Mä vaihdan öljyt vaihtovälin mukaan, mutta yritän hiukan katsoa niin, että vaihto tulisi joko syksyyn tai kevääseen. En stressaa talvisäilytysasialla, kun säilytysaika on lyhimmillään vain n. 4kk luokkaa.
Retired
Näinhän se nimenomaan on.(BadToThe Bone @ Loka. 08 2010,09:19) kirjoitti
Vaikka nyt kuinka vaihdat öljyn syssyllä, niin koneen sisäpinnoille jää ihan varmasti sitä vanhaa niin kovin paskaista öljyä (jopa desikaupalla), josta kone menee ihan pilalle, ja heti.
Jos on kovin huolissaan likaisen öljyn aiheuttamasta korroosiosta, niin syksyllä kannattaa vaihtaa öljyt moneen kertaan, ajaen aina välissä vähän, että uusi öljy huuhtelee koneen täysin vanhoista öljyistä. Eiks je?
Sanokaas nyt sitten mitä haittaa siitä sitten on jos ne öljyt sinne syksyllä tuoreempiin vaihtaa? Ja onko se jolta kulta muulta pois jos haluaa pelata varman päälle?
Suodattimen kanssa alle 100 euron homma, kun itte vaihtaa.
Mun mielestä ei ollenkaan paha sijoitus / huolto 10 - 20 keur mopoon.
Itse vaihdoin katupeliin aina öljynvaihtovälin puolessa välissä öljyt ja suodattimen. Mun tajun mukaan tuollainen toiminta ei mitään haittaakaan tee, päinvastoin.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
+2(leeman @ Loka. 07 2010,22:11) kirjoitti
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
ääni tälle, itse teen samoin.(Athene @ Loka. 08 2010,07:55) kirjoitti
Hifistit voi vaihtaa öljyt vaikka joka toinen kuukaus (tai joka kuukaus).
<p>Vanha patu..</p>
Sijoitus joka ei tuota mitään on huono sijoitus... voi sen satasen käyttää fiksumminkin. Tai tuhlata edes johonkin josta on jotain iloa.(Le Motard @ Loka. 08 2010,18:26) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Onneksi on vaihtoväli lyhyehkö ja pyörä ajossa ympäri vuoden niin ei tarvitse moisia ennen vai jälkeen juttuja murehtia...
Alle 60e kerta öljyineen, oem suodattimilla ja tiivisteillä.
Onhan se suunnilleen samoissa hinnoissa kuin 1,5 tankillista bensaa... Ja vaihtovälillä menee ~10 tankillista...![]()
Käytät aika kallista öljyä, haluatko kuulla halvemman vaihtoehdon..., ei se mitään kerron sen silti, se on <piip>(Seikkailu_R @ Loka. 08 2010,19:05) kirjoitti
10 tankillista vaihtovälillä, on sulla joko iso tankki tai lyhyt vaihtoväli?
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
No jää se normaalisti aika paljonkin alle, tuo 60e tulee sillä valmistajan suosittelemalla merkillä, MP-liikkeen listahinnalla...(Utah @ Loka. 08 2010,19:21) kirjoitti
Suodattimetkin (2kpl) maksaa jotain, siihen vielä suodattimen kannen o-rengas ja neljän propun tiivisteprikat...
Juu, toimihan tuo <piip> ihan hyvin kun sitä viimeksi koneessa oli...
28L ja max 5000km...
Eli niitä öljynvaihtoja tulee keväällä, syksyllä, kesällä ja joskus talvellakin.
Mitä hyötyä uusista öljyistä on jos ne vaihdetaan syksyllä kun öljyt lilluu öljypohjassa koko talven? Mieluummin keväällä ennen ajoonottoaÖljyn ominaisuudet ei muutu seisooko öljy öljypohjassa vai kannunpohjalla. Sanoisinko että aikalailla höpönhöpöä toi jatkuva vaihtaminen
![]()
Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiittää ja kumartaa
Eiköhän ne öljyt ole vaihdettava ihan ohjekirjan vaihtovälin mukaisesti, mikäli säilytät pyörää tasalämpöisessä paikassa. Ei niitä liikkeessä seisovien prätkienkään öljyjä syksyllä ja keväällä vaihdeta. Kondesaatiota ei tasaisessa lämmössä (tai hitaasti vaihtelevassa) tapahdu. Oman mielenrauhani vuoksi olen vaihtanut talviseisontaan, mikäli öljynvaihdosta on kulunut yli 2 000 km (mutu!).
tuota minäkin ihmettelen. jos mun pyörä seisois vuosikausia pusikossa niin pakkohan sitä ois ruikkia öljyä sylintereihin ettei ruostu(Halti @ Loka. 08 2010,13:29) kirjoitti
edit: niin tämä liittyy siihen kun tuossa aiemmin oli kuva vanhan goldwingin sylinteristä joka oli ihan tajuttomassa kunnossa
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Ei sillä olekaan suoranaisesti väliä, mitä öljypohjassa lilluu.(10100 @ Loka. 08 2010,22:25) kirjoitti
Merkitys on siinä kohti, mitä jää moottorin öljykiertoon, ja voideltaville pinnoille.
Ei minun korvaani kuulosta edelleenkään kaukaa haetulta, että käytössä öljy sitoo itseensä yhtä sun toista epäpuhtautta (sen vähän niinkuin kuuluu jopa toimia näin), ja ainakin itse haluan nämä veks koneen sisältä, ennen kuin jätän sen seisontaan lähemmäs puoleksi vuodeksi.
Joku mainitsi ohjekirjan - ainakin Suzukin ohjekirjoissa kehotetaan vaihtamaan syksyllä JA keväällä. Itse olen harvemmin vaihdellut ainakaan enää uudestaan keväällä, koska koen että se menisi jo tuhlaamisen puolelle vaihtaa kahdesti. Mutta tuo syysvaihto vähänkään enemmän ajetulle öljylle on mielestäni aivan järjellä perusteltu asia.
Mutta kuten kaikissa (varsinkin!) öljyyn liittyvissä asioissa: jokainen tyylillään. Omassa koneessaan saa käyttää vaikka rypsiöljyä, jos haluaa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Onhän tää kai vähän hifistelyä, mutta uudet öljyt kun pyörä pestään ja laitetaan talvisäilöön (käytän koneen vielä lämpimäksi). Keväällä kone käyntiin ja ölpät taas lämpimäks ja sit ulos koneesta ja uudet tilalle.
Suzuki S1 ´91
Honda NS125F ´87
Honda NSR125R ´94
Kawasaki ZZ-R600 ´02
Kawasaki ZZR1400 ´08
Täysin järjetöntä luonnonvarojen tuhlausta.(kawa-artsi @ Loka. 09 2010,11:12) kirjoitti
Tuollaisesta edesvastuuttomuudesta pitäisi tuomita vehkeet valtiolle.
öljyt vaihdetaan silloin kun on vaihtoaika. en minä ainakaan jaksa lutrata joka h*levetin kerta kun laitan vekotinta parkkiin pidemmäksi aikaa.
vaihatteko te kesälläkin öljyjä kesken kauden, jos sattuu niin että pyörä ei ole ajossa *
e: ja ikinä en ole tuoretta bensaa laittanu tankkiin keväällä
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Kai sentaan renkaisiin ilmat vaihdat?![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Kyllä öljyt kannattaa vaihtaa, silloin tällöin ehdottomasti. Suosittelen ainakin!!!
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Kysymys olikin öljynvaihdosta syksyllä vai keväällä, ei luonnonvarojen tuhlaamisesta *(Geronimo @ Loka. 09 2010,11:51) kirjoitti
Joku voi olla sitäkin mieltä, että moottoripyörän hankkiminen ja sillä ajelu on jo sinällään luonnonvarojen tuhlausta.
Mutta kukin tyylillään...
Suzuki S1 ´91
Honda NS125F ´87
Honda NSR125R ´94
Kawasaki ZZ-R600 ´02
Kawasaki ZZR1400 ´08
kyllä olen pyrkinyt siihen, että kerran kesässä lasketaan ilmat pois renkaista ja vaihdetaan tuoreet tilalle(GoSpel @ Loka. 09 2010,12:18) kirjoitti
![]()
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Tähänkin pätee se että liika perfektionismi ja "ylitekeminen" on vain teknistä tietämättömyyttä...
Ilokaasu kannattaa kans vaihtaa, siitä tulee muuten surukaasu.
Tietty jos meinaa 20v ajaa samalla mopolla niin sitten. Yhdessäkään vaihtokaupassa ei ole kyselty olenko vaihtanut öljyt ja suotimen talveksi. Mitään hyötyä noista vaihdoista ei hinnassa ole.
En vaihda, hyvin ovat mopot toimineet sen 2-3 vuotta mitä samalla mopolla ajan. En mitään eroa huomaa, vaihdan tai en.
Sitten joskus kun laitan pyörän seisomaan vaihdan pesevät öljyt sisään, käytän koneen lämpöiseksi. Tämän jälkeen öljynpuhdistimen vaihto + öljyt. Motulin 300V sisään. Tulpat irti ja tippakanulla öljyä reijistä sisään + muutama kierros takapyörästä pyörittämällä, jotta öljy leviää sylinterin seinämille. Tankki melkein täyteen + lisäaine. Tämän jälkeen voikin koneelle toivottaa hyvää joulua ja pääsiäistä.
Keväällä ölyt vaihtoon ja baanalle.![]()
Talveksi uudet öljyt ja käyttö lämpimäksi. Keväällä uudet öljyt ja suodin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota eivät raaka voima ja tietämättömyys kykenisi ratkaisemaan.
Suzuki GSX-1300R Hayabusa
Kawasaki ZZR1400
Vaihdoin kauden päätteeksi uudet öljyt ja suodattimen. Edellisillä oli ajettu 4500km ja oli tosi likaista. Vaikee olisi kuvitella Gixxerin talvehtivan ne sisällään...Käytin kyllä uusilla öljyillä koneen lämpimäksi ja polttelin vanhan takarenkaan loppuun... Sen jälkeen vein sen lämpimään talviunille...
![]()
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Kyllä se niin on, että öljyt pitää vaihtaa syksyllä. Niinkuin monet jo ovat maininneet niin öjlyynhän kerääntyy vettä sekä epäpuhtauksia.
Veden reagoidessa koneessa olevan hapen ja alumiinin kanssa (kyllä koneessa on myös ilmatilaa mikäli se on jollekkin epäselvää) muodostuu alumiinioksidia. Alumiinioksidi on kuin hienojakoista jauhoa joka liikkeelle lähtiessään ei niinkään kuluta konetta "hiomalla" (niinkuin koneesta jo irronneet teräs/alumiinihiukkaset jotka itsessään jo ovat hyvä syy vaihtaa öljyt) vaan se saattaa tukkia laakereiden öljykanavat hetkellisesti joka kuluttaa laakereita hyvin paljon. = Lyhentää moottorin elinikää.
Tämän päivän öljythän toimivat siten, että ne keräävät epäpuhtaudet mukaansa koneesta, jos vanhat öljyt ovat jääneet koneeseen ne helposti kerääntyvät samaan paikkaan. Konetta käynnistäessä kaväällä kaikki epäpuhtaudet lähtevät liikkeelle ja aikaansaavat aiemmin selittämäni ilmiön.
Itse olen ollut hieman venealalla. Veneissähän on sama ongelma kuin moottoripyörissäkin eli pitkät seisonta-ajat. Veneiden moottoreista huomaa usein huollon puutteen koska ne ovat kosketuksissa suolaveden kanssa mikä nopeuttaa hapettumista. Kauan seisseet koneet hapettuvat AINA enemmän kuin paljon ajossa olevat. Kannattaa myös miettiä sitä miksi kaikki talvisäilytyksen ohella huoltoa tarjoavat firmat tekevät huollot heti talviteloille laiton yhteydessä?? Sama pätee myös venealalla...
Lisäksi ihmettelen miksi ihmiset pihtailevat öljyssä. Veikkaan valtaosan kirjoittajista ajavan yli 10 000€ arvoisella moottoripyörällä, miksi sitten säästellä huolloissa jos kerran on hienon menopelin hommannut. Varsinkin panee vituttamaan ne "busanistit" ja "ninjakuski" jotka ostavat uuden kiiltävän menopelin, ostavat uuden putkiston, commanderin, suuttimet, karvanopat ja wunderbaumin ja sitten kehtaavat tulla väittämään, että öljyjen vaihtaminen olisi käytännössä turhaa!!
Itse olen lopettelemassa autoalan tutkintoa ja touhunnut monien menopelien kanssa. Sen voin sanoa varmasti ettei öljyjen vaihtaminen turhaa ole vaikka viikoittain vaihtaisi. Toki tämä nyt on oma mielipide joten jos korjailla haluaa niin ihan vapaasti.
Itse ajan vanhemman bladen kanssa ja kyllä itseä vituttaisi jos edelliset omistajat olisivat jättäneet huollot tekemättä. Onhan se kivaa jos niitä käytettyjäkin saisi hyväkuntoisina ostaa. Nämä kommentit missä tulee tuo "hyvinhän se on sen pari-kolme vuotta kestänyt kun minulla ollut" ei ole mukavaa sitten kun joku saa huomata muutaman vuoden päästä, että kone on avattava huonon huoltamisen takia.... Oma nyt 14v ja toimii ainakin vielä aivan loistavasti ja toivottavasti niitä on enemmänkin, kivaahan se kun pienelläkin budjetilla saa eikä joudu aina uutta ostamaan
P.S. Anteeksi huono kirjakieli kun suomi ei ole se vahvin kieli... Eikä ole tarkoitus morkata minkään merkin kannattajaa vaan yleisesti näitä hifistelijöitä jotka voisivat väitellä vastaan vaikka raudanlujan ammattilaisen kanssa huollon tärkeydestä. Toivottavasti pointti meni perille eikä kellekkään tullut pahaa mieltä *
*![]()
Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
Pistäkääs noi teidän uus-vanhat öljyt takas purkkiin ja tuokaa mulle niin saan ilmaiset öljyt, Motulia mielellään kiitos
Jokainen saa kyllä tehdä miten haluaa, mutta on toi kyllä aika älytöntä hommaa vaihtaa tuoreet öljyt keväällä pois
Eikö se ole aika sama säilyttääkö sitä öljyä koneen sisällä vai purkissa?
Ja vaikka rahanpaskaa olisi niin ettei paskalle taivu, voisi asiaa ajatella kestävänkehityksen kannalta
Itse vaihdoin öljyt nyt syksyllä ja seuraavan kerran sitten kun kilsoja on tullut sopivasti.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Tämä on joka syksyinen keskustelu, mutta mitäpä siitä. En tiedä mikä on parasta (en ole insinööri), mutta jos vaihdan uudet öljyt syksyllä (15-25 €+suodatin) tuskin sen takia köyhdyn. Vähän vaivaa vaihtotyöstä, mutta talvella joutaa sen verran mopon kanssa puuhastelemaan kun ei ajamaankaan pääse. Tuskin siitä ainakaan haittaa on. Keväällä ajan sitten pari-kolme tuhatta km ja sitten onkin määraikais- tai vuosihuollon aika ja kesän pitkä reissu odottaa. Silloin menee varmaan takarengas vaihtoon, mikä on paljon kalliimpi juttu kuin tuo öljy.
Moto Guzzi Breva 850
Moto Guzzi Nevada 750 Club