Kaleva
Liekö kenelläkään parempaa tietoa kuin tuo Kalevan lyhyt juttu?
https://www.youtube.com/user/mtubeist
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/yk...388871099.html
Tuossa 1 km päässä tuo risteys, en tosin tiedä tapauksesta mitään vielä![]()
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Olisikohan ollut peräänajo? Kuvasta voisi äkikseltään päätellä. Prisman kulmalla ilmeisesti.
KTM 690 Enduro & Yamaha R6R
MTV3:n Uutisten saamien tietojen mukaan kolmion takaa tullut henkilöauto törmäsi motoristiin ja tämä sai surmansa välittömästi
Bussi ajoi metsään, kuusi loukkaantui..
Ei ole Kempeleentien kulma vaan Tyrnäväntien kulma, eli Pörhön kohdalla.(Birke @ Touko. 13 2011,14:30) kirjoitti
GoogleMaps
Tyrnäväntiellä mistä kotilo tuli, näyttää olevan kolmio kummastakin suunnasta Nuottasaarentielle tultaessa. *![]()
Turvallisuus on tunne, joka sinulla on, ennen kuin olet tajunnut tilanteen.
FLHRCI -02
Pyörä lienee XJR 1300? Yamaha, ainakin kuvista niin katottiin.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Tällä hetkellä lukee, että
"Moottoripyöräilijä oli ajanut Nuottasaarentietä Joutsensillan suunnasta, kun samaan aikaan henkilöauto ajoi Tyrnäväntietä risteykseen tarkoituksenaan ajaa Nuottasaarentien yli ja jatkaa matkaansa pitkin Tyrnäväntietä.
Moottoripyöräilijä törmäsi auton kylkeen."
Olikohan tälläkin autoilijalla ollut puhelu kesken. Melkein voisin pistää pääni pantiksi, että oli.
Suzuki DL1000 V-Strom
Ihmisellä on tietysti primitiivinen tarve löytää joka asiaan mahdollisimman pian joku syyllinen. Mutta koska tutkijalautakuntakin on ollut paikalla, niin jospas ei lehtiuutisen perusteella ruveta arvuuttelemaan kuka teki mitä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Olet oikeassa: ei kannata arvuutella, koska täysin kolarista riippumatta voi melko varmasti sanoa, että kotilo tulee kolmion takaa eteen, jos ei ole ulosajo.(pecha @ Touko. 13 2011,16:05) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Iltalehdessä olevista kuvista kun kattoo, niin autos aika isot jäljet.. oisko ollu hivenen ylinopeutta pyörällä..
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011...09829_uu.shtml
Kauan se odototutti ensimmäistä tapausta, ainahan sitä voi toivoa, että viiminen tälle vuodelle.
Läheisille osaanotot!
Kaleva:
Tuhosta päätellen ei ainakaan ole ehtinyt pahemmin himmata.kirjoitti
hooondaaa
Uudenkarhea Citroen C4 osallisena... olisko ollut koeajolla kun näkyy tulleen tuolta autoliikkeiden suunnasta?
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Ei tarvitse olla kovinkaan paljon vauhtia, kun 200 kiloinen pyörä jättää peltiin lommon.(kiivi3 @ Touko. 13 2011,16:43) kirjoitti
Jep. Ei tuohon tarvita paljoa vauhtia, ovat nämä nykyiset autot sen verran paperia.(Akiva @ Touko. 13 2011,17:09) kirjoitti
Nopeudesta saa paremmin kuvaa pyörästä. 80-100 kmh nopeuksissa on pakokäyrät litteät ja runko pullahtanut. Tuosta on haarukka ottanut osuman vastaan.
Tarkemman kuvanhan saa kun mittaa kuskin lähtökorkeuden ja laskeutumispaikan välisen etäisyyden. Ellei tietty ole osunut ennen maakosketusta johonkin.
Voimia omaisille ja katsokaa sinne tolpan taa.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Ei tarvii olla paljon vauhtia, viidenkympin vauhdista pyörä uppoo auton sisään kuin veitsi voihin.
Kokemuksen ääni, omalla kokemuksella.
Auto veti uukkarin eteen, ei ehtinyt juuri hipaisemaankaan jarrukahvaa
Molemmat kulkineet meni lunariin, oma henki säilyi teidän kiusaksi![]()
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Oleellinen asia onnettomuustutkintalautakunnan työssä on pyrkiä selvittämään osapuolten nopeudet mahdollisimman tarkasti myös juuri ennen onnettomuuteen johtaneen tapahtumaketjun alkamista.(jannep @ Touko. 14 2011,02:35) kirjoitti
Oleellista se on siksi, että mikäli todetaan etuajo-oikeutettuun suuntaan ajaneen erittäin huomattavissa määrin yli rajoituksen, voi olla niin, että todetaan ettei kolmion takaa tulleella osapuolella ole ollut mitään realistista mahdollisuutta havaita tulijaa. Tällöin koko syyllisyyskysymys voi kääntyä 180 astetta, millä on suuri merkitys esim. vahingonkorvausten maksun osalta. Esimerkkejä tällaisista tapauksista on useita. TM:ssä oli ei kovinkaan kauan sitten juttu juuri tällaisesta tapauksesta: motoristi päätyi sivutieltä eteen tulleen auton kylkeen, ja paitsi menetti henkensä, todettiin myös syylliseksi tapahtuneeseen, vaikka hän oli ajanut etuajo-oikeutettuun suuntaan. Vauhtia taisi tutkijalautakunnan selvityksen mukaan olla alun toistasataa 50 alueella.
Onnettomuutta edeltävinä sekunteina voi aivan hyvin tapahtua (ja yleensä tapahtuukin) kaikenlaisia jarrutus- ja väistöyrityksiä, joten törmäysnopeus itsessään ei välttämättä kerro edeltäneestä ajonopeudesta kovinkaan paljoa. Ja jos ajoneuvoissa on vaikkapa ABS-jarrut, riippuu hyvin paljon niiden tarkasta toimintatavasta, jääkö esim. tiehen minkälaisia jarrutusjälkiä, mistä päätelmiä voisi yrittää tehdä. Kaupunkialueella päiväsaikaan tapahtuneessa kolarissa tietysti on todennäköistä, että onnettomuudella on myös ulkopuolisia silminnäkijöitä.
(huom: tämä ihan yleisellä tasolla, enkä siis väitä yhtään mitään tästä Oulun 13.5. tapauksesta, kommentoin vain siihen, mitä tutkijalautakunta tekee ja miksi).
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
"Moottoripyöräilijä törmäsi risteyksessä auton kylkeen."
Voi vittu miten uutiset artikuloidaan!!!
Aina motoristi on syyllinen.
Auto se oli joka ajoi kolmion takaa eteen.
Miksi ei kirjoiteta toden peräisesti autoilija tappoi motoristin ajamalla eteen???
"Kaaharimotoristi ajoi auton päälle!"(AimoPamaus @ Touko. 14 2011,12:02) kirjoitti
Tämä johtopäätös on väistämätön, koska
a) Autoilija ei nähnyt moottoripyörää, joten tämän on täytynyt ilmestyä kuin tyhjästä, valonnopeutta lähentelevällä nopeudella
b) Moottoripyörän etuputket vääntyivät. Tämä kertoo erittäin suuresta nopeudesta, koska erittäin suurella nopeudella kiinteään esteeseen törmätessä etuputket vääntyvät.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ei tuo putkien vääntyminen mitään kerro....
Kaveri ajoi 55 km/h noin 40 cm korkeaan kiveen kun väisti autoa ojan puolelle.
Kyllä oli putket lytyssä kuin olisi jyrällä päälle ajettu! Samoin oli paljon muuta vauriota ja pyörä oli paljon hurjemman näköinen mitä tuo kuvassa.
Ja rajoitus oli alueella 60 km/h. Auto tuli pihasta. Eli ei A vaihtoehtokaan ole sanottu. silti auto ei vaan nähnyt pyörää.
Fun,right?
Hyvä niin. Kyllä me kestetään.(Naakka @ Touko. 14 2011,03:36) kirjoitti
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Ei kai tuossa syyllisyyksistä hiiskuta mitään - siinähän vain kerrottiin, mitä ihan faktisesti on tapahtunut?(AimoPamaus @ Touko. 14 2011,12:02) kirjoitti
Pari tuntia mällin jälkeen, ja ilman niitä tietoja, mitä esim. tutkintalautakunta kerää ja analysoi, olisi varmaan aika riskaabelia mennäkään julistamaan syyllisiä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Yritän jättää mp-lasit pois. En tiedä onnistunko, mutta kyllä tuo hieman arvolatautuneelta kuulostaa. Se ei esim ole "auto ja moottoripyörä kolarissa" tai "moottoripyöräilijä kuoli risteyskolarissa". Kyllä siinä on moottoripyörä tai -pyöräilijä pistetty ihan aktiiviin ja törmäämään.(pecha @ Touko. 14 2011,21:06) kirjoitti
Mielestäni tuossa ei kerrottu faktoja ja kerrottiin muuta kuin faktoja. Mutta minkäs sille mahtaa, kun nettiaikana paskajournalismin on kerättävä hittinsä otsikoilla.
Autoilijan näkövinkkeli. Kyllä tuossa saa päätä pyöritellä, nelikaistainen tie ylitettävänä, ja kohtuu paljon liikennettä.
Kahvilasta kahvilaan..
Ei tosiaan kerro niin, koska putket saa parhaimmillaan pilalle taluttamalla pyörä betoniseinään puhumattakaan, että ajaisi.(Osteki @ Touko. 14 2011,16:50) kirjoitti
Se ei muuta sitä uutisoinnin arvoista tosiasiaa, että etuputket kyllä vääntyvät erittäin kovassa nopeudessa tapahtuneen törmäyksen seurauksena. Tästä taas voi kukkahattu kääntäen päätellä, että nopeus on ollut erittäin kova. Samalla tavoin lauseesta "kaikki varikset ovat mustia" voidaan päätellä, että "kaikki mustat ovat variksia". Täydestä menee ja vaikkei menisikään, niin lehdet käyvät kaupaksi.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Googlen kuva autoilijan vinkkelistä ei oikeesti kerro mitään tästä tilanteesta. Tuolla ei nyt ole lehtiä ja autoilijan silmät ovat huomattavasti matalammalla kuin googlen kamerat. Siitä näkyy paljon paremmin.
Toisekseen, jos sitä liikennettä on niin paljon, ettei ehdi kunnolla päätä pyöritellä, niin sinne risteykseen ei sitten olisi syytä ajaa.
Tällaisen vilkasliikenteisen leveän tien ylittämisen teen joskus itse parin mutkan kautta. Lähden liittymästä ensin oikealle, seuraavasta liittymästä vasempaan tai U-käännös, jos mahdollista ja palaan takaisinpäin ja käännyn oikealle. Pari ylimääräistä käännöstä tulee ja matka vähän kasvaa, mutta pään pyörittelyn tarve vähenee ja hätäiset ylitykset jää tekemättä.
Ikävä juttu kaiken kaikkiaan eikä menehtynyttä kuskia jossittelut auta. Voimia omaisille.
Kawasaki Er-5 -05
Kawasaki Z750s -06
Honda CBF1000S -08
Juu komppaan. Googlemaps ei kerro tästä paikasta hirveästi. Lehdettömät nuorehkojen koivujen rungot eivät estä paljoa näkyvyyttä ja jos estävät, niin eivät enää siinä vaiheessa, kun kuljettajan silmistä on suora näköyhteys oikealta tulevien kaistoille.(tsj @ Touko. 15 2011,11:30) kirjoitti
Tästä näkemisasiasta on toisaalta aivan turha keskustella, koska aiempina vuosinakin siitä on saatu pitkiä viestiketjuja aikaan, että tarvitseeko kuljettajan pyrkiä yleensäkään olemaan 100% varma. Tappelin asiasta erään .orgilaisen kanssa vuosi tai kaksi takaperin, koska minusta ehdottomasti pitäisi. Joistakuista muista ei 100% varmuutta kuulemma liikenteessä ole - ei edes kolmion tai stop-merkin takaa tultaessa. Jos osa motoristeista ajattelee näin, niin voimme olla varmoja, että myös turvallisen auton sisällä matkustavista merkittävä osa ajattelee näin.
Tutkikoon viralliset tahot ja osoittakoot sitten sormella syylliseksi havaitsemaansa.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Ei muuta kuin lisää puita istuttamaan, saadaan vihreät onnellisiksi. On siinä liikennesuunnittelu taas ollut kohdillaan.(Proi @ Touko. 15 2011,01:42) kirjoitti
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"