Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
  1. #1
    Tällä päivämäärällä olen ryssinyt sen kahdesti. Toisella kerralla myös rikoin oman ajoasuni. Vitutus on äärimmäisen valtava.

    Kunhan nyt vain halusin saada sanottua.


    EDIT: Olen omistanyt pyörän noin 4 kuukautta.



  2. #2
    Sä et vaan osaa.

    Mutta hei, onneks sen saa kolmannella kerralla jos ei muuten niin säälistä.

    Nimim. Been there done that *
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  3. #3
    Lainaa (Mezuri @ Loka. 15 2010,16:05) kirjoitti
    Tällä päivämäärällä olen ryssinyt sen kahdesti.
    Jos kestät turhaa jeesustelua ja besserwissereiden esiintuloa, kerro meille mikä meni pieleen. Saat varmasti paljon ohjeita ja neuvoja, joiden avulla et kumminkaan saa ajokoetta sen helpommin läpi.
    hooondaaa
  4. #4
    Lainaa (MrEre @ Loka. 15 2010,16:25) kirjoitti
    Lainaa (Mezuri @ Loka. 15 2010,16:05) kirjoitti
    Tällä päivämäärällä olen ryssinyt sen kahdesti.
    Jos kestät turhaa jeesustelua ja besserwissereiden esiintuloa, kerro meille mikä meni pieleen. Saat varmasti paljon ohjeita ja neuvoja, joiden avulla et kumminkaan saa ajokoetta sen helpommin läpi.
    No ensimmäisellä kerralla pujottelu, koska en vain osannut. Harjoittelin, ja nyt pujottelu meni ihan hyvin. Tänään aamulla kuitenkin tössäsi hätäjarrutukseen. Räntä + lehdet +0,5c lämpötila ei ilmeisesti - kuten kantapään kautta opin - luonut samanlaisia jarrutusolosuhteita kuin kuiva asfaltti aurinkoisella säällä, joten kävin ihailemassa maata, remontoimassa autokoulun pyörää ja luomassa ajoasuuni katu-uskottavia arpia. Ja kyllä, koetta saa yrittää kahdesti. Ensimmäinen kerta meni hyvin. Jarrutus onnistui. Väärän portin läpi.
  5. #5
    Kuulostaa vähän jännältä, jos jarrutus+väistö -koetta vedetään räntäkelilläkin, oliko vielä samat vaatimukset kuin kuivalla? Joku voisi väittää, että vastuutonta laittaa kokelaat suorittamaan koetta räntäkelissä.

    SMOKin porukka on ehkä liian lukossa omien mantrojensa kanssa, jos tuollaista tapahtuu. Vrt hokemat "eturenkaan lukkiutuminen jarrutuksessa johtaa kaatumiseen", "kaarreajossa täytyy istua keskellä satulaa polvet tankissa"...

    Kyllähän pyörä täytyy pystyä hallitsemaan kaikissa oloissa, mutta räntäkelillä ei voi olla samat vaatimukset kuin kuivalla.
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  6. #6
    ^ Käsittelykoevaatimukset

    Lainaa kirjoitti
    Lähtöpaikalta kiihdytys 50 km/h nopeuteen, josta pysäytys jarrutusalueella etu- ja takajarrua
    käyttäen. Hakijalle varataan riittävä matka suorittaa kiihdytys turvallisesti. Moottoripyörän tulee
    pysähtyä hallitusti kestopäällysteellä 14 m:n ja soralla 17 m:n matkalla.

    Tehtävässä arvioidaan
    jarrutukseen käytettyä matkaa, ei jarrutuksen aloituskohtaa. Sateella tai kitkan ollessa muutoin
    pieni jarrutusmatkaa on pidennettävä. Jarrutusmatkan päättymistä osoittava merkki sijoitetaan
    sivummalle, jarrutuslinjan ulkopuolelle.

    Tehtävän aikana tutkinnon vastaanottajan on tarkkailtava erityisesti etu- ja takajarrun käyttöä,
    katseen suuntausta ja moottoripyörän asentoa.

    Suoritusta ei hyväksytä, jos nopeus jarrutuksen alkaessa on alle 50 km/h. Takapyörän lukkiutuminen
    tai nouseminen maasta jarrutuksen aikana voi sisältyä hallittuun pysäyttämiseen.
    Sinänsä mielenkiintoinen hylkäys siksi että jarrutus on alkanut väärästä paikasta, kun tuolla oikein erikseen mainitaan, että tehtävässä arvioidaan jarrutukseen käytettyä matkaa, ei jarrutuksen aloituskohtaa.
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  7. #7
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Make80 @ Loka. 15 2010,17:01) kirjoitti
    SMOKin porukka on ehkä liian lukossa omien mantrojensa kanssa, jos tuollaista tapahtuu. Vrt hokemat *"eturenkaan lukkiutuminen jarrutuksessa johtaa kaatumiseen", "kaarreajossa täytyy istua keskellä satulaa polvet tankissa"...
    Jaa, onkos tommosta joskus mölisty SmoKin äänellä?
    1000
  8. #8
    mulle kerrottiin autokoulussa, että sateen sattuessa jarutusmatkaa pidennettäisiin. Eli ei tartte edes yrittää pysäyttää samalla matkalla kuin kuivalla kelillä.

    Itse suoritin inssin kuivalla kelillä joten en tiedä pitikö matkan pidennys paikkaansa.
    SV 1000N -05
  9. #9
    Lainaa (Jii_Koo @ Loka. 15 2010,17:58) kirjoitti
    mulle kerrottiin autokoulussa, että sateen sattuessa jarutusmatkaa pidennettäisiin. Eli ei tartte edes yrittää pysäyttää samalla matkalla kuin kuivalla kelillä.

    Itse suoritin inssin kuivalla kelillä joten en tiedä pitikö matkan pidennys paikkaansa.
    Ai jaa, vettä tuli niin pirusti ja rakeitakin välillä, kukaan ei kyllä maininnut mitään mistään matkan pidennyksistä. Inssi istui autossa ja katseli kun visiiri huurussa sompailin niiden keilojen välejä. Läpi se kuitenkin meni.
    Siitä matkaa jatkettiin sitten katu-ajolla räntäsateessa. Läpi meni sekin osuus.
    BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
    ER-6f 2006
  10. #10
    Ite suoritin ajokokeen sateessa ja jarrutusmatkaa tosiaanki lisättiin
  11. #11
    Lainaa (Hannula @ Loka. 15 2010,17:28) kirjoitti
    Lainaa (Make80 @ Loka. 15 2010,17:01) kirjoitti
    SMOKin porukka on ehkä liian lukossa omien mantrojensa kanssa, jos tuollaista tapahtuu. Vrt hokemat *"eturenkaan lukkiutuminen jarrutuksessa johtaa kaatumiseen", "kaarreajossa täytyy istua keskellä satulaa polvet tankissa"...
    Jaa, onkos tommosta joskus mölisty SmoKin äänellä?
    Näitä ne ainakin autokoulussa jaksavat hokea. Ainakin muutama vuosi sitten.
    BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
    ER-6f 2006
  12. #12
    No, itse vedin kolmannella läpi. Kaksi ekaa ryssin vain siksi, että oma pää ei kestänyt tilannetta.

    Minulla pidenettiin jarrutusmatkaa vaikka ei satanut, mutta asfaltti oli märkä, se riitti pidentämiseen.
    Sometimes being a bitch is the only thing a woman has to hold on to.
  13. #13
    Lainaa (Galder @ Loka. 15 2010,20:26) kirjoitti
    Ite suoritin ajokokeen sateessa ja jarrutusmatkaa tosiaanki lisättiin
    Sama juttu, sato aivan älyttömästi. Jarrutus matkaa ei enää mitattu, ainoastaan katsottiin että jarrutus oli hallittu ja tehokas keliin nähden...
    paskapuhetta mutta otan sen silti...
  14. #14
    Lainaa (Make80 @ Loka. 15 2010,17:01) kirjoitti
    Kuulostaa vähän jännältä, jos jarrutus+väistö -koetta vedetään räntäkelilläkin, oliko vielä samat vaatimukset kuin kuivalla? Joku voisi väittää, että vastuutonta laittaa kokelaat suorittamaan koetta räntäkelissä.

    SMOKin porukka on ehkä liian lukossa omien mantrojensa kanssa, jos tuollaista tapahtuu. Vrt hokemat *"eturenkaan lukkiutuminen jarrutuksessa johtaa kaatumiseen", "kaarreajossa täytyy istua keskellä satulaa polvet tankissa"...

    Kyllähän pyörä täytyy pystyä hallitsemaan kaikissa oloissa, mutta räntäkelillä ei voi olla samat vaatimukset kuin kuivalla.
    Oikeassa liikenteessä ei helpoteta jarrutusmatkaa eikä muutakaan huonojen olosuhteiden takia.
    Taivas saa odottaa
  15. #15
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (BlackCat @ Loka. 15 2010,20:56) kirjoitti
    Lainaa (Make80 @ Loka. 15 2010,17:01) kirjoitti
    Kuulostaa vähän jännältä, jos jarrutus+väistö -koetta vedetään räntäkelilläkin, oliko vielä samat vaatimukset kuin kuivalla? Joku voisi väittää, että vastuutonta laittaa kokelaat suorittamaan koetta räntäkelissä.

    SMOKin porukka on ehkä liian lukossa omien mantrojensa kanssa, jos tuollaista tapahtuu. Vrt hokemat *"eturenkaan lukkiutuminen jarrutuksessa johtaa kaatumiseen", "kaarreajossa täytyy istua keskellä satulaa polvet tankissa"...

    Kyllähän pyörä täytyy pystyä hallitsemaan kaikissa oloissa, mutta räntäkelillä ei voi olla samat vaatimukset kuin kuivalla.
    Oikeassa liikenteessä ei helpoteta jarrutusmatkaa eikä muutakaan huonojen olosuhteiden takia.
    Olisiko kenties normaalissa liikenteessä tapahtuvalla (hätä)jarrutuksella ja "aloitat jarrutuksen tältä keilalta" -tyyppisellä testillä joku fundamenttaalinen ero? Jos eroa ei mielestäsi ole, tervetuloa näyttämään kuinka mopo pysähtyy kylmällä ja märällä asvaltilla yhtä nopeasti kuin kuivalla ja lämpimällä.
    Superbike #7
  16. #16
    Lainaa (Nitrous @ Loka. 15 2010,21:18) kirjoitti
    Lainaa (BlackCat @ Loka. 15 2010,20:56) kirjoitti
    Lainaa (Make80 @ Loka. 15 2010,17:01) kirjoitti
    Kuulostaa vähän jännältä, jos jarrutus+väistö -koetta vedetään räntäkelilläkin, oliko vielä samat vaatimukset kuin kuivalla? Joku voisi väittää, että vastuutonta laittaa kokelaat suorittamaan koetta räntäkelissä.

    SMOKin porukka on ehkä liian lukossa omien mantrojensa kanssa, jos tuollaista tapahtuu. Vrt hokemat *"eturenkaan lukkiutuminen jarrutuksessa johtaa kaatumiseen", "kaarreajossa täytyy istua keskellä satulaa polvet tankissa"...

    Kyllähän pyörä täytyy pystyä hallitsemaan kaikissa oloissa, mutta räntäkelillä ei voi olla samat vaatimukset kuin kuivalla.
    Oikeassa liikenteessä ei helpoteta jarrutusmatkaa eikä muutakaan huonojen olosuhteiden takia.
    Olisiko kenties normaalissa liikenteessä tapahtuvalla (hätä)jarrutuksella ja "aloitat jarrutuksen tältä keilalta" -tyyppisellä testillä joku fundamenttaalinen ero? Jos eroa ei mielestäsi ole, tervetuloa näyttämään kuinka mopo pysähtyy kylmällä ja märällä asvaltilla yhtä nopeasti kuin kuivalla ja lämpimällä.
    Helposti! Kun on kiinteä este edessä ja jarrutusmatka ei riitä edes kuivalla...

    En tosin tule näyttämään
    --Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
    (-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)

    Gas Gas EC 300
    Kawa z750
  17. #17
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Nasu @ Loka. 15 2010,20:30) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Jaa, onkos tommosta joskus mölisty SmoKin äänellä?
    Näitä ne ainakin autokoulussa jaksavat hokea. Ainakin muutama vuosi sitten. *
    SmoKkilaisetko vai tavan ajo-opettajat? Noiden tietämyksen ja opetuksen tasossa on nimittäin jonkun verran heittoa...
    1000
  18. #18
    Lainaa (Hannula @ Loka. 15 2010,22:18) kirjoitti
    Lainaa (Nasu @ Loka. 15 2010,20:30) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Jaa, onkos tommosta joskus mölisty SmoKin äänellä?
    Näitä ne ainakin autokoulussa jaksavat hokea. Ainakin muutama vuosi sitten. *
    SmoKkilaisetko vai tavan ajo-opettajat? Noiden tietämyksen ja opetuksen tasossa on nimittäin jonkun verran heittoa...
    Ihan molemmilta on tullut nuo ohjeet kuultua.
    BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
    ER-6f 2006
  19. #19
    No mitäs tosta, kokemattomuuden piikkiin. Ei noita liukkaan kelin treenejä pääse kuiteskaan autokoulussa kovin usein harjotteleen. Sitä kuiteski sattuu ja kuuluu opetteluun. Muutamalla kympillä sait vähintään monen satasen eestä kokemusta. Itellä taas meinas mennä pujottelu vähä pitkäks, mut siitä sen enempää...

    Eikä ollenkaan huono juttu, että se sattu viell suljetulla alueella ja "valvotuissa" olosuhteissa. Kokemus kyll karttuu varmana koko rahan eestä!
    ...eli mieluummin tuolla, kuin josain ennen risteystä esim. liukastella jonkun tukkirekan eessä.
  20. #20
    Lainaa (BlackCat @ Loka. 15 2010,20:56) kirjoitti
    Lainaa (Make80 @ Loka. 15 2010,17:01) kirjoitti
    Kuulostaa vähän jännältä, jos jarrutus+väistö -koetta vedetään räntäkelilläkin, oliko vielä samat vaatimukset kuin kuivalla? Joku voisi väittää, että vastuutonta laittaa kokelaat suorittamaan koetta räntäkelissä.

    SMOKin porukka on ehkä liian lukossa omien mantrojensa kanssa, jos tuollaista tapahtuu. Vrt hokemat *"eturenkaan lukkiutuminen jarrutuksessa johtaa kaatumiseen", "kaarreajossa täytyy istua keskellä satulaa polvet tankissa"...

    Kyllähän pyörä täytyy pystyä hallitsemaan kaikissa oloissa, mutta räntäkelillä ei voi olla samat vaatimukset kuin kuivalla.
    Oikeassa liikenteessä ei helpoteta jarrutusmatkaa eikä muutakaan huonojen olosuhteiden takia.
    Ei helpoteta ja silloin sattuu leukaan
    paskapuhetta mutta otan sen silti...
  21. #21
    A Ajokoe ohje 6.7.6 Hätäjarrutus

    Moottoripyörän tulee
    pysähtyä hallitusti kestopäällysteellä 14 m:n ja soralla 17 m:n matkalla. Tehtävässä arvioidaan
    jarrutukseen käytettyä matkaa, ei jarrutuksen aloituskohtaa. Sateella tai kitkan ollessa muutoin
    pieni jarrutusmatkaa on pidennettävä
    Kahvankääntäjä
    Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
  22. #22
    Lainaa (Hannula @ Loka. 15 2010,17:28) kirjoitti
    Lainaa (Make80 @ Loka. 15 2010,17:01) kirjoitti
    SMOKin porukka on ehkä liian lukossa omien mantrojensa kanssa, jos tuollaista tapahtuu. Vrt hokemat *"eturenkaan lukkiutuminen jarrutuksessa johtaa kaatumiseen", "kaarreajossa täytyy istua keskellä satulaa polvet tankissa"...
    Jaa, onkos tommosta joskus mölisty SmoKin äänellä?
    Kyllä ja ei. Eturengas -mantra on ihan SMOKin virallisessa koulutustapahtumassa opetettu juttu (yritin keskustella aiheesta, se ei onnistunut, koska kouluttajan mukaan se nyt vaan on niin että mopo kaatuu välittömästi jos eturengas lukkiutuu).

    Polvet tankissa -mantra on epävirallisempi, sen lausu SMOKin kouluttaja, mutta tapahtuma ei ollut virallinen koulutustilaisuus.

    Molemmissa mantroissa on tietysti pointtinsa ja osatotuutensa, mutta jotenkin ärsyttää se asenteellisuus ja ehdottomuus, jolla asiat tuodaan esiin. SMOK tekee kait pääosin hyvää työtä, mutta aika veijareita siellä on osa kouluttajista. "Minä tiedän, sinä et, tästä ei keskustella." Vaikka juuri keskustelu olisi se kanava, jolla asiaa voitaisiin avata, kun enemmän ajaneet motoristit kuitenkin tietävät, että asiat eivät ole niin yksinkertaisia ja ehdottomia kuin mitä kouluttaja väittää.
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  23. #23
    Lainaa (Make80 @ Loka. 15 2010,17:01) kirjoitti
    Kuulostaa vähän jännältä, jos jarrutus+väistö -koetta vedetään räntäkelilläkin, oliko vielä samat vaatimukset kuin kuivalla? Joku voisi väittää, että vastuutonta laittaa kokelaat suorittamaan koetta räntäkelissä.
    Jooh, ite ajoin kokeen vuos sitten syksyllä -4 kelissä. Kuivaa toki oli ja jarru meni pitkäks mut vauhtiaki oli se 60 kmh ni päästi säälistä läpi.

    Edit: Niin ja liikenteessä ajoin ekan kerran nollassa räntäsatees



    RC8R
    Super Duke (Se vanha)
  24. #24
    Lainaa (BlackCat @ Loka. 15 2010,20:56) kirjoitti
    Lainaa (Make80 @ Loka. 15 2010,17:01) kirjoitti
    Kuulostaa vähän jännältä, jos jarrutus+väistö -koetta vedetään räntäkelilläkin, oliko vielä samat vaatimukset kuin kuivalla? Joku voisi väittää, että vastuutonta laittaa kokelaat suorittamaan koetta räntäkelissä.

    SMOKin porukka on ehkä liian lukossa omien mantrojensa kanssa, jos tuollaista tapahtuu. Vrt hokemat *"eturenkaan lukkiutuminen jarrutuksessa johtaa kaatumiseen", "kaarreajossa täytyy istua keskellä satulaa polvet tankissa"...

    Kyllähän pyörä täytyy pystyä hallitsemaan kaikissa oloissa, mutta räntäkelillä ei voi olla samat vaatimukset kuin kuivalla.
    Oikeassa liikenteessä ei helpoteta jarrutusmatkaa eikä muutakaan huonojen olosuhteiden takia.
    Oikeassa liikenteessä sä et myöskään vedä tuttua mutkapätkää sitä kesällä harjoiteltua omaakovaa, jos tie on jäässä. Se oli pointti. Oikeassa liikenteessä voit sovittaa nopeuden kelin mukaan, jarrutuskokeessa et.
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  25. #25
    Laitetaanpas tähän ketjuun kysymyksiä, liittyy aiheeseen ja jälkikasvuuni :

    - A1 -kortti suoritettu autokoulussa
    - nyt alan opettamaan B-korttia pojalle ja papereihin tuli ruksi B:n lisäksi väli-A:han (< 25 kW). Eihän väli-A vaadi käsittelykoetta tms.
    - Ja sitten kun ikää on 20 vee ja aika saada täysi A, väliA:n ollessa pohjalla, mitä vaaditaan ? Käsittelykoe ?
    4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
    12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
  26. #26
    Lainaa (noutaja @ Loka. 16 2010,16:06) kirjoitti
    Laitetaanpas tähän ketjuun kysymyksiä, liittyy aiheeseen ja jälkikasvuuni :

    - A1 -kortti suoritettu autokoulussa
    - nyt alan opettamaan B-korttia pojalle ja papereihin tuli ruksi B:n lisäksi väli-A:han (< 25 kW). Eihän väli-A vaadi käsittelykoetta tms.
    - Ja sitten kun ikää on 20 vee ja aika saada täysi A, väliA:n ollessa pohjalla, mitä vaaditaan ? Käsittelykoe ?
    Itsellä täysin sama tilanne kuin sun pojallasikin, isä opetti B-kortin ja A1-kortti autokoulussa. Ainakin itse olen siinä uskossa ja niin aion toimia, että käyn uuden ajokorttihakemuksen tekemässä 20-vuotiaana ja sitten saan rajoittamattoman A-kortin Eli ei tartte mitään enää käydä sompailemassa, esim. käsittelykoetta.
    Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
  27. #27
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Number28 @ Loka. 16 2010,16:13) kirjoitti
    Lainaa (noutaja @ Loka. 16 2010,16:06) kirjoitti
    Laitetaanpas tähän ketjuun kysymyksiä, liittyy aiheeseen ja jälkikasvuuni :

    - A1 -kortti suoritettu autokoulussa
    - nyt alan opettamaan B-korttia pojalle ja papereihin tuli ruksi B:n lisäksi väli-A:han (< 25 kW). Eihän väli-A vaadi käsittelykoetta tms.
    - Ja sitten kun ikää on 20 vee ja aika saada täysi A, väliA:n ollessa pohjalla, mitä vaaditaan ? Käsittelykoe ?
    Itsellä täysin sama tilanne kuin sun pojallasikin, isä opetti B-kortin ja A1-kortti autokoulussa. Ainakin itse olen siinä uskossa ja niin aion toimia, että käyn uuden ajokorttihakemuksen tekemässä 20-vuotiaana ja sitten saan rajoittamattoman A-kortin Eli ei tartte mitään enää käydä sompailemassa, esim. käsittelykoetta.
    Väli-A:sta isoon A:han kortti päivittyy automaattisesti ilman hakemustakin. Vaikka kortin takaa A-kirjaimen kohdalta päivämäärät puuttuvat, on se Suomessa voimassa sellaisenaan. Ulkomailla ajelevien tosin kannattaa kortti päivittää, ettei tule paikallisen virkavallan kanssa ongelmia.

    Edit. Sitä en nyt muista, että pitikö A1-kortti päivittää paperisodalla väli-A:ksi, mutta siinä samallahan se B-kortin papereiden kanssa menee. Ajo- tai teoriakoetta ei tarvitse suorittaa uudestaan.



    Superbike #7
  28. #28
    Mopokoulun opehan ei varmaan päästä sinua inssiin ennen kuin hän katsoo, että osaat ajaa riittävän hyvin, että läpäiset kokeen?

    Syynä siis ehkä jännitys? Muista se ja älä jännitä turhia niin kyllä se menee. Tiedän, ihan paska neuvo, "älä jännitä", mutta niin se vaan on. Osaat ja luotat itseesi. Onhan opettajasikin sen jo todennut.

    Nimim. käsittelykokeessa kontannut
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  29. #29
    Kouluttaja Waille:n avatar
    Liittyi Jun 2009
    Helsinki / Skinnarilan vapaavaltio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Nitrous @ Loka. 16 2010,16:55) kirjoitti
    Lainaa (Number28 @ Loka. 16 2010,16:13) kirjoitti
    Lainaa (noutaja @ Loka. 16 2010,16:06) kirjoitti
    Laitetaanpas tähän ketjuun kysymyksiä, liittyy aiheeseen ja jälkikasvuuni :

    - A1 -kortti suoritettu autokoulussa
    - nyt alan opettamaan B-korttia pojalle ja papereihin tuli ruksi B:n lisäksi väli-A:han (< 25 kW). Eihän väli-A vaadi käsittelykoetta tms.
    - Ja sitten kun ikää on 20 vee ja aika saada täysi A, väliA:n ollessa pohjalla, mitä vaaditaan ? Käsittelykoe ?
    Itsellä täysin sama tilanne kuin sun pojallasikin, isä opetti B-kortin ja A1-kortti autokoulussa. Ainakin itse olen siinä uskossa ja niin aion toimia, että käyn uuden ajokorttihakemuksen tekemässä 20-vuotiaana ja sitten saan rajoittamattoman A-kortin Eli ei tartte mitään enää käydä sompailemassa, esim. käsittelykoetta.
    Väli-A:sta isoon A:han kortti päivittyy automaattisesti ilman hakemustakin. Vaikka kortin takaa A-kirjaimen kohdalta päivämäärät puuttuvat, on se Suomessa voimassa sellaisenaan. Ulkomailla ajelevien tosin kannattaa kortti päivittää, ettei tule paikallisen virkavallan kanssa ongelmia.
    Juuri näin.

    Lainaa (Nitrous @ Loka. 16 2010,16:55) kirjoitti
    Edit. Sitä en nyt muista, että pitikö A1-kortti päivittää paperisodalla väli-A:ksi, mutta siinä samallahan se B-kortin papereiden kanssa menee. Ajo- tai teoriakoetta ei tarvitse suorittaa uudestaan.
    Kyllä pitää. Ja asia menee vieläpä niin, että isoksi A:ksi se kortti päivittyy päivälleen kaksi vuotta sen jälkeen kun väli-A on myönnetti, eli käytännössä siis kaksi vuotta sen jälkeen kun B-kortin inssi on suoritettu hyväksytysti. Ei siis sinä päivänä kun täyttää 20.

    Edit: Taisinpa puhua paskaa. Menee luultavasti niin että väli-A myönnetään sinä päivänä kun täyttää 18, ja B myönnetään sitten sen inssin jälkeen. Eli voivat siis olla eri päivinä myönnetty. Kortin tosin saa käteen vasta kun B on suoritettu ja sitä ennen ei väli-A:lla saa ajaa. Iso A kuitenkin tässä tapauksessa sitten astuu voimaan sinä päivänä kun täyttää 20.



  30.  
  31. #30
    Paljonko tuossa käsittelykokeessa pujottelussa on se alueen leveys jos pyöränä on kawa er-6n?
    http://www.ake.fi/NR....009.pdf

    mukaan 5 metriä, alempana kuitenkin lukee "rajoittamattomassa A-luokassa kääntöympyrän halkaisija +2metriä"?
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen