Mihin perustat tietämyksesi öljyistä? Mitä se jokin on mitä öljyyn kertyy ja mistä? Miten se jokin/jotkin vaikuttaa moottorissa? Mitä öljy "pesee" ja kuinka tämä vaikuttaa? Luulen, että et tähän(kään) viestiin osaa vastata, mutta silti jatkat tekniikkaneuvojen jakamista kaikille, jotka erehtyvät kysymään.(pecha @ Loka. 13 2010,20:33) kirjoitti
Superbike #7
Tais tulla noin tonttu ölpän vaihdon jälkeen ennen kuin pistin talviteloille nii enpä viittiny alkaa vaihtamaan mitään talveksi. Pyörä seisoo talven lämpimässä hallissa ja taas talven jälkeen meinasin öljyt vaihtaa nii eiköhä tuo pörise entiseen malliin. Mitää huoltojakaa tehny, pesin ja pressun alle ja sinne jäi seisomaan.
Tosin meinasin käydä joulukuun alussa vahaamassa ja nappaan akun samalla mukaan. Näillä mennään....![]()
Sitä saa mitä tilaa.....
6 tonnin huolto ennen talvisäilytystä + öljynvaihtoa suositteli huolto. Niillä mennäänPesu ja akku etekin nokkaan tässä ko ehtii. Ei kait tuo nyt niin taidetta ole :P
Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.
Miksi ihmeessä te säilötte niitä pyöriä jos teillä on oma talli ja mahdollisuus käyttää pyörää koska vaan?
Säilökää kurkkuja tai vaikka niitä vitun sieniä.
Pyörä pitää räjäyttää käyntiin vähintään pari kertaa kuukaudessa ja ajaa pikku lenkki joko seisontatuella tai ihan oikeasti. *Ja siten että joka ikinen laakeri, pusla, stefa ja nippeli saa liikettä.
Typerää paskan jauhamista tuommoinen ylenmääräinen öljyillä lutraaminen kun sitten ensitöiksi sen puolen vuoden seisomisen jälkeen pumpataan etupään stefat paskaksi. *Ja jokainen laakeri ja nivel huutaa tuskissaan kun ne ovat luutuneet kiinni.
Voi kiesus tätä osaamisen ja tietämyksen määrää jostain öljynvaihdosta ja -vaihtamattomuudesta muutaman kuukauden seisonnan takia.
Vaihtakaa ennemmin ne jarrunesteet ja keulaöljyt sen seisonnan aikana niin on jotain oikeasti hyödyllistäkin tullut tehtyä.![]()
Joo jarrunesteen vaihto on niin simppeli homma,että se kannattaa tehdä joka vuosi.(rellonen @ Loka. 16 2010,06:08) kirjoitti
No tietenkin pyhään kolminaisuuteen eli Essonbaariin, Mutuun ja Hewosmiestentietotoimistoon!(Nitrous @ Loka. 15 2010,22:59) kirjoitti
Hengitä välillä niin helpottaa...![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Pirssitolpat on myös hyviä..... ja niitä on hajasijoitettu hienosti...(pecha @ Loka. 16 2010,10:11) kirjoitti
.
Et jos ei muuten, niin sieltä.... ja absoluuttista.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sillä minimaalisella määrällä tätä väitettyä oksidia ei ole mitään käytännön merkitystä koneen toiminnan kannalta.(blade-96 @ Loka. 12 2010,19:35) kirjoitti
Koneessasi on jotain vikaa, jos siellä pääsee syntymään reaktioita, missä irrallista alumiinioksidia syntyy sellaisia määriä, että tukkivat öljynkiertoa.
niinpä. jos mottisi narahtaa, ei se voi vanhasta öljystä johtua. sen täytyy johtua vaikka siitä, että koneessasi on jotain vikaa![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Väitätkö nyt, että moottoripyörien koneita narahtaa selkeästi öljystä johtuvista vioista nykyään useinkin? Saatika auton koneita?
Kyllä se on semmosta paskan taputtelemista nuo joutavat öljynvaihdot, että ei voi kuin ihmetellä moista toimintaa. Kukanenkin tietenkin tekee mitä haluaa, hautaavathan jotkut akkujakin maahan vielä.
pyöräni on ollut jo 3 viikkoa talvisäilytyksessä ja moottorissa on 6tkm ajetut öljyt. Pitäisikö aukasta kone ihan varmuuden vuoksi ja tarkastaa laakerit & voidella ne yksitellen delvacilla![]()
KTM
Tietenki pitäs voidella ja keväällä uudestaan varmuuden vuoksi(zuha @ Loka. 16 2010,14:24) kirjoitti
![]()
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
Aivan niin, kukin tietysti tyylillään ja oman uskonsa mukaisesti.(Le Motard @ Loka. 16 2010,14:24) kirjoitti
Esimerkiksi Suzukilla kuitenkin on ihan täysin selkeä suositus vaihtaa öljyt ennen talviseisontaa. Ja koska myöskin omaan uskooni taikka järjenjuoksuuni mahtuu ihan hyvin se, miksi ei vanhoja öljyjä kannata seisottaa moottorissaan koko talvea (eikä ole tapana jättää treenivaatteitakaan kassiin homehtumaan, tai tiskejä likaisina koneeseen), niin olen menetellyt ko. suosituksen mukaisesti. Ei ole ollut mikään iso vaiva, eikä ole kustantanut liikaa. Mukava on ollut keväisin lähteä tallille pyörää hakemaan, kun tietää, että tuokin on hoidettu.
Sovitaan vaikka niin, että minä vaihdan jatkossakin (jos nyt ei satu olemaan joku sata kilsaa aiemmin juuri vaihdettu), ja sinun ei ole mikään pakko vaihtaa, jos et koe siitä olevan hyötyä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Maksatko rempan jos ajan ensi kesän yksillä öljyillä ilman vaihtoa ja kone narahtaa? Kilometrejä tulee 3000-4000km? Saat iha itse valita öljyn mitä koneeseen laitetaan.(Le Motard @ Loka. 16 2010,14:24) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Kylä trollimopo on huoleton vehje.
Ei tartte vaihtaa rasvoja, kunhan jättää hankeen talveks....
kyllä se sieltä jussiin mennessä esiin sulaa..... ja vielä kun on
merkkivalmistajan kärpässiivilä ilmanputsarina..... niin meno senkun paranee joka kevät.
Ainoo mistä pitää huolehtia, on että vaihtaa pelin tarpeeks usein uuteen... että jää paskat muiden murheeks....
mutta mikspä ei... if you`r donkey, that`s not my monkey.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Aika hyviä analogioita, vain vertaus ranskisrasvaan puuttuu. Ei varmasti ole mikään iso vaiva, mutta turha.(pecha @ Loka. 16 2010,16:03) kirjoitti
Mukava lähtiä tallilta pyörää hakemaan, kun tietää, että öljyt täytyy vaihtaa vaihtovälein.
Aika hyvä provo, maksa itse vain ratavehkeesi rempat.(TeroT @ Loka. 16 2010,16:04) kirjoitti
Kyllä, toki vaihtovälein + lisäksi ennen talvisäilytystä (siis ainakin Suzukin ohjekirjan mukaan).(Le Motard @ Loka. 16 2010,17:43) kirjoitti
Jos molemmat asiat ihan selkeästi lukee moisessa opuksessa, niin miksi vain toinen niistä on totta, ja toinen taas on valetta? Salaliitto-ko...??
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Toimitko muutenkin sataprosenttisesti manuaalin mukaan joka asiassa?(pecha @ Loka. 16 2010,18:16) kirjoitti
Mitään hyötyä öljyjen vaihtamisesta ei ole. Vaihtovälit on valmistaja määritellyt sellaiseksi, että öljyt vaihdetaan hyvissä ajoin ennen kuin alkavat menettää ominaisuuksiaan.
Sanotaan siellä manuaalissa varmaan myös, että bensiiniin pitäisi laittaa stabilointiainetta ja tiputella tippakannulla öljyä tulpanreijistä yms. hokkuspokkusta.
Se oli vaan puoliksi provo. Ei kait se kone tiedä onko siitä pyörästä vero maksettu ja kilpi kiinni?(Le Motard @ Loka. 16 2010,17:45) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
En toimi 100% manuaalin mukaan - itse asiassa manuaali kehottaa myös täyttämään moottorin öljyllä täyttöaukkoon asti JA vaihtamaan jälleen uudet öljyt keväällä. En tee noista kumpaakaan. Stabilisaattoria käytän bensan seassa.(Le Motard @ Loka. 16 2010,18:56) kirjoitti
"Mitään hyötyä öljyjen vaihtamisesta ei ole"
- juuri tästä kohdasta olisi kiva saada hieman lisäinfoa, mihin sen oikein perustat? Öljyn voiteluominaisuuksien säilyminen tai katoaminen ei nyt tässä ole se ratkaisevin tekijä, koska laite ei ole käytössä. Tässä on kyse siitä, kerääkö öljy itseensä epäpuhtauksia, ja onko nämä epäpuhtaudet hyvä saada pois moottorista ennen seisontaa. Mielestäni vastaukset ovat kyllä+kyllä.
edit. ja nyt pitää myös muistaa se, että jollain voi olla sama pyörä käytössään vaikka vain yhden kauden, jollain toisella taas voi olla vaikka 20 vuotta. Ensinmainitussa tapauksessa pyörä todennäköisesti käy ja kukkuu, vaikkei siihen vaihtelisi öljyjä tai tekisi mitään muitakaan huoltoja, mutta jälkimmäisessä joutuukin jo hieman panostamaan myös huoltopuoleen. ´Onko mitään väliä´ voi siis riippua myös siitä, mikä on tarkasteluvinkkeli. Jos tietää, että myy kamppeen vuoden sisällä, eikä voisi vähempää kiinnostaa, mitä sille sen jälkeen tapahtuu, sitten sillä ei (ainakaan itselle) todella olekaan mitään väliä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Koulussa jollain millä lie kurssilla, kun oli juttua öljystä niin mainittiin myös lisäaineiden haihtuminen. Ainakin itselle jäi sellainen käsitys, että nuo lisäaineet haihtuvat ja öljyn ominaisuudet heikkenevät. En sitten ole niin perehtynyt mitä kaikkia ominaisuuksia se menettää. Autoalalla ainakin huomannut sen, että öljynvaihtovälit ovat usein esim. "25 000km TAI 6kk". Tuostakin voisi päätellä, ettei niitä öljyjä kannata seisottaa koneessa. Syy sama kuin syylärinnesteiden vaihtamisessa mutta ilmiö paljon nopeampi(siis lisäaineiden haihtuminen).
Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
ajossa parhaimpienkin öljyjen ominaisuudet heikkenevät hyvin nopeasti. homman voi helposti todeta itsekin kun vaihtaa vanhaan ja paljon ajettuun autoon öljyt vaikka jo 5tkm ajon jälkeen. eron kuulee ihan korvallakin.(blade-96 @ Loka. 17 2010,00:17) kirjoitti
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
No pointtini tuossa oli se, että ne ominaisuudet varmaankin heikkenevät ihan seistessäkin.... Toisaalta en tiedä kuinka pahasti. No aivan sama mitä porukka tekee, itse vaihdan vaihtovälein+ syksyllä. Piste.
Tehkää ihan mitä lystäätte.
Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
Minä vaihdan kalsarit ja öljyt samaan aikaan.Tai pari minuuttia
myöhemmin,jos pilkkua nussitaan.
Jos olisin hankkimassa vaikkapa ~5 v vanhaa, 50 tkm ajettua pyörää, niin vaatimus n:o 1 olisi tieto öljynvaihdoista aina ajokausien päätteeksi.
Jos pyörässä olisi lisäksi abs-jarrut, niin vaatimus n:o 2 olisi, että jarrunesteet olisi vaihdettu vähintäänkin 2 vuoden välein..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Totta turiset, monen varsinkin absipelin jarruongelmien takaa löytyy liian vanhat nesteet. Ja noissakin epäilemättä riittää näitä omistajia jotka tuumaa, että "äääää ne siellä miksikään mene". Ja valmistajan ohjeet on pelkkää kusetusta ja sumutusta.(J@ck @ Loka. 17 2010,20:16) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Täältä kun löytyy öljy-alan tieto, meneekö öljy myös vanhaksi avatussa purkissa? olis tossa 2 litraa vuoden vanhaa tavaraa..
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Noin se juuri menee.....(jamas @ Loka. 18 2010,06:40) kirjoitti
Kunnes joulu alkaa olla ovella....
Silloin vanhakin nuortuu...![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY