Pesin kypärän ja ajattelin sen kuivuvan kesäilmalla parvekkeella huomiseksi. Ei kuivunut joten föönillä sit täysillä sitä kuivaamaan. No, ei sit enää sisuskankaat istunut ollenkaan ja kun asiaa tutkin niin styroksi oli sulanut/kutistunut. Se oli sellainen 200e föönaus, uutta vaan kaupasta.
Honda CBR 1000, Magna 1100 Kawa ZR7s, BT1100, XJR1300,Triumph Speedmaster 900
Joskus wanhaan hywään aikaan oli ajokkina viimeisen päälle orkkis '75 Valiant 225" kuutosella...tässä on se koomisen näköinen imusarja / pakosarja-paketti jotka muistuttaa erehdyttävästi kynttelikköä. Kannessa on pinnapultit ja sarjamysteerio tulee muttereiden ja erikoisten prikkojen avulla kanteen, simple as that.
Oli sarjan kiinnitys viimeistä mutteria vaille ( keskellä, alhaalla) ja kuului naks....ei ranteesta eikä mutterista vaan pinnapultista. Ja juuresta poikki tottakai. Sarjat pois paikoiltaan ja tumppia irroittamaan....hammaslääkärin teräsarjassa oli sellainen ihmeterä jolla sai kolon keskelle vaarnaa ja ei kun vastakierretappia kehiin. Ja naks...vastakierretappi poikki ja kunnolla jumissa. Oli perkeleellinen askare saada se irti... pari tuntia myöhemmin oltiin tilanteessa että kierrereikä oli tyhjänä ja uutta jenkaa piti saada aikaan....niin kierretappi narahti poikki sinne samaan reikään *![]()
![]()
Kovin usein ei niin käynyt että on pitänyt haeskella työkaluja pitkin pihaa takaisin työmaalle. Ihmeen kauas räikkä lentää kun täysillä paiskaa![]()
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
Yhtenä keväänä menin ekaa kertaa tankille ja tankkasin piripintaan. Kun laitoin pistoolin takaisin telineeseen, hoksasin, että olen tankannut dieseliä. En sentään ehtinyt startata. Ei muuta kuin haalimaan astioita että saa valuteltua tankin tyhjäksi. Reilu puoli tuntia sen tyhjäys kesti.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Mä tein koneremppaa omaan mopoon ja se mottihan painaa jonnin verran paljon. Niin, sain sen moottorin paikoilleen tallilla ja ajattelin että huomenna sitten loput rojut kiinni ja tulille.
Seuraavana päivänä rupesin sitten kasailemaan loppuja rojuja mopoon kiinni ja pyörittelin hetken aikaa ilmansuodatinkoteloa, ja totesin että se ei muuten mene siihen kehtorunkoon jos moottori on jo paikoillaan.
...moottori irti uudestaa, putsarikotelo paikoilleen, ja moottori takas...
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Tässä pari pientä anekdoottia matkan varrelta:
Tein kerran koneremontin Bemarin kutoskoneeseen. Kaikki oli tehty taiteen sääntöjen mukaan, mutta kone ei vain käynnistynyt. Pyöritti ihan normaalisti, muttei edes luvannut. Ei sivuääniä, kolinaa tms oireita. Sylki vain oudosti pieniä bensa-annoksia - aivan kuin ihmisen sylkäisyjä - kaasarista noin metrin korkeuteen silloin tällöin.Kävi jo mielessä, että onko nokka-akselin ajoitus täysin poskellaan, mutta päädyin siihen, ettei kone voi siinä tapauksessa millään pyöriä normaalisti. Tarkastin kaikki sytytyspuolen kaapelit, muttei löytynyt vikaa. Virranjakajassa oli pyörijäkin paikallaan.
Sitten välähti; virranjakaja irti, akseli 180° ympäri ja kiinni. Sen jälkeen kone käynnistyi ensi pyörähdyksellä ja kävi kuin kello.
Toisen kerran olin vaihtamassa vanhaan jenkkiin starttimoottorin laakereita. Ensin piti kaivaa startti irti koneesta ja sehän oli tietenkin koko operaation hankalin vaihe. Kyseessä oli isolohko ja auton koosta huolimatta konehuone oli ahdas. Ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta saada starttia yläkautta pois purkamatta kaikkia apulaitteita ja pakosarjaa siltä puolelta pois. Siis alakautta ronkkimaan starttia irti. No, ei siinä sen kummempaa kuin kaapelit sekä mutterit irti ja sitten taiteilemaan lähes 10kg:n möhkälettä pakoputkiston ja lohkon välisestä rakosesta pois. Se suostui tulemaan vain yhdessä asennossa sieltä ja oli pitkän rasvaisilla ja likaisilla sormilla harrastetun kopeloinnin jälkeen liukas ja kun se oli tullut kolostaan ulos eikö se riivatun keksintö lipsahtanut käsistä ja putosi suoraan allaolevalle meikäläisen*turvalle. Siitä sitten halkihuulisena ja vertavuotavana kaikki mahdolliset manaukset kovaan ääneen luetellen starttimoottori voitonmerkkinä kädessä kotiin siistiytymään.
Vaimolla oli ensisäikähdyksen jälkeen hauskaa... *![]()
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Onhan sitä tullut tehtyä ties mitä kun "tein itse ja säästin".
mm. irroitin ilmaputsarikotelon. Sitten kaikki paikalleen ja starttaamaan, kyllä sai startata pitkään, ennen lähtenyt nätisti käyntiin vaikka olisi ollut ajamatta. Sitten välähti myöhemmin mieleen että prkl ne kangaspalaset unohtui kaasaareihin. Sieltähän ne löytyi, hieman syvemmältä vain mihin olin ne jättänyt.
Mitään kovin kaunista ei olisi tapahtunut jos ne olisi menneet imuventtiilin väliin..
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
(AXP @ Loka. 27 2010,18:10) kirjoitti
![]()
![]()
Sehän kuuluu asiaan että sattuu ja tapahtuu kun amerikanautoa käpistelee....joskus kaaaauan sitten oli ´74 Monaco työn alla ja päästiin siihen kohtaan että piti ottaa savut pakoputkettomasta 440" -padasta. Gasoa muutama desi kaasariin ja kymmenen hepan startti pyörimään.
Puolen tunnin mälväämisen jälkeen selvisi että tulikin vedettyä tulpanjohdot "vastapäivään" ykkösestä alkaen virranjakajan kanteen...tosin isolohkossa jakaja pyörii myötäpäivään
Oli muuten hämmästyttävän korkeita tulipatsaita mitä 800cfm TQ-Carterin läppien välistä nousi. Logiikkana oli tietysti että siellä ei oo tarpeeksi kakkua kun ei se tee muuta kuin aivastelee--> piiiiiitkää ryyppyä neljän litran kannusta suoraan kitaan ja uusi yritys!
Ihme ettei palanut koko p*ska
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
Oma pikku moka sattui aikoinaan auton kanssa. Siintä piti vaihtaa kansi ja homma alkoi olla loppusuoralla kun prikka putosi. Olin jopa näkeväni kun se tippui maahan.
Vittu se mihinkään maahan tippunut vaan suoraan tulpanreijästä (luulisin) männän päälle.
Ainakin se löytiy startin jälkeen venttiilin välistä. Kyllä otti pattiin.
Toinen kiva virhe sattui kun vaihdoin citikkaan termostaatin.
Vanha pois ja uusi tilalle. Koppa paikoilleen ja ilmaushomma käyntiin. Ai niin tein homman varmuuden vuoksi nurmikolla.
No sitä ilmausruuvia kiersin pikkusen auki ja ilmaa alkoi tupsuttamaan mielestäni liian hitaasti.
Pikkusen
enemmän auki ja vieläkään ei tullut kunnolla.
Taas pikkusen lisää auki ja sen jälkeen se perkele putosi.
Mistä sen nyt voi löytää.
Ei muuta kun kyselemään uutta ruuvia. Ei löydy mistään.
Tilaukseenhan se meni mutta oli perjantia ja seuraavana maantaina oli juhannus. Auto sitten seisoi melkein viikon yhden helvetin ilmaruuvin takia.
Emäntä kiitteli. Ite pääsin töihin sentään mopolla mutta emäntä joutui tyytymään polkupyörään.
Kolmas ei niin paha moka mutta kyllä vitutti.
Hain yamaha dragstar mopottimen koeajoon. Itellä oli kawa en 500 siihen aikaan. Käytiin myyjän kanssa pyörää läpi ennen koeajoa ja tarkastettiin että siinä on bensaa.
Läksin sitten ajamaan kun oli vielä kuuma päivä ja fiilikset korkealla.
Yllättäen mopo sammui ensimmäisissä liikennevaloissa eikä starttaa uudestaan. Mitäs vittua?.
No ei muuta kun työntämään vekotinta takas liikkeeseen.
Hiki virtasi ja ärräpäät raikuivat kun jaffa-poika roudas yamahaa ylämäkeen.
Mäen päällä piti sitten pitää pienin huilitauko ja kas. Tässä vehkeessähän on bensahana jota omassa ei ollut.
Ei muuta kun hana auki ja taas mentiin.
Onneksi en kerennyt sentään myyjälle asti kiukuttelemaan. Olis voinut nolottaa hieman enemmän.
![]()
Tilanteet vaihtelee, suhdanteet muuttuu mutta epäonni ja vitutus pysyy.
Loppui Trumpasta bensa pari kilometriä ennen bensistä. Hiki virraten työntelin pärrää pyöräteitä pitkin asemalle. Siellä sitten tuli mieleen, että olisi sen voinut kääntää varatankille ja ajella perille...
Durty Nelly's Boys
Joskus nuorena miehenä olin kotoota lähdössä ajelemaan, alla Aprillian RS125. Pyörä oli melko uusi, jokusen viikon vasta mulla ollut. Yritin pihassa sitä käynnistää startista, muttei perkele virkannu mitään. Aivan kuollut. Siinä sitten hetken mietin, kokeilin mäkistarttia pihalla kun sattuu olemaan sopiva mäki tielle päin. Komeesti mäkeä alas ja kakkosella kytkin ylös, kone kyllä pyöri muttei startannu. Taas lisää ihmettelyä että miks ei toimi. Työnsin vielä mäen ylös pihalle ja uusiks mäkistartti. Eikä vieläkään. Tässä vaiheessa soitin kaverilla että tuus ny kattomaan mikä tässä paskassa on vikana. Lupasi tulla kohta käymään. Samaan aikaan kun lopetin puhelun, huomasin että killeri-nappi alhaalla.... En kehdannu enää soittaa kaverilla, vaan laitoin viestin että sain toimimaan ja häivyin tieheni
Kyllä vitutti silloin, onneksi sentään selvittiin ilman varsinaista vikaa.. Myöhemmin niitäkin riitti, mutta se on toinen tarina.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.
GSX-R 1000 K3 Chameleon Fighter/Sport
Toivat päälliköt kerran kilpurinsa pajalle.... kiinni oli leiponut
kesken kisan.
Ei ollut kuskilla heti usko loppunu, kun oli joka paikka kivan
"sinisenä".
Lorottelin siinä aluksi nesteitä pihalle..... ja ihmettelin että
onpa mielenkiintoinen aromi....
Vähän jännän väristäkin.... ja vielä jännemmän tuntusta....
Eikun soittoa perään.... että mitähän herrat sinne syylariin sitte mahtoi......
Nui.... teleskooppiöljyä olivat lorotelleet
En sitte kehdannu kysyä... josko ihan selvin päin....
Aika paha.... muttei halpa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
piikkiaikoina ketjujen ketjulukko väärään suuntaan...
myöhempinä aikoina kattelin sit että harrikan edellisen omistajan jäliltä hiukan epämääräistä johdotusta. no reippaana riivin koko sähköjärjestlemän vittuun ajatuksella että teen uuden. no niin teinkin mutta pientä epäluotettavutta havaittavissa. seuraavana talvena tein uusiksi. tänä talvena myös.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Sama moka pv:n kanssa, mutta tällä kertaa ei löytynyt sopivaa magneettia. No kekseliäänä teininä laitoin moottoriöljyä kampikammioon ja pyöritin varovasti konetta. Avot sokka nousi öljyn mukana pintaan. Tyhjensin kampikammiota, mutta en ilmeisesti tarpeeksi, kun sain mopon nippuun kone oli jumissa (öljyä männän päällä). Onneksi kiertokanki ei vääntynyt.(fiuri @ Loka. 26 2010,20:43) kirjoitti
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Joskus muinoin ajelin töistä kotiin isolla intikalla, kun meno alkoi hyytyä. Rullailin bussipysäkille ja ajattelin, jotta polttelen savut samalla ku käännän varatankille. Sytytin spaddun, käänsin vivun alaspäin kohti res-asentoa vain huomatakseni, että vipuun merkitty nuoli osoittikin nyt kohti on-asentoa... Sitten kilautinkin kaverille, josko voisi kipaista läheiselle (sijainnistani katsottuna) huoltsikalle, ostaa kannun ja kannuun bensaa, kiitos.
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
Joskus vähän nuorempana kun oli vielä varaa ajella italialaisella kaksiovisella urheiluautolla päätti kytkin herpaantua toimimattomaksi kesken kotimatkan.
Tietenkin vielä perjantai ja edessä lähtö kohti kaverin mökkiä.
Sitkeästi vaan talliin asti ilman kytkintä vaihtaen, konehuoneesta kantautuvista äänistä välittämättä ja vielä lämmintä konetta purkamaan.
Jonkinlainen etiäinen ilmeisesti kytkimen kestoa koskien oli ollut kun hyllyssä oli valmiina kytkinremonttiin tarvittavat osat...
Remonttihan meni älyttömän nopeasti ja mallikkaasti aina siihen asti ku laatikko oli takaisin paikoillaan, parilla pultilla sen verran kiinni ettei tipu lattialle.
Kiroilu alkoi vasta kun piti ottaa räikkä ja loput pultit tallin pöydältä, siltä samalta jonka päällä möllöttivät vieretysten uusi ja vanha painelaakeri... *
Pyörällä ei mitään toisen bensaletkun (kaksi hanaa tankissa) irtijäämistä kummempaa ole sattunut.
Aika vähän pyöräaiheista kamaa... Yksi köykäinen multa:
Ensimmäisenä tai tokana prätkäkesänäni, sigun Kawaan lisäilin tyypillisesti öljyä siinä tankkauksen yhteydessä. Kaikki hyvin, bensat maksettuna, öljyt täynnä polkaisin pyörän käyntiin, ja laakista lähtikin komeasti, taisin vielä syöttääkin hiukan, varmaankin ajatuksena kastella Shellin tytön pöksyjä. Seurauksena se, että ensiövedon kopan päällä olleesta öljyntäyttöaukosta truuttasi varsin kelpo määrä tuoretta öljyä farkuille, rotsiin ja naamalle. Tämän jälkeen totesin, että öljyntäyttökorkkihan on bensapumpun päällä. Seurauksena tapahtumalle olen muistanut tarkistaa joka ainoa kerta tuon korkin kiinni olemisen. Näin nimittäin säästyy omien byysien kostumiselta - ensiövedon tuotto nimittäin riitti yllättävän rankkaan öljykylpyyn.![]()
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Viime kesänä Euroopan reissulla huomasin, että ajovalo ei toimi. No ei siinä mitään, sillä varapolttimo oli mukana. Katteet irti ja uutta kehiin. Ei toimi vieläkään. Sulakekin on ehjä. Ehdin jo luulla, että edellisenä päivänä pyörän kaaduttua oli mennyt johto poikki tms. Hellettä oli rapiat +30 astetta ja kaverit hikoilivat vieressä. Välillä piti hakea kaupasta juotavaa. Kolmisen varttia siinä meni, kunnes huomasin litran hikoilleena, että tankkilaukun takana piilossa ollut valokatkaisin oli off-asennossa. Pääsivät kaverit kehumaan...
1973-1975: Pappa-Tunturi -65 -> 2008-2008: Suzuki GXS 1100 F -88 -> 2008-2012: Honda CBR 1000 F -88 -> 2012: BMW K 1200 GT -03
Ensimmäinen moporemontti liittyi takaswingin laakerien uusimiseen, niissä ilmeni selkeästi klappia, joten purkamaan. Ongelmat alkoivat akselin irroittamisessa, se ei oikein vasarallakaan autettuna liikkunut minnekään ja swingikään ei heilunut kuin n.20 astetta ylös-alas. Pitkällisen tussaroinnin jälkeen päädyttiin suihkimaan CRC:tä akselille ja koettamaan aamulla uudestaan.
Aamulla akseli liikahtikin sen 5cm sisäänpäin, muttei yhtään pidemmälle... Loppuviimeeksi pyöriteltiin akselia jatkovarren kanssa ja kirskunan säestyksellä se saatiin ensin pyörimään, ja lopulta tuuran avulla naputeltua pois. Swingistä tippui lattialle sekalaista rautaromua, kun katsottiin sen sisälle.
Swingin asennus meni taasen suhteellisen hyvin, joskin aikaa vievästi. Rengasta asetellessa huomattiin, jotta jarruletku (tmv) oli pistetty menemään väärästä kohdin, ja oli jumittamassa swingin välissä. Harmistuskerroin nousi tappii tässä kohdin, kun kävi selväksi että pitää aloittaa alusta uudelleen. Pyhällä vimmalla ja tuoreen kokemuksen voimalla operaatioon meni 45min.
--
Tuli sitten joskus säädeltyä ketjuja, kun olivat niin kovin löysällä. Sitten vähän ajan päästä ne olivat kireällä kuin mitkä. Akselin mutterikaan ei ollut löysällä, joten olin vähän ihmeissäni, mutten mitenkään huolestunut. Siinä sitten ajellessani huomioni kiinnittyi perän heilumiseen, jos painoi takajarrua tai kiihdytteli kunnolla. Kantatessa se oli hieman hermostuttavaa, joten taas tutkailemaan.
Pähkiminen auttoi, puhdistin akselin pään ympäristön kaikesta sinne roiskuneesta ketjuöljystä ja johan taka-akseli alkoi taas pysymään paikoillaan. Hassu juttu tuo öljyn kitkaa alentava vaikutus.
--
Laitoin takaiskarin huoltoon, kun perästä kuului kummaa vikinää röykyissä. Kasatessani jousitusta, laitoin iskarin suunnilleen yläpäästään kiinni ja väänsin naama punaisena sitten alapäätä kohdilleen. Mikälie tekniikkavirhe minua sitten vaivasikaan, mutta vaati hillittömän ponnistuksen saada alapää korvaansa kiinni. Rengas paikoilleen ja irto-osat nippuun. 200km ajelun jäljiltä olin vakuuttunut, että kaikki ei ollut kunnossa, röykyissä tuntui teräviä iskuja takaa. Pientä purkamista ja tiirailua, kunnes sattumalta huomasin iskarin yläpään jääneen kiristämättä kiinni. Akseli ja mutteri olivat ns. sormitiukkuudella paikoilleen pyöritetyt ja sallivat melkoisen klapin. Jos se olisi lauennut ajossa, olisi iskarin pää tullut satulan lävitse suoraan ahteriin
--
Jarruremppa, jumissa olevat sylinterit ja papukaijapihdit -> uudet sylinterit kaupasta. Jesh.
Lähiaikoina muistissa on kun sähköjen kanssa räpelsin.
Tarkoitus oli saada pyörä uudestaan kilpiin ja kuntoon rekisteröintikatsastusta varten. Pyörän sain hyvin kasaan ja kaikki muu toimi, mutta etuparkkivalo ei millään.
Piti hankkia yleismittarikin ja katsoa minne asti virtaa riittää. Minkäänlaista elonmerkkiä en mittariin saanut, jolloin sitten lopulta vedin uudet piuhat takaparkkivalolta eteen ja lamppu syttyi. Pyörässä viimeisiä ruuveja kasatessani huomasin kuitenkin tyhjän liittimen, joka sattui olemaan juuri samanlainen parkkivaloliittimen kanssa. Epäilys mielessäni kokelin liittää parkin tähän pistokkeeseen ja lamppuhan syttyi.
Eli olin väärään liittimeen laittanut parkin.
Katsastusasemalla lisäksi selvisi, että pyörää ei nykyisin tarvitse edes katsastaa.
Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
BMW R45 -79
Yamaha rd 250 lc -81