Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    Kehityssuunta näyttää väistämättömältä, eli tentun määrä
    lisääntyy moottoribensiinissä.

    Kun aihepiiri kuitenkin on moottoripyörät, olisi mukava
    kuulla ihan konkreetisella tasolla relevantteja perusteluja sille, miksi ei vaan kaikessa rauhassa tankkaile
    98E:tä tai V-Poweria niin kauan kun niitä on yleisesti
    saatavilla matalin %-pitoisuuksin ?

    Sama se, perusteleeko asiaa teknisin tai taloudellisin näkökohdin, kunhan ei liikuta täysin akateemisella periaatetasolla. Jos joku tekee esim. "kymppitason kausiasiasta" itselleen kustannusongelman... OK!

    Tässä kauden-kahden kuluessa asiat kuitenkin asettuvat
    kaikessa rauhassa "uomiinsa" ja tuon uuden uljaan, maapallon pelastavan perusbensinin suhteen on monet käytännön ongelmat jo haarukoitu ja keksitty niihin käytännön ratkaisut.

    Vai onko asiat maailmassa niin hyvin, että ongelmia pitää hiki hatussa "keksiä", jos todellisia ei satu olemaan?
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  2. #2
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    - nuukuus,
    - köyhyys,
    - saituus.

    Jos siinä on pumppu mistä heittää 98E:tä tai veepoveria, niin siittä vaan ja pör pör.
    1000
  3. #3
    - jeesustelun tarve
    - muutospelko
    - ...

    Kyllä, todellisuudessa asiat on niin hyvin, että tarttee keksiä. Vrt. vaikkapa kun lyijy poistui aikoinaan ja moottoreiden piti hajota sillä istumalla. Vieläkin (suuri) osa sen ajan p.skaläjistä kuluttaa Suomen teitä ja koneet kestää kumman hyvin, vaikka lisäaineistuskin tuppaa olemaan moottorin sijasta enempi kuskilla. *
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  4. #4
    Kulutuksen kasvu voi hyvinkin kääntää kustannukset jopa toisin päin.
  5. #5
    Kansanedustajat ei saisi lukea tätä *
    Eikö olisi hienoa kun kiellettäisiin 98, v-power ja lisäaineet lyyjyä kaipaaviin myllyihin. Yhteiskunta pääsisi nopeasti eroon moisista kusipäisistä hurjastelijoista, metelijöistä ja ympäristölle vaarallisista tupruttelijoista, kun jäis ajot ajamatta tai koneet leviäis.

    Itse meinaan nauttia ajamisen riemusta tasan niin kauan, kunnes vihreiden edustaja menee lukemaan tämän ajatukseni *


    Niin ja jospa samalla kiellettäisiin kaikenlainen hupiajelu. Pitäis vuokraa kuorma-auto jonka lavalla fiilistelis pyörän selässä...
    Tässäpä lisää asiaa:
    http://www.koeajot.com/blogi/nyt-vttu-riitt%C3%A4%C3%A4



    -Hakki-
    jos ajaminen olisi mukavaa tai edes järkevää, eihän se olis enää kivaa.
  6. #6
    Itkekää vaan sitä jos pitää nyt kalliimpaa tankata ja pari senttiä peri litra maksaa enemmän, mä jatkan vanhalla linjalla ja 98:ia/v-poweria tankkiin ja lisäksi vielä lisäaineet lyijyn sijasta.
    Moto Guzzi V65 Lario

    Huono kuulo korvaa hyvän vaimennuksen.
  7. #7
    Ikävä tuottaa pettymys keuhkoilijoille. Tulevana kesänä me tankkaamme 10% perusbensaa ja ajelemme samoin kuin ennenkin, ongelmitta.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  8. #8
    Lainaa (lippa @ Marras. 05 2010,15:52) kirjoitti
    Ikävä tuottaa pettymys keuhkoilijoille. Tulevana kesänä me tankkaamme 10% perusbensaa ja ajelemme samoin kuin ennenkin, ongelmitta.
    Laitteet tykkaa kun saa olla hiukan hiprakassa. Viinapannusta vaan letku tankkiin.


    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  9. #9
    Tämähän on toivottavasti kaikille selväksi:
    Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi (etanolin 26,8 MJ/kg, moottoribensiinin 43,0 MJ/kg), minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaisi lähes puolella, ellei moottorin hyötysuhde paranisi.[5] Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen arvion mukaan litrakulutus kasvaa 25–40 % etanolipitoisuudesta riippuen.

    Eli kun x-litralla 98:a ajat 100km niin x-litralla e10:ä ~96 km.
  10. #10
    en tuu tankkaamaan peruspensaa, koska kerran kokeilin ysikasia.
    sitte kun ei saa enää kunnon kamaa niin harrastus vaihtuu kävelyksi.paluuta ei ole joku sanoi

    mietityttää vain et miksi ostaa pettuleipää jos vieressä on ruispaloja?

    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  11. #11
    Vanhempi polvi muistaa, kun lyijytön bensa jäi pois.
    Kauhea hätä ja haloo, että kaikki autot hajoaa yms.
    Pari ensimmäistä vuotta myytiin kaikenmaailman lisäaineita hirmuisilla katteilla.
    Meni vuosi, pari, niin yllättäen kaikki vehkeet kulki mukisematta 95E-bensalla, eikä kukaan tarvinnut lisäaineita...
  12. #12
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tosta voi hiukan arvioida mikä vaikutus on tuolla etanolibensalla. Kun muistetaan ettei se etanolin tekokaan ole ollenkaan hiiletöntä. Tai jollain energiansäästölampulla.

    Lainaa kirjoitti
    Activity CO2 footprint (lbsCO2)
    Burn a gallon of gasoline 19.4
    Use a kWh of electricity (U.S. average fuel mix) 1.3
    Car trip to the grocery store (roundtrip 15 miles) 11.6
    Mowing the lawn (1hr, gas engine push mower)*9.7
    Watch TV (42” LCD), 4 hrs 1.1
    Make a pot of coffee 0.3
    Use a desktop computer (CRT screen) 8 hrs * *2.1
    Use a 75W light bulb for 4hrs 0.4
    Fly 1,000 miles *440
    Annual refrigerator usage **827
    Annual lawn care (mow grass 25 times) * 242.5
    Annual desktop computer usage (1,000 hrs) *260
    Annual TV usage (42” LCD, 1000hrs) *406
    Annual Coffee (365 pots per year) *109.5
    Annual usage of 75W light bulb (1,500 hrs) 146.3
    Annual car usage (12,000 miles @ 25mpg) *9,391
    Annual home heating/cooling *30,000
    Average American per year **45,000
    Obama Entourage to India (flights only) *18,671,400
    Obama Entourage to India (estimated, all sources) *27,921,100
    U.N. Climate Confab (Copenhagen) * 89,100,000
    (lähde)
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  13. #13
    Lainaa (lario @ Marras. 05 2010,17:57) kirjoitti
    Vanhempi polvi muistaa, kun lyijytön bensa jäi pois.
    Meni vuosi, pari, niin yllättäen kaikki vehkeet kulki mukisematta 95E-bensalla, eikä kukaan tarvinnut lisäaineita...
    Sorry, mut toi on silkkaa shittiä...
    Edelleen oikeat autot vaatii lisäainetta (supercar, ponycar ja vanhemmat), enkä pyöräänkään kaada light-polttoainetta. *
    -Hakki-
    jos ajaminen olisi mukavaa tai edes järkevää, eihän se olis enää kivaa.
  14. #14
    Lainaa (lario @ Marras. 05 2010,17:57) kirjoitti
    Vanhempi polvi muistaa, kun lyijytön bensa jäi pois.
    Kauhea hätä ja haloo, että kaikki autot hajoaa yms.
    Pari ensimmäistä vuotta myytiin kaikenmaailman lisäaineita hirmuisilla katteilla.
    Meni vuosi, pari, niin yllättäen kaikki vehkeet kulki mukisematta 95E-bensalla, eikä kukaan tarvinnut lisäaineita...
    Joku saattaa muistaa myös esim. Teboilin Terra bensiinin. Tämähän aiheutti venttiilien jumittamista vääränlaisen lisäaineistuksen ansiosta. Venttiilivarteen keräytyi niin paljon karstaa, että venttiili jumiutui auki ja moottori ei käynnistynyt.

    Etanolin lisäämisen takia lisäaineistus joudutaan tekemään kokonaan uusiksi. Siksi saattaa olla odotettavissa samanlaisia ongelmia kuin Terralla muiden tunnettujen etanolibensan ongelmien lisäksi.
  15. #15
    Lainaa (Kumikameli @ Marras. 05 2010,15:51) kirjoitti
    Itkekää vaan sitä jos pitää nyt kalliimpaa tankata ja pari senttiä peri litra maksaa enemmän, mä jatkan vanhalla linjalla ja 98:ia/v-poweria tankkiin ja lisäksi vielä lisäaineet lyijyn sijasta.
    98 saattaa olla jopa halvempaa kuin E10:
    http://www.kauppalehti.fi/5....1026167
  16. #16
    Lainaa (lario @ Marras. 05 2010,17:57) kirjoitti
    Vanhempi polvi muistaa, kun lyijytön bensa jäi pois.
    Kauhea hätä ja haloo, että kaikki autot hajoaa yms.
    Pari ensimmäistä vuotta myytiin kaikenmaailman lisäaineita hirmuisilla katteilla.
    Meni vuosi, pari, niin yllättäen kaikki vehkeet kulki mukisematta 95E-bensalla, eikä kukaan tarvinnut lisäaineita...
    Tais se lyijy aikanaan jäädä pois, mutta ei takerruta moiseen.
    Äkkiä ne vaan unohtuu ne lyijyttömyyden alkuajan ihan todelliset murheet monien pelien kanssa.... jotka eivät PERIAATTEESSA kaivanneet lyijyä.

    Unohtuu monet karstojen irtoamisen seurauksena antautuneet
    venttiilit, unohtuu monet tiukat rajoille laitetut 2-tahtiset, jotka narahtelivat siksi, että lyijykalvon poistuessa pinnoilta,
    vaadittiin voiteluaineelta selkeästi parempia ominaisuuksia.
    Käytännössä tarkoitti sitä, että jouduttiin ajamaan usein kisakäytössä parhaiksi todetuilla rasvoilla, vaikka ennen pärjättiin keskitason rasvoilla.

    Käytännössähän asiat pienellä viiveellä aina tuppaavat
    "asettumaan kohdilleen", mutta on aivan höpö-höpöä kyllä
    todeta "jälkikäteen", että "kyllähän sitten huomattiinkin ettei mitään ongelmia ollutkaan".
    Kyllä niitä oli, monen laisia, monissa yhteyksissä, mutta ne
    ratkaistiin/ratkesivat eri tavoin ajallaan.
    Ihan pieni ero on tuossa .

    Mutta ihmisen muisti on.... ja maailma kaunis .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  17. #17
    Joskus 1986 tai 1987 ostin Kawan 500 Gpz:n ja siihen aikaan oli saksanmaalla saatavana 92 oktaanista lyijytöntä bensaa, siellä tuli käytyä Gpz:lla parina kesänä ja täällä varoittelivat kaikki (aina maahantuojaa myöten) käyttämästä moista polttoainetta koska konerikko tulisi heti. Ajoin pikkukawalla n. 50 tkm eikä kone lauennut eikä venttiilit palaneet vaikka rohkenin ajella lyijyttömällä matalaoktaanisella bensalla. Tosin tehdas lupasi kawan toimivan tuollakin sopalla. Ja edelleenkin uskon jossain määrin valmistajan polttoainesuosituksiin, tosin Kawoille ei taida kelvata (tämän hetkisen tilanteen mukaan) E10.
    Mutta tämä bensahommakin on kait uskonasia.
    Taivas saa odottaa
  18. #18
    Lainaa (BlackCat @ Marras. 05 2010,20:23) kirjoitti
    Joskus 1986 tai 1987 ostin Kawan 500 Gpz:n ja siihen aikaan oli saksanmaalla saatavana 92 oktaanista lyijytöntä bensaa, siellä tuli käytyä Gpz:lla parina kesänä ja täällä varoittelivat kaikki (aina maahantuojaa myöten) käyttämästä moista polttoainetta koska konerikko tulisi heti. Ajoin pikkukawalla n. 50 tkm eikä kone lauennut eikä venttiilit palaneet vaikka rohkenin ajella lyijyttömällä matalaoktaanisella bensalla. Tosin tehdas lupasi kawan toimivan tuollakin sopalla. Ja edelleenkin uskon jossain määrin valmistajan polttoainesuosituksiin, tosin Kawoille ei taida kelvata (tämän hetkisen tilanteen mukaan) E10.
    Mutta tämä bensahommakin on kait uskonasia.
    Se on kaikkea muuta kuin uskonasia, mutta yksi niistä asioista, jossa yleistetään surutta ja tietämättä asioiden
    syy-yhteyksistä tuon taivaallista.

    Brigss`sin ruohonleikkurikin kukkuu käytännössä melkein millä vaan.... millä sen saa käyntiin, mutta aika paljon on muunlaisiakin pelejä .

    Eräs lähtökohtaisesti ihan merkittävä seikka "ongelmien" ilmenemisen tai ilmaantumatta jäämisen suhteen on se, millaiselle rasitukselle koneet joutuvat.

    Tehokas "normimopo" saa kokonaisuutta tarkastellen vain murto-osalla käyttäjiä "kunnon selkäsaunaa".... ja näistäkin
    useimmilla vain "hetkellisesti".
    Rata ym. hommat ovat sitten erikseen.
    Tämä vaikuttaa olennaisesti siihen, että kyllä useimmiten pärjätään varsin luokattomalla "kurallakin" ilman katastrofeja.
    Yllättävän monet vehkeet ovat myös lähtökohtaisesti suunniteltu kulkemaan huonompilaatuisilla sopilla.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  19. #19
    Eipä tuo meikäläisen kommentti ehdoton totuus ollut, mutta kun aika kultaa muistot ja päläpäläpälä, niin semmoinen mielikuva on siitä ajanjaksosta jäänyt.
    Nyt papparaiset tulee vartavasten 50km päästä kysymään, että mitä bensaa minun 2010 malliseen autoon saa laittaa vuodenvaihteen jälkeen, kun sanomalehdessä kehoittettiin kysymään merkkiliikkeestä(Eikö kukaan enää lue käyttöohje- ja huoltokirjaa, josta löytyy vastaus moneen kysymykseen? Siis se Suomen vähiten luettu kirja).
    Tästä syystä muutaman kerran ajatus on tehnyt nostalgia-matkan aikojen taakse. Siitä syystä tuli kommentoitua tuota 95E-bensan ensiaskeleita Suomessa.
  20. #20
    Saatana rahalla saa ja mopolla pääsee... mitä sitä murehtimaan. Tai jos on velaksi ostanu pyörän ja ei varaa ostaa kalliimpaa pensaa ja nyt haahuilee mitä mitä sitä ostais. Hommaa sitte polokupyörän jos ei oo varraa ostaa pensaa. Onhan se tietty, että mootoripyöräily ei oo perseaukisten hommaa koskaan. *. Ei kannata jatkaa harrastusta jos pensan hinta on mikä ratkaisee.
  21. #21
    Eiköhän Bemarista perä halkea ekobensallakin.
  22. #22
    Lainaa (malliti @ Marras. 05 2010,21:55) kirjoitti
    Saatana rahalla saa ja mopolla pääsee... mitä sitä murehtimaan. Tai jos on velaksi ostanu pyörän ja ei varaa ostaa kalliimpaa pensaa ja nyt haahuilee mitä mitä sitä ostais. Hommaa sitte polokupyörän jos ei oo varraa ostaa pensaa. Onhan se tietty, että mootoripyöräily ei oo perseaukisten hommaa koskaan. *. Ei kannata jatkaa harrastusta jos pensan hinta on mikä ratkaisee.
    Se on just näin
    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
  23. #23
    Lainaa (lario @ Marras. 05 2010,21:32) kirjoitti
    Eipä tuo meikäläisen kommentti ehdoton totuus ollut, mutta kun aika kultaa muistot ja päläpäläpälä, niin semmoinen mielikuva on siitä ajanjaksosta jäänyt.
    Nyt papparaiset tulee vartavasten 50km päästä kysymään, että mitä bensaa minun 2010 malliseen autoon saa laittaa vuodenvaihteen jälkeen, kun sanomalehdessä kehoittettiin kysymään merkkiliikkeestä(Eikö kukaan enää lue käyttöohje- ja huoltokirjaa, josta löytyy vastaus moneen kysymykseen? Siis se Suomen vähiten luettu kirja).
    Tästä syystä muutaman kerran ajatus on tehnyt nostalgia-matkan aikojen taakse. Siitä syystä tuli kommentoitua tuota 95E-bensan ensiaskeleita Suomessa.
    Hiukka OT, mutta eikö tuo 95E korvannut vanhan kunnon 92:sen ja 98E vanhan kunnon 99:n, joten kansan laskukaavan mukaan 95 oli helpompi "myydä" kuin 98, jonka oktaaniluku aleni aiempaan verrattuna??

    Jonkun aikaa taisi olla päällekkäisyyksiä siirtymäaikana eli 99:ä sai vielä jonkin aikaa, kun 92 taas poistui samantien 95:n tieltä tms. Ensin lähti lyijy, sitten rikki ja nyt laitetaan lisää viinaa sekaan. Mitä vielä?

    Aika kultaa hatarat muistikuvat, se on selvää!
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  24. #24
    Lainaa (raider @ Marras. 05 2010,22:09) kirjoitti
    Lainaa (malliti @ Marras. 05 2010,21:55) kirjoitti
    Saatana rahalla saa ja mopolla pääsee... mitä sitä murehtimaan. Tai jos on velaksi ostanu pyörän ja ei varaa ostaa kalliimpaa pensaa ja nyt haahuilee mitä mitä sitä ostais. Hommaa sitte polokupyörän jos ei oo varraa ostaa pensaa. Onhan se tietty, että mootoripyöräily ei oo perseaukisten hommaa koskaan. *. Ei kannata jatkaa harrastusta jos pensan hinta on mikä ratkaisee.
    Se on just näin *
    Ja vielä * 98-99+ 39 vuosi menossa



    The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
  25. #25
    Lainaa (hra1150 @ Marras. 05 2010,21:58) kirjoitti
    Eiköhän Bemarista perä halkea ekobensallakin.
    No halkee halkee. Höpöhöpökakulla se vaan tapahtuu nopeammin kun mopedi nykii henkitoreissaan pintakaasulla kun viina uppoaa kurkkuun.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  26. #26
    Lainaa (bombertore @ Marras. 05 2010,23:53) kirjoitti
    Lainaa (raider @ Marras. 05 2010,22:09) kirjoitti
    Lainaa (malliti @ Marras. 05 2010,21:55) kirjoitti
    Saatana rahalla saa ja mopolla pääsee... mitä sitä murehtimaan. Tai jos on velaksi ostanu pyörän ja ei varaa ostaa kalliimpaa pensaa ja nyt haahuilee mitä mitä sitä ostais. Hommaa sitte polokupyörän jos ei oo varraa ostaa pensaa. Onhan se tietty, että mootoripyöräily ei oo perseaukisten hommaa koskaan. *. Ei kannata jatkaa harrastusta jos pensan hinta on mikä ratkaisee.
    Se on just näin *
    Ja vielä * 98-99+ 39 vuosi menossa
    vaikka ei ole persaukisten hommaa, ni eipä tässä ole itseään koskaan vielä rikkaaksi tuntenu..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  27.  
  28. #27
    Lainaa (XX-xenon @ Marras. 06 2010,00:47) kirjoitti
    vaikka ei ole persaukisten hommaa, ni eipä tässä ole itseään koskaan vielä rikkaaksi tuntenu.. *
    Ota lisää viinaa niin velatkin muuttuu saataviksi ,ja olet rikas ja komea
    The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche