Kakkospyöräksi on ollut kiikarissa tuommonen vähemmän kireä kruisailupeli. 1200 HD sportsteri tai Triumph Bonneville/Scrambler on kiikarissa. 2000-luvun peli pitää olla. Tähän voisi listata hyviä ja huonoja puolia molemmista ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota käytettyä ostettaessa.![]()
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
Mulla vähän OT:tä
Ole erilainen nuori ja hommaa bonneville SE, ei varmasti mikään hölmömpi vaihtoehto ja ei tule niin usein vastaan kun spora.
Toki ei sporassa mitään vikaa ole, mutta esim. minä en vois sporaa tai bonnea ostaa, menis maine kaveripiireissä, voin tälleen salaa himoita ja tyrkyttää muita ostamaan. *![]()
![]()
Moto Seinäjoki:
2010 Bonneville 12,596.00 EUR
2010 Sportster 883 12,055.65 EUR
2000 Bonneville (vm 2001) 5590€
2000 Sportster 883 (4 Nettimotossa) kesk.arv. 7600€
Dirty Nasty Furriner
Noissa Stagan laittamissa hinnoissa on mielestäni tarpeeksi perusteita puoltamaan sporaa. Molempiin on rajattu "ostajakunta", mutta uskoisin sporan olevan silti helpommin myytävissä kun haluaa myydä eteenpäin...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Noi uudemmat Bonnevillet tuntuvat hirveän matalilta/pieniltä, vanhempia en ole ajanut. Meikäläisen pituus 178cm ja korkeampi istuinkorkeus olisi ollut parempi.
Hienon näköinen ja kuuloinen, penkki voisi olla paremmin muotoiltu, koska jopa Bonnevillen tehoilla penkillä liukuu herkästi taaksepäin ripeällä kiihdytyksellä.
Rock hard, ride free
Toisaalta ton voi ajatella niinkinpäin että samalla rahalla saat käytettynä uudemman Trumpan tai samanikäisen + huoltoja ja ajovarusteita tai 50" HD-töllön makkarin seinälle. Myydessä suurempi arvonlasku ei ehkä silloin niinkään harmita kun katsoo MM-lätkää isolta ruudulta...(pepper @ Syys. 12 2010,07:26) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....intenox
Tuolla on omasta Scrambleristä juttua enemmänkin. Itte olen 184cm ja ajoasento / istuinkorkeus kutakuinkin optimaaliset. Tosin mulla on Corbinin satula tuossa.
On myös myynnissä tuo, näin mainoksenomaisesti.
Hankintahinnasta vielä, että näyttää 06 ja uudemmat Sporat alkavan 8500e -> kun taas Scrabän saisi tasarahalla 7000e. Korjataan vielä sen verran, että 1200 Sporat on vielä kertaluokkaa kalliimpia (yli 10te hinnat alkaen).
Retired
Juu toki, mutta ei se h-d pudota hintaansa niinkuin trumppa. Ite laittaisin h-d:n mut makuasioita...(Staga @ Syys. 12 2010,10:25) kirjoitti
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Onko sitten viisasta ostaa ylihintaista käytettyä harrikkaa? Jossain vaiheessa kuitenkin tarpeeksi moni kokeilee sporaa enenn ostoa ja ymmärtää pyörän todellisen arvon(pepper @ Syys. 12 2010,14:15) kirjoitti
![]()
Niin tai ostaa paskaa sähkövikaista trumppaa joka sammuskelee sateessa tai polttelee sulakkeita?(mpoli @ Syys. 12 2010,14:46) kirjoitti
Ihan miten vaan![]()
Dirty Nasty Furriner
Niin se vain menee, tuntuu pitävän hintansa melko hyvin kun vertaa moneen muuhun merkkiin. Ylihintaisia tahi ei, kauppansa tekee, toisin kuin monet muut "valtamerkit"...(mpoli @ Syys. 12 2010,14:46) kirjoitti
paskapuhetta mutta otan sen silti...
sallinette pari kommenttia henkilöltä jolla ollut bonneville ja nyt dyna, sporiakin tullut kokeiltua koeajon muodossa
ajelin trumpaa pari kesää. pari norjan reissua ja muuta pyörintää tuli tehtyä. pari pientä sähköonglemaa oli mutta ei mitään merkittävää. rungon / ohjauksen geometria ei huono, mutta mutkatielle räppäämiseen pitäisi rueta panostamaan jousituskomponentteihin. Periaatteessa ihan Ok look, mutta kenties hieman särmätön.
lopulta kyllästyin pyörän tylsyyteen, toisaalta hd:n himo oli kova. sain pyörää myydessäni ihan ok hinnan (4 v sitten). parin viikon aikana oli vain yksi yhteydenotto, tosiostajalta.
vaihtoprosessin aikana huomasin että bonnen runko on selkeästi isompi sporaan verrattuna joka on oikeasti varsin pieni pyörä. Päädyin sittemmin dynaan, joka jo selkeesti isompi pyörä. Mutta tätänykyä kyl dyna tuntuu turhan kankeelta, kyllä spora olis jotain..
sporassa huomiotava vuonna 2004 taphtunut muutos => moottori kumityynyillä. eli vanhemmissa tärinät pääsee ajoherraan asti, uudemmassa kone vatkailee rungossa itsekseen. kumpaa haluat? trumpassa tasapainoakselit.
ittee kyllä kiehtois nimenomaan nuo vanhemmat evot. uudempia mitä on nighsteria ja 48:a tullu koeajettua niin tuntuvat aluksi hieman väännöttömiltä mutta sit kun kattoo mittaria niin onhan se kelannut vauhtia. Tää sama tuntemus monessa muussakin asiassa. Ts. pyörä sinällään pelaa ihan jees, suht ok jopa mutkatiella jne mutta kun kerinnyt tottua rouheempaan ajopeliin niin ei sytytä.
sekä sporaan että bonneen saatavilla palikkaa hyvin joilla peruspyörän saa muutettua matkapyöräksi tai rataohjukseski tai joksikin muuksi.
eli kaikenkaikkiaan millään järkiperustella näiden välille ei saa eroa. sun täytyy käydä hiplaamassa pyöriä ja kuullosteltava huutaistko jompikumpi sun nimee!
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
^Kiitos hyvästä kommentista. Kyllähän se valinta loppujen lopuksi menee ihan fiilispohjalta. Ajokokemusta on HD 883 Low mallista joka ei ole mun juttu, aivan liian pieni, tehoton moottori ja tehottomat jarrut. Minusta HD on hurahtanut aivan liikaa customeihin. 60-luvulla on ollut saatavana XLCH spora pitkällä clubman tyyppisellä penkillä, näyttää vieläkin tosi hyvältä. KLICK Jotain tuon tyyppistä etsin... Uudempiin malleihin on saatavana vastaavaa penkkiä tarvikkeena. Lähtökohtana voisi olla 1200 Roadster jossa on hyvät jarrut ja kohtuullinen alusta jo vakiona, toki pientä rakentelua sittenkin vaatii.
Sitten se Trumppa. Eiköhän ne britit ole jo oppineet tekemään ihan laatupelejä, luulisin. Bonneville Black näyttää tosi makealta suoraan pakasta otettuna KLICK Tuohon ei suurempia muutoksia tarvitsisi heti olla tekemässä.
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
Sporster Sport: tupla-tulppakannet, säädettävä keula ja säädettävät piggyback-takapumput, valon lipan päällä nopeus- ja kierroslukumit., taisi olla puristuksiakin enemmän vrt normi Spora ja siten tehoakin enemmän, tuplalevyt keulassa.
Vois olla kiinnostava.
Dirty Nasty Furriner
Ei hyvää päivää.(pepper @ Syys. 12 2010,14:15) kirjoitti
Jos ainoa kriteeri pyörän hankinnassa on jälleenmyyntihinta niin silloin kannattaa ostaa vaikka nokian kumisaappaita.
8tkm aikana ei vikoja, ei vaihdettuja sulakkeita. Kaatosateessakin on tullut ajeltua.(Staga @ Syys. 12 2010,15:10) kirjoitti
![]()
Retired
tiiä tosta hinnan pitämisestä.. tällähetkellä pelkästään nettimotossa on noita rotteloita myytävänä kyllästymiseen asti, ja osa niistä on ollut myytävänä jo kuukausitolkulla. ja siis mullahan on myös HD, että tämä ei ollut mikään isku vyön alle. näitä on vaan nykyään "kaikilla".
itseäni noi triumphit on alkanut kiinnostamaan entistä enempi ja toi Thruxton on se jonka kohdalla tekisin ostopäätöksen ilman koeajoakin. massit puuttuu ja kahden pyörän ylläpitoon ei ole mahkuja niin parempia aikoja odotellessa, koska mieluiten pitäisin tämän nykyisenkin.
ja todellakin, jos joku fillari kiinnostaa niin paljon, niin jälleenmyyntiarvo ei ole mikään syy lähteä pyörää edes hankkimaan. nykypyörät ei ole olleet mikään sijoitus enää vuosiin koska aina joku myy sen halvimman ja muut kilpailee hinnalla sen mukaan vain päästäkseen romusta eroon..
Tyyli ennen tarkoitusta.
Ja jos siihen hoodeehen päädyt, niin osta miesten pyörä älä sporaa... Dyna jos ei Softailia perse kestä...
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
ja tämän tämmösen kommentinhan voi jättää aivan omaan arvoonsa.(Jadexia @ Syys. 12 2010,22:27) kirjoitti
Tyyli ennen tarkoitusta.
Niin no, toinen on aavistuksen lyhyempi, akseliväli 151-153cm ja painaa ajokunnossa 260-270kg, toinen akseliväliltään kymmenen senttiä pidempi ja ajokunnossa painoa 310-320kg, kyllä noi painojen puolesta on hyvinkin miesten pyöriä kumpikin...
Tosi kyllä on että pitkäkoipiselle Spora on pieni, siirtosarjat auttaa asiaan. Toisaalta se on ketterämpi kuin esim Dyna pikkupyörityksessä ja sporttisemmassa ajossa ja hinnatkin kohtuullisemmat kuin Dynissa, remminvaihtokin Sporassa paljon helpompi tehdä kun ei tarvitse purkaa ensiövetoa/kytkintä pois tieltä.
Dirty Nasty Furriner
^ jadexian kommentista viikon rispekt-palkinto...
sportster sport olis varmaan melko lähellä nyt haluttua. semmosen löytäminen vaan voi olla hankalaa. niitä ei alkujaankaan oo hirveesti myyty ja tyypillisesti viimeistään toinen omistaja on heittänyt täysin säädettävät takaiskarit jokeen ja heittänyt keulaan 4 astetta lisää kun on tarvinnut saada mataloitu harley-look. mut harley-tapaan after-market raamatuista seuraava omistaja puolestan voi poistella tilalle vaikka öhlinsiä jos niikseen tulee. huomioi myös että jos sopivan halpa 883 tulee vastaan niin sen päivitys 1200:ksi on täysin rutiinitoimenpide.
mut samaan hengenvetoon sanottava että nuoiden hincley-bonnevillejen ympärille on kans kasvanut ihan kiinnostavaa rakentelukultturia
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Ei ole ainoa, puoltaa kylläkin. Tyhmähän sitä olisi jos ei jälleenmyyntiä ollenkaan miettisi(Geronimo @ Syys. 12 2010,21:20) kirjoitti
Onhan se H-D nyt saatanasti komeempikin ja kunnon koneella, mut ostele kumisaappaita jos siltä tuntuu ettei osaa olla hyppimättä lätäköissä![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Joo, ja huhuuvat myös 2025 kaudelle tulevasta Sportster Sport Sportysta johon tulee sit kuustulppakannet, kolmekurkkuinen ruiskukaasari, risukeula kävyillä ja jäykkä perä kaikilla säädöillä. Samaan hintaan saa valolipan päälle sigman keskinopeusnäytöllä ja puristuksii nii että teinityttöökii hävettää. Keulaan ja perään tulee kolminokkaiset patarumpujarrut.(Staga @ Syys. 12 2010,21:08) kirjoitti
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Itse valitsisin HD Sportsterin, koska itselläni on ollut ja tulee taas kohta olemaan
Syynä, tykkään bobber henkisestä, kompaktista, pirun hauskasta ajaa, vaikka olenkin 182, MC size doesnt matter, sitä löytyy omasta takaa vasemmasta lahkeesta....
Kickstart, deserve the ride!
Mulla on molemmat. Bonne on vm. 2002 ja Sportti vähän vanhempi, vm. 1990. Aion molemmat pitää maailman tappiin asti, mutta jos jommastakummasta olisi pakko luopua, niin Trumppa lähtisi.
Trumppa on äärettömän helppo ja kevyt ajaa, luotettava kuin mikä, ulkonäkö maailman hienoin ja helppo ylläpitää. Eikä vuoda sitä öljyä eikä tärise.
Kuitenkin kun pääsee vanhan ryskyvän, tärisevän, haisevan ja paukkuvan Harrikan sarviin, niin fiilis on käsittämättömän raju.
Tosin uudemmat Sportsterit ovat vanhoja sivistyneempiä. Rintakarvoja kasvattava vääntö ja muhkea murina takaavat miljoonat pienet selkäydinorgasmit.
Makuasia siis, kuten aiemminkin on todettu.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Mulla ollu molemmat. Vikoja ei kummassakaan, mutta fiilikset oli paremmat sporassa.
KTM 690 Enduro R -2014
Moto Guzzi Griso 850 -2007
Yamaha XT660 Z Tenere -2009
Ducati Monster 696 -2008
Triumph Scrambler -2008
H-D Sportster 883 L -2007
Kawasaki ZR-7 -2000
Mulla on bonne, tai Thruxton. Runkomitoiltaan huomattavasti isompi kuin vanhat britit. Hyvin mahtuu siis kyytiin. Sporaa ei ole, mutta sellaista ajaneena voin todeta että pienempi on.
Fiiliksistä en sano juuri mitään, sillä ne taitaa olla aika yksilöllisiä. Kumpikaan taida olla toistaan parempi, erilaisia vaan.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Viestien määrästä päätellen muutkin ovat pohtineet samaa asiaa... Sportti mallin sportsteri vois olla ihan jees, ei vaan montaa Suomen maassa myynnissä. Onneks Ruotsi ja Saksa on lähellä. Kertokaas tyhmälle muutama detalji.
- Miten -03 ja vanhemmat eroaa -04 ja uudemmista?
- Missä vaiheessa tuli ruiskutekniikka?
- Paljonko 1200:ssa on tehoja kun turhat kuristukset poistetaan? (ilmansuotimen vaihto, ruiskun säätö ja uusi putkisto)
- miks Trumpan Scramblerissa on eri kampirauta kun bonnessa ja Sitä myötä huonommat äänet...
Kuvien perusteella Trumpan lohkot on sileet kun just sheivattu posliini, sporassa taas karkee kun 80 hiomapaperi, siinä on varmaan se ero...
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
sportserin mallihistoria
http://www.sportster.org/history/
sivun päivity loppuu tosin vuoteen 2005. Mutta sen jälkeen ei ole tainnut tapahtua oleellisesti merkittävää. Malleja Nighster, Iron, 48 ym on tullut mutta niidenkin isoimmat eroavaisuude taitavat olla mattavärissä, rekisterikilven, takavalojen kiinnityksissä ym. Pohjalla oleva perupyörä sama.
okei ruisku tuli jossain vaiheessa oisko ollu -06 tai -07 ? melko samaan aikaan kuin trumppaankin
aiemmin moottori oli kiinteesti rungossa kiinni. tämä aiheuttaa että koneen tuottavat tärinät tuntuu rungossa ohjaustangossa, jalkatapeissa. on makuasia onko tämä tärinä hirvittävän brutaalia vai aika olematonta. joka tapauksessa 04 tuli (dynamainen) runko jossa kone kumityynyjen varassa ja meno siten tärinätöntä (goldwing-miesten ei tartte tarttua tohon viimeseen).
hevosvoimista löytyy netistä varmaan jotain käppyröitä, veikkaisin n. 65?
scramblerin kampura on sama kuin america / speedmaster -customeissa, joihin se puolestaan laitettiin luomaan hd-tyyppistä äänimaailmaa..
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka