Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
  1. #1
    Onko kokemusta näistä AGM akuista?
    http://www.motobatt.com/

    Autoissani olen käyttänyt Optiman (AGM) akkuja kymmenen vuotta ilman virtaongelmia ja siksi olen haeskellut pyöräänkin vastaavaa tehoakkua jonka virranantokyky olisi vastaava ja ampeerituntejakin saisi olla muutama lisää.

    Esimerkiksi:
    Pyörässäni on vakiona Yuasa YTX12-BS / 10Ah
    Motobatt:in vastaava akku on MBTX12U / 14Ah.
    Leveyttä 1mm enemmän, muuten samat mitat eli menee heittämällä.

    Ei liene epäselvää aijonko kokeilla kun noille vielä löytyy Suomalainen maahantuoja jolla hinta samaa luokkaa kuin Saksassa.



  2. #2
    Ei kokemusta mainitsemistasi akuista mutta pari muutakin valmistajaa löytyy ja niitäkin saa suomesta.

    Eli Red Top ja Odyssey

    Näistä omaan kokemusta Odysseyn tuotteista ja ovat varsin laadukkaita, mutta hintaakin on myös.



    Aprilia Mille R -03

    Ex. Speedmaster 2003
  3. #3
    Tartteeko pyörässä tehoakkua? Näköjään jaksoi Bilteman akku veivata nollakeleilläkin käyntiin, ja maksoi alle puolet siitä mitä Yuasa niin eipä tartte miettiä mistä tullee akku hommattua seuraavan kerran kunhan vaan koko löytyy, kahden vuoden takuulla

    Talvihommissa tietty voi joku asiallinen akku olla paikallaan.
  4. #4
    Tuntuu tuo rivi kolmonen vaativan akulta paljon startissa.
    Muutaman päivän seistuaan jännite notkahtaa startatessa niin että buuttaa ecunkin.

    Ja kai kannattaa ennemmin ottaa tehoakku jos senkin saa puolella Yuasan hinnasta.



  5. #5
    Minkä kokonen pyörä sulla on, muistaakseni FZR1000 Yamahassa oli speksien mukaan 14 amppeerituntinen akku. Kusiaiskokosia ei ole mulla ollut, joten en tiedä niiden akuista mutta 10 tuntinen kuulostaa aika snadilta.
  6. #6
    tuo sama 10Ah akku löytyy myös Aprilian tonnisesta V2 konstruktiosta... Ja tunnetusti ongelmia on starttivirran kanssa, akku pitää olla hyvä jotta jaksaa pyörittää. Motobatt näyttää olevan liki puolet halvempi kuin Varta ym. merkkiakut.
  7. #7
    Lainaa (Le Motard @ Loka. 18 2010,20:31) kirjoitti
    Minkä kokonen pyörä sulla on, muistaakseni FZR1000 Yamahassa oli speksien mukaan 14 amppeerituntinen akku. Kusiaiskokosia ei ole mulla ollut, joten en tiedä niiden akuista mutta 10 tuntinen kuulostaa aika snadilta.
    1050cc ja liian vähän tilaa. (Putkisto penkin alla) *
    Ei ongelmia pari vuotiaalla akulla mikäli pyörällä ajetaan edes joka toinen päivä, mutta aina vaan ei pysty.

    10->14A on jo prosentuaalisestikin suuri ero ja kun huomioi AGM akun julmettu konkkaan verrattava virranantokyky niin tuskin voi paljon pieleen mennä.

    Bilikalla on alkuperäistä "Yuasaa vastaava" 10A akku 49.90€
    Ja em. MotoBatt maksaa jo sitten hieman enemmän eli tasan 50€
    Kumpaankin tulee mahdolliset toimituskulut päälle.

    Arvatkaa kumman akun laitoin tilaukseen? *



  8. #8
    Lainaa (AimoPamaus @ Loka. 18 2010,21:42) kirjoitti
    10->14A on jo prosentuaalisestikin suuri ero ja kun huomioi AGM akun julmettu konkkaan verrattava virranantokyky niin tuskin voi paljon pieleen mennä.

    Bilikalla on alkuperäistä "Yuasaa vastaava" 10A akku 49.90€
    Ja em. MotoBatt maksaa jo sitten hieman enemmän eli tasan 50€
    Kumpaankin tulee mahdolliset toimituskulut päälle.

    Arvatkaa kumman akun laitoin tilaukseen? *
    Mitenkä jaksaa laturi tuupata tuon täyteen, pittääkö siinä ajella vähä lenkkiä välillä?

    Ai jos ihan tilata pitää niin sitten varmaan menisin laadukkaamman(?) tavaran perään, mutta nuo biltsun akut suht kätevä palauttaa biltsukylissä ja hyllystä saa heti uutta tilalle takuuseen.

    Noita biltsun paristoja parjattu välillä ja 50% porukasta ei viitsi ladata sitä täyteen ennen käyttöä ja näköjään oli biltsun hyllyynkin ilmestynyt lappu, että nehän on vajaita ne akut, kannattaa ladata ennen käyttöä. Ei ne ihan paskoja voi olla kun kuulemma tulevat samoilta linjoilta kuin muutkin(paskat) käyttökamppeet.

    Motonetistä en pyörän akkua ole vielä hakenut, auton kylläkin ja ihan hyvin on pelannut, mutta nehän mahtaakin olla ihan brändivehkeitä sielä.



  9. #9
    Lainaa (AimoPamaus @ Loka. 18 2010,21:42) kirjoitti
    Ei ongelmia pari vuotiaalla akulla mikäli pyörällä ajetaan edes joka toinen päivä, mutta aina vaan ei pysty.
    Ooks mitannu latausjännitettä? Paljonko?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #10
    Lainaa (scuuba @ Loka. 19 2010,15:14) kirjoitti
    Lainaa (AimoPamaus @ Loka. 18 2010,21:42) kirjoitti
    Ei ongelmia pari vuotiaalla akulla mikäli pyörällä ajetaan edes joka toinen päivä, mutta aina vaan ei pysty.
    Ooks mitannu latausjännitettä? Paljonko?
    En ole nyt erikseen mittaillut mutta OBD portista on aina tullut ok jännitteet. Vaikea muutenkaan uskoa että pari vuotiaassa takuunalaisessa vehkeessä olisi säädin sökö.

    Eli kyseessä ei ole vianhaku keskustelu vaan akun päivitys parempaan.
  11. #11
    Lainaa (AimoPamaus @ Loka. 19 2010,17:40) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Loka. 19 2010,15:14) kirjoitti
    Lainaa (AimoPamaus @ Loka. 18 2010,21:42) kirjoitti
    Ei ongelmia pari vuotiaalla akulla mikäli pyörällä ajetaan edes joka toinen päivä, mutta aina vaan ei pysty.
    Ooks mitannu latausjännitettä? Paljonko?
    En ole nyt erikseen mittaillut mutta OBD portista on aina tullut ok jännitteet. Vaikea muutenkaan uskoa että pari vuotiaassa takuunalaisessa vehkeessä olisi säädin sökö.

    Eli kyseessä ei ole vianhaku keskustelu vaan akun päivitys parempaan.
    Mä nyt vaan lähinnä ajattelin sen latausjännitteen itseisarvoo vs akku(tyyppi).
    En siis sitä että siinä ois suoranaista vikaa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  12. #12
    Lainaa (AimoPamaus @ Loka. 19 2010,17:40) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Loka. 19 2010,15:14) kirjoitti
    Lainaa (AimoPamaus @ Loka. 18 2010,21:42) kirjoitti
    Ei ongelmia pari vuotiaalla akulla mikäli pyörällä ajetaan edes joka toinen päivä, mutta aina vaan ei pysty.
    Ooks mitannu latausjännitettä? Paljonko?
    En ole nyt erikseen mittaillut mutta OBD portista on aina tullut ok jännitteet. Vaikea muutenkaan uskoa että pari vuotiaassa takuunalaisessa vehkeessä olisi säädin sökö.

    Eli kyseessä ei ole vianhaku keskustelu vaan akun päivitys parempaan.
    Millaiset mahtaa olla piuhat akun ja startin välillä?
    Ettei johdotus ole pullon kaula?

    Ainahan "paremman" vaihto on eteenpäin mutta onko paremman osto taas harrastamista vai asiaa?



    <p>KTM 990 SMT -10</p><p>KTM 250 SX-F -14</p>
  13. #13
    Lainaa (zpete @ Loka. 18 2010,21:08) kirjoitti
    tuo sama 10Ah akku löytyy myös Aprilian tonnisesta *V2 konstruktiosta... Ja tunnetusti ongelmia on starttivirran kanssa, akku pitää olla hyvä jotta jaksaa pyörittää. Motobatt näyttää olevan liki puolet halvempi kuin Varta ym. merkkiakut.
    Jos kyse on Apriliasta niin pitää ensin katsoa et starttirele vie virtaa läpi kunnolla.
    Mulla hitsas rele kiinni ja kun vaihdoin sen vanhasta 50A releestä 100A releeseen niin johan rupes käynistyyn erilailla.



  14. #14
    Lainaa (Antsu60 @ Loka. 23 2010,21:34) kirjoitti
    Lainaa (zpete @ Loka. 18 2010,21:08) kirjoitti
    tuo sama 10Ah akku löytyy myös Aprilian tonnisesta *V2 konstruktiosta... Ja tunnetusti ongelmia on starttivirran kanssa, akku pitää olla hyvä jotta jaksaa pyörittää. Motobatt näyttää olevan liki puolet halvempi kuin Varta ym. merkkiakut.
    Jos kyse on Apriliasta niin pitää ensin katsoa et starttirele vie virtaa läpi kunnolla.
    Mulla hitsas rele kiinni ja kun vaihdoin sen vanhasta 50A releestä 100A releeseen niin johan rupes käynistyyn erilailla.
    Uudemmista löytyy jo vakiona parempi rele. Pointtini on, että siinä vaiheessa kun akku ei jaksa enää tonnista twiniä käynnistää edes ladattuna, sitä voi hyvin vielä käyttää vaikka rivikoneessa
  15. #15
    Usein akku on pyörässä aika pieneksi mitoitettu. Omassani on 7Ah akku. Jos pyörä seisoo hälytin päällä 2 viikkoa, voi käynnistyksen unohtaa. Uuden akun ei tarvitse paljoa ikääntyä, kun käynnistysongelmat alkavat Ampeerituntimäärän laskiessa.

    Täältä tuli uusi Varta AGM akku kotiin n. 78 Eurolla.
    Motorcycle Batteries



    Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
  16. #16
    Motobatti on nyt paikollaan ja se sopi kuin sopikin kun otti pohjasta "spacerin" pois.
    Eri tirakasti starttaa ja reserviäkin löytyy nyt se 4A enemmän.

    Positiivinen ylläri oli myös kahdet navat jotta napaisuuden saa oikein, ja joista saa kätevästi piilossa vaikka virrat lisähärveleille.

    Hintaa oli siis noin 66€ posteineen.
  17. #17
    Motobatt mainostaa akkujaan "ready to go" AGM akkuina, jotka voi heti ottaa käytöön. Oletteko kuitenkin aina ladannut ennen käyttöönottoa myös Motobattin akut? Esim. Motobatt mp-akku 12V 10Ah MBTX9U.
  18. #18
    Lainaa CrazyJ kirjoitti Katso viesti
    Motobatt mainostaa akkujaan "ready to go" AGM akkuina, jotka voi heti ottaa käytöön. Oletteko kuitenkin aina ladannut ennen käyttöönottoa myös Motobattin akut? Esim. Motobatt mp-akku 12V 10Ah MBTX9U.
    Aina kannattaa ladata kunnolla täyteen, ellei sitten ole pakkotilanne tms. Aivan varmasti toimii suoraan paketistakin.

    Mulla oli Trumpan Rocketissa Motobatt, eikä koskaan käynnistysvaikeuksia. Pidän tuota siis hyvänä merkkinä ja ostan huoletta jatkossakin.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  19. #19
    Lainaa CrazyJ kirjoitti Katso viesti
    Motobatt mainostaa akkujaan "ready to go" AGM akkuina, jotka voi heti ottaa käytöön. Oletteko kuitenkin aina ladannut ennen käyttöönottoa myös Motobattin akut? Esim. Motobatt mp-akku 12V 10Ah MBTX9U.
    Jai kyseisen merkkinen hyyteloakku muutama vikko sitten uutena lataamatta, kun tehdastuoreen akun lepojannite oli 12.9V.
    Katsotaan miten tulevat vuodet sujuvat.
  20. #20
    Onko ajatuksia kuinka kauan virrat pitäisi pysyä noin 2kk vanhassa täyteen ladatussa vähän käytetyssä Motobatt 12V 10Ah MBTX9U akussa? Muutama viikko ajamatta ja ei enää mitään eloa, ei tule edes näyttöön valoja yms.
  21. #21
    Lainaa CrazyJ kirjoitti Katso viesti
    Onko ajatuksia kuinka kauan virrat pitäisi pysyä noin 2kk vanhassa täyteen ladatussa vähän käytetyssä Motobatt 12V 10Ah MBTX9U akussa? Muutama viikko ajamatta ja ei enää mitään eloa, ei tule edes näyttöön valoja yms.
    Olettaen ettet irroittanut akkukaapeleita seisonnan ajaksi, virran säilyminen riippuu ihan siitä, paljonko pyörässä on lepovirrankulutus. Jos pyörä hukkaa virtaa johonkin epänormaalisti, niin aika voi olla mitä tahansa tunneista päiviin, viikkoihin tai kuukausiin.

    Yksi nykyaikana odottamattomia akun tyhjenemisiä aiheuttava laitetyyppi ovat huonolaatuiset usb-latauspistokkeet, jotka kuluttavat virtaa silloinkin kun ladattavia laitteita ei ole kytketty. Näille kannattaa ottaa sähköt aina virtalukon takaa, jotta välttyy odottamattomilta akkuongelmilta.

    Vika voi toki olla akussakin, mutta sen arvioimiseksi pitäisi ensin mitata pyörän lepovirrankulutus ja arvioida sitä tietoa vasten, että kauanko akku voi edes teoriassa sillä kulutuksella riittää.
  22. #22
    Kiitos kommenteista, akkukaapelit oli tosiaan normaalisti kytkettynä koko ajan. Itsellä ei ole mittaria, mutta pitää tosiaan jossain pk-seudulla käydä mittauttamassa tuo lepovirrankulutus. Onko lepovirrankulutukselle olemassa jotain suositusarvoja jonka sisällä se pitäisi olla, vai nolla? Pitää myös tarkistaa ettei itseltä ole jäänyt huomaamatta jos edellisellä omistajalla on ollut jotain extrakytkentöjä usb tms.
  23. #23
    Tuo lepovirrankulutuskin riippuu niin pyörästä. Vanhemmassa laitteessa ainoa kuluttaja voi olla digitaalikello jos sellaistakaan löytyy, mutta mitä uudempaan kalustoon tullaan, sitä enemmän siellä on erilaisia tietokoneita mittaristossa, ajonestossa, murtohälyttimissä yms, joista kaikki virrankulutus ei lopu pyörän ollessa sammutettunakaan.
  24. #24
    Alkaisin epäilemään että jotain on vialla jos virrat pois päältä kulutus on yli 10 mA. 10 mA on virta mikä teoriassa kuluttaa 10 Ah akun tyhjäksi 42 päivässä. Varmaan pitää olla paljon alle tuon.

    t. Janne
    KTM 1190 Adventure ABS -16
  25. #25
    Uudehkoissa varsinkin can-väyläohjatuissa pyörissä pitää vaan sitten muistaa, että tietokoneiden siirtyminen lepotilaan virrankatkaisun jälkeen voi ottaa aikaa, ja uusimmissa avaimettomalla käytöllä varustetuissa pyörissä virta-avaimen ei parane olla mittaajan taskussa vaan jossain kantaman ulkopuolella.
  26. #26
    Yksi nykyaikana odottamattomia akun tyhjenemisiä aiheuttava laitetyyppi ovat huonolaatuiset usb-latauspistokkeet, jotka kuluttavat virtaa silloinkin kun ladattavia laitteita ei ole kytketty.
    Onko sellaisa älykkäitä USB-pistokkeita olemassa, jotka tunnistavat siihen kytketyn laitteen ja vasta sitten aloittavat lataamisen?

    Tuollainen vaatinee jonkin verran älyä USB-tökkeliin ja äly yleensä kuluttaa virtaa paitsi, jos on mekaanisia kytkimiä. USB-liitinhän on latausominaisuuksiltaan lähinnä regulaattori 12-16v -> 5v.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  27. #27
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Onko sellaisa älykkäitä USB-pistokkeita olemassa, jotka tunnistavat siihen kytketyn laitteen ja vasta sitten aloittavat lataamisen?
    Joku suomalainen startup-firma muistaakseni yritti maailmanvalloitusta kännykän seinälaturilla, joka kytkeytyi päälle vasta tunnistaessaan piuhan päähän liitetyn kännykän usb-liittimestä ulospäin tulevan sähkön, tai jos akku on täysin tyhjä niin laturissa taisi olla nappula jolla sen sai myös päälle. Ajatuksena oli juurikin eliminoida se energiahukka mitä syntyy turhaan seinässä olevista latureista jotka eivät ole kytkettynä mihinkään. Käsittääkseni homma meni kiville, eli tekniikka oli liian kallis saavutettuun hyötyyn nähden ja suuri yleisö ei milloinkaan kiinnostunut asiasta.

    Pyörään suunnatun usb-liitännän osalta älykkyys ei myöskään taida maksaa vaivaa, kun ongelma ratkeaa kytkemällä se virtalukon taakse.
  28. #28
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Uudehkoissa varsinkin can-väyläohjatuissa pyörissä pitää vaan sitten muistaa, että tietokoneiden siirtyminen lepotilaan virrankatkaisun jälkeen voi ottaa aikaa, ja uusimmissa avaimettomalla käytöllä varustetuissa pyörissä virta-avaimen ei parane olla mittaajan taskussa vaan jossain kantaman ulkopuolella.
    Ja myöskin se, että ei säilytä avainta virtalukossa. Minun ex Ducatissa oli ja monessa autossa kuulemma, että avain virtalukossa tyhjentää akun, koska kaikki ei mene silloin lepotilaan. Sen jälkeen herättely saattaa vaatia isompiakin toimenpiteitä ja/tai rahanmenoa.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  29. #29
    Lainaa CrazyJ kirjoitti Katso viesti
    Kiitos kommenteista, akkukaapelit oli tosiaan normaalisti kytkettynä koko ajan. Itsellä ei ole mittaria, mutta pitää tosiaan jossain pk-seudulla käydä mittauttamassa tuo lepovirrankulutus. Onko lepovirrankulutukselle olemassa jotain suositusarvoja jonka sisällä se pitäisi olla, vai nolla? Pitää myös tarkistaa ettei itseltä ole jäänyt huomaamatta jos edellisellä omistajalla on ollut jotain extrakytkentöjä usb tms.
    Ehkä kannattaa ostaa itselle yleismittari, ei ne maltaita maksa ja halvatkin ajaa asiansa. https://www.biltema.fi/tyokalut/mitt...ari-2000018521
    Old Suzuki never dies, it just looks that way.
  30.  
  31. #30
    Nykyvehkeissä on paljon elektroniikkaa joka herää kun sähköt kytketään ja menee virran poiskytkennän jälkeen vasta jokin ajan kuluttua lepotilaan (jos käyttäjä ei tee mitään ja avain viedään loitommas). 5-sarjan bemussa (15v sitten) tuo aika taisi olla 10 minuuttia, tuon aikaa se söi 8A.

    Pyörissä voi olla samaa käytöstä, joten jos yleismittarin kytkee herkällä alueella piiriin niin voi olla että mittarin sulake lähtee tai käyttövoima (savu). Kytke ensin akku apujohdolla ja sen rinnalle yleismittari. Irrota sitten jonkin ajan päästä apujohto (vaikka vain toisesta päästään) siten ettei pyörän virta katkea. Tällä menettelyllä voi eliminoida hitaasti lepotilaan menevien prossujen vaikutuksen mittaukseen.

    Voi toki olla että elektroniikka sammuu heti kun virta-avainta käännetään, vaan mistäpä sen mittaamatta tietää.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen