Juuri eilen pidin poitsulle ensimmäisen ajotunnin. Tytär tulee sitten 1,5 vuotta perässä, joten ajokortin I-vaiheet ehdin hoitaa molemmille ennen uudistusta. Saas nähdä tuleeko II-vaiheeseen mitään muutoksia. Tuo nykyinen II-vaihehan on autokoululiiton lobbaama juttu. Veikkaisin että tässä uusimmassa muutoksessa jäljet johtavat samaan suuntaan. Ja EU:hun.
Tuo ajokortin uusiminen hallinnollisena toimenpiteenä kuulostaa aika naurettavalta. Sama kuin jatkossa passin saisi vain vuodeksi kerrallaan. Liikenneturvallisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Oppituntien automaattinen lisääminen on myös turhaa. Tehkööt kirjallisista kokeista pykälää vaativammat, jolloin ne kenellä tarvetta on voisivat hankkia lisäopetusta.
Sinänsä olen sitä mieltä, että minuakin koskeva laki ajokortin voimassaoloon 70-vuotiaaksi (45-vuotiaana optikolla käynti) on aika pitkä. Tuossa kuusikymppisenä voisi ihan hyvin olla jonkinlainen ajokoe. Ja ainakin meillä päin on pari iäkästä mopoautoilijaa, jotka poukkoilevat miten sattuu. Siihen suuntaan voisi kontrollia lisätä ihan hyvin.
Ymmärtääkseni A-kortin osalta lakiehdotus on ihan vastaava kuin B:n kohdalla. Kortin saamiseksi hieman lisää tunteja ja kortin uusiminen hallinnollisena toimenpiteenä joitakin kertoja elämän aikana. Minullahan on se vajaat 30 vuotta sitten saatu lahja-A.
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
On tässä taas rahastuksen makua...
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
"EU-direktiivin mukaisella ajokorttilain uudistuksella tavoitellaan turvallisempaa liikennettä. "(Dec @ Loka. 21 2010,14:55) kirjoitti
Sieltähän se kaikki hyvä tulee.
Minä kuvittelin että Suomessa liikenne on jo suhteellisen turvallista, ja onnettomuudet johtuen kokemattomuudesta ja osaamattomuudesta ajoneuvon käsittelystä olisivat harvinaisia.
Kait sitten *kohta tulee direktiivi joka kieltää lasten vanhempia opettamasta lapsiaan kävelemään tai pyöräilemäänkin....
-J-
Kuulostaa järkevältä asialta: mitä kauemmin ajat liikenteessä, se huonommit osaat, ja koulun pelkiltä opit miten siellä kuuluu ajaa".
Nerokasta, ja jos siinä sivussa kerätään muutama miljoona ajokortimaksuina, ja vielä saadan 23% autokoulujen maksuista kotiutettua valtion kassaan, niin JESS !
Ps. vink: jos olet Suomen valtion rajojen sisällä, ja hengität x-litraa valtion ilmaa, niin maksat sen suojelusta (mukavan vihreää) x-euroa.![]()
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Tuo, että mitä vanhemmaksi tulet ja et osaa, se pitää ihan hyvin paikkansa. Liikenne on muutakin kuin ajotaitoa. Ajotaito kasvaa iän myötä, mutta monet muut tärkeät asiat sitten taas taantuu. Liikenteessä mukana oleminen on jatkuvaa ajon suunnittelua ja liikenteen tarkkailua sekä niiden soveltamista. Jostain syystä vanhemmiten ihmiset urautuu ja luulevat ajon suunnittelun ja tarkkailun olevan heille helpompaa sovellettavaa. Tämä vaan ei pidä paikkaansa, jos ns. hoksottimia ei pidetä vireessä. Tätä kyseistä hoksottimien vireessä pitämistä halutaan korostaa, kuten ilmailussa tehdään.(wesba @ Loka. 22 2010,10:51) kirjoitti
Ei tätä asiaa vastaan kannata sotia, koska tämä on se oikea keino saada ajotaidon alarajalle valvontaa koko kortin voimassaoloajalle. Tää on hyä juttu, sakot ja pilkunviilaaminen (lue kamerakyttääminen) sitten taas saa ihmiset v****uuntumaan.
![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Jess... lähdenkin tästä suunnittelemaan kauppareissua...
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Lupakirja pysyy voimassa ilman tarkkareitakin 5 vuotta, mutta kelpuutukset vanhenee, vaikka lentäisi kuinka.(Henry67 @ Loka. 21 2010,16:34) kirjoitti
Kelpuutuksen voi uusia tarkastuslennolla, SEP-kelpuutus, eli single engine piston kelpuutuksen voi uusia lennonopettajan kanssa lennettävällä kertauskoululennolla, joka kyllä vaativuudeltaan on ihan tarkastuslennon tasoa. Erona on vaan se, että tarkastuslentäjän sijasta pelkääjän penkillä istuu lennonopettaja.
Eli ilmailussa kontrolloidaan kyllä lentotaitoa, asenteita ja huonojen tapojen kehittymistä jatkuvasti, mikä on hyvä asia. Näin ainakin moottorikoneilla lentäviä, pursikoneista, ultrista yms. en tiedä kun niillä lennä.
Mutta taivaalla ei sakotetakaan ylinopeudesta, siellä ei ole valvontakameroita tai nopeusrajoituskylttejä. Joskus lennonjohtaja saatta käskeä hidastamaan, mutta mulle ne on yleensä sanoneet, että pääsisitkö mitenkään kovempaa![]()
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Nuorison ajotapaan päästään nykyään vaikuttamaan suoraan autokoulussa ajokorttia suorittaessa, sekä 1,5-2 vuoden kuluttua kortin suorittamisesta kakkosvaiheessa, joka sanalla sanoen on pelkkää hevonpaskaa. Kortin uusiminen 15 vuoden välein, liittyi siihen mitä kokeita tahansa, ei vaikuta nuorisoon tuon taivaallista, ellet sitten laske vähintään 34 vuotiaita kortin uusijoita tässä yhteydessä nuorisoon. Ainut toimiva tapa vaikuttaa nuorison ajokäyttäytymiseen on ensimmäisen 18 elinvuoden aikana joka päivä kotona ja vanhempien kyydissä autossa. Sieltä ne käyttäytymismallit myös liikenteeseen opitaan, eikä niihin enää autokoulussa ole juuri minkäänlaisia mahdollisuuksia vaikuttaa.(Masa @ Loka. 21 2010,16:11) kirjoitti
Kolme rikesakkoa ylinopeudesta vuoden sisään tai neljä kahden ja ei muuta kuin persettä koulun penkille ja kuulemaan kuinka vaarallista on liikenteen seuraaminen ajaessa ja miten paljon liikenneturvallisuus paranee jatkuvalla nopeusmittarin tuijottamisella? Kuulostaa houkuttelevalta, hyöty olisi varmasti samaa luokkaa nykyisen autokoulun kakkosvaiheen kanssa.(Masa @ Loka. 21 2010,16:11) kirjoitti
Eikun autokouluun aina kun poliisisetä huomaa virhettä! Rikesakko = 25 minuutin autokoulutunti ja päiväsaskko 2x25 minuutin autokoulutunti.(Waille @ Loka. 22 2010,13:17) kirjoitti
Ja siis sakkomaksu olisi käytännössä autokoulumaksu ja Oikeusrekisrterikeskuksen tilille 500001-20378103 ei maksettaisi enää yhtään mitään.
Saatais enempi a) rahalle vastinetta, b) työpaikkoja, c) raggaistuksen lujuus kasvaisi menetetyn vapaa-ajan/työajan myötä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
ku saisivat jotenkin valvottua niitä kortillisia, jotka eivät aja koskaan!
yksikin naistuttavani käy kuudettakymppiä ja varmaan ei ole autoa uskaltanu ajaa yli kahteenkymmeneen vuoteen.
toinen samantyyppinen tuntemani tapaus, ei ole ajanu sen jälkeen kun poika sai kortin, poika polo joutunu sen jälkeen aina kuskiksi..
tuollaisilta sais kortin pois ottaa tai sitten kutsu automaattisesti johonki koulutukseen, jos meinaa sillä kortilla joskus ajella.
muutenkaan mitään järkeä ajaa korttia että saa siitä vain henkilötodistuksen, etenki ku ajokortti ei välttämättä edes kelpaa sellaiseksi...
vaan milläpä sitä tuollaisia valvoo, poliisikaan ei välitä kun eivät sakkoja aja koskaan ku eivät ole ratissakaan. mutta siinä vaiheessa ku rattiin taas joskus päätyvät jonkin pakon sanelemana, niin silloin en mielelläni olisi liikkeellä millään vehkeellä samaan aikaan samassa paikassa..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Niin tarkoitinkin, jos lentää alle 12h/12kk tarvii tarkastuslennon *(Geeäsäxähvä @ Loka. 22 2010,11:50) kirjoitti
ja innokkaampi saa kaarrella koululennolla opettajan kanssa kelpuutuksen uusimiseksi.
Medikaalikin pitää uusia määräajoin. Monta ajokorttia olisi vähemmän samoilla vaatimuksilla...
Ilmailu onkin eri juttu kuin autoilu ja pyöräily.
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
^Jep, juuri näin, SEP-kelpparin saa uusittua kertauskoululennolla jos kelputuksen umpeutumista edeltävän 12 kk:n aikana on lentänyt vähintään 12 tuntia. Kelppari on siis voimassa 24 kk, tämä koskee vain SEP-kelpuutusta, vaativammat kelpuutukset, kuten mittarikelpuutus voidaan uusia vain tarkastuslennolla ja sekin pitää ajaa joka vuosi.
Omalla SEP-kertauskoululennolla pari viikkoa sitten opettaja puuttui muutamaan oppimaani huonoon tapaan. Hyvä juttu ja huomasin itsekin tekeväni väärin kun opettaja siihen puuttui.
Ajokorttipuolelle tuollaista olisi vaan aika vaikeaa ja kallista soveltaa käytännössä. Lisäksi ajokorttipuolella siitä tulisi todennäköisesti pelkkää yksisilmäistä ja idioottimaista ylinopeus- ja nollatoleranssikukkahattupropagandaa, oikeisiin ongelmakohtiin ja liikenteen sujuvuuteen ei voida/osata/haluta puuttua.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Ensiksikin tässä hyvinvointivaltiossa näyttää olevan sellainen periaate: Jos ei voida verottaa niin ainakin on päästävä sakottamaan ja turvallisuuteen vetoamalla kaikkia maksuja on korotettava. Ajokortissani on 1968 otettu valokuva, 1975 ajokorttiuudistuksessa se vielä kelpasi. Kerran ratsiassa poliisi vähän pitkään katsoi, mutta en enää muista mitä hän sanoi.
Eihän enää kysellä korttia ja rekisteriotetta, puhalluspillit ylinopeustutkat on pääasia. Poliisikin tekee tavallaan tuottavaa työtä, Valtiolle.
entinen mopuilija, nykyinen mopoilija.