Omasta moposta löytyy nykyään tuo aprilian oma lisävarusteena myytävä geelipenkki ja 350km ajaneena ei perse puutknut enää. Hitusen on pehmeämpi reunoilta sekä reunoilla parempi grippi orkkikseen niin ei tosiaan liu u enää penkillä. Mikään makuelämys tai sohvatuoli se ei silti edelleenkään ole.![]()
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Apriliaforumilla on kovasti kehuttu uusien 1100 Tuonojen penkkiä ja sen pitäisi käydä heittämällä vanhempaan kalustoon. Itselläni on Aprilian lisävaruste geelipenkki ja olen kyllä harkinnut vaihtoa, mutta loppukesää kohti nykyiseenkin aina kummasti tottuu (=turtuu?).
Ainakin Af1racing myy ko. penkkejä (http://www.af1racing.com/store/Scrip...dCategory=2897) tai sitten osanumerolla B04545600C1 (1100 RF) tai B04545600C2 (1100 RR) voi jotain varaosamyyjää pyytää tilaamaan.
Olisi kiva päästä jossain koeistumaan uusi Tuono, mutta ei tunnu pääkaupunkiseudulta moisia liikkeistä löytyvän. Onko kellään kokemusta noista uusista penkeistä vanhemmassa Tuonossa?
Nykyiset: 2017 BMW S1000RR + 2006/2008 R6R kilvetön
Ex: 2005 CBR 600F, 2006 Daytona 955i, 2009 Speed Triple, 2012 Tuono V4
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Eilen kävin hakemassa SGN:ltä tuon geelipenkin. Se on hyvä. Vähän pehmeämpi ja paljon parempi pito, kuten Karkov tuossa sanoi. Mätänetin tankkitarrat liimailin viikonloppua varten, jos ei olis nivuset ihan niin kipeät tankista puristamisen takia. Ensi viikolla lisää tuuninkia kun viime yönä putsasin ebayn tingeltangelista.
Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
Multa löytyis ylimääränen ECU missä on uusin race-kartta (Tuono). Tarvittaessa kuvankaappaus diagnostiikasta missä lukee kartan versionumero. YV:llä tavoittaa.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Nykyiset: 2017 BMW S1000RR + 2006/2008 R6R kilvetön
Ex: 2005 CBR 600F, 2006 Daytona 955i, 2009 Speed Triple, 2012 Tuono V4
Ebaysta saa kaapelit noin 10€:lla yhteensä. Eli OBD2-USB KKL 409.1 vai mikäs se nyt olikaan, ja se toinen oli juurikin se 16 pin (OBD2) - 3 pin (fiat OBD) adapteri. Guzzidiagin sivuilta, IAWDiag on se Aprilialle tarkoitettu versio Guzzidiagista, samalta lataussivulta löytyy molemmat, ja ilmaisia ovat. Guzzidiagin sivuilta löytyi muistaakseni myös ne ajurit.
Edit: 13A9AM14 on uusin race kartta. Tuo indikoi 13 April 2014.
Viimeksi muokannut: Karkov; 30.08.2016 klo 22:50.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
http://www.motorcyclistonline.com/ap...ource=facebook
Eli kaikki 2013 kesäkuun jälkeen tehdyt Tuonot saa takaisinkutsuna uuden jarrupääsylinterin.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Järki ehkä tuli pyörän hintaan liittyen mukaan ja suunnitelmat tuonon suhteen muuttui brittihuumoriksi![]()
Viimeksi muokannut: suska1100; 30.12.2016 klo 09:39.
Mopoton , barracuda 397hemi
Briteistä saapui, uusi ja käyttämätön, 2016 mallinen 1100 Tuono Factoryn penkki. Olin koeistunut kyseisen penkin uudessa tuonossa ja todennut sen jopa tuota 2011-2015 1000cc mallisiin tuonoihin myytävää geelipenkkiäkin paremmaksi. Pehmeämpi. Geelipenkissä oli parempi pito kuin orkkispenkissä, hiukkasen pehmeämpi. 1100 factoryn penkki sensijaan vaikuttaa tallissa istumisen ja käsillä kokeilun jälkeen pitävältä, mutta myös vielä pehmeämmältä. Hanuri varmasti tykkää keväällä uudesta hankinnasta. Tässä vielä kuva kaikista kolmesta yllämainitusta.
Järjestys: ylin 1100 factory, keskimmäinen 1000 geeli, alin 1000 vakio.
(kuvasta jo näkee kuinka alin, eli orkkis penkki kiiltää valoa vasten = liukas, geelipenkki hieman likainen)
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
2017 Tuono Factory koeajettu. Maahantuoja just kilvet saanut laitteeseen.
Vuosi sitten viimeksi kokeilin laitetta ja nyt uusi testi.Olen aina tykännyt Tuonosta.Kaikki vuosikerrat olleet aikansa hauskimpia naku sporttipyöriä.
Uusimmassa versiossa on uutta kehittyneempi elektroniikka ja mittaristo. Itse en kovasti perusta näyttöteknologian kehityksestä. Onhan tuo väri näyttö nätti, mutta ei se tuo giksejä ajoon suuremmin. V4 moottori ja sen luonne yhdistettynä quickshifteriin on laitteen sielu. Aivan käsittämättömän hieno moottori kyseessä. Vetää alhaalta asti ja vaivatonta päästellä kaupunkinopeuksia. Kun pääsee avaamaan kaasua kunnolla alkaa uusi ulottuvuus. Moottorilaulu on selkäpiitä kutitteleva ja vauhdin kasvasessa ajon vaivattomuus ja ilo korostuu. Voimaa on rajattomasti. Huh. Ajoergonomia on leppoisa ei ole polvet suussa meininki. Vaihteisto pelaa kuin ajatus ja shifteri pelaa molempiin suuntiin nopeasti.
Tahtoo talliin tommosen![]()
Viimeksi muokannut: motohtori2; 15.05.2017 klo 08:06.
Ducati Desertx
Mp historia.
Suzuki x1
Yamaha x2
Aprilia x1
Kawasaki x2
Ducati x4
Indian x1
Kyllä tuo on kaunis pyörä ja tuo ääni on kyllä ihan omansa...Itsekkin tykkään enemmän kyllä siitä vanhasta mittarista.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Mcn lehden YouTube nakupyörävertailussa duke,bmw,mt-10 sp Tuono arvioitiin omalle levelilleen. Erityisesti moottoria ja ajo-ominaisuuksia ja renkaita pidettiin parhaina. Vastaa omia tuntemuksia täysin ja muut ehdokkaat on itsekin tullut testattua.
Ducati Desertx
Mp historia.
Suzuki x1
Yamaha x2
Aprilia x1
Kawasaki x2
Ducati x4
Indian x1
Jos joku on halajannut tätä, niin tuli nettimotossa aika edukas vastaan. Ei paljoa diili parane:
https://www.nettimoto.com/aprilia/tuono/2135279
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jos ois ylimäärästä 5 tonttua, oisin ostanut ja purkanut varaosiks ja varamoottoriksi tuon. Vaikka varaosia onkin jo hyllyssä jokunen.![]()
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Löytyykö service manuaalia (pdf) tuonoon (V4R), pitäisi vähän säätää vaihdepolkimen asentoa?
Jos tuota penkkiä päivittäisi, niin onko se nyt tuo 2016 factory penkki paras/mukavin? Jos jollain on ylimääräisenä geelipenkkiä tai tuota uudemman mallista penkkiä niin voisin ehkäpä ostaa pois. Onko tankkilaukkusuosituksia?
V4 Tuono
Tosta Tuono V4R (+APRC) 2011-2013 malleille huoltomanuska, 2013/2014 tuli ABS, ei kauheasti eroa kyllä nekään tuosta. http://apriliaklubben.se/apriliadok/...e-Tuono-V4.pdf
Varaosa katalogi löytyy täältä: http://www.wendelmotorraeder.de/spar...009050110.html - Jos tarvitsee vaikka katsoa mitä osia tarvitsee/kuuluu minnekin. Hinnat ovat "about" samaa luokkaa, mitä suomessakin maahantuojalla maksaa.
Kannattaa myös hommata netistä IAWDiag diagnostiikka ohjelma Apriliaasi varten (tunnetaan tuttavallisemmin "GuzziDiag"ina) ja siihen sopivat kaapelit ebaysta 10€:lla. Eli OBD2 -- USB (VAG KKL 409.1) ja 16 pin (OBD2) -- 3 pin (fiat OBD) adapteri.
http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ -- IAWDiagilla voi lukea (ja nollata) kaikki pyörän vikakoodit, sekä tehdä kaasunopetuksen ja läppärunkojen opetuksen. Softalla voi myös testata eri osien toimivuutta, eli siis lukea vaikka ilmamassamittarin ilmanpainetta tai testata toimiiko bensapumppu tms.
Penkeistä tosiaan senverran, että ns. kaikkia kokeilleena voin sanoa, että tuo 2016 RSV4 Factoryn penkki on paras. Erilaisia penkkivaihtoehtoja, jotka kaikki käy ristiin, on:
- Tuono V4R 1000 11-14 orkkispenkki
- Tuono V4R 1000 11-14 geelipenkki, aprilia lisävaruste
- Tuono V4R 1100 15-16 / factory orkkispenkki
- RSV4R 1000 09-14 orkkispenkki
- RSV4RR 1000 15-16 / RF orkkispenkki
Orkkispenkit noissa 1000cc malleissa on kaikissa aika surkeat, koska ovat: liukkaat, ja kovaa kuin kakkosnelonen. 1000cc:n geelipenkki on lähes yhtä kova, mutta pitävä. OVH huitelee jossain 200€ tienoilla ja ebayssa kulkee n. 100€:lla.
Parhaat noista on RSV4 / Tuono 1100 15-16 mallien penkit. Tuonon ja RSV4:n penkit (15-16) malleissa on hiuksen hienoja eroja, vaikka näyttävät ulkoisesti samalta. Tuonon penkki on hiukan pehmeämpi "sohva" ja xx milliä/senttiä korkeampi kuin RSV4 penkki. RSV4:n penkki on enKlantilaisittain "firmer". Liikkuvat ebayssa myös noin 100€ hintaluokassa. Ehdottomasti, sillä satasella, kannattaa sijoittaa suoraan noihin 15-16 rsv4/tuonojen penkkeihin tuon aprilian geelipenkin sijaan. Itsellänihän oli -11 Tuonossa tuo geelipenkki, kun tuli mukana, olihan se orkkikseen hyvä parannus, mutta tuo 15-16 penkki tosiaan oli vielä huima parannus geelipenkkiin, eikä persekkään enää puudu siinä ajaessa ollenkaan! Todellakin oli satkun väärtti ostos.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Kiitoksia infopaketista! Täytynee tuo uudenmallinen Tuonon penkki laittaa tilaukseen.
V4 Tuono
Terve,
Tuolla "Paras huolto Aprilialle" ketjussa kyselinkin jo, että onko kukaan lähiaikoina MJL-huollossa käyttänyt Tuonoa (tai Apriliaa ylipäätänsä). Heidän antama puhelinnumero FB ja kotisivuilla ei ole käytössä, eikä mailiosoitetta löydy.
Missä muualla ihmiset ovat Aprilliansa huoltaneet Etelä-Suomessa? Bikeworldista on kuullut niin paljon negatiivista palautetta, että epäilyttää hiukan (Onko turhaa epäilyä?), Biketeam taitaa vain Aprillian mopoja huoltaa kuten myös Frank Nyman?
Kiitoksia kaikille avusta jo etukäteen!![]()
![]()
PHT-Speed Järvenpää. Siellä käyttänyt tänävuonna pari kertaa jo omaa mopoani. Kaikki aprilian huoltolaitteet ja softat löytyy sekä mitä paljon höpötellyt Kaken kanssa, on selvästi tietoa ja taitoa näiden isojen aprilioiden huollosta. Nähnyt myös useamman RSV4 tai Tuono V4R ja Caponordin pihassa. Erittäin hyvä fiilis jäänyt tuolla huollattamisesta, aijon viedä jatkossakin. Hyvää ja ammattitaitoista jälkeä on tullut. Kaiken kukkuraksi tuntiveloitus on suorastaan harvinaisen halpa, mistä nykyään enää löytää (ainakaan Uudellamaalla) samaa tai halvempaa?
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Täytyy käydä tsekkaamassa tuo PHT, käytin oman RF:ni juhannuksen alla Bike Worldissä 20 huollossa ja siellä jäi venttilityö tekemättä kun niillä ei näköjään ole tarvittavia palikoita vielä.
Aika outoa kun on kuitenkin maahantuojan huolto kyseessä.
En kuitenkaan viitsisi viivästyttää tuota venttilin säätöä kovin pitkälle ohi huolto-ohjelman kun pitäisi kumminkin lähteä Euroopan reissullekin tässä muutaman viikon päästä.
Bike Worldin huollossa on kyllä yksi jannu, Simo, joka oli aiemmin Järvisen Matilla hommissa eli kyllä sielläkin Aprilian huolto toimii. Kunhan vaan saavat kaikki työkalut tontille![]()