii ku jouluaatonaattona ei jaksanu pyörittää käyntiin. Ctekki jouluaattona honkkarista 39,90e ja sen jälkeen mopo on lähteny joka kerta ku palmun alta.
    Helpointa siin on se ett ku pistää piuhan kiinni, niin sen saa "unohtaa" kiinni ja ottaa irti vasta sit ku seuraavan kerran lähtee ajeleen.

    Huoneenlämpösenä akun saa aika helpolla ja nopeesti ladattuu johonki +80% varaukseen, mut sen jälkeen akku vaatii hidaslatausta että sen sais "100"% varaukseen asti.
    Ja mitä kylmempi akku, niin sitä kauemmin lataaminen kestää, ja kylmemmässä akku tarvii viel hieman korkeemman hidaslatausjännitteen.
    Ett ei ne ny ihan turhaan oo keksiny noit älylatureita.
    Eli tarkoittako tuo että "älylaturin" käyttäjä tyhmä ja normaalin fiksu vai miten ?
    Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän *Eiku Pappa tunturin
  30.  
  31. #30
    Se menee sillai, että älylaturin käyttäjällä on lauseessa predikaatti ( esimerkiksi olla) ja toisella on sippi akku.

    edit: sori , oli pakko, jotenkin vaan tuntui, että juuri tänään on hyvä päivä yrittää olla nokkela.



Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen