älkääkä hyvät ihmiset levittäkö yleiseen tietoisuuteen mitään epäilyksiä öljynvaihdon tarpeellisuudesta. millä verukkeella sitä sitten lähtee tallille kaljoittelemaan jos tuokin menee alta?
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Joo, mutku on vain absoluuttinen totuus..(pecha @ Loka. 20 2010,17:45) kirjoitti
Moottorit eivät ole sillain erilaisia, että sillä olisi merkitystä. Poikkeuksena 2-t koneet, joiden laakerit, sylinterit ja männänrenkaat suorastaan kaipaavat ylimääräistä öljykylpyä säilytyäkseen kunnossa. Näissä säilytysolosuhteiden merkityskin korostuuu, pahimpana esimerkkinä vaikkapa veneen perässä taivasalla kesät talvet roikkuva perätuuppari.
Öljyt eivät ole käytännössä erilaisia. Käytetty öljy on käytettyä jäteöljyä, olipa merkki ja malli mitä vaan. Mopokäyttöön soveltuvia, ns. longlife-öljyjä ei tietääkseni ole edes olemassa ja autoissakin niiden hyödyntäminen edellyttää kehittynyttä suodatusjärjestelmää. Säilöntäaineiksi niistäkään ei käytettynä ole.
Talvisäilytyspaikan erilaisuudella ei ole merkitystä öljyjen suhteen, vaikka sillä muuten väliä onkin. Vanha jäteöljy, tai paremminkin siinä oleva ylimääräinen tavara tekee tuhojaan, jos on tehdäkseen, olipa säilytysolosuhteet mitä vaan.
Pyörien talviseisonta kestää kotimaassa keskimäärin 5-6-7 kk, joten talvisäilytyksen keston merkityskin on marginaalinen.
Ihmiset ja mopon vaihtomieltymykset ovat erilaisia, se on totta, Jos vaihdat pyörääsi usein, niin taloudellisessa mielessä ei kannata tehdä mitään ylimääräistä. Myöskään vaihtoarvoon ylimääräisillä öljynvaihdoilla ja muulla omatoimisella huolenpidolla ei ole tuon taivaallista merkitystä.
Pyörän hyvästä huolenpidosta ja extraöljynvaihdoista hyötyvät ainoastaan uudet omistajat.. Saat vain hyvän oman tunnon tunteen - et mitään muuta. Minulle sekin tosin riittää *
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tämän aiheen alkuperäiseen kysymykseen on mielestäni selkeästi esitetty absoluuttinen totuus. Ja kysymyshän oli: "Öljynvaihto syksyllä vai keväällä?", eli noista vaihtoehdoista syksy(pecha @ Loka. 20 2010,17:45) kirjoitti
![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Siksi kun internet on digitaalinen, kato, bitti on joko päällä tai ei! Näin on, luin internetistä! *(pecha @ Loka. 20 2010,17:45) kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Paskanjauhantaan voi todellakin asiat siirtää heti, kun puhuu psykiatrian itseopiskelusta.(jamas @ Loka. 20 2010,23:06) kirjoitti
Krossipelistä vaihdetaan öljyt 10h välein, katu(=rata)pyörästä talvella, mönkkäristä 20h kuluttua.
.
Täällä kun ei ihmisiä tunne niin hieman vaikea on tietää mitä kellekin voi sanoa ja mitä kelle ei. Tuntuu, että aihe kun aihe niin jähnätä pitää ja koska ei kiinnosta jähnätä sitten pätkän vertaa niin parempi olla hiljaa ja myöntää tappio..voitit.(vma @ Loka. 20 2010,23:25) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Toisaalta...... Jos oikein yksinkertaistetaan:(Utah @ Loka. 20 2010,14:25) kirjoitti
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa....
ja siinäkin koko homma on... gone with the wind.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No ei nyt sentään...korkeintaan vähän juttelemassa sille, koska yksinhän se siellä kuitenkin kuukausitolkulla joutuu olemaan.(Utah @ Loka. 20 2010,14:25) kirjoitti
Ja vastaus kyssäriin olis siis, että uudet Vacit vaihdetaan aina syksyllä, tai silloin kun se laitetaan seisomaan. Täähän on ikääkuin refleksi.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
no saatiinhan sitä uskonnollista puoliväkisin tuputusta jo hieman tähänkin threadiin.(wesba @ Loka. 21 2010,08:54) kirjoitti
"Ota Jeesus elämääsi... ota, ota, ota, ota ota nyt perkele!!!!!"![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Heh, uusi repeäminen(fiuri @ Loka. 20 2010,18:21) kirjoitti
Alkaa mennä vaan akaltakin varmaan usko, kun äijä on joka perjantai menossa.. "öljyt pitäs taas pyörään vaihtaa, muuten kampuraan tulee ruostetta"
Itse aiheeseen: aikaisemmin tuli kaadettua koko motti piripintaan jotain halpaöljyä (ei siis käytettyä) ja keväällä ulos ja uudet sisään. Kytkin rupes vaan oireileen, koska tuli kaadettua tuonne, milloin mitäkin ja kun keväällä laittoi ne "oikeat" öljyt sisään, niin jäähän tuonne semmoinen sekoitus, vaikka kuinka antaa vanhojen tippasta poies ja suottaapi sitten kytkin luistella jonnin verran.
Nykyään olen vaihtanut tuoreet öljyt loppukesästä sisään, ajellut syyskauden noilla ja sitten talvehdittanut samoilla. Tarkoittaa siis sitä, että noille tulee ennen seisontaa se muutama tuhat kilometriä eli aika puhtaat öljyt talvehtimista ajatellen. Keväällä olen sitten vaihtanut tuoreet sisään + filtteri vaihtoon.
- P
...tiedä nyt tuosta Jeesuksesta, mutta velihyvä, lujasti Vacciuskossa kyllä olen, ja vien nöyrästi Vacin ilosanomaa eteenpäin...(pecha @ Loka. 21 2010,09:31) kirjoitti
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
No sen kyllä tosiaankin huomaa.(wesba @ Loka. 21 2010,10:30) kirjoitti
Ja epäilemättä käyt myös ihmisten ovilla kyselemässä, saisitko kenties tulla keskustelemaan ihmeaineesi parantavista vaikutuksista.... ja kunnon uskovainenhan ei kuuntele "ei":tä vastaukseksi, vääräuskoisethan on syytä käännyttää vaikka väkisin, kun he eivät tiedä omaa parastaan!
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ja se absoluuttinen totuus oli etta Delvac tuhoaa ja vaihto syksylla ja kevaalla ja siina valissa..?(pecha @ Loka. 21 2010,10:42) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Ei siihen tarvita "ovelta ovelle" tyyppistä sananlevitystä...(pecha @ Loka. 21 2010,10:42) kirjoitti
Kertomukset omista ja laajenevan tyytyväistenlahkon tarinoista, aina asian yhteydessä riittää ilosanoman leviämiseen kulovalkean tavoin..![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Kyllä. ´Lahko´ onkin teikäläisille juuri kaikista kuvaavin nimitys.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tässä "lahkossa" on se hyvä puoli, että "lahkolaiset" saa ajatella omilla aivoillaan, todeta käytännössä ja soveltaa järkevästi.(pecha @ Loka. 21 2010,11:39) kirjoitti
Toista se on niillä "lahkolaisilla", jotka lukevat manuaalia kuin Raamattua, käyttämättä omia aivoja lainkaan tai tietämättä mitään käytännön sovellutuksista, tai motiiveista esim. tietyn huoltotarvikemerkin suosimiseen.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Niin joo. Elikkä te lahkolaiset käytätte niitä fiksuja aivojanne, ja muut eivät käytä.
Tämä tuli selväksi.
Eikä minua vituta siinä teidän lahkolaisuudessanne tasan tarkkaan mikään muu kuin se, että te tuputatte sitä omaa lahkolaisuuttanne joka ikiselle, joka vain missään erehtyy mainitsemaan sanan Je... anteeksi öljy.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Sina se jaksat myos tuputtaa joka paikassa omaa uskoasi. Siis sita, etta jokainen eri mielta oleva ja muita kuin merkkituotteita kayttava on vaarassa. Aivan kuin ovelta ovelle kiertavat mormonit.(pecha @ Loka. 21 2010,12:41) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
jaahah, uskovaisilla on herne nenässä, ja sanoja aletaan tunkemaan muille suuhun.(GoSpel @ Loka. 21 2010,12:46) kirjoitti
Pitäisiköhän kaivaa tänne vaikka 10 näytethriidiä, miten se homma täällä menee. Joku mainitsee sanan "öljy", ja mitäs seuraavaksi tapahtuukaan. Varmaan on joku tekstiviestivahti päällä, mikä hälyttää kun näpytellään nuo neljä maagista kirjainta tuossa järjestyksessä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
(pecha @ Loka. 21 2010,12:51) kirjoitti
![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Mitä oikein raivoat täällä, ei kannata ottaa ihan tosissaan jotain jauhantaa öljystä. Kyse on nestemäisestä voiteluaineesta jolla on tiettyjä ominaisuuksia ja joka tulee erilaisissa purnukoissa.(pecha @ Loka. 21 2010,12:51) kirjoitti
Onhan noita muitakin kuin Mobil Delvac jotka sattuvat täyttämään vaatimukset ja itse olen ainakin ottanut tuon Delvac-vauhkoamisen enemmän tai vähemmän vitsinä.
En lepää ennen kuin kaikki käyttävät samaa öljyä kuin minä. En tosin muista, mitä öljyä koneessa on, mutta ehkä sen saisi selville jollain labratutkimuksella?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
No ainakin se että sinä ilmestyt keskusteluun pikavauhtia(pecha @ Loka. 21 2010,12:51) kirjoitti
![]()
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
kommenttisi pätee aivan täysin myös itseesi. Ja veikkaan, että tähän perään ilmoittautuu myös muita öljykeskustelujen ´vakionaamoja´.(Utah @ Loka. 21 2010,13:28) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Delvac on niin hyvää, että sen voi vaihtaa keväälläkin![]()
... jotain piti muistaa
Veli vetomies todistaa asiaa, itsekkin on saattanut uskon horjuessa lorauttaa koneeseen Neste Turbo LXE 15W-40:set (tätä kutsutaan soveltamiseksi).(vetomies @ Loka. 21 2010,13:04) kirjoitti
Mutta en tunnusta ja siittä ei ota pirukaan selvää, niin on yhteneväiset ominaisuudet...
Ps. sori pecha, jos heitin liikaa löylyä...
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
nou hätä. Ehkä myöskin itse olin hieman turhan provokatiivinen...(wesba @ Loka. 21 2010,15:51) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
On myös muistettava, että Öljymäellä on ollut merkittäviä raamatullisia tapahtumia, jotka eivät välttämättä liity voiteluaineiden ominaisuuksiin tai epäpuhtauksiin.![]()
Per aspera ad lunam!
Monet ovat siirtyneet ajamaan myös talvella välttääkseen tämänkaltaiset dilemmat - vaihtaako keväällä vai syksyllä.
Laittakaapa vielä kuusi sivua lisää aiheesta,koska en ole yhtään
viisaampi vielä tässä asiassa.
Vaihtaako vai ei ja milloin.