Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Minkäköhän verran noihin kannattaisi iskeä paineita kylmänä ratakäyttöä ajatellen tai millaisilla paineilla kannattaisi lähteä kokeilemaan? lämppärit löytyy, eli mihin noiden paineiden pitäisi nousta lämmitettynä? ei mitään aikaisempaa kokemusta kyseisistä renkaista. Pyöränä suht vakio 05 ZX-6R
    Nyt on alla taas Ducati.
  2. #2
    Lainaus mp-rata foorumilta (http://www.mprata.fi/renkaat-and-van...10953#msg10953)

    Joku viisaampi voi sitte kertoa meneekö supercorsa sp tuon saman taulukon piiriin. Luulis menevän.
    Jos vauhdit ei oo vielä kovia niin ei kannata lähtiä liikkeelle pienemmillä suositus paineilla.
    Mulla dragon supercorsa pro sc1/sc2 ja paineet oli viime kesän viimesillä ajoilla motoparkissa mun ajo lämpimissä renkaissa:
    Etu 2,4bar
    Taka 2,2bar
    Vauhtia oli 1,53

    Edit
    Nuo mun takapaineet oli yli suosituste 0,2bar, mikä ei varmaankaan oo suositeltavaa, vaikka vauhdit onki hitaita.
    Edit2
    Lämppäreitä ei ollu käytössä

    psi->bar laskuri

  3. #3
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jone-83- kirjoitti Katso viesti
    Minkäköhän verran noihin kannattaisi iskeä paineita kylmänä ratakäyttöä ajatellen tai millaisilla paineilla kannattaisi lähteä kokeilemaan? lämppärit löytyy, eli mihin noiden paineiden pitäisi nousta lämmitettynä? ei mitään aikaisempaa kokemusta kyseisistä renkaista. Pyöränä suht vakio 05 ZX-6R
    Kylmäpaineille ei voi antaa mitään yhtä arvoa, johon tulisi pyrkiä ja joka toimisi aina, koska ainoastaan lämminpaine kertoo sen todellisen tilanteen. Tähtäät siis noihin taulukon antamiin lämminpaineisiin.

    Karkeasti voi sanoa, että renkaan paine nousee 0,1 bar jokaista kymmentä lämpöastetta kohti. Esim. jos tavoitteena olisi 2,5bar lämpimänä ja rengas lämpenee ajossa esim. 40 astetta (20->60), olisi sopiva kylmäpaine n. 2,1bar. Tämä olisi varmaan keskiryhmän kuskille tyypillinen paineennousu. Hitaassa ryhmässä rengas lämpenisikin sitten enää vain 20 astetta (20->40), jolloin kylmä- ja lämminpaine on lähes sama. Nopean ryhmän kuskilla sama kumi lämpenisi ehkä jopa 70 astetta (20->90), jolloin kylmäpaineen pitäisi olla alle 2bar. Lisäksi ulkoilman lämpötila vaikuttaa kylmäpaineeseen.

    Mutta tiivistettynä: Tiputa n. 0,5bar tavoitepaineen alle ja (lämmitä lämppärillä 1-1,5 tuntia ja mittaa paine. Myös vanteen pitäisi olla tässä vaiheessa lämmin. Säädä tarpeen mukaan.) Aja setti normaalistia ja mittaa paine heti radalta tultua ja säädä tarpeen mukaan. Jos ei ole lämppäreitä, voi tuon sulussa olevan tiputtaa pois. Kannattaa sitten huomioida, että myös vika kierros kannattaa ajaa suhteellisen normaalia vauhtia, ettei rengas jäähdy liiaksi ennen varikkoa. Jäähtymistä ehtii nimittäin tapahtua jo esim. Alastaron varikon sisäänajotiellä ihan jonkin verran. Tuon vaikutusta voi arvailla vaikka 0,1 bar suuruiseksi. Kylmänä päivänä luonnollisesti paine tippuu varikolle rullaillessa enemmän kuin oikein helteisenä päivänä.
    Superbike #7
  4. #4
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kylmäpaineille ei voi antaa mitään yhtä arvoa, johon tulisi pyrkiä ja joka toimisi aina, koska ainoastaan lämminpaine kertoo sen todellisen tilanteen. Tähtäät siis noihin taulukon antamiin lämminpaineisiin.

    Karkeasti voi sanoa, että renkaan paine nousee 0,1 bar jokaista kymmentä lämpöastetta kohti. Esim. jos tavoitteena olisi 2,5bar lämpimänä ja rengas lämpenee ajossa esim. 40 astetta (20->60), olisi sopiva kylmäpaine n. 2,1bar. Tämä olisi varmaan keskiryhmän kuskille tyypillinen paineennousu. Hitaassa ryhmässä rengas lämpenisikin sitten enää vain 20 astetta (20->40), jolloin kylmä- ja lämminpaine on lähes sama. Nopean ryhmän kuskilla sama kumi lämpenisi ehkä jopa 70 astetta (20->90), jolloin kylmäpaineen pitäisi olla alle 2bar. Lisäksi ulkoilman lämpötila vaikuttaa kylmäpaineeseen.

    Mutta tiivistettynä: Tiputa n. 0,5bar tavoitepaineen alle ja (lämmitä lämppärillä 1-1,5 tuntia ja mittaa paine. Myös vanteen pitäisi olla tässä vaiheessa lämmin. Säädä tarpeen mukaan.) Aja setti normaalistia ja mittaa paine heti radalta tultua ja säädä tarpeen mukaan. Jos ei ole lämppäreitä, voi tuon sulussa olevan tiputtaa pois. Kannattaa sitten huomioida, että myös vika kierros kannattaa ajaa suhteellisen normaalia vauhtia, ettei rengas jäähdy liiaksi ennen varikkoa. Jäähtymistä ehtii nimittäin tapahtua jo esim. Alastaron varikon sisäänajotiellä ihan jonkin verran. Tuon vaikutusta voi arvailla vaikka 0,1 bar suuruiseksi. Kylmänä päivänä luonnollisesti paine tippuu varikolle rullaillessa enemmän kuin oikein helteisenä päivänä.

    Alastarolla on ratavarikko jossa mekaanikot/avaustajat mittaavat lämmöt ja paineet. Sinne pääsee nopeasti ja ripeästi radalta, ei ehdi lämmöt/paineet juurikaan laskea ajosta. "Ylävarikolle" rullailu ja mittaus siellä on lähes turhaa.
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa psi kirjoitti Katso viesti
    Alastarolla on ratavarikko jossa mekaanikot/avaustajat mittaavat lämmöt ja paineet. Sinne pääsee nopeasti ja ripeästi radalta, ei ehdi lämmöt/paineet juurikaan laskea ajosta. "Ylävarikolle" rullailu ja mittaus siellä on lähes turhaa.
    Näinhän se kisoissa on, mutta mites normaalilla ratapäivällä? Voi aiheuttaa ylimääräistä hämminkiä jos koukkaa tuonne ratavarikolle.
    Superbike #7
  6. #6
    Kiitoksia näistä tiedoista, tietää vähän millä lähteä kokeilemaan, ku noiden lämppäreidenkin käyttö on ihan uutta mulle. viime kesänä oli renkaina michelin pilot power 2CT:t ja ei ollut lämppäreitä käytössä silloin. kylmäpaineita pidin silloin noin 2.0baria edessä ja takana
    Nyt on alla taas Ducati.
  7. #7
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jone-83- kirjoitti Katso viesti
    Kiitoksia näistä tiedoista, tietää vähän millä lähteä kokeilemaan, ku noiden lämppäreidenkin käyttö on ihan uutta mulle. viime kesänä oli renkaina michelin pilot power 2CT:t ja ei ollut lämppäreitä käytössä silloin. kylmäpaineita pidin silloin noin 2.0baria edessä ja takana
    Kun sulla on nuo lämppärit käytössä, voit käytännössä unohtaa sen kylmäpaineen mittailun kokonaan. Paistat renkaan lämpimäksi ja säädät paineen oikeaksi ennen radalle lähtöä. (Kannattaa sit muistaa tarkastaa muutama minuutti ennen setin alkua, ettei tartte tasan kellon lyömällä lähteä etsimään kompuraa lainaksi varikon toiselta puolelta. :P)
    Superbike #7
  8. #8
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Näinhän se kisoissa on, mutta mites normaalilla ratapäivällä? Voi aiheuttaa ylimääräistä hämminkiä jos koukkaa tuonne ratavarikolle.
    Eikö ratapäivillä saa käyttää ratavarikkoa?
  9.  
  10. #9
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa psi kirjoitti Katso viesti
    Eikö ratapäivillä saa käyttää ratavarikkoa?
    Tuota samaa jäin itse miettimään. Muistaakseni orgin eikä mp-tuen päivillä ole mainittu asiasta mitään, enkä kyllä muista kertaakaan nähneeni, että kukaan noiden järjestäjien päivillä olisi ratavarikkoa käyttänyt. Periaatteessahan tuonne kyllä pääsee näppärästi ajolinjan sivusta ja radalle tullessa on helppo katsoa vapaa väli, mutta kysyisin kyllä ensin järjestäjä mielipidettä asiaan ennen kuin ratavarikkoa käyttäisin.
    Superbike #7