Sivu: 3 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 221:sta
  1. #61
    Lainaa (blade-96 @ Loka. 09 2010,22:38) kirjoitti
    Veden reagoidessa koneessa olevan hapen ja alumiinin kanssa (kyllä koneessa on myös ilmatilaa mikäli se on jollekkin epäselvää) muodostuu alumiinioksidia. Alumiinioksidi on kuin hienojakoista jauhoa joka liikkeelle lähtiessään ei niinkään kuluta konetta "hiomalla" (niinkuin koneesta jo irronneet teräs/alumiinihiukkaset jotka itsessään jo ovat hyvä syy vaihtaa öljyt) vaan se saattaa tukkia laakereiden öljykanavat hetkellisesti joka kuluttaa laakereita hyvin paljon. = Lyhentää moottorin elinikää.
    No huh huh ja höpö höpö... ei olisi alumiinikoneet kovin pitkäikäisiä jos noin olisi. Alumiini ei syövy juuri sen alumiinioksidin takia, joka passivoi sen pinnan. On AIVAN turha vaihdella niitä öljyjä koko ajan! Sulla on vielä vähän opittavaa konetekniikasta, sori vaan
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  2. #62
    Lainaa (Utah @ Loka. 09 2010,22:59) kirjoitti
    Lainaa (blade-96 @ Loka. 09 2010,22:38) kirjoitti
    Veden reagoidessa koneessa olevan hapen ja alumiinin kanssa (kyllä koneessa on myös ilmatilaa mikäli se on jollekkin epäselvää) muodostuu alumiinioksidia. Alumiinioksidi on kuin hienojakoista jauhoa joka liikkeelle lähtiessään ei niinkään kuluta konetta "hiomalla" (niinkuin koneesta jo irronneet teräs/alumiinihiukkaset jotka itsessään jo ovat hyvä syy vaihtaa öljyt) vaan se saattaa tukkia laakereiden öljykanavat hetkellisesti joka kuluttaa laakereita hyvin paljon. = Lyhentää moottorin elinikää.
    No huh huh ja höpö höpö... ei olisi alumiinikoneet kovin pitkäikäisiä jos noin olisi. Alumiini ei syövy juuri sen alumiinioksidin takia, joka passivoi sen pinnan. On AIVAN turha vaihdella niitä öljyjä koko ajan! Sulla on vielä vähän opittavaa konetekniikasta, sori vaan *
    Niinpä
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  3. #63
    Tää keskustelu on vähän kuin " kirves ja perhe.... lumihanki
    poliisi ja viimeinen erhe" .

    Jos säilytyspaikka on kuiva, lämmin 20+ tila......

    niin mikä helwetin "talwihuolto" ?

    Jos määräaikaishuolto, tai miten kukakin noita nimittää, on
    ihan lähiaikoina tehty..... kunnon pensaa tankkiin ja
    pari-kolme kunnollista käyttöä "talven aikana".

    Polttoainejärjestelmässä tapahtuu pientä "liikettä" ja akku
    latautuu sen minkä tarvitsee. Kaksi pulleaa... ja olennaista
    kärpästä samalla iskulla.

    Jos taas huolto alkaa olla ihan "kinthaalla", hoitaa sen pois
    ja taas on kaikki iskussa keväällä kuten tuossa aiemmassakin
    versiossa. Noissa säilömisoloissa ei tarvitse murehtia
    kosteuksien tiivistymisistä sun muitakaan...... ja mopon elämä
    jatkuu talven yli kuin olisi vaan vähällä ajolla.

    "Hankeen säilöminen" on sitten taas ihan eri juttu.....
    eikä silloin ole ihan äkkiä pelkoa "ylireagoinneista".

    Tekemättä jääneet asiat tosin konkretisoituvat yleisesti vasta
    15-20 v:n päästä...... mutta tuleeko ne omille reisille,
    on sitten ihan toinen juttu.
    Venepuolella nuo asiat tuppaavat vielä konkretisoitua enemmän.

    Ainahan on naureskeltu "papoille", jotka ostaa uuden kotilon hienoilla ja hyvillä penkeillä...... mutta piilottaa ne heti
    toivottoman hikisillä viidenkympin "sukoleilla" joilla sitten
    vedetään 10v. munat vaahdossa......... että jää sitte vaihtaessa UUDELLE omistajalle priimat penkit .
    Perverssiä touhua tuokin .

    Ei kai tuossa muuta oikeata tai väärää systeemiä ole, kuin
    että omien tarpeiden mukaisesti ja sillä selvä.
    Miten asiaa tarkastelee, ihan vastakkaisilla tavoilla toimien
    voi olla yhtä viisas tai tyhmä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  4. #64
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Jokainen taaplaa tyylillään. Olkoon vaihtamatta öljynsä ken lystää, ja akkujakin saa kaupasta uusia taas ensi keväänä, piruako siitäkään huolta kantamaan. Ja uudet mallitkin taas ensi vuodeksi tulossa, ei muuta kuin syksyllä vanha roju purkaamoon, johan tuo kesän kestikin, ihme juttu?
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  5. #65
    Lainaa (Moto guzzi @ Loka. 10 2010,17:20) kirjoitti
    Jokainen taaplaa tyylillään. Olkoon vaihtamatta öljynsä ken lystää, ja akkujakin saa kaupasta uusia taas ensi keväänä, piruako siitäkään huolta kantamaan. Ja uudet mallitkin taas ensi vuodeksi tulossa, ei muuta kuin syksyllä vanha roju purkaamoon, johan tuo kesän kestikin, ihme juttu? *
    Asennetta +1.
  6. #66
    Siis mitä helvettiä? Kenen kanssa näitä öljyjä vaihdellaan? Vaihdatteko päikseen vai välirahan kanssa?

    Terv. "Kysyvä ei tieltä eksy"
    zx9r -00
  7. #67
    Lainaa (Iso Bandu @ Loka. 09 2010,20:27) kirjoitti
    Sitten joskus kun laitan pyörän seisomaan vaihdan pesevät öljyt sisään, käytän koneen lämpöiseksi. Tämän jälkeen öljynpuhdistimen vaihto + öljyt. Motulin 300V sisään. Tulpat irti ja tippakanulla öljyä reijistä sisään + muutama kierros takapyörästä pyörittämällä, jotta öljy leviää sylinterin seinämille. Tankki melkein täyteen + lisäaine. Tämän jälkeen voikin koneelle toivottaa hyvää joulua ja pääsiäistä.

    Keväällä ölyt vaihtoon ja baanalle.
    Tästä kyllä täytyy antaa rispektit.

    Ymmärsinkö oikein että ensin vaihdetaan syksyllä jotkin halvemmat öljyt ihan vain että pesastaan moottori ja sitten heti perään sadan euron kisaöljyt koneeseen kun se seisoo talven käyttämättömänä? *Ja sitten keväällä lasketaan ne täysin käyttämättömät motulin kolmesataset tunkiolle ja laitetaan uudet. *Ja siinä välissä vielä jotain öljynpuhdistintakin vaihdellaan.

  8. #68
    Lainaa (Utah @ Loka. 07 2010,23:10) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Loka. 07 2010,22:21) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Loka. 07 2010,22:16) kirjoitti
    Järjetöntä tuhlausta vaihdella öljyjä koko ajan, siitä ei ole mitään hyötyä! Ainut joka kiittää on öljytehdas ja -kauppias. Ei se öljy siitä seisomisesta pilalle mene...
    Ei öljy menekään piloille, mutta alumiini menee.

    Paskasissa öljyissä on kondensoitunutta vettä ja muuta "silppua" kytkinlevyistä yms jne siellä seassa ja ne kun saa talven muhia alumiinia vasten niin ei se hyvää tee. Alumiinihan tykkää ottaa nokkiinsa hyvinkin paljon vedestä.
    No höpöhöpö... hyvin nuo Busteritkin vedessä kestää. Suolavesi voi alumiinia vähän korrodoida muttei mikään öljyn seassa oleva pieni kosteus.
    Saattaapi olla bustereissa seostettua (ns merialumiinia).

    Itse kyllä syksyllä öljyt (D) vaihdan ja keväällä sit vaan ajoon
  9. #69
    Lainaa (Geronimo @ Loka. 10 2010,20:40) kirjoitti
    Lainaa (Iso Bandu @ Loka. 09 2010,20:27) kirjoitti
    Sitten joskus kun laitan pyörän seisomaan vaihdan pesevät öljyt sisään, käytän koneen lämpöiseksi. Tämän jälkeen öljynpuhdistimen vaihto + öljyt. Motulin 300V sisään. Tulpat irti ja tippakanulla öljyä reijistä sisään + muutama kierros takapyörästä pyörittämällä, jotta öljy leviää sylinterin seinämille. Tankki melkein täyteen + lisäaine. Tämän jälkeen voikin koneelle toivottaa hyvää joulua ja pääsiäistä.

    Keväällä ölyt vaihtoon ja baanalle.
    Tästä kyllä täytyy antaa rispektit.

    Ymmärsinkö oikein että ensin vaihdetaan syksyllä jotkin halvemmat öljyt ihan vain että pesastaan moottori ja sitten heti perään sadan euron kisaöljyt koneeseen kun se seisoo talven käyttämättömänä? *Ja sitten keväällä lasketaan ne täysin käyttämättömät motulin kolmesataset tunkiolle ja laitetaan uudet. *Ja siinä välissä vielä jotain öljynpuhdistintakin vaihdellaan.

    Tuotahan juuri 'huumorilla' ehdotin. Mutta joku ilmeisesti tekeekin noin... *

    Tosin olisin kyllä käyttänyt tuon Motulin (mikä lie) jälkeen konetta, että se herkku pääsee voitelupinnoillekin. Ja sitten tippakannulla jne *

    Jotkut ovat ymmärtäneet, että öljyjen vaihtamatta jättämisellä pihdataan/säästetään jotain. Siitä ei ole kyse. Turha vaan on turhaa. Mutta jatkakaa ihmeessä, jos se hyvältä tuntuu. Siis itsestä. *

    Ja ei se tosiaan huonommaksi mene öljyjä vaihtaen.



  10. #70
    Lähes jokaisen konevoimalla liikkuvan vehkeen ohjekirja suosittelee:

    Öljyt vaihdetaan xxxx km jälkeen, tai kerran vuodessa - kumpi vaan tulee ensin täyteen.. Jos öljyilla on ajettu alle 1000 km, niin jättäisin ehkä vaihtamatta, mutta muuten joka vuosi ja luonnollisesti silloin, kun mopo jää seisomaan talvikuukausiksi.
    Näin teen tänäkin vuonna, vaikka omalla mopolla kilometrejä kertyikin reilusti alle 10 tkm huoltovälin.

    On varmasti suositeltavampaa vaihtaa oljyt kerran vuodessa ja nimenomaan ajokauden päätteeksi, kuin tuijottaa ajettuihin kilometreihin.

    Toisaalta, jos ajattelee ajavansa pyörällä vain muutaman vuoden, tai vaihtaa ajokkia vaikkapa 30 tkm välein, niin ihan sama. Kaikki huolenpito menee vain seuraavan omistajan hyödyksi.
    Mikä vaan mopo ja auto toimii useita vuosia ilman öljynvaihtoakin. Näinhän useissa maissa ajatellaankin, eli ajoneuvo on enempi kertakäyttö-, kuin kestokulutushyödyke.



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  11. #71

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Viime kesänä tuli vaihdettua öljyt Hondaan 7 kertaa, vaikka valmistajan huoltoväli ei täyttynyt lähellekään edes kesän ajoilla yhteensä. Ja talveksikin tulee laitettua taas puhtaat öljyt koneeseen. Teenkö jotain väärin? Voisko Delvacilla ajaa koko kesän samoilla öljyillä?
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  12. #72
    ^Väärin tekemisestä en tiedä, mutta ihmetyttää miksi? Ajatko kilpaa, tai muuten jossain erityiolosuhteissa, vai vitsiksikö tuo oli tarkoitettu?
    Ja kyllä, öljyillä voi ajaa koko kesän, jos kilometrit ei mene pahasti suositusten yli. Mulla vacit koneessa ja ne vaihtuvat vain kerran vuodessa, koska lukemat ovat lähes poikkeuksetta olleet +-10 tkm / ajokausi.



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  13. #73

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (J@ck @ Loka. 12 2010,12:08) kirjoitti
    ^Väärin tekemisestä en tiedä, mutta ihmetyttää miksi? Ajatko kilpaa, tai muuten jossain erityiolosuhteissa, vai vitsiksikö tuo oli tarkoitettu?
    Ja kyllä, öljyillä voi ajaa koko kesän, jos kilometrit ei mene pahasti suositusten yli. Mulla vacit koneessa ja ne vaihtuvat vain kerran vuodessa, koska lukemat ovat lähes poikkeuksetta olleet +-10 tkm / ajokausi.
    Pyörä on pelkästään ratakäytössä. Öljyt olen vaihtanut 2-4 ajopäivän välein. Aikaa mustaa on öljy ollut joka kerta kun olen ulos laskenut. Öljy on mielestäni niin halpaa, että mieluummin vaihdan liian usein kuin harvoin. Mulla oli aiemmin samanlainen pyörä kilvellisenä enkä silläkään raaskinut ajaa 12tkm:a samoilla öljyillä vaikka se huoltokortissa vaihtoväliksi oli merkitty. Melko lirua oli jo 6tkm:n jälkeenkin.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  14. #74
    D-miehethän kuulemma joskus vaihtelee noita jopa tonnin välein, jotta voisi tehdä jotain havaintoja ja päätelmiä öljyn väristä... eläköön empiirinen tutkimustyö, ja taas tuli roimasti sitä elämän eliksiiriä - eli säästöä
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  15. #75
    Ensimmäisen ajokauden päätyttyä ajoin haikein mielin pyörän talliin ja valmistauduin seisonta-ajan vaatimiin toimenpiteisiin:

    1. Irrotin akun
    2. Pesin pyörän
    3. Vahasin
    4. Työnsin renkaiden alle vanerilaput

    Tässä vaiheessa tajusin että "hitto ne öljyt piti vaihtaa"... *

    Öljyt ulos ja uutta sisään, kunnes muistin että tankin piti olla täynnä * Akku kiinni ja huoltoasemalle. Takaisin palattuani tajusin että nythän siellä on jo kone täynnä paskaista, metallihiluja sisältävää kondensiovesiöljynkorviketta * Ja pyöräkin on jo ihan paskanen tuosta shelli-reissusta...

    Öljyt ulos ja uutta sisään, pyörä vanerilapuille, pesu+vahaus, akku irti.

    Kotiin kävellessäni tajusin että sinne sylintereihin piti sitä öljyä lurauttaa... *perkele* *

    Takaisin talliin, tankki ylös, ilmanputsari irti, tulpat irti, öljyä sylintereihin, romut kiinni ja kotia kohti... kunnes eteisessä muistin että pitihän sitä konetta pyöräyttää muutaman kerran että se öljy leviää sylinterikammioihin *huokaus* *

    Takaisin talliin, akku kiinni, starttia pari kertaa, akku irti ja TAAS kotia kohti.

    Kunnes mieleen tuli että nythän se tankki ei oo enää täynnä ja toi pyöräyttely on varmaan muuttanut kauniin kultaisen Delfakkini mustaksi ja möykkyiseksi rikkihapoksi jonka käsittelyn jälkeen ei keväällä tallissa odota kuin katteet ja kasa sulanutta alumiinia *

    Nykyisin vaihdan öljyt kerran vuodessa ja talveksi otan akun irti *piste* *
    Litranen sisävessa
  16. #76
    Lainaa (viltsu81 @ Loka. 12 2010,14:15) kirjoitti
    Ensimmäisen ajokauden päätyttyä ajoin haikein mielin pyörän talliin ja valmistauduin seisonta-ajan vaatimiin toimenpiteisiin:

    1. Irrotin akun
    2. Pesin pyörän
    3. Vahasin
    4. Työnsin renkaiden alle vanerilaput

    Tässä vaiheessa tajusin että "hitto ne öljyt piti vaihtaa"... *

    Öljyt ulos ja uutta sisään, kunnes muistin että tankin piti olla täynnä * Akku kiinni ja huoltoasemalle. Takaisin palattuani tajusin että nythän siellä on jo kone täynnä paskaista, metallihiluja sisältävää kondensiovesiöljynkorviketta * Ja pyöräkin on jo ihan paskanen tuosta shelli-reissusta...

    Öljyt ulos ja uutta sisään, pyörä vanerilapuille, pesu+vahaus, akku irti.

    Kotiin kävellessäni tajusin että sinne sylintereihin piti sitä öljyä lurauttaa... *perkele* *

    Takaisin talliin, tankki ylös, ilmanputsari irti, tulpat irti, öljyä sylintereihin, romut kiinni ja kotia kohti... kunnes eteisessä muistin että pitihän sitä konetta pyöräyttää muutaman kerran että se öljy leviää sylinterikammioihin *huokaus* *

    Takaisin talliin, akku kiinni, starttia pari kertaa, akku irti ja TAAS kotia kohti.

    Kunnes mieleen tuli että nythän se tankki ei oo enää täynnä ja toi pyöräyttely on varmaan muuttanut kauniin kultaisen Delfakkini mustaksi ja möykkyiseksi rikkihapoksi jonka käsittelyn jälkeen ei keväällä tallissa odota kuin katteet ja kasa sulanutta alumiinia *

    Nykyisin vaihdan öljyt kerran vuodessa ja talveksi otan akun irti *piste* *
    Joo ja ei sitä tankkia kannata täyteen laittaa, nyky bensat kun tuppaa "väljähtymään" talven aikana. Ennemmin niin että melkein tyhjä tankki ja uutta tuoretta keväällä tankki täyteen, eikä mitään säilöntäaineita tankkiin.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  17. #77
    Lainaa (blade-96 @ Loka. 09 2010,22:38)
    "Veden reagoidessa koneessa olevan hapen ja alumiinin kanssa (kyllä koneessa on myös ilmatilaa mikäli se on jollekkin epäselvää) muodostuu alumiinioksidia. Alumiinioksidi on kuin hienojakoista jauhoa joka liikkeelle lähtiessään ei niinkään kuluta konetta "hiomalla" (niinkuin koneesta jo irronneet teräs/alumiinihiukkaset jotka itsessään jo ovat hyvä syy vaihtaa öljyt) vaan se saattaa tukkia laakereiden öljykanavat hetkellisesti joka kuluttaa laakereita hyvin paljon. = Lyhentää moottorin elinikää."

    "No huh huh ja höpö höpö... ei olisi alumiinikoneet kovin pitkäikäisiä jos noin olisi. Alumiini ei syövy juuri sen alumiinioksidin takia, joka passivoi sen pinnan. On AIVAN turha vaihdella niitä öljyjä koko ajan! Sulla on vielä vähän opittavaa konetekniikasta, sori vaan *"

    Ensinnäkin kuka on puhunut alumiinin syöpymisestä?? Luepas uudestaan ja tule sitten antamaan ihmisille vastaus mikäli herralla on tuo konetekniikka hallussa!! Toisekseen jos olet koskaan nähnyt alumiinioksidia niin tiedät sen olevan valkoista hienojakoista jauhetta mikä tuuppaa monasti kerääntymään tiivisteisiin. Ihan konkreettisena esimerkkinä omasta bleidistä meni kytkin uusiksi mutama tkm sitten, arvaappa mitäs sieltä takaa löytyi!? Jos sinun mielestäsi öljynvaihto kerran vuodessa on turhaa niin en kyllä sinun pyörääsi haluaisi käytettynä ostaa...

    Ja jos nyt konetekniikasta täytyy ruveta taistelemaan niin voinhan laittaa muutaman puhelinnumeron parille henkilölle joilta olen oppini saanut, mutta tuskin he asiasta mitään tietävät, kun kokemusta ei ole kuin se 20v-50v .....

    Sori nyt vaan off-topicista mutta hermostuttaa tällainen, kun ruvetaan "oppi-isien" oppeja tallaamaan. Rauha.
    Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
  18. #78
    Lainaa (parjan_fin @ Loka. 12 2010,16:05) kirjoitti
    Joo ja ei sitä tankkia kannata täyteen laittaa, nyky bensat kun tuppaa "väljähtymään" talven aikana. Ennemmin niin että melkein tyhjä tankki ja uutta tuoretta keväällä tankki täyteen, eikä mitään säilöntäaineita tankkiin.
    Onko toi säilöntäaine ihan poissa laskuista? Juuri poistin Biltemasta kaasutinsuoja-ainetta jota ajattelin pari desiä lorotella korkeaoktaanisella täytettyyn täpötäyteen tankkiin. Eikai tuosta haittaakaan ole, vai mitä sanovat viisaammat?
  19. #79
    JänkhäPoika:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    -Tuolta Äkäslompolon ja Athverppenin väliltä.
    Joo ja minä rasvaan polkupyöränketjut syksyllä ja sitten keväällä pesen ketjut ja laitan uutta rasvaa, ettei vaan pääse korroosiota syntymään.

    Perhana, yöunet menee muuten

    Mielestäni kulkuvälineet on ihan suunniteltu käyttöä eikä huoltoa varten..



    Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
  20. #80
    Lainaa (Leo @ Loka. 12 2010,22:31) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Loka. 12 2010,16:05) kirjoitti
    Joo ja ei sitä tankkia kannata täyteen laittaa, nyky bensat kun tuppaa "väljähtymään" talven aikana. Ennemmin niin että melkein tyhjä tankki ja uutta tuoretta keväällä tankki täyteen, eikä mitään säilöntäaineita tankkiin.
    Onko toi säilöntäaine ihan poissa laskuista? Juuri poistin Biltemasta kaasutinsuoja-ainetta jota ajattelin pari desiä lorotella korkeaoktaanisella täytettyyn täpötäyteen tankkiin. Eikai tuosta haittaakaan ole, vai mitä sanovat viisaammat?
    se oli trollausta
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  21. #81
    Lainaa (pecha @ Loka. 09 2010,10:58) kirjoitti
    Lainaa (10100 @ Loka. 08 2010,22:25) kirjoitti
    Mitä hyötyä uusista öljyistä on jos ne vaihdetaan syksyllä kun öljyt lilluu öljypohjassa koko talven? Mieluummin keväällä ennen ajoonottoa Öljyn ominaisuudet ei muutu seisooko öljy öljypohjassa vai kannunpohjalla.
    Ei sillä olekaan suoranaisesti väliä, mitä öljypohjassa lilluu.
    Merkitys on siinä kohti, mitä jää moottorin öljykiertoon, ja voideltaville pinnoille.

    Ei minun korvaani kuulosta edelleenkään kaukaa haetulta, että käytössä öljy sitoo itseensä yhtä sun toista epäpuhtautta (sen vähän niinkuin kuuluu jopa toimia näin), ja ainakin itse haluan nämä veks koneen sisältä, ennen kuin jätän sen seisontaan lähemmäs puoleksi vuodeksi.

    Joku mainitsi ohjekirjan - ainakin Suzukin ohjekirjoissa kehotetaan vaihtamaan syksyllä JA keväällä. Itse olen harvemmin vaihdellut ainakaan enää uudestaan keväällä, koska koen että se menisi jo tuhlaamisen puolelle vaihtaa kahdesti. Mutta tuo syysvaihto vähänkään enemmän ajetulle öljylle on mielestäni aivan järjellä perusteltu asia.

    Mutta kuten kaikissa (varsinkin!) öljyyn liittyvissä asioissa: jokainen tyylillään. Omassa koneessaan saa käyttää vaikka rypsiöljyä, jos haluaa.
    Mitä sinne öljynkiertoon kautta voiteleville pinnoille jää
    Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiittää ja kumartaa
  22. #82
    Lainaa (Leo @ Loka. 12 2010,22:31) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Loka. 12 2010,16:05) kirjoitti
    Joo ja ei sitä tankkia kannata täyteen laittaa, nyky bensat kun tuppaa "väljähtymään" talven aikana. Ennemmin niin että melkein tyhjä tankki ja uutta tuoretta keväällä tankki täyteen, eikä mitään säilöntäaineita tankkiin.
    Onko toi säilöntäaine ihan poissa laskuista? Juuri poistin Biltemasta kaasutinsuoja-ainetta jota ajattelin pari desiä lorotella korkeaoktaanisella täytettyyn täpötäyteen tankkiin. Eikai tuosta haittaakaan ole, vai mitä sanovat viisaammat?
    Ah.

    Kaasaripeleistä en osaa sanoa, kun en koskaan ole moista katupeliä omistanut. Ne voikin tykätä hyvää lisäaineista, lähinnä kaasarit.

    Nyky ruiskupeleille tuollainen lisäaine on melkoisen turha ja koska se bensakin "väljähtyy" talven aikana tankkiin, niin paremmin toimii tuoreella bensalla keväällä.

    Ja tuo tankin täyttö varmastikin riippuu siitä millainen on omassa pelissäsi tankin sisäpinta. Joissakin vanhemmissa se on päälystämätön ja saattaa kerätä ruostetta itseensä. Uudemmat tankit on päälystetty sisäpuolelta jollain pienellä kalvolla, joka estää tuollaisen ruostumisen. Tietysti edellyttää ettei sitä tankkia ole rutattu ja pinta sisäpuolelta on ehjä.

    Tällainen pintakäsittely löytyy ainakin Yamahan R6R:n tankeista, sen mitä itse olen tutkinut.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  23. #83
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Keväällä uudet öljyt sisään, voi olla että isäukko vaihtaa traktoriin samalla. En ymmärrä mitä selalista vanhat öljyt tekee koneelle mitä ne ei tee käytössä. Takuuvarmasti siellä missä öljyä on kiertänyt on myös keväällä öljyinen pinta. Jos joku vesimolekyyli koneen pilaa kuudessa kuukaudesa, niin nostan hattua sille vesimolekyylille ja totean, että arvon molekyyli on hyvä vaan.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  24. #84
    Lainaa (shyhander @ Loka. 13 2010,09:46) kirjoitti
    En ymmärrä mitä selalista vanhat öljyt tekee koneelle mitä ne ei tee käytössä. Takuuvarmasti siellä missä öljyä on kiertänyt on myös keväällä öljyinen pinta. Jos joku vesimolekyyli koneen pilaa kuudessa kuukaudesa, niin nostan hattua sille vesimolekyylille
    Mihin perustat päätelmän, että öljyyn voi kertyä ainoastaan vettä?

    Täällä usein - sen yhden ölpän thriideissä, jonka nimeä en viitsi mainita, mutta jollet tiedä, niin olet tällä saitilla ekakertaa - korostetaan sitä, kuinka se PESEE moottoria hyvin. En ota kantaa, tekeekö näin, mutta sinänsä pesevyys on ihan tavoiteltava ominaisuus, koska sisältä puhdas moottori todennäköisesti kestää pidempään narahtamatta.

    Ja nyt siis ehdotat, että on aivan sama, jätetäänkö kaikki nämä epäpuhtaudet tyypillisesti puoleksi vuodeksi muhimaan moottorin kaikkia sisäpintoja vasten. En ihan allekirjoita tuota.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  25. #85
    sekopäät sekoilee
    kummittelee
  26. #86
    Lainaa (Iso Bandu @ Loka. 15 2010,16:31) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Loka. 11 2010,10:21) kirjoitti
    Lainaa (Geronimo @ Loka. 10 2010,20:40) kirjoitti
    Lainaa Iso Bandu,Loka. 09 2010,20:27 kirjoitti
    Sitten joskus kun laitan pyörän seisomaan vaihdan pesevät öljyt sisään, käytän koneen lämpöiseksi. Tämän jälkeen öljynpuhdistimen vaihto + öljyt. Motulin 300V sisään. Tulpat irti ja tippakanulla öljyä reijistä sisään + muutama kierros takapyörästä pyörittämällä, jotta öljy leviää sylinterin seinämille. Tankki melkein täyteen + lisäaine. Tämän jälkeen voikin koneelle toivottaa hyvää joulua ja pääsiäistä.

    Keväällä ölyt vaihtoon ja baanalle.
    Tästä kyllä täytyy antaa rispektit.

    Ymmärsinkö oikein että ensin vaihdetaan syksyllä jotkin halvemmat öljyt ihan vain että pesastaan moottori ja sitten heti perään sadan euron kisaöljyt koneeseen kun se seisoo talven käyttämättömänä? *Ja sitten keväällä lasketaan ne täysin käyttämättömät motulin kolmesataset tunkiolle ja laitetaan uudet. *Ja siinä välissä vielä jotain öljynpuhdistintakin vaihdellaan.

    Tuotahan juuri 'huumorilla' ehdotin. Mutta joku ilmeisesti tekeekin noin... *

    Tosin olisin kyllä käyttänyt tuon Motulin (mikä lie) jälkeen konetta, että se herkku pääsee voitelupinnoillekin. Ja sitten tippakannulla jne *

    Jotkut ovat ymmärtäneet, että öljyjen vaihtamatta jättämisellä pihdataan/säästetään jotain. Siitä ei ole kyse. Turha vaan on turhaa. Mutta jatkakaa ihmeessä, jos se hyvältä tuntuu. Siis itsestä. *

    Ja ei se tosiaan huonommaksi mene öljyjä vaihtaen. *
    No ei sentään keväällä enää vaihdeta, kun säilytyspaikka on kuiva tasalämpöinen. Takapyörän pyörittäminen vaihde päällä pyörittää öljypumppua ja siirtää uutta Motulia voitelukanaviin sekä laakerien pinnoille ilman että kone käy ja aiheuttaa juuri pois huuhdeltuja palokaasusta syntyneitä mössöjä.
  27. #87
    Itse käytän huoltokirjassa olevaa öljyn vaihto väliä .kai se on oikein-
    TuplaX
  28. #88
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Vanhan diversionin ohjekirjassa pidemmän (talvi) säilytyksen ohjeissa ei maiita mitään öljyistä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  29. #89
    Huoltokirjan mukaan.
    Truth, Knowledge, Knackered Sliders
  30.  
  31. #90
    No turhaan en syksyllä vaihtele jossei koneeta tule käytettyä, kevään avaan uusilla ölpyillä ja suodattimella
Sivu: 3 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen