Kehityssuunta näyttää väistämättömältä, eli tentun määrä
lisääntyy moottoribensiinissä.
Kun aihepiiri kuitenkin on moottoripyörät, olisi mukava
kuulla ihan konkreetisella tasolla relevantteja perusteluja sille, miksi ei vaan kaikessa rauhassa tankkaile
98E:tä tai V-Poweria niin kauan kun niitä on yleisesti
saatavilla matalin %-pitoisuuksin ?
Sama se, perusteleeko asiaa teknisin tai taloudellisin näkökohdin, kunhan ei liikuta täysin akateemisella periaatetasolla. Jos joku tekee esim. "kymppitason kausiasiasta" itselleen kustannusongelman... OK!
Tässä kauden-kahden kuluessa asiat kuitenkin asettuvat
kaikessa rauhassa "uomiinsa" ja tuon uuden uljaan, maapallon pelastavan perusbensinin suhteen on monet käytännön ongelmat jo haarukoitu ja keksitty niihin käytännön ratkaisut.
Vai onko asiat maailmassa niin hyvin, että ongelmia pitää hiki hatussa "keksiä", jos todellisia ei satu olemaan?
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
- nuukuus,
- köyhyys,
- saituus.
Jos siinä on pumppu mistä heittää 98E:tä tai veepoveria, niin siittä vaan ja pör pör.
1000
- jeesustelun tarve
- muutospelko
- ...
Kyllä, todellisuudessa asiat on niin hyvin, että tarttee keksiä. Vrt. vaikkapa kun lyijy poistui aikoinaan ja moottoreiden piti hajota sillä istumalla. Vieläkin (suuri) osa sen ajan p.skaläjistä kuluttaa Suomen teitä ja koneet kestää kumman hyvin, vaikka lisäaineistuskin tuppaa olemaan moottorin sijasta enempi kuskilla. *![]()
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Kansanedustajat ei saisi lukea tätä *
Eikö olisi hienoa kun kiellettäisiin 98, v-power ja lisäaineet lyyjyä kaipaaviin myllyihin. Yhteiskunta pääsisi nopeasti eroon moisista kusipäisistä hurjastelijoista, metelijöistä ja ympäristölle vaarallisista tupruttelijoista, kun jäis ajot ajamatta tai koneet leviäis.
Itse meinaan nauttia ajamisen riemusta tasan niin kauan, kunnes vihreiden edustaja menee lukemaan tämän ajatukseni *
Niin ja jospa samalla kiellettäisiin kaikenlainen hupiajelu. Pitäis vuokraa kuorma-auto jonka lavalla fiilistelis pyörän selässä...
Tässäpä lisää asiaa:
http://www.koeajot.com/blogi/nyt-vttu-riitt%C3%A4%C3%A4
-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa tai edes järkevää, eihän se olis enää kivaa.
Itkekää vaan sitä jos pitää nyt kalliimpaa tankata ja pari senttiä peri litra maksaa enemmän, mä jatkan vanhalla linjalla ja 98:ia/v-poweria tankkiin ja lisäksi vielä lisäaineet lyijyn sijasta.
Moto Guzzi V65 Lario
Huono kuulo korvaa hyvän vaimennuksen.
Ikävä tuottaa pettymys keuhkoilijoille. Tulevana kesänä me tankkaamme 10% perusbensaa ja ajelemme samoin kuin ennenkin, ongelmitta.![]()
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Laitteet tykkaa kun saa olla hiukan hiprakassa. Viinapannusta vaan letku tankkiin.(lippa @ Marras. 05 2010,15:52) kirjoitti
![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Tämähän on toivottavasti kaikille selväksi:
Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi (etanolin 26,8 MJ/kg, moottoribensiinin 43,0 MJ/kg), minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaisi lähes puolella, ellei moottorin hyötysuhde paranisi.[5] Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen arvion mukaan litrakulutus kasvaa 25–40 % etanolipitoisuudesta riippuen.
Eli kun x-litralla 98:a ajat 100km niin x-litralla e10:ä ~96 km.
en tuu tankkaamaan peruspensaa, koska kerran kokeilin ysikasia.
sitte kun ei saa enää kunnon kamaa niin harrastus vaihtuu kävelyksi.paluuta ei ole joku sanoi
mietityttää vain et miksi ostaa pettuleipää jos vieressä on ruispaloja?
![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Vanhempi polvi muistaa, kun lyijytön bensa jäi pois.
Kauhea hätä ja haloo, että kaikki autot hajoaa yms.
Pari ensimmäistä vuotta myytiin kaikenmaailman lisäaineita hirmuisilla katteilla.
Meni vuosi, pari, niin yllättäen kaikki vehkeet kulki mukisematta 95E-bensalla, eikä kukaan tarvinnut lisäaineita...
Tosta voi hiukan arvioida mikä vaikutus on tuolla etanolibensalla. Kun muistetaan ettei se etanolin tekokaan ole ollenkaan hiiletöntä. Tai jollain energiansäästölampulla.
(lähde)kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sorry, mut toi on silkkaa shittiä...(lario @ Marras. 05 2010,17:57) kirjoitti
Edelleen oikeat autot vaatii lisäainetta (supercar, ponycar ja vanhemmat), enkä pyöräänkään kaada light-polttoainetta. *![]()
-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa tai edes järkevää, eihän se olis enää kivaa.
Joku saattaa muistaa myös esim. Teboilin Terra bensiinin. Tämähän aiheutti venttiilien jumittamista vääränlaisen lisäaineistuksen ansiosta. Venttiilivarteen keräytyi niin paljon karstaa, että venttiili jumiutui auki ja moottori ei käynnistynyt.(lario @ Marras. 05 2010,17:57) kirjoitti
Etanolin lisäämisen takia lisäaineistus joudutaan tekemään kokonaan uusiksi. Siksi saattaa olla odotettavissa samanlaisia ongelmia kuin Terralla muiden tunnettujen etanolibensan ongelmien lisäksi.
98 saattaa olla jopa halvempaa kuin E10:(Kumikameli @ Marras. 05 2010,15:51) kirjoitti
http://www.kauppalehti.fi/5....1026167
Tais se lyijy aikanaan jäädä pois, mutta ei takerruta moiseen.(lario @ Marras. 05 2010,17:57) kirjoitti
Äkkiä ne vaan unohtuu ne lyijyttömyyden alkuajan ihan todelliset murheet monien pelien kanssa.... jotka eivät PERIAATTEESSA kaivanneet lyijyä.
Unohtuu monet karstojen irtoamisen seurauksena antautuneet
venttiilit, unohtuu monet tiukat rajoille laitetut 2-tahtiset, jotka narahtelivat siksi, että lyijykalvon poistuessa pinnoilta,
vaadittiin voiteluaineelta selkeästi parempia ominaisuuksia.
Käytännössä tarkoitti sitä, että jouduttiin ajamaan usein kisakäytössä parhaiksi todetuilla rasvoilla, vaikka ennen pärjättiin keskitason rasvoilla.
Käytännössähän asiat pienellä viiveellä aina tuppaavat
"asettumaan kohdilleen", mutta on aivan höpö-höpöä kyllä
todeta "jälkikäteen", että "kyllähän sitten huomattiinkin ettei mitään ongelmia ollutkaan".
Kyllä niitä oli, monen laisia, monissa yhteyksissä, mutta ne
ratkaistiin/ratkesivat eri tavoin ajallaan.
Ihan pieni ero on tuossa.
Mutta ihmisen muisti on.... ja maailma kaunis.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Joskus 1986 tai 1987 ostin Kawan 500 Gpz:n ja siihen aikaan oli saksanmaalla saatavana 92 oktaanista lyijytöntä bensaa, siellä tuli käytyä Gpz:lla parina kesänä ja täällä varoittelivat kaikki (aina maahantuojaa myöten) käyttämästä moista polttoainetta koska konerikko tulisi heti. Ajoin pikkukawalla n. 50 tkm eikä kone lauennut eikä venttiilit palaneet vaikka rohkenin ajella lyijyttömällä matalaoktaanisella bensalla. Tosin tehdas lupasi kawan toimivan tuollakin sopalla. Ja edelleenkin uskon jossain määrin valmistajan polttoainesuosituksiin, tosin Kawoille ei taida kelvata (tämän hetkisen tilanteen mukaan) E10.
Mutta tämä bensahommakin on kait uskonasia.
Taivas saa odottaa
Se on kaikkea muuta kuin uskonasia, mutta yksi niistä asioista, jossa yleistetään surutta ja tietämättä asioiden(BlackCat @ Marras. 05 2010,20:23) kirjoitti
syy-yhteyksistä tuon taivaallista.
Brigss`sin ruohonleikkurikin kukkuu käytännössä melkein millä vaan.... millä sen saa käyntiin, mutta aika paljon on muunlaisiakin pelejä.
Eräs lähtökohtaisesti ihan merkittävä seikka "ongelmien" ilmenemisen tai ilmaantumatta jäämisen suhteen on se, millaiselle rasitukselle koneet joutuvat.
Tehokas "normimopo" saa kokonaisuutta tarkastellen vain murto-osalla käyttäjiä "kunnon selkäsaunaa".... ja näistäkin
useimmilla vain "hetkellisesti".
Rata ym. hommat ovat sitten erikseen.
Tämä vaikuttaa olennaisesti siihen, että kyllä useimmiten pärjätään varsin luokattomalla "kurallakin" ilman katastrofeja.
Yllättävän monet vehkeet ovat myös lähtökohtaisesti suunniteltu kulkemaan huonompilaatuisilla sopilla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Eipä tuo meikäläisen kommentti ehdoton totuus ollut, mutta kun aika kultaa muistot ja päläpäläpälä, niin semmoinen mielikuva on siitä ajanjaksosta jäänyt.
Nyt papparaiset tulee vartavasten 50km päästä kysymään, että mitä bensaa minun 2010 malliseen autoon saa laittaa vuodenvaihteen jälkeen, kun sanomalehdessä kehoittettiin kysymään merkkiliikkeestä(Eikö kukaan enää lue käyttöohje- ja huoltokirjaa, josta löytyy vastaus moneen kysymykseen? Siis se Suomen vähiten luettu kirja).
Tästä syystä muutaman kerran ajatus on tehnyt nostalgia-matkan aikojen taakse. Siitä syystä tuli kommentoitua tuota 95E-bensan ensiaskeleita Suomessa.
Saatana rahalla saa ja mopolla pääsee... mitä sitä murehtimaan. Tai jos on velaksi ostanu pyörän ja ei varaa ostaa kalliimpaa pensaa ja nyt haahuilee mitä mitä sitä ostais. Hommaa sitte polokupyörän jos ei oo varraa ostaa pensaa. Onhan se tietty, että mootoripyöräily ei oo perseaukisten hommaa koskaan. *. Ei kannata jatkaa harrastusta jos pensan hinta on mikä ratkaisee.
![]()
Se on just näin(malliti @ Marras. 05 2010,21:55) kirjoitti
![]()
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Hiukka OT, mutta eikö tuo 95E korvannut vanhan kunnon 92:sen ja 98E vanhan kunnon 99:n, joten kansan laskukaavan mukaan 95 oli helpompi "myydä" kuin 98, jonka oktaaniluku aleni aiempaan verrattuna??(lario @ Marras. 05 2010,21:32) kirjoitti
Jonkun aikaa taisi olla päällekkäisyyksiä siirtymäaikana eli 99:ä sai vielä jonkin aikaa, kun 92 taas poistui samantien 95:n tieltä tms. Ensin lähti lyijy, sitten rikki ja nyt laitetaan lisää viinaa sekaan. Mitä vielä?
Aika kultaa hatarat muistikuvat, se on selvää!
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Ja vielä *(raider @ Marras. 05 2010,22:09) kirjoitti
98-99+ 39 vuosi menossa
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
No halkee halkee. Höpöhöpökakulla se vaan tapahtuu nopeammin kun mopedi nykii henkitoreissaan pintakaasulla kun viina uppoaa kurkkuun.(hra1150 @ Marras. 05 2010,21:58) kirjoitti
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
vaikka ei ole persaukisten hommaa, ni eipä tässä ole itseään koskaan vielä rikkaaksi tuntenu..(bombertore @ Marras. 05 2010,23:53) kirjoitti
![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Ota lisää viinaa niin velatkin muuttuu saataviksi ,ja olet rikas ja komea(XX-xenon @ Marras. 06 2010,00:47) kirjoitti
![]()
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche