Taitaa olla niin, että jos noin hyviä slipareita saa Joensuusta, kannattaa sitä putiikkia alkaa mainostaa ihan maailmanlaajuisesti ja rikastua nopeasti & helpolla *(JTS @ Loka. 31 2010,19:55) kirjoitti
.
Otetaan ihan suuntaa antavana esimerkkinä (antaa hyvän
kokonaiskuvan aiheesta) vaikka Akran vermeet ja ihan
yleiset, tavalliset "katupyörät", Busa ja 1000 GSX-R.
Samoissa suhdeluvuissa liikutaan myös muiden kisahommissa
mukana pyörivien viemärivalmistajien tuotteilla.
Busa/sliparit, huipputeho n.+3.5 ja max.lisäys hieman yli 4
* * */kokoputkisto * * * * n.+9 * * * * *" * * " * * * * *" * * n.11.5
Gixeri/slipari * * * * * * * * *n.+2.5 * * * * * * * * * * * * * * * n.4.5
* * * /kokoputkisto * * * *n.+10 * * * * * * * * * * * * * * * *n.14
Toki.... aina se riippuu moposta... missä esim. katti/katit
* * * * * vakioissa majailee ym. ym. ym.
Eipä tuo ero kai sitten ole mitenkään merkittävä *
Toki noilla suhdeluvuilla lisäkaakin hinta säilyy samana.
Noista lähtökohdista kuitenkin löytyy taas se "suhteellisuus".
Fiilis ja soundi on ehdottoman tärkeä, mutta saako monikaan
ihan mitään todellista eroa persdynoon reilusti yli 150bhp:n
tehoissa kolmen-neljän kaakin muutoksella ?
Rehellisyyden nimissä, aika harva kykenee moista huomaamaan.
Painotan nyt vielä, että ko. luvut kuvaavat noita
suhteellisia eroja varsin hyvin yleisellä tasolla.
Siitäkään, edes Joensuussa, päästä mihinkään että
lähdettäessä pelehtimään kannen,paukkujen ja nokkien
kanssa, alkaa paketti aika nopeasti huutamaan juuri ko.
yhdistelmille "oikeaa" putkistoa". Eli mikään yleisesti kaupan
oleva ränni ei välttämättä ole enää optimi. Erot ovat
usein melko suuretkin. Ei tuolla racing-puolella turhaan
tehdä pää soikeena ja munat vaahdossa ihan oikeasti töitä.
Mutta... ehkä siellä idän suunnalla kaikki on toisin kuin
muualla maailmassa.
PS. On eri yhteyksissä pitkässä juoksussa ollut erittäin
hyviäkin OEM-viemäreitä. Yksi vanha legendaarinen on esim.
Letukan "pukinsarvi", joka oli katuhommissa aikanaan
parempi kuin moni mukamas viri peltisarja.
Eihän ne "supattaneet", mutta toimi kun junan vessa...
ja rahasatsaus oli nolla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Muista myös, että nuo on huipputehoa.(BadToThe Bone @ Loka. 31 2010,21:07) kirjoitti
Yleensä slipari korjaa hieman keskialuetta (ja säätö ennen kaikkea) ja hieman lisää huipputehoa. Kokoputkistot on optimoitu huipputeholle, ja näillä saattaa keskialueen teho/vääntö jopa laskea. Kisahommiin toimivat, mutta kadulla ei mitään järkeä.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.
GSX-R 1000 K3 Chameleon Fighter/Sport
Niinpä...(Ride- @ Loka. 31 2010,23:52) kirjoitti
Ja Bad bonelle noista luvuista, että ei se ero iso ole kokoputkiston ja sliparin välillä jos täräytetään dynokäyrää....ihme ettei mies voi myöntää että voi olla väärässä. Sinä olet nimittäin osittain väärässä, kuten myös minä.
Kyllä se slipari antaa hyötyäkin eikä pelkkää ääntä muuten vakiputkessa niikn alun perin oli kovin kova väite pelkistä äänistä. Sitten kun oikeasti viritetään niin tilanne on toinen, myös siellä etelässä... ??
Siksi tuossa painoitin, että ko. arvot kuvaavat sitä(Ride- @ Loka. 31 2010,23:52) kirjoitti
suhdetta, mikä on saatavissa irti kun eri vaihtoehdot
optimoidaan.
Sliparin kanssa tilanne muuttuu monissa yhteyksissä
aika paljon.... esim.jos org putkiston alkupää "tyhjennetään" ym.
Alunperin kai oli kyse sliparin vaikutuksesta ?
Siksi myös otin esiin "huipputeho +" ja "max lisäys", koska
monessa pelissä tuo max osuu jonnekin keskialueelle.
Kokoränni taas usein muuttaa koko käyrän
lineaarisemmaksi. Oikein, jossain alapäässä toki hieman
menetetään. mutta etenkin jos org käyrässä on
"pitkä suvantovaihe" tai suorastaan kuoppa",
tavoitteena on luopua jostain joka ei ole "käyttöalueella" ja
se saadaan usein reilusti korkojen kanssa takaisin
sinne, missä se "ongelma majailee".
Eli liian usein tuijotetaan huipputehojen paikkaa kun mykkä vittua, eikä tosiaan nähdä kokonaisuutta.
Jos nyt "verrataan" slipari/kokoränni eroja, verrataan niitä
sitten "rehellisin keinoin".
JTS tuolla ensin heittää jotain.... sitten siihen "pienellä puristuksella" pötkähtääkin..... niin no joo..... mutku... ja yleensähän ne katitkin revitään jne jne... *.
Kyllä monessa vehkeessä saadaan slipareilla ja "pikkuvilpeillä"
erinomainen hintasuhde....... monessa taas enimmäkseen
hyvä soundi.
Eikä "lottopotti" ole aina kovin kalliskaan. Jos kokorännin
saa maailmalta esim."detunaroituun *" peliin
800-900 egee ja "pikkuvilpein" optimoituna 20hpn bonarit....
Ei huoooooono.
Tosin jo kokorännistä kaiken ilon irtikaivuu pienin ns.
vippaskonstein vaatii jo kokeneen mutta osaavan
kaverin, hyvät vehkeet ja todella paljon duunia.
Tämä viimeinen on yleensä käytännössä se kohta jossa
mennään sen matalimman aidan yli, ihan oikeasti!
Ne joilla on kokemus, taito ja vehkeet, tienaavat usein
hommalla leipäänsä. Silloin pitäisi työstä saada palkkakin.
Maksajia taas ei tossa kadulla paljoa pyöri.
Kaikki tämä johtaa sitten monessa yhteydessä siihen, että
useissa "virihommissa" jää merkittävästi esiin kaivamatonta potentiaalia. Ts. mennään pääasiassa "detunarointien" purkamisilla. (noin karrikoiden ilmaistuna)
Keskimääräinen poka ei osaa surra sitä, mistä se ei tiedä
jääneensä paitsi *. Ainakin kun sillä on vahva tunne, että
on saanut "ihan kivasti" *.
Ongelmahan näissä "väännöissä" on usein se, että
yksi sanoo ihan selkeästi jotain puolihuolimattomasti, toinen
vastaa juuri siihen... ja siitä lähtee *.
No, oikeassa ja väärässä.... yleensä molemmille riittää kumpaakin juuri siksi, että puhutaan oikeasti hieman eri asioista.
Näin muuten usein, eri asioissa ja yhteyksissä, "yleinen viisaus" lisääntyy kaikkein parhaiten. Liika konsensus tai suoranainen
perseiden nuoleminen johtaa.... tiedämme kyllä mihin *
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Vakiputkisto -> Slipari, ero on selvä
Slipari -> kokoputkisto, ero on häilyvä/mpi
Itse olen omistanut moottoripyörissäni vakioputki, slipari/vakioputki, kokotehoputki -kombinaatioita, joten kyllä se slipari muutakin tuo kun ääntä, vaikkakin koko putki on kaikkein paras. yleisesti ottaen, voi olla ja on poikkeuksia.
Ajakoot kuka milläkin.
Niinhän se on nähty täälläkin, että välillä on ihan sama millä öljyllä ajat ja välillä taas kaikki muut on vaan ylihinnoiteltua kuraa paitsi se yksi on joka poistaa jopa velka taakan ja parisuhdeongelmat.
Ajakoot siis kukin sellaisella putkistolla mihin parhaiten uskoo ja mikä hyvältä tuntuu ja mikä tuo vaan ääntä tai tehoa tai molempia yhtä aikaa.
joten kyllä se slipari muutakin tuo kun ääntä, vaikkakin koko putki on kaikkein paras.
Ei liity enää hirveesti tarroihin, mutta omaan tuli vajaa 10hp lisää tehoa pakosarjan vaihdolla. Ahvenistolla tulee käytettyä vakioänkkäriä Akran sijaan ja mitään muuta eroa äänen lisäksi ei oma persdyno kyllä huomaa, molemmilla kelaa 189km/h pääsuoran jarruun Racechronon mukaan (kerran olin melupäivillä keskiviikkona ajamassa).(JTS @ Marras. 01 2010,08:58) kirjoitti
Ja esim. TL1000 R:ssä tehot laski kun vaihtoivat Yoshin pöntöt ja samalla säädettiin. Eli ei se slipari autuaaksi tee, kuten tuolla aiemmin on sanottu. Toki eri mallien kesken on eroa (katti vaimentimessa jne.)
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Jos kärpäsestä saadaan helposti härkänen, mikäs konsti
tuo nyt on tehdä tarrasta kokoränni ja hirviä (vääntö).
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Puhutte kaikki paskaa. Bladessa Taylormaden slipari vähentää (oikein säädettynä) tehoja n 4 hp, tosin painoa tippuu kiloina ehkä saman verran. Pelkkä sliparin heitto paikoilleen ilman säätöä vähentää tehoja vielä enemmän. Koska havainto on varmasti oikea ja todennettu dynolla, se voidaan yleistää koskemaan kaikkia moottoripyöriä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tost mie piän ! Piä toi(vetomies @ Marras. 01 2010,12:48) kirjoitti
![]()
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tarrat
Montako ja minkäkokoisia?
ex Honda CBR 1100XX -99
Honda CBR 600RR-05
Aprilia RSV 1000R Mille -04
Suzuki GSX-R 1000 K9
Yamaha R1 2009
Pessimisti ei pety.