Jos jollain on muuten tarvetta, niin multa löytyis nykyään sitten myytävänä V4R Tuonon ECU.
Tuli tuossa viimeviikonloppuna omaan pistettyä Race ECU tilalle niin jäi yli.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
On se hieno ja tuo ääni
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ostiko kukaan uusia 1100 Tuonoja, millaisia kokemuksia tullut?
MAD (mean absolute deviation)
Pikainen koeajo Lahdessa uudella Tuonolla. On todella nimensä veroinen laite.
Aivan sairaan hieno moottori. Äänet taivaalliset. Olen V2 friikki mutta kyllä v4 on myös hieno soundi. Vääntö ja tehon ulostulo on käsittämättömän makea.
Hallintalaitteet on vähän lepsumman tuntuiset kun mitä Ducatissa on tottunut. Tiettyä perus Italo suurpiirteisyyttä niissä. Mulle aika tiukka ajoasento, polvet solmussa kun on suotu niin pitkät jalat. Mutta ajo nautinto on käsittämättömän hieno. Ei ois pitänyt käydä ajamassa. Iski pikku himo kyllä. Eikä ole ihan mahdotottoman hintainenkaan ja 4 v takuun maahantuoja myöntää. Jälleenmyynti hinta on sitten jotain ihan muuta. Mutta se fiilis![]()
L-twin rules
Ducati Multistrada 1200 dvt 2015
Mp historia
Ducati Multistrada 1200 abs
Kawasaki gtr 1400 abs
Kawasaki zzr 1400 ABS
Ducati Multistrada ds 1000
Aprilia Futura rst 1000
Yamaha Bulldog 1100
Suzuki rg 125 e
Jos joku muuten tarvii niin mulla on ylimääräiset Woodcraftin moottorin poskisuojat.
Uuteen RF:ään ne olisi muuten käynyt mutta ottavat alakatteeseen kiinni.
olli@welander.fi
Kawasaki AR125 -> Suzuki GSX750 -> Honda CBR1000 -> Suzuki TL1000S -> Aprilia RSV1000R -> Aprilia Tuono V4R
Jostain syystä vedin siis johtopäätöksen, että olisit Bikemarinessa ollut ajelemassa mutta joo. Tokihan Lahesta löytyy varmasti muitakin Tuonon kauppaajia. BMssa oli aikanaan tuollainen keltamusta kaupan..
Edit: Juuri saamani tiedon mukaan Bikemarinessa Aprillit koeajettavissa vielä pari päivää. Taidanpa pistäytyä 😁
Viimeksi muokannut: mikkokoo; 19.05.2016 klo 23:08.
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Ja olipahan kyytiä!!! V*ttu mikä pyörä![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Moro
Ostin kuukausi sitten -12 Tuono aprc:n ja ehtinyt vähän tutustua siihen. Italialainen primadonna ei oikein tykkää käynnistyä kuumana, esim. tankkauksen jälkeen ei jaksa käynnistyä vaikka vähän yrittää pyörittää. Kun pyörä jäähtyy niin heti starttaa. MJL-huoltoon soitin ja sanoi, että akku pitää vaihtaa, ei voi olla muuta vikaa... Kuitenkin kylmänä starttaa aivan hyvin. Jos se akku on sökö niin eikö sen pitäisi olla juuri päin vastoin? C-tekillä olen pari kertaa ladannut sitä mutta täynnä tuntuu aina olevan. Akku lienee alkuperäinen Yuasa. Amerikan foorumilta kahlasin hot start-topikkia 7 sivua ja yleinen vika tuntuu olevan ja "varmaksi" syyksi heiteltiin liian ohuita akkukaapeleita joissa resistanssi nousee kuumana ja moottorikarttaa joka pitäisi päivittää. Mikä lienee todellinen syy?
Sitten vielä toinen ei toivottu ominaisuus huomattu... jäähdytysnestettä tiputtelee termostaatin juuresta. Siinä kohtaa on muoviosa josta haarautuu 4 letkua ja siinä on myös termari. Tätäkin tutkailin amerikan foorumilta ja tuntuisi olevan yleinen ongelma, huonolaatuinen muovipalikka. Onko kenellekkään vaihdettu noita takuuseen? MJL-huollosta käskettiin vaihtamaan klemmari mutta kun se termari ei ole klemmarilla kiinni eikä tuota kiukkutiukkuuteen uskalla vääntää ettei tuo muovipalikka halkea.
Sunnuntaina ehdin ensimmäistä kertaa kunnolla 4 tunniksi ajamaan muuallekin kuin kehä 1:n aamu- ja iltapäiväruuhkiin. On kyllä pirun makea ja luottamusta (ei laadullista) herättävä pyörä, hyvä alusta, hienosti laulava moottori ja hyvät jarrut, helppo viedä mutkateillä lujaa. Jossakin arvostelussa sanottiin, että saa kuskin tuntemaan itsensä paremmaksi kuin onkaan. Allekirjoitan.
Penkkihän tuossa on kuin paistinpannu: musta, helevetin kova ja munat paistuu kivasti. Munien palamista nopeampaa on vain bensan palaminen (9-11 l/100km).
Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
Akku vaatii vaihtoa. Itellä oli sama lämpökäynnistysongelma. Orggisaggu ja mopo mallia 12. Aloitti viimekesänä satunnaisesti ja loppukesästä joka stoppi olikin pidempi. Kylmänä lähti kuin palmun alta. Ongelma ei ole ainakaan vielä näyttänyt päätään.
Lukenu kans tosta muovikäikäleestä. Aprilian takuu toimii hyvin, kannattaa käyttää. Oma vuoto (pieni, mutta häiritsevä) oli ihan klemmarista kiinni.
Kulutuskin tuntuu tutultaetenkin jos ruuhkassa ajaa nousee kulutus sinne 15l tai yli. Oikeastaan aina kun lämmöt yli 85c. Aja mutkaa reippaasti niin kulutus on pienimmillään, jopa 7.5l / 100
63tkm nyt omaa ajoa Tuonolla takana
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Omassa tuonossa ei ollut orkkisakun kanssa moisia käynnistysongelmia, eikä termarikaan vuotanut. Kulutus oli aika tarkkaan noin 8,1 - 8,5L / 100:lla mitä parinvuoden aikana on ehtinyt katsella. Reippaassa käytössä tuo ja isoja vaihteita säästellen. MJL-Huolto tosin on hyvin ammattimainen ja tuntuu tietävän lähes kaiken mitä näissä Aprilioissa voi olla. Omaani siellä kaksi vuotta huollattanut ja aijon jatkossakin huollatella. Siellä on aina tullut kuntoon. Ja tosiaan, jos takuuta vaan on jäljellä, niin kannattaa kysellä sen perään. Kattaa paljon. Omassa yksilössäni ei laadussa kyllä vikaa ollut muutakuin MAP-anturi ja etuvaloumpio joka keräsi lasipölyä. Molemmat olivat takuunalaisia juttuja.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
^
Nii ja kannesta puuttu pultteja, mut sitä ei lasketa, koska Massimo kokosi yksilöä juuri ennen siestaa, sen jälkeen tai telkusta tuli potkupalloa.
Eivaeskaa...![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ainiin joo totta, melkein unohdin. Olivat tehtaalla unohtaneet yhden pultin jostain koneen kiinnityksestä ja takuuna purkivat koko takahaarukan ja laittoivat puuttuvan pultin paikalle. Lähinnä pääs tihkumaan hitusen ölppää jostain välistä ja sotki vähän putken juurta. Siellä on ollu varmaan Massimon kahvitunti just sillä hetkellä alkamassa ja unohtunu pöydälle.![]()
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Lämpökäynnistysongelma ei välttämättä ole akusta kiinni, oireilee kyllä ihan kuin akussa ei olisi virtaa mutta mittarilla kun katsoo niin päälle 12V virrat päällä. Mulla oli RSV4:ssa sama ongelma ja siihen meni takuuseen uusi startti joka oli vähän tehokkaampi, MJL-huollossa katsoivat ja huoltomies näki päällepäin startin väristä että pyörässä oli tehtaalta huonompi startti. En muista oliko orkkisstartti harmaa ja uusi musta vai toisinpäin. Akku oli täysin iskussa ja samalla akulla lähti aina käyntiin startin vaihdon jälkeen. Ilmeni juurikin noin kun esim. meni tankkaamaan niin sai pitää vartin tauon että jäähtyi ja sitten starttasi. Pari kertaa sammutin liikennevaloissa ja siitä sai lykkiä sitten jalkakäytävälle tauolle.
Käynnistysongelma voi olla myös liitännäinen ecu-karttaan. Niitä on paljon Aprilia päivittänyt ja kannattaa katsoa, että on uusin kartta ladattu.
Nestevuodot on yleisiä, syynä on yleensä huonot orkkis-klemmarit letkuissa. Mullakin tiputteli kuumana joskus ja ennen kuin termari aukesi. Tuonoissa ja RSV4:ssa on myös ollut haljenneita termarikoteloita, joka muistaakseni oli recallin piirissä aikoinaan.
apriliaforumilla on hyvät jutut näistä. Kaivaa vaikka osanumerot niin saa selvää onko huonot palikat vielä kiinni.
Jees, kiitoksia vinkeistä. Täytyy perehtyä vielä tuohon akkuun ja taidanpa käydä näyttämässä mjl-huollossa tuota, kun pitäisi olla vielä pari viikkoa takuutakin jäljellä.
Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
Kuumastarttaus ongelma korjaantui kun vaihdoin akun ja jäähdytysnesteen tiputus loppui kun kiristelin puristusklemmarin tilalle sellaisen normaalin ruuvattavan. Yksi uusi ongelmakin tuli lauantaina Alastaroa kohti ajellessa, kun Somerolta lähdettyä ihmettelin kytkimen väpättämistä ja huomasin, että kahvan paikallaan pitävä pultti oli noussut 2 cm ja oli juuri tippumassa härkätien varteen. Nooh, nippusiteellä sain sen pysymään paikallaan ja Loimaan Honkkarin kilopultista löysin siihen 6mm:n lukkomutterin (Aprilia Aproved). Alastarolla olikin sunnuntai tuon kanssa sitten yhtä juhlaa.. Mitä nyt aprc ei toiminut ollenkaan... Sen sain kotona huoltokirjaa luettuani aktivoitua uudelleen pitämään luistoneston +-näppäintä tarpeeksi pitkään pohjassa.
Geelipenkki ja tankkitarrat menee kyllä tilaukseen niin pysyy paremmin kyydissä.
Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
Jos ei tiedä onko tehty, kannattaa tehdä aprc systeemin calibrointi jos ei ole alkuperäisvälitykset tai rengastus.
Tän jälkeen pitää taas aktivoida systeemi pitämällä + nappia pohjassa.
Eli menusta kalibrointi päälle, 40kmh kakkosvaihteella sen aikaa että mopo on tyytyväinen (ehkä 50m) ja kun teksti häviää näytöltä niin sammutus, parikyt sekuntia odotusta ja matka jatkuu.
40 on aika tarkka niin tässä helpottaa joku lussumpi kaasuvasteasento tai takajarrulla laahaaminen jos ei muuten meinaa onnistua.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Onkos teillä jo geelipenkkiä asennettuna ja millaista mallia olette asennelleet? Aika kova tuo penkki tosiaan on ja liukaskin vielä, niin ei olisi pahitteeksi, vaikka siihen saisi enemmän grippiä. Tai sitten nuo tankkitarrat on toinen vaihtoehto tuolle liukkaudelle.
Itsellä myös tuo kuumastarttausongelma esiintyy. Vaihdepäällä ei jaksa startata riittävän napakasti, mutta vapaalla juuri ja juuri saa sen verran pyörähtämään, että lähtee käyntiin.
Tuono V4R APRC