Öh tuota suoraan sanottuna jos moottoritransplantin suunnittelijalla ei ole edes mielikuvaa siitä missä kokoluokissa mahdolliset moottorikokelaat voisivat olla, niin menestymisen mahdollisuudet voivat olla aika rajalliset...(JokinPaha @ Marras. 01 2010,15:35) kirjoitti
Jos nyt alkuun vaikka ottaisit vaikka ihan rullamitan käteen ja zoomailet minkä kokoinen pahka siellä rungon sisällä asuu ja esim. kuinka kaukana ketjulinja on koneen kiinnikkeistä yms. obstaakkeleista joiden siirtäminen edellyttää rungon silpomista.
Sen jälkeen voi harkita hakeutumista mp-hajottamolle ja hieman mittailla siellä lojuvia moottoreita, vaikkapa GS125 ja miettiä esim. sitä joutuuko moottorin asentamaan muualle kuin rungon keskilinjalle jotta ketjulinja pysyisi suorana...
Suosittelen voimakkaasti että harrastuksen ollessa vielä tuolla asteella jätät ainankin sen rungon kuormia kantavat osat rauhaan.
Vielä enemmän suositan sitä että tekohengität sen nykyisen moottorin koska se tulee olemaan merkittävästi vaivattomampaa kuin toisen moottorin asentaminen vieraaseen runkoon.
Käytännön kokemuksesta osaan sanoa että esim. 2T 250cc crossin moottori on tukevassa Italian piikin rungossa oikein viihdyttävä. (Tai miksei 500cc a la Performance Bikes...)
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Öh tuota suoraan sanottuna jokainen voi miettiä omalla tahollaan että mitä tuossa ketjun aloittaneessa viestissäni kysytään.(Teuwo @ Marras. 02 2010,12:23) kirjoitti
Sen jälkeen voi kertoa miksi kaikki sellaiset paikkakunnat joista voisi mp-purkamo löytyä on siirretty monen sadan kilometrin päähän täältä. Tai... ei älä kerro. Parempi niin kaikkien kannalta.
Kuutiotilavuudeltaan isomman moottorin (yli 125cc) asentaminen aiheuttaa veroseuraamuksia että oliko tässä nyt pointti mikä?
Ja sitten siihen iloiseen uutiseen. Olette saaneet pään kääntymään ja luultavasti korjaan tuon koneen tai sitten seisköön tallissa jos ei innostusta riitä. Tuliko hyvä mieli![]()
Jos luovuit projektista katson tehneeni päivän hyvän työn.(JokinPaha @ Marras. 02 2010,12:47) kirjoitti
Sen lisäksi ympäripyöreään kysymykseen onko nelitahtinen moottori isompi kuin kaksitahtinen on jokseenkin mahdotonta vastata mitään hyödyllistä ilman tietoa mistä spesifisistä moottoreista on kyse.
Luultavasti random nelari on isompi, mutta onko se merkittävällä tavalla isompi onkin ihan eri asia.
Jos moottorinvaihtoihin liittyvien sääntöjen surffaaminen Trafin sivuilta taikka lähimmän purkaamon sijainnin selvittäminen on ylivoimaista on ahkeruus ja oma-aloitteisuus asteella jolla projektin läpimeno on melkoisen epätodennäköistä.
En pidä moottorin omatoimista korjaamistakaan minään eeppisen varmana vaihtoehtona, mutta sen ulkoistaminen esim. pienkonekorjaamolle on varmasti halvempaa kuin moottorikonversion teettäminen ulkopuolisella valmiiksi. *
Näin ollen mahdollisuus oman aikansa klassikkopyörän palaaminen
liikenteeseen on todennäköisempää jos se ei päädy vaiheeseen jäävän kötöstyksen uhriksi.
Ja mitä tulee kyseisen 125=>250 Aprilian veroseuraamuksiin niin ei autoveroa ole paljoa kilvettömistä pyöristä kyselty ennenkään.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Trafin sivuilta nyt ei löydy nätisti sanottuna paskaakaan. Se ja finlex on lueskeltu aika tarkkaan viimeisten vuosien aikana läpi liittyen muihin projekteihin. En nyt ymmärrä että mistä tämmöinen käsitys on tullut että olisin ihan vihannes tässä asiassa. Ja lähin purkamo on n. 200km täältä. Seuraavaan taitaa olla matkaa 400km ja ihan eri suuntaan... Ei viitsi ihan huvikseen varata kokonaista vuorokautta sen takia että pääsee mittaamaan moottoria...(Teuwo @ Marras. 02 2010,13:33) kirjoitti
Eikähän tämä ketju jouda lukkoon ja survottavaksi mappi-ö:n jos täällä nyt modeja on...Meni ihan turhaksi rähinäksi.
Jos kysyy ihmisiltä mielipiteitä, ja sitten saa niitä mielipiteitä, niin ei ne välttämättä ole aina täsmälleen juuri sitä, mitä haluaisi kuulla. Ja ihan turha asiasta on ottaa hernettä nokkaan.(JokinPaha @ Marras. 02 2010,13:48) kirjoitti
Ei kukaan ole kieltänyt tekemästä siitä vaikka avaruusalusta, jos pätäkkää ja osaamista riittää... tässä on nyt vaan koitettu hieman ottaa kantaa siihen, mikä on järkevää keskiverto harrastajan näkökulmasta, ja semmoisella melko normipaksulla lompakolla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Pakko kyllä sanoa, että noita alkujuttuja selaillessa ei tule(JokinPaha @ Marras. 02 2010,13:48) kirjoitti
äkkiä muuta mieleen kuin VALTAVA trolli.
Jos sitten jokuset "hienovaraisesti" kääntää asiaa hyvän vanhan 2t-piikin säästämisen kautta raiteilleen, ei kai tuossakaan mitään ihmeellistä.
Ei siinäkään, jos ei asioita kykyne hahmottamaan kirjallisten kysymysten muodossa oikeisiin puitteisiin.
Onhan tuo samassa viestissä aika mielenkiintoista kun
kysellään mitä kysellään, eikä EDES riitä kuulemma viitseliäisyyttä ja ymmärrystä pienen 2t peruskoneen
kunnostuksessa.
Eipä sitten muuta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Asiallisia vastauksia moottorin vaihdosta saa täältä.
Ei se mikään ameriikanhomma ole vaihtaa, mutta 2-t koneen remppaamista isompi kuitenkin. Jos muusta syystä haluat vaihtaa, niin anna mennä vaan.
Nelarikoneessahan kansi on paljonkin korkeampi, joten se voi tulla vastaan riippuen siitä, sojottaako sylinteri(t) ylös vai eteen.
Pariin-kolmeen sataan varmaan saa jonkun kiinan mopon moottorin.
Ihme vittuilua koko viestiketju, älä vaihda, ei taloudellisesti järkevää jne. Harva kaveri täältäkään on saanut pyöräänsä sijoittamiaan rahoja myydessä takaisin.
Runkoa ei saa hitsata eikä porata jos leimaan haluaa. Jos vaan joku kone löytyy mikä mahtuu rungon sisään ei ole kummoinenkaan homma latikasta tehdä korvakkeet moottorin kiinnitykseen + pultteja ja muttereita ja prikkoja ja holkkeja.
Muksuna piti PV:n kone olla joka mopossa koska vaivattomin virityskohde.
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Pariin-kolmeen sataan joo.. Se lienee lähellä pyörän nykyarvoa ryssimättömänä. Kiinan kone mopoon, niin arvo on 0 €.(mika69 @ Marras. 23 2010,18:50) kirjoitti
Eikä tämä(kään) ole mitään vittuilua.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Olen nähnyt sellaisen pyörän missä piikkisen HD:n (Ilmeisesti joku gagiva tms) oli Suzuki GN 125 kone. Mitä rakentaja kertoi niin homma ei ollut aivan helppo nakki eikä pyörä ollut katsastusmiestä nähnytkään. Mutta papereissa luki Harley Davidson merkin kohdalla.
Ja edit: tuossa on kait ko. laitteen kuva http://www.ziizii.com/bike/htm/sst.htm
Taivas saa odottaa
Ne mopo H-D't oli Aermaccheja.
Esim. Walter Villa ajoi ihan RRää Aermacchi H-D'lla.
Oisko jäänyt Imatran wanhan radan 350cc kierrosennätyskin ko. parille. (Voin kyllä muistaa väärinkin.)
HurliDurlia kilpureissa, tai sen puoleen muussakaan eurotuotannossa, oli tietysti lähinnä värit, tarra tankissa ja tehtaan omistaja.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
ja paskat, minusta 2t haisee ihan helekutin hyvälle. ite pitäisin sen 2t vehkeenä, mutta näpräyshaluiselle tekniikanvaihdossakin on puolensa.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
melkein joskus penskana ostin 125cc harrikan kun niitä myytiin uutena n. 70-luvulla. oli teuwon mainitsemalla italotekniikalla tehtyjä 2t pelejä. no ostin onneksi ts suzukin.(BlackCat @ Marras. 23 2010,22:07) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)