No huh huh ja höpö höpö... ei olisi alumiinikoneet kovin pitkäikäisiä jos noin olisi. Alumiini ei syövy juuri sen alumiinioksidin takia, joka passivoi sen pinnan. On AIVAN turha vaihdella niitä öljyjä koko ajan! Sulla on vielä vähän opittavaa konetekniikasta, sori vaan(blade-96 @ Loka. 09 2010,22:38) kirjoitti
![]()
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Niinpä(Utah @ Loka. 09 2010,22:59) kirjoitti
![]()
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tää keskustelu on vähän kuin " kirves ja perhe.... lumihanki
poliisi ja viimeinen erhe".
Jos säilytyspaikka on kuiva, lämmin 20+ tila......
niin mikä helwetin "talwihuolto" ?
Jos määräaikaishuolto, tai miten kukakin noita nimittää, on
ihan lähiaikoina tehty..... kunnon pensaa tankkiin ja
pari-kolme kunnollista käyttöä "talven aikana".
Polttoainejärjestelmässä tapahtuu pientä "liikettä" ja akku
latautuu sen minkä tarvitsee. Kaksi pulleaa... ja olennaista
kärpästä samalla iskulla.
Jos taas huolto alkaa olla ihan "kinthaalla", hoitaa sen pois
ja taas on kaikki iskussa keväällä kuten tuossa aiemmassakin
versiossa. Noissa säilömisoloissa ei tarvitse murehtia
kosteuksien tiivistymisistä sun muitakaan...... ja mopon elämä
jatkuu talven yli kuin olisi vaan vähällä ajolla.
"Hankeen säilöminen" on sitten taas ihan eri juttu.....
eikä silloin ole ihan äkkiä pelkoa "ylireagoinneista".
Tekemättä jääneet asiat tosin konkretisoituvat yleisesti vasta
15-20 v:n päästä...... mutta tuleeko ne omille reisille,
on sitten ihan toinen juttu.
Venepuolella nuo asiat tuppaavat vielä konkretisoitua enemmän.
Ainahan on naureskeltu "papoille", jotka ostaa uuden kotilon hienoilla ja hyvillä penkeillä...... mutta piilottaa ne heti
toivottoman hikisillä viidenkympin "sukoleilla" joilla sitten
vedetään 10v. munat vaahdossa......... että jää sitte vaihtaessa UUDELLE omistajalle priimat penkit.
Perverssiä touhua tuokin.
Ei kai tuossa muuta oikeata tai väärää systeemiä ole, kuin
että omien tarpeiden mukaisesti ja sillä selvä.
Miten asiaa tarkastelee, ihan vastakkaisilla tavoilla toimien
voi olla yhtä viisas tai tyhmä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jokainen taaplaa tyylillään. Olkoon vaihtamatta öljynsä ken lystää, ja akkujakin saa kaupasta uusia taas ensi keväänä, piruako siitäkään huolta kantamaan. Ja uudet mallitkin taas ensi vuodeksi tulossa, ei muuta kuin syksyllä vanha roju purkaamoon, johan tuo kesän kestikin, ihme juttu?![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Siis mitä helvettiä? Kenen kanssa näitä öljyjä vaihdellaan? Vaihdatteko päikseen vai välirahan kanssa?
Terv. "Kysyvä ei tieltä eksy"
zx9r -00
Tästä kyllä täytyy antaa rispektit.(Iso Bandu @ Loka. 09 2010,20:27) kirjoitti
Ymmärsinkö oikein että ensin vaihdetaan syksyllä jotkin halvemmat öljyt ihan vain että pesastaan moottori ja sitten heti perään sadan euron kisaöljyt koneeseen kun se seisoo talven käyttämättömänä? *Ja sitten keväällä lasketaan ne täysin käyttämättömät motulin kolmesataset tunkiolle ja laitetaan uudet. *Ja siinä välissä vielä jotain öljynpuhdistintakin vaihdellaan.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Saattaapi olla bustereissa seostettua (ns merialumiinia).(Utah @ Loka. 07 2010,23:10) kirjoitti
Itse kyllä syksyllä öljyt (D) vaihdan ja keväällä sit vaan ajoon![]()
Tuotahan juuri 'huumorilla' ehdotin. Mutta joku ilmeisesti tekeekin noin... *(Geronimo @ Loka. 10 2010,20:40) kirjoitti
Tosin olisin kyllä käyttänyt tuon Motulin (mikä lie) jälkeen konetta, että se herkku pääsee voitelupinnoillekin. Ja sitten tippakannulla jne *
Jotkut ovat ymmärtäneet, että öljyjen vaihtamatta jättämisellä pihdataan/säästetään jotain. Siitä ei ole kyse. Turha vaan on turhaa. Mutta jatkakaa ihmeessä, jos se hyvältä tuntuu. Siis itsestä. *
Ja ei se tosiaan huonommaksi mene öljyjä vaihtaen.
Lähes jokaisen konevoimalla liikkuvan vehkeen ohjekirja suosittelee:
Öljyt vaihdetaan xxxx km jälkeen, tai kerran vuodessa - kumpi vaan tulee ensin täyteen.. Jos öljyilla on ajettu alle 1000 km, niin jättäisin ehkä vaihtamatta, mutta muuten joka vuosi ja luonnollisesti silloin, kun mopo jää seisomaan talvikuukausiksi.
Näin teen tänäkin vuonna, vaikka omalla mopolla kilometrejä kertyikin reilusti alle 10 tkm huoltovälin.
On varmasti suositeltavampaa vaihtaa oljyt kerran vuodessa ja nimenomaan ajokauden päätteeksi, kuin tuijottaa ajettuihin kilometreihin.
Toisaalta, jos ajattelee ajavansa pyörällä vain muutaman vuoden, tai vaihtaa ajokkia vaikkapa 30 tkm välein, niin ihan sama. Kaikki huolenpito menee vain seuraavan omistajan hyödyksi.
Mikä vaan mopo ja auto toimii useita vuosia ilman öljynvaihtoakin. Näinhän useissa maissa ajatellaankin, eli ajoneuvo on enempi kertakäyttö-, kuin kestokulutushyödyke.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Viime kesänä tuli vaihdettua öljyt Hondaan 7 kertaa, vaikka valmistajan huoltoväli ei täyttynyt lähellekään edes kesän ajoilla yhteensä. Ja talveksikin tulee laitettua taas puhtaat öljyt koneeseen. Teenkö jotain väärin? Voisko Delvacilla ajaa koko kesän samoilla öljyillä?
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
^Väärin tekemisestä en tiedä, mutta ihmetyttää miksi? Ajatko kilpaa, tai muuten jossain erityiolosuhteissa, vai vitsiksikö tuo oli tarkoitettu?
Ja kyllä, öljyillä voi ajaa koko kesän, jos kilometrit ei mene pahasti suositusten yli. Mulla vacit koneessa ja ne vaihtuvat vain kerran vuodessa, koska lukemat ovat lähes poikkeuksetta olleet +-10 tkm / ajokausi.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Pyörä on pelkästään ratakäytössä. Öljyt olen vaihtanut 2-4 ajopäivän välein. Aikaa mustaa on öljy ollut joka kerta kun olen ulos laskenut. Öljy on mielestäni niin halpaa, että mieluummin vaihdan liian usein kuin harvoin. Mulla oli aiemmin samanlainen pyörä kilvellisenä enkä silläkään raaskinut ajaa 12tkm:a samoilla öljyillä vaikka se huoltokortissa vaihtoväliksi oli merkitty. Melko lirua oli jo 6tkm:n jälkeenkin.(J@ck @ Loka. 12 2010,12:08) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
D-miehethän kuulemma joskus vaihtelee noita jopa tonnin välein, jotta voisi tehdä jotain havaintoja ja päätelmiä öljyn väristä... eläköön empiirinen tutkimustyö, ja taas tuli roimasti sitä elämän eliksiiriä - eli säästöä![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ensimmäisen ajokauden päätyttyä ajoin haikein mielin pyörän talliin ja valmistauduin seisonta-ajan vaatimiin toimenpiteisiin:
1. Irrotin akun
2. Pesin pyörän
3. Vahasin
4. Työnsin renkaiden alle vanerilaput
Tässä vaiheessa tajusin että "hitto ne öljyt piti vaihtaa"... *
Öljyt ulos ja uutta sisään, kunnes muistin että tankin piti olla täynnä *Akku kiinni ja huoltoasemalle. Takaisin palattuani tajusin että nythän siellä on jo kone täynnä paskaista, metallihiluja sisältävää kondensiovesiöljynkorviketta *
Ja pyöräkin on jo ihan paskanen tuosta shelli-reissusta...
Öljyt ulos ja uutta sisään, pyörä vanerilapuille, pesu+vahaus, akku irti.
Kotiin kävellessäni tajusin että sinne sylintereihin piti sitä öljyä lurauttaa... *perkele* *
Takaisin talliin, tankki ylös, ilmanputsari irti, tulpat irti, öljyä sylintereihin, romut kiinni ja kotia kohti... kunnes eteisessä muistin että pitihän sitä konetta pyöräyttää muutaman kerran että se öljy leviää sylinterikammioihin *huokaus* *
Takaisin talliin, akku kiinni, starttia pari kertaa, akku irti ja TAAS kotia kohti.
Kunnes mieleen tuli että nythän se tankki ei oo enää täynnä ja toi pyöräyttely on varmaan muuttanut kauniin kultaisen Delfakkini mustaksi ja möykkyiseksi rikkihapoksi jonka käsittelyn jälkeen ei keväällä tallissa odota kuin katteet ja kasa sulanutta alumiinia *
Nykyisin vaihdan öljyt kerran vuodessa ja talveksi otan akun irti *piste* *![]()
Litranen sisävessa
Joo ja ei sitä tankkia kannata täyteen laittaa, nyky bensat kun tuppaa "väljähtymään" talven aikana. Ennemmin niin että melkein tyhjä tankki ja uutta tuoretta keväällä tankki täyteen, eikä mitään säilöntäaineita tankkiin.(viltsu81 @ Loka. 12 2010,14:15) kirjoitti
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Lainaa (blade-96 @ Loka. 09 2010,22:38)
"Veden reagoidessa koneessa olevan hapen ja alumiinin kanssa (kyllä koneessa on myös ilmatilaa mikäli se on jollekkin epäselvää) muodostuu alumiinioksidia. Alumiinioksidi on kuin hienojakoista jauhoa joka liikkeelle lähtiessään ei niinkään kuluta konetta "hiomalla" (niinkuin koneesta jo irronneet teräs/alumiinihiukkaset jotka itsessään jo ovat hyvä syy vaihtaa öljyt) vaan se saattaa tukkia laakereiden öljykanavat hetkellisesti joka kuluttaa laakereita hyvin paljon. = Lyhentää moottorin elinikää."
"No huh huh ja höpö höpö... ei olisi alumiinikoneet kovin pitkäikäisiä jos noin olisi. Alumiini ei syövy juuri sen alumiinioksidin takia, joka passivoi sen pinnan. On AIVAN turha vaihdella niitä öljyjä koko ajan! Sulla on vielä vähän opittavaa konetekniikasta, sori vaan *"
Ensinnäkin kuka on puhunut alumiinin syöpymisestä?? Luepas uudestaan ja tule sitten antamaan ihmisille vastaus mikäli herralla on tuo konetekniikka hallussa!! Toisekseen jos olet koskaan nähnyt alumiinioksidia niin tiedät sen olevan valkoista hienojakoista jauhetta mikä tuuppaa monasti kerääntymään tiivisteisiin. Ihan konkreettisena esimerkkinä omasta bleidistä meni kytkin uusiksi mutama tkm sitten, arvaappa mitäs sieltä takaa löytyi!? Jos sinun mielestäsi öljynvaihto kerran vuodessa on turhaa niin en kyllä sinun pyörääsi haluaisi käytettynä ostaa...
Ja jos nyt konetekniikasta täytyy ruveta taistelemaan niin voinhan laittaa muutaman puhelinnumeron parille henkilölle joilta olen oppini saanut, mutta tuskin he asiasta mitään tietävät, kun kokemusta ei ole kuin se 20v-50v .....
Sori nyt vaan off-topicista mutta hermostuttaa tällainen, kun ruvetaan "oppi-isien" oppeja tallaamaan. Rauha.
Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
Onko toi säilöntäaine ihan poissa laskuista? Juuri poistin Biltemasta kaasutinsuoja-ainetta jota ajattelin pari desiä lorotella korkeaoktaanisella täytettyyn täpötäyteen tankkiin. Eikai tuosta haittaakaan ole, vai mitä sanovat viisaammat?(parjan_fin @ Loka. 12 2010,16:05) kirjoitti
Joo ja minä rasvaan polkupyöränketjut syksyllä ja sitten keväällä pesen ketjut ja laitan uutta rasvaa, ettei vaan pääse korroosiota syntymään.
Perhana, yöunet menee muuten
Mielestäni kulkuvälineet on ihan suunniteltu käyttöä eikä huoltoa varten..
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
se oli trollausta(Leo @ Loka. 12 2010,22:31) kirjoitti
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Mitä sinne öljynkiertoon kautta voiteleville pinnoille jää(pecha @ Loka. 09 2010,10:58) kirjoitti
![]()
Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiittää ja kumartaa
Ah.(Leo @ Loka. 12 2010,22:31) kirjoitti
Kaasaripeleistä en osaa sanoa, kun en koskaan ole moista katupeliä omistanut. Ne voikin tykätä hyvää lisäaineista, lähinnä kaasarit.
Nyky ruiskupeleille tuollainen lisäaine on melkoisen turha ja koska se bensakin "väljähtyy" talven aikana tankkiin, niin paremmin toimii tuoreella bensalla keväällä.
Ja tuo tankin täyttö varmastikin riippuu siitä millainen on omassa pelissäsi tankin sisäpinta. Joissakin vanhemmissa se on päälystämätön ja saattaa kerätä ruostetta itseensä. Uudemmat tankit on päälystetty sisäpuolelta jollain pienellä kalvolla, joka estää tuollaisen ruostumisen. Tietysti edellyttää ettei sitä tankkia ole rutattu ja pinta sisäpuolelta on ehjä.
Tällainen pintakäsittely löytyy ainakin Yamahan R6R:n tankeista, sen mitä itse olen tutkinut.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Keväällä uudet öljyt sisään, voi olla että isäukko vaihtaa traktoriin samalla. En ymmärrä mitä selalista vanhat öljyt tekee koneelle mitä ne ei tee käytössä. Takuuvarmasti siellä missä öljyä on kiertänyt on myös keväällä öljyinen pinta. Jos joku vesimolekyyli koneen pilaa kuudessa kuukaudesa, niin nostan hattua sille vesimolekyylille ja totean, että arvon molekyyli on hyvä vaan.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mihin perustat päätelmän, että öljyyn voi kertyä ainoastaan vettä?(shyhander @ Loka. 13 2010,09:46) kirjoitti
Täällä usein - sen yhden ölpän thriideissä, jonka nimeä en viitsi mainita, mutta jollet tiedä, niin olet tällä saitilla ekakertaa - korostetaan sitä, kuinka se PESEE moottoria hyvin. En ota kantaa, tekeekö näin, mutta sinänsä pesevyys on ihan tavoiteltava ominaisuus, koska sisältä puhdas moottori todennäköisesti kestää pidempään narahtamatta.
Ja nyt siis ehdotat, että on aivan sama, jätetäänkö kaikki nämä epäpuhtaudet tyypillisesti puoleksi vuodeksi muhimaan moottorin kaikkia sisäpintoja vasten. En ihan allekirjoita tuota.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
sekopäät sekoilee![]()
kummittelee
Itse käytän huoltokirjassa olevaa öljyn vaihto väliä .kai se on oikein-
TuplaX
Vanhan diversionin ohjekirjassa pidemmän (talvi) säilytyksen ohjeissa ei maiita mitään öljyistä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
No turhaan en syksyllä vaihtele jossei koneeta tule käytettyä, kevään avaan uusilla ölpyillä ja suodattimella