Tekniikka ja Talous
Oletettavia ehdotuksia?
-Tehojen kuristaminen
-ABS-pakolliseksi
-Kaikki hauska kielletään tai siille lätkäistään jumalaton rangaistusvero
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tylsäähän tuo on.... vaikka eihän nyt oikeasti katuhommissa(Juutana @ Loka. 07 2010,15:34) kirjoitti
tarvita moposta 200 bhp, tai kotilosta 750 bhp.
Molempien suhteen on kyse "kuukauden parhaat sekunnit" jutusta.....
Mutta se sekunnit on sitten![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei oletettavia, vaan faktaa:
- ABS:t pakollisiksi
- Täydellinen moottorin ja voimansiirron roplauskielto
- "Mutkan kautta" käytännössä kaiken mahdollisen muunkin roplauskielto
- Uusia testikohteita hyväksyntään, mm. rakenteellinen kestävyys ja haihtumispäästöt
- CO2-arvon pakollinen ilmoittaminen (arvatkaapa, mitä tahoa tämä Suomessa eniten kiinnostaa...)
- OBD-järjestelmä pakolliseksi (minkä luonnollinen jatke on sitten määräaikaiskatsastus)
Siinä nyt aluksi. Rakenteluharrastuksen terminaalivaihe alkaa siitä, kun tuo tulee voimaan.
Tekis mieli siteerata erästä Irwinin biisiä, mutta kohteliaisuuttani en sitä tee.
High Stuck Are Wit To
Noi on kaikki ihan jonninjoutavaa touhua.
Ratkaisut asioihin on jo olemassa
D:t ja RVS:t koneeseen
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mikähän noista tarkkaan ottaen niitä co2-päästöjä vähentää?(mcmies @ Loka. 07 2010,17:53) kirjoitti
Ainiin tarkoituksena ei ollutkaan vähentää niitä, vaan saada rahaa ja valtaa.
Jos taas tarkoituksena on vähentää hiilivety- tai häkäpäästöjä paikallisesti, voitaisiin ottaa saksalainen "Umwelt Zone" tarra käyttöön kaikissa suomalaisissa kaupungeissa joissa on yli 5 miljoonaa asukasta tai joissa voidaan osoittaa häkäpitoisuuden olevan nykyään haitallisen korkea moottoripyöristä johtuen.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
ABS pakolliseksi: Hyvä juttu. Niin harva moottoripyöräilijä osaa jarruttaa ilma niitä edes vähän sinne päin, että pitäisi jo olla pakollisena.(mcmies @ Loka. 07 2010,17:53) kirjoitti
Ropauskiellot: Kieltoja on kiva laatia ja asettaa, mutta mikähän mahtaa olla realistista valvonnan kannalta? Eihän auton moottoriakaan saa nykyään juurikaan ropailla, mutta kyllä sitä silti harrastetaan.
Hyväksynnät: Harmittavaa jos koskevat myös omavalmisteita, tehtaille tod. näk. aika pieni kustannus kokonaisuuteen nähden. Edit. Mitä ja ketä nämä sitten hyödyttävät? Hevonpeetä loppupelin nämäkin.
CO2: Tää on taas tätä piiperöiden hevonpeetä.
OBD: Jonkin sortin väylästandardi pyöriin on tietyssä mielessä ihan tervetullut asia.
Katsastus: Lisää hevonpeetä, paitsi jos sattuu omistamaan katsastusketjun.
Onneksi oma harrastus on siirtymässä enemmän ja enemmän radan suuntaan. Siellä kiellot ja rajoitukset onneksi etenevät hieman hitaammin kuin liikenteessä.
Superbike #7
<Foliohattu päähän>
Olettekos koskaan muuten pohtineet, että mikä näissä säädösten, direktiivien ja muiden asetusten takana todennäköisesti on?
Hommahan menee niin, että suuret yhtiöt tai järjestöt jotka haluavat saada itselleen lisää markkinaosuuksia ja rahaa palkkaavat lobbarin esittelemään EU-virkamiehille ja edustajille omia itseteettämiään tutkimuksia. Tutkimuksissa voidaan sitten todeta vaikkapa että käyrät kurkut on saatava pois kaupoista, liikenneturvallisuus paranee vuosikatsastusten kautta tai että hitsattaessa pitää olla tietty kolmannen osapuolen toteama pätevyys.
Kaikki nämä myydään sillä hyvällä ajatuksella, että lisätään kansalaisten turvallisuutta. Käytännössä useassa tapauksessa nämä aiheuttavat vain lisäkustannuksia jotka päätyvät kansalaisten maksettaviksi. Käyrä kurkku menee kompostiin, moottoripyöräilijä maksaa katsastusmiehelle 80e siitä, että inssi heiluttaa ohjaustankoa asiasta mitään ymmärtämättä ja kuluttajat maksavat esim vedestä, kaukolämmöstä ja sähköstä enemmän koska laitosten valmistuskustannukset nousevat.
Ja huvittavinta on se, että niissä maissa joissa valvonta toimii jo muutenkin (esim. saksa, pohjoismaat) aletaan noudattamaan pykäliä pilkulleen ja niiden kansalaiset maksavat, kun taas Etelä-Euroopassa pyyhitään säädöksillä hanuria ja tehdään asiat niin kuin on ennenkin tehty. Käytännössä mikään ei muuttunut, paitsi oikein asiansa hoitavien tahojen lompakosta lähtevä rahatukko.
Missäköhän vaiheessa esimerkiksi renkaiden vaihtamisesta tulee niin "vaarallista" että sen saa tehdä vain koulutettu henkilö sertifioidussa renkaanvaihtoliikkeessä jossa Inspecta DNV tai Dekra käy parin viikon välein tarkistamassa onko renkaanasentajat edelleen päteviä työhönsä. Luonnollisestikin renkaan asennuskoe 15" vanteella pätee vain 15"-17" vanteille kunhan asennusrasva ei muutu. Jos asennusrasvan koostumus muuttuu, pitää koe tehdä uudelleen. Luonnollisesti yhden näyttökokeen kustannuksiksi tulee noin 300-400e, onhan sen valvominen niin aikavievää ja vaativaa työtä.
<Foliohattu pois>
Ai miten niin huono päivä töissä...![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
No prkl, juuri kun haaveilen 2000-luvun pyörästä.
Pitänee kattella vielä nykyistäkin vanhempaa.. **ttu! Koskahan toi mielivaltainen perseily kohtaa loppunsa?
edit. kirjotusvirhe
Tyyli ennen tarkoitusta.
OBD ei kyllä sinällään ole mikään väylästandardi, vaan "OnBoardDiagnostic" eli standardoitu plugi johon liitetään lukija niin saadaan infoa esineen sielunelämästä. Katsastusystävällinen esine.(Nitrous @ Loka. 07 2010,18:16) kirjoitti
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Edit. Tämä siis viittauksena Juutanan tekstiin. Tuli väliin jo pari viestiä tätä kirjoittaessa.
Valitettavan todelliselta kuulosti tuo rengasesimerkki. Tietenkin renkaanvaihtaja lyö vanteeseen, renkaaseen ja venttiilinhattuun sinetin, että virkavallan on helppo tarkistaa renkaanvaihdon laillisuus. Lisäksi venttiilihatun sinetti on voimassa maksimissaan kaksi viikkoa kerrallaan, jonka jälkeen paineet on käytävä tarkistuttamassa virallisessa liikkeessä, jolla on sertifikaatti ko. toimenpiteen suorittamiseen.
Tämän lisäksi poliisi suorittaa täsmäiskuja ratavarikoille, ettei siellä kukaan vaihda pimeiltä markkinoilta hankituilla raudoilla pimeitä renkaita kilpipyörän vanteille turvallisuutta vaarantamaan.
Superbike #7
Olet oikeassa, huono termi lipsahti tekstiin.(ma^ko @ Loka. 07 2010,18:22) kirjoitti
Katsastajien lisäksi helpottaa tietojen lukemista myös pienillä pajoille ja jopa omassa autotallissa. En tosin ole perehtynyt niin hyvin asiaan, että voisin sanoa esim. pyörän vikamuistin nollaamisen olevan ongelma pikkupajoille nykyään. Standardoitu diagnostiikka portti tuskin vaikeuttaneekaan asiaa pitemmän päälle.
Superbike #7
Kyllähän uusissa pyörissä ja mopiossa päästörajat on EU-alueella käytössä. Kaasutinmoottori ovat pannassa ja pyörissä ruiskut ja katit. Sillä hetkellä kun suomeenkin tulee pyöriin lakisääteinen katsastus niin saattavat orkkisputket olla arvossa arvaamattomassa![]()
Prätkien päästöt on kuin hyttysen ininä erämaassa. Unkarissa meneillään pikkasen isommat päästöt, aloittaisivat putsauksen sieltä.
FLHTCUSE4
matka tappaa vauhdin
Ducati SF 1098S -09
Honda VTR 1000 SP1 -01
ex kawasaki ZX-6R -06
Honda CBR 600f -00
Moderni bensiinimoottorihan suomalaisella polttoaineella se on joka Lapin erämaat saastuttaa, ei suinkaan ne Epsanjan ja Franskan nokivasarat joilla jytkyttävät siellä menemään sitä kelvotonta menovettänsä.
On se hyvä, että päästiin EU:hun niin menee alkoholitkin auton tankkiin eikä päänuppiin.
Siinähän ehdottelevat määräaikaiskattastuksia, sillon ku tulee pakolliseks ajan pyörän eduskuntatalon portaille ja pistän tuleen. Renkaat postitan pääministerille ja pakoputken europarlamenttiin.
Juutana hei, ei tartte foliohattua. Tuo on arkipäivää...
Tossa asetusehdotuksessa ainoa hyvä asia on päästöjen vähentämistavoite. Ja sekin hyödyttää vain suurkaupunkeja (Helsinki ei ole suurkaupunki), joissa kaksipyöräisten, lähinnä mopojen, päästöt merkitsevät jo aika suurta osaa kokonaispäästöistä. Tämä johtuu siitä, että kaksipyöräisten päästörajat ovat jäljessä autojen vastaavia.
Muualla prätkien päästöillä ei sitten ole ympäristön kannalta paljoa merkitystä. Suomen ilmastossa ei tulla havaitsemaan sitten minkäänlaista muutosta tuon ehdotuksen myötä. Joka tapauksessa ehdotuksessa niitä päästörajoja nyt sitten löytyy, aina EURO 6-tasoon asti. CO2-arvolle ei ole rajoituksia, ainoastaan ilmoitusvelvollisuus. Siitä hyötyy - kukapa muukaan - verottaja.
Kaikki muu ehdotuksessa on sitten ihan päin vittua.
Ropauskielloilla ei turvallisuuden kanssa ole juuri mitään tekemistä (osoitettu liikenneturvallisuustutkimuksin ympäri maailman). Päästöjen kanssa sentään jotain, mutta siinäkin mentiin aivan suhteettomaan "kaikki on kiellettyä" meininkiin. Ropauskielto palvelee vain ja ainoastaan suurteollisuuden etua, kun siihen Hondaan tai Guzziin ei enää saa laittaa käytännössä muita vara- tai custom-osia kuin tehtaan omia.
Omavalmisteille ehdotus sallii kansallisia poikkeuksia tyyppihyväksynnän vaatimuksista. Mahtaako kukaan arvata, saadaanko sellaisia ikinä Suomessa aikaiseksi?
ABS:t ovat monissa tapauksissa hyvä juttu, mutteivät kaikissa (esim. endurovehkeet). Aivan riittävää olisi, kun riittävästi ABS-pyöriä olisi muuten vaan tarjolla markkinoilla, jolloin kuluttajalla olisi mahdollisuus valita. Niinhän nytkin on asia.
OBD on prätkässä huomattavasti turhempi juttu kuin autossa. Suurimmat hyödyt ovat moottorin ja sähköisten jarrujen toiminnasta kertovat tiedot, joista ainakin viimeksi mainittua voi kuski sangen luotettavasti arvioida ihan itsekin ilman OBD:ta. Pointtina tässä onkin ennen kaikkea vuosikatsastus, jota ajetaan katsastusyrittäjien toimesta kuin käärmettä pyssyyn. Kun OBD-pyöristä pitää katsastaa OBD-tiedot määrävälein, on tästä enää askel siihen, että joka saatanan pussihousun museorutkukin pitää kiikuttaa konttorille joka vuosi. 100 euroa/kerta, tietenkin.
EU:n pitäisi olla olemassa kansalaisia - kuluttajia - varten. Tässä tapauksessa EU on kuitenkin olemassa yrittäjiä - rahastusta ja kilpailun rajoittamista - varten. Suurinta harmia se aiheuttaa tällä kertaa niille, jotka omistavat useamman kuin yhden pyörän, sekä niille, jotka tykkäävät rakennella pyöriään. Tai no, onhan outlaw-meininki aina mahdollista.
Lohduttaudun sillä, että historiallisesti EU:n kaltaiset instituutiot, kuten Rooman valtakunta ja Hansaliitto, ovat ennemmin tai myöhemmin tukehtuneet omaan erinomaisuuteensa.
High Stuck Are Wit To
Mulla pisti silmää tuossa tuo "päiväajovalot". Meinataankohan tuolla uusista autoista tuttuja huomiovaloja ja takavalot on sitte samalla pimeät(näitä uusia eu-säädöksiä, ei saa palaa takavalot päivällä).
Moottoripyörä kun on muutenkin niin näkymätön, huomiovalot ei ainakaan paranna turvallisuutta.
Honda VFR800 -03
Suomessa takavalot ilmeisesti saa palaa näiden huomio/päivänvalojen kanssa... *(mikkox9x @ Loka. 07 2010,21:10) kirjoitti
Ei taida palaa. Ainakin mitä tuolla liikenteessä näkee noita uusia Skodia ja Mersuja jossa nuo huomiovalota palaa siinä sumareitten vieressä, niin takavalot on pimeänä.(Seikkailu_R @ Loka. 07 2010,21:25) kirjoitti
e: http://www.aamulehti.fi/teema....7
Honda VFR800 -03
virkamies haluaa valtaa ja teollisuus tarjoaa sitä omilla ehdotuksillaan. kyllä se on niin että ne lelut joilla haluaa ajaa on hankittava nyt. ABS-jarrullisen pyörän ostaisin jos takatasku olisi samaa mieltä, mutta haluaisin siltä päättää itse enkä virkamiehen päätöksellä hyväksytystä myyntilistasta mitä ajattelin ostaa.
pitää tosissaan kohta miettiä 20v vanhan FZR:n ostoa. tai pysyä korkeintaan nykyisissä.. niin kauan kuin 2-pyörällä saa virkamiehen puolesta ajaa.
aika monta asiaa voi listata virkamiesten ajattelemattomuuksina
- jätevesiasetus (varmaan toteutuu direktiivit etelämpänä, joo ehkä EU tuella)
- e10 (kaiketi etunenässä tämäkin euroopassa)
katsastaminen on autojen osalta aivan rahastusta
- dieselmittaus 30E siitä että katsuri polkee minuutin rajoittajaa vasten
- 50E nosturilla käyttämisestä
- jos olis OBD portti (onneksi ei ole..) niin 20E siitäkin
.. ei ne hinnat taatusti halvempia MP:llekään olisi.
jo pelkästään e10:n käyttäminen taitaa ajaa nykyiset päästömittaushyväksynnät paperinkeräykseen. muutat polttoaineen = muutat päästöt ? kohta pitää asentaa Commari vaan sen takia että mopo käy sillä kaalinkeitinvedellä jota jakelumittareista reikäkortilla säännösteltynä saa.
pessimisti ei pety - se vaan ajaa nyt eikä luule sitten eläkeläisenä enää ajavansa.
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Mahtaako tässä nyt kuitenkin käydä niin, että niiden "mittariruuvattujen" uittopyörien hinta pomppaa yllättäen aivan eri tonnilukemiin,eikä enää paruta yhtään mittarilukemien perään *(pekko5 @ Loka. 07 2010,23:47) kirjoitti
Editoitu pari lainausmerkkiä.
maailmanloppu tulee! jossakin kohtaa alkaa rajotuksia, maksuja ja kaikennäkösiä direktiivejä tulla liikaa että ne kääntyy itteensä vastaan...
itse en meinaa ikinä katsastaa motskaria jos semmonen laki tulee, ja se on lupaus!![]()
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
Unohdit 2stroke dieselit. Niille tulee hiukkaspaastonormi. Yli puolen kilon partikkelit pannatann.(mcmies @ Loka. 07 2010,17:53) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Kovin on monenlaista tietoa tarjolla tuosta takavalojen palamisesta...(mikkox9x @ Loka. 07 2010,21:59) kirjoitti
Eihän tää ole mitenkään sekavasti sanottu... kuuluuko, tuleeko, voiko, häh? Ei oo ihme ettei katsuritkaan pysy noissa perässä.(Seikkailu_R @ Loka. 08 2010,14:40) kirjoitti
"Syyskuussa 2008 voimaan tulleessa uudessa kytkentätavassa muiden valojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa samanaikaisesti."
"Suomessa sallitaan myös vanha kytkentä, missä takavalot palavat huomiovalojen yhteydessä, myös kaikissa uusissa autoissa."
"Kaikkiin autoihin saa asentaa jälkikäteen huomiovalot."
"Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Takavalojen, rekisterikilven valon sekä etuvalojen (parkit) tulee palaa aina samanaikaisesti."
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Sinä päivänä ku joku rupee pakottaa mopon kanssa katsastuskonttorille, ni mun pyörästä lähtee kilvet samantien.
Kas kun eivät samantien kiellä täysin kumin käyttämistä autonrenkaan raaka-aineena. Onha se muutaman nakinpolttajan aiheuttama käry iha järjetön saasteongelma ihan globaalissa mittakaavassa. Yks bomberi saastuttaa iha järjettömästi enemmän kuin esim. Tsernobylin laitos, sehä on todistettu 100% faktana paperissa joka on ajokortittoman ministerinuijan pöydällä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
perkeleen kukkahatut, saatais Kiina ja yhdysvallat ym saastuttajat eka aisoihin. Vasta sitten ajateltaisiin tämän kärpäsenpaskan kokosen maan päästöjä. Tämä päästö ja kaasuhössötys tuntuu vaan olevan isojen poikien rahankeruuta/salaliittoteoriaa.![]()