Oikeastaan minun ei pitäisi olla täällä nyt.
Viime keväänä oli jalo tarkoitus lähteä vähän pidemmälle lenkille itään päin mutta sitten sattui jotain ja matka peruuntui. Siinä vaiheessa oli mopo pakattuna, passissa seitsemän viisumia ja kotiväkikin melkein hyvästeltynä. No, vakuutus korvasi uponneet kustannukset mutta Venäjän monikertaviisumia ei, joten sitä piti käyttää.
Keskiviikkona tavarat Irenen (moponi tottelee sitä nimeä) kyytiin ja keula kohti Vaalimaata. Kelissä ei ollut moittimista ja Venäjän passintarkastuksessa ihmettelin tovin kun ei tarvittavia lomakkeita tuntunut näkyvän missään. Jaaha, täällä on tapana että täytetään etukäteen, paikan päällä sen tekevät vain tumpelot turistit. Tullin puolella Natalia (juu, sillä oli nimilappu), totesi, että eihän minulla ole valuuttaa, eihän? No, ei väkisin! Harvinaista joustavuutta: venäläinen virkamies (-nainen) säästelee töitään
Viipuri löytyi vähän matkan päästä ja hotellin pihalta tilaa Irenelle. Kävely tekee hyvää joten kaupungille: tällaisia paikkoja ei Suomessa ole. -Tai vaikka olisi ollutkin niin viimeistään 60- ja 70- luvulla rakentajat olisivat pilanneet sen. Viipurin pelasti se, että se oli suuren valtakunnan köyhä *nurkka jolla ei ollut merkitystä ja jonne ei investoitu. Se vähäkin meni onneksi vähän ohi, niin kuin Hotelli Druzba (jonne en mistään hinnasta olisi mennyt) Salakkalahden takana mutta se osuikin tosi lähelle. -Syödäkin piti ja ruokaa saa ravintolasta. Koska lounas oli jäänyt kiireessä väliin, päivällinen oli pitkän kaavan mukaan ravintola Russky Dvor. Mikäs siinä, kieli (naudan), seljanka ja uunissa paistettu kuha olivat hyviä.
Lähtö tuli vastaan vasta kymmeneltä: vaikka kuinka hyvin olisi kotona pakannut, pitäää se tehdä uudestaan muutamana ensimmäisenä aamuna. Kannaksella kävi metsissä melkoinen kuhina ja tienvarret olivat täynnä autoja: kaupunkilaiset olivat tulleet sienestämään. Säätiedotuksessa oli iltapäiväksi luvattu 20C mutta minulta meni ohi aamulämpötila, 9C, joten lisää vaatetta piti vetää niskaan kesken hyvin alkaneen matkan.
Suuret kaupungit eivät ole mopoturistille mikään ideaali kohde: keskustaan meno on useimmiten melkoisen taiston takana ja hotellit tyyriitä. Olen suosiolla jättänyt sellaiset paikat vierailtavaksi rouvan kanssa, pääsee itseään fiksummassa seurassa liikkeelle ja vielä lentämällä. -Tarkoittaa sitä, että Pietarin kiersin kehätietä pitkin.
Pietaria ohitettaessa iski sumu. Vähän yllättävää mutta kun sitä oli ihmetellyt niin kävi selväksi, että sehän on sitä samaa taattua savusumua mitä löytyy keskisestä Euroopastakin. Tyyni keli, auringonpaiste ja noin miljoona autoa varmasti auttoivat asiaa. Ovat hyvin kehityksessä mukana täällä Venäjällä.
Moskovan tiellä tuli eteen jono. Muutaman minuutin ihmettelin oliko syynä onnettomuus vai mikä kun jono ei liikunut oikein mihinkään. Sitten ajamaan pientareelle, jota käytettiin myöskin liikkumiseen. Varsinaista perunapeltoa, ei siellä oikeastaan ollut kuin Ladoja, muutamia maastureita ja minä. Viiden kilometrin esteradan jälkeen paljastui, että siltatyöhän siellä, kahdesta kaistasta toinen pois käytöstä. Niillä liikennemäärillä se tuntuu jo.
Venäläiset ajavat juuri niin kuin arvelinkin: libanonilaista kamikazemeininkiä ja kreikkalaista suurpiirteisyyttä. Yllättävä pikkuasia oli kuorma-autojen nopeudenrajoittimen puuttuminen: kun Euroopassa voi luottaa siihen, että rekka ei tunge takaa päälle jos nopeus on yli 90 km/h, pitää Venäjällä siihenkin varautua. Eivät ne tietenkään niin hulluja ole että jyräisivät yli mutta ei ole yhtään mukavaa ajella rekka kahden metrin päässä takapyörästä.
Novgorod sattui matkan varrelle joten sinne vaikka kello olikin vasta kolmen maissa iltapäivällä. Hotelli oli Sadko, kilometrin verran keskustasta Moskovan suuntaan, taattua neuvostoarkkitehtuuria mutta palvelu ja sisustus uusittu ja maksoi RUR 1700. Irene jäi hotellin eteen parkkiin ohikulkijoiden ihailtavaksi. Turvamies vakuutti että hän ei silmiään ummista monitorin ääressä koko yönä. Kaupunki, siis keskusta ainakin, oli oikein siisti, ei uskoisi venäläiseksi. Nähtävyyksien tarkempi katselu jää sitten eläkepäiviksi mutta ruokaa piti saada: Cafe le Chocolat oli lyömätön paikka. Hinnat hyvinkin Helsingin tasoa mutta ruokalistassa oli käytety mielikuvitusta: sushi oli, sanoisinko, epätavanomaista enkä ole ennen tavannut paistettuja ravioleja. Hyvääkin vielä.
Perjantaina menikin sormi suuhun minne mennä. Lähellä (<100 km) on Staraya Russa, jossa Dostojevski on muinoin kotiaan pitänyt. Kun Irenekin oli vielä innokkaana lähtöön, ponkaisimme Novgorodista Pihkovan suuntaan. GPS käski ajamaan suoraan 49 km ja sitten kääntymään vasemmalle. Okeassa oli: viivottimella vedetty oli tuo pätkä 'suoraan'. Kirjailijan koti oli, noh, kirjailijan kodin näköinen, muutama autenttinen esinekin vielä jäljellä. Jos se ei oikein kolahtanut, johtui varmaan siitä että olisi pitänyt ensin lukea Karamazovin veljekset, se kun on sijoitettu juuri Staraya Russaan.
Pikku lounaan jälkeen taas sekavaa pähkäilyä ja tulos oli, että kun kerran kulttuurilla on aloitettu sillä jatketaan. Siispä suunta Pushkinskie Goria, runoilijan suvun kotitilaa. Matkaa piti olla 250 km nopeinta tietä mutta kun siinä oli 50 km paluuta Pihkovan tielle niin yritin lisätä kauttapisteen niin että reitti kiertelisi vähän pienempiä teitä. GPSn Venäjän kartat ovat Open StreetMapista ja niiden kanssa on se ongelma, että haku sujuu vain kyrillisin aakkosin enkä ole uskaltanut vaihtaa Garminia venäjäksi kun en ole varma siitä, osaanko palauttaa ne takaisin reissun päällä. Ei siitä sitten mitään tullut ja hyvä niin: yhdellä 80 km osuudesta oli 60 km soratietä ja tie oli paperikartassa punaiseksi merkitty. Eihän se menoa haitannut mutta keskinopeutta varmaankin laski hiukan. En halua kuvitella millaisia kinttupolkuja olisi saanut jos harmaille teille olisi eksynyt. Oikeastaan soratie on parempi ajettava kuin se varsinainen paikallinen hirvitys, 'paikka-paikan-päällä' kestopäällyste. -Enkä enää ikinä valita Suomen teiden kunnosta!
Periltä löytyi muutaman iterointikierroksen jälkeen (taas) hotelli Druzhba. Ystävyys on selvästi rajaton luonnonvara, riittää muuallekin kuin Viipuriin. Kustansi tonnin (RUR) mutta internettiä ei sitävastoin ollut, parkki taas aitojen takana pyssymiehen vartioima - täällä korvessa! Ravintola oli taattua venäläistä: maut oli onnistuttu häivyttämään täydellisesti. Kommunikointi tuotti ongelmia kun venättä osaan sujuvasti noin kymmenen sanaa eivätkä nekään ole hotellikäyttöön soveltuvia. Onneksi hotellissa oli asiakkaina luokka moskovalaisia yläasteen oppilaita jotka sujuvasti tulkkasivat turistin vienoja toiveita virkailijalle, joka epävenäläiseen tapaan alkoi aina tavatessaan jopa hymyilla koko kultahammaskalustollaan. Säälistä, pelkään. Pushkinin koti oli jo suljettu siltä päivältä mutta vierailija/ hallintokeskus oli kaiken kansan nähtävissä. Saa täydet kymmenen pistettä rumuuden absoluuttisella asteikolla.
Aamulla satoi. Oikeastaan koko päivänä ei satanut kuin kerran: alusta loppuun. Pushkinin kodin sivuutin katseella seuraten, ei se mihinkään sieltä karkaa. Pikkutiet Latvian rajalle oli hyvin hiekotettu. Ei mitään soraa vaan sellaista hiesun oloista ja siitä ikävää, että mopo alkoi aina yllättäen voblaamaan. Ei, en hakenut vauhtia ojan pohjalta mutta hiki tuli. Huono kuski tai väärät renkaat. Äänestän renkaita. Raja oli taas taattua Venäjää. Kun vahingossa muutaman minuutin odottelun jälkeen lähdin omin lupineni liikkeelle toiselta tullin stop-merkiltä (ykkösellä oli jo kaikki syynätty), syntyi sentään liikettä ja teetettiin moposulkeisia: tarkastus voitiin suorittaa vain viivan takana, ei senttiäkään sen etupuolella. Latvian puolella taas kinasin virkailijan kanssa siitä, paljonko tullivapaata dieseliä (!!!) minulla on takalaukussa. On kuulemma suosituin verovapaa tuliainen eikä millään tahtonut uskoa että minulle ei ole yhtään.
Ajattelin bongata entisen ydinvoimalan mutta väsy iski ensin, olihan takana jo kahdeksan tuntia satulassa jos se tunti tullissa lasketaan ja lounaskin taisi jäädä syömättä ja mopokin ihan kurassa. Siitä surkea kaupunki että missään ei mainosteta hotelleja - paitsi yhden huoltoaseman edessä kun olin jo matkalla Vilnukseen. Täyskäännös ja viiden minuutin päästä kannoin jo kasseja sisään. Hotelli Zuvedra sijaitsee siis Ignalinassa, kustantaa €35 yöltä ja on kaikin puolin siisti, varsinkin ravintolan henkilökunta, kuvia en kuitenkaan kehdannut ottaa. Päivällistä, rasvaista lihaa ja suolaisia kurkkuja, maistelin n. sadan paikallisen kanssa samalla kun katseltiin kun Liettua otti turpiinsa USAlta koripallossa. Hävisivät vain parikymmentä pistettä ja tunnelma oli kuin Suomessa 1975 kun Suomi otti takkiin 1-2 neukuilta. Oikein hyvää vastaan pieni tappiokin tuntuu voitolta. Kait.
Mutta mitä minä täällä oikein teen? Kävi niin, että eilen illalla tuli rouvalta tekstari jossa hän tiedusteli halukkuuttani osallistua suureen perhetapahtumaan. Suomeksi: jos en ole paikalla, tulee sanomista. Tarkoittaa sitä, että ensi torstaina pitää olla kotona ja keikka lyheni neljällä päivällä joten hyvästi Venäjän retken jatko. Ainakaan tällä kerralla en mene Tulaan, Jasnaja Polnjaan enkä Oreliin, Ukrainan visiitistä puhumattakaan. Pelastetaan kuitenkin mitä pelastettavissa on. Huomenna matka jatkuu Kaliningradiin mutta se onkin jo toinen juttu.
On minulla ne reitikin ja tarkat lähtö- ja tuloajat gepsissä jos se ketään kiinnostaa. Kävi vaan niin, että se Garminin USB- johto jäi kotiin. Miksi h*****tissä niiden kaikkien pitää olla erilaisia siitä laitteen päästä? Ja muutama kuvakin mutta ne jäävät myöhemmäksi kun editointi näin matkan päällä miniläppärillä on vähän vaivalloista.
ET
fluctuat nec mergitur
BMW R1250 GSA -19
(BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
(BMW R1200 GSA -10)
(BMW R1200 RT -05)
(BMW R1100 RT -99)
Rintaan pistää, sukat haisee ja muutenkin on paha olo. Kyllä freukkarit tietää! -Ehkä Liettuan melkein-voittoa-USAsta tuli juhlittua liian pitkään.
Eilen ei tullut mainittua sitä pikkuseikkaa että se voimala on 30 km ennen Ignalinaa minkä hyvin tiesin mutta siinä mielentilassa ei järki enää juossut ja suoritin ns. ohiajon.
No, kyllä se siitä. Matka jatkuu...
ET
fluctuat nec mergitur
BMW R1250 GSA -19
(BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
(BMW R1200 GSA -10)
(BMW R1200 RT -05)
(BMW R1100 RT -99)
Kuinka päästään Kaliningradiin? Hitaasti!
Liettuan tiet olivat sunnuntaina pelkkää juhlaa: ei juuri liikennettä, aurinkoista ja sopivan lämmintä. Lievä väsymyskään ei juuri haitannut kun mopo lähti Ignalinasta hyvissä ajoin kymmenen tienoilla. Nopeinta tietä ei tehnyt mieli, Vilnan ympärillä tapahtuu aina jotain odottamatonta joten ne pienemmät tiet saivat kelvata ja suunta oli Kybartain rajanylityspaikka Marjanpolesta viitisenkymmentä kilometriä länteen.
Ilo oli lyhytaikainen: seudun miehiä oli koko joukko jonottamassa halpaa löpöä hakemaan, vartoamassa oli satakunta autoa ja puomilla ei näyttänyt tapahtuvan mitään. Siltä seisomalta luotu suunnitelma B oli ajaa Goldapin raja-asemalle Puolaan, matkaa ehkä 150 km. Arvelin, ettei siellä ole jonoa, suuret kaupungit kaukana eikä 20 litran takia kovin pitkää matkaa kannata tehdä. Luotin vanhaan Baltimaad-karttaan enkä antanut gps:lle tilaisuutta kertoa reittiä. Kalvarijassa tankkasin ja söin ja sitten Puolaan ja tietä 651 Goldapiin. Kaikki 60- jotain kilometriä kuin mopoilijan joululahjalistasta: hyväkuntoista, mutkaista kestopäällystettä. Hiukan kapeaa ja pimeitä mutkia mutta eihän joka kohdassa tarvitse urku auki ajaa. Matkalla huomasin myös, että *Liettuan Vistytiksestä olisi päässyt suoraan Puolan Wizajnyyn, olisi säästynyt 50 *kilometriä. Viitta oli myös Liettuan puolella mutta kun järki ei juossut niin ei! Schengen avaa uusia polkuja.
Rajalla ei ollut jonoa, mitä nyt taakse kertyi joku vaari skootterilla, tyhjä jerrykannu jalkojen välissä. Palvelu Venäjän puolella oli ystävällistä, tarkkaa ja perusteellista. Tunti meni. No, sattuuhan tuota. Sattui myös niin, että Kaliningradin oblastin kartta ei ollutkaan navigaattorissa. *Viitotus sitävastoin alueella on vähäistä tai olematonta mutta kysyvähän löytää.
Suuresti mieltäni ilahdutti körötellä muutama pätkä alkuperäisellä preussilaisella kiveyksellä, jota oli vielä valtateilläkin ajoittain käytössä. Tässä vaiheessa oli jo sen verran kärsinyt käytöstä että toimi lähinnä hidasteena. Silti hatunnoston arvoinen suoritus saksalaisilta tienrakentajilta.
Uutta minulle olivat myös tasoristeyksen turvalaiteet. Eipähän pääse junaa haittaava ajoneuvo kiskoille, pienemmät taas voivat syyttää itseään.
Kaliningradissa oli jo pimeää kun sinne ennätin. Pikkuisen piti iteroida ennen kuin hotelli löytyi. Kun viimeisen kerran pysähdyin päätä raapimaan, ohi kävelevät paikalliset ihmettelivät mitä etsin ja ystävällisesti soittivat hotelliin kun sen sijainti ei heillekään täysin selvää ollut vaikka osoitteen piti olla ihan lähistöllä. -Oltiin 20 metriä hotellin portista, aika diskreetti tapaus siis. Villa Severin on entinen omakotitalo pikkuisen keskustan ulkopuolella. Mukava kuin mikä ja henkilökunta puhuu selvää saksaa niin että senkin puolesta pärjää. Perillä olin yhdeksän jälkeen, matkaa oli kertynyt runsaat 600 kilometriä. Aika uupunut olo.
Kaliningrad on ruma. Ei niin ettäkö elämää ei puuttuisi, on vireä paikka ja huvituksen puolikin kuulemma kunnossa mutta tuo estetiikka on vaan jäänyt vähemmälle. Keskustaa on rakennettu sodan raunioille ja jälki on sen mukaista. Muutama vanhempi rakennus on tehty kokonaan uusiksi, joku kirkko ja osia muurin torneista. -Onneksi on maanantai ja museot kiinni niin jää eläkepäiviksikin jotain katsottavaa. Huomenna, jos hyvin käy, Kuurin kyntään (kynnäksen?) kautta kohti pohjoista. Pakko!
ET
fluctuat nec mergitur
BMW R1250 GSA -19
(BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
(BMW R1200 GSA -10)
(BMW R1200 RT -05)
(BMW R1100 RT -99)
Tuttu tunne Jekaterinburgissa koitin syödä ravintolassa ruokaa...kirjoitti
- ei ollut kuvia menussa
- eikä noita opiskelijoita
Jäi eväs vähän hennoksi, mutta matkailu avartaa ;)
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Kaliningradista vie moottoritie rannalle Zelenogradskiin. Pituutta ei pääse kertymään kuin 30 jotain kilometriä ennen kuin tulee ranta vastaan vähästäkin pitää nauttia. Uusi ja epävenäläiseen tapaan suunnittelussa kytetty muutakin kuin viivotinta ja suorakulmaa. Vanhempiine karttoihin Kaliningradiin merkatut 'moottoritiet' ovat lähinnä suuria suunnitelmia. Muuutama pätkä on thetykin mutta vallan vaihduttua liikennevirtojen suunta on muuttunut radikaalisti eikä itään meneviä teitä suremmalti tarvita. Viikonloppu rannalla sen sijaan on koko kansan huvia.
Kuurin kynnäksen (vrt. kannaksen ;)) alussa rahastettiin 130 ruplaa pääsymaksua, kansallispuisto kun on. Sää ei ollut turismille otollinen, kerran kävin dyynejä ihmettelemässä. Puolivälissä, 50 kilometrin päässä oli raja, aikaa tuhraantui ja Liettuassa 10 litiä rahastettiin, kansallipuisto taas! Tie oli parempi ja rajoituksia muitakin kuin 60 km/h. Siinä vaiheessa kiteytyi päätös siitä, että Baltia ei oikea paikka harrastaa turismia tähän aikaan vuodesta ja tavoitteeksi tuli Tallinna.
Balticaa on tahkottu sen verran monta kertaa että ei kertomista. Korvatulpat olivat jääneet jonnekin matkan varrelle joten nopeus jäi enintäänkin kohtuulliseksi. Viimeiseen laivaan ei ollut mitään mahkuja mutta sentään tiistai-illaksi jonnekin nukkumaan ja aamulaivalla Helsinkiin. Meritoniin kirjauduin 21:30. Oli mennyt 12 tuntia tiellä, sis. kahdet pystykahvit, yhden rajanylityksen ja puoli tuntia dyyneillä. Voisi varmaan nopeamminkin ajaa. Aamuviikinki lähti kahdeksalta joten yö jäi vähän lyheksi ja keskiviikkona ymmärsin miltä zombista tuntuu. Ei tällä iällä enää tuommoista jaksa![]()
Jäi vähän lyhyeksi Venäjän keikka mutta silti positiivinen kokemus, voin suositella. Tarkkana tietysti pitää olla (missäpä ei) mutta muuten ei mitään hätää: palvelut pelaavat ja olo on niin kuin kauempanakin olisi, niin oudolta meno aluksi tuntuu. Ensi kerralla pitää vain varmistua siitä että aikaa on tarpeeksi.
ET
fluctuat nec mergitur
BMW R1250 GSA -19
(BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
(BMW R1200 GSA -10)
(BMW R1200 RT -05)
(BMW R1100 RT -99)
Mielenkiintoista! Idän suunta on kuitenkin vielä aika koskematonta motoristimatkailun suhteen kuin esim. vrt Eurooppaa.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Olet melkoinen masokistimatkaaja!![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Nida siinä parin kilometrin päässä rajasta olisi ollut kyllä vierailun arvoinen.(erkkit @ Syys. 16 2010,11:38) kirjoitti
![]()
K1200RS