Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 76:sta
  1. #1
    Aikalailla taitaa jakautua mielipiteet vaparin ja vakio ilmansuodattimen välillä. mulla oli K&Nvapari gsx-r600, pelas mielestäni hyvin, kunhan vaan on se oma huolto pakkaus, öljyt ym. Vaihdoin äskettäin normaaliin pahvisuodattimeen, mut olen putsannut ja öljynnyt ton vaparin, seon täysin ehjä, kuin uusi, niin miten on, paljonko tommonen vapari lisää virtausta/tehoa, pyörässä on tehoputki mut sen nimee en ole saanu mistään selville. Joku sano et seon ns.gp-putki, pyöreä ja jonkin verran ohuempi mitä kannake. Miten tänne vois pistää kuvaa pyörästä, kertos varmaan jollekkin enempi ku tää kirjotus.
    suzuki rm 125, honda cr 125 , yamaha dt, ktm 250, gsxr600, nykyinen yamaha yzf1000r thunderace
  2. #2
    Höpöhöpöä nuo vaparit käyttöpyörässä. Oma pyöräni tehoputkella ja suutinsarjalla toimii ihan yhtä hyvin paperisella kuin öljyttävälläkin. Öljyttävää saa olla vaan huoltamassa useammin ja sillä saa koneen helpommin poikimaan jos ei öljyä presiis kunnolla. Imuäänet ehkä ovat ainoa ero vakion ja vaparin välillä.
    Now playing: K7
  3. #3
    Tehdasasetuksissa pyörät vakioputkella ovat jo melko laihalle säädettyjä vakiona, joten jos siihen vielä ymppää vapaavirtaussuodattimen, voi mylly käydä liian laihalla.... Osa noista "racing"-suodattimista on sitäpaitsi teholtaan sitä luokkaa, että kaikki oravaa pienempi menee läpi. Eli voisi kuvitella, että vasta kun pyörää viritetään enemmän + seoksia aletaan säätämään, niin vasta sitten suodattimesta on enemmän hyötyä kuin haittaa??
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  4. #4
    Vaihdoin takaisin. K&N meni hyllylle 10 tkm kokeilun jälkeen ja paperifilsu tuli takaisin. Paperiputsarilla poistui muutama käynnistysongelma, toisaalta tuntuu, että pahin rähinähenkikin meni samaan koriin.

    Putki on edelleen X3 eli avoin ja PCIII on vanhoissa säädöissä. Hyvin prötisee.

    Ei kukaan K&N putsaria tarttis? Nyt sais putsarin ja huoltosatsin äärimmäisen edulisesti tältä.
  5. #5
    Sinänsä mielenkiintoinen... tämäkin aihe, eli "vapari versus
    orginaali".

    Vuosien varrella on koitettu oikein kaivamalla kaivaa
    jostain yksiselitteistä, edes jonkin verran käytännön
    olosuhteita simuloivaa testiä jossa olisi edes naisen logiikkaa *. *(vitsi-vitsi)

    Vaan eipä ole tullut vastaan. Joku yritelmä aina tehdään,
    mutta ihan aidosti... ei päätä ei häntää.

    Ainoa konkreettinen tapa punnita suodatustehoja
    kokonaisuutena, on tarkastella materiaaleja ja rakennetta.
    Tehdä tältä pohjalta oma ratkaisu... "lämmittääkö verkkopaita pakkasessa yhtä hyvin kuin villapaita" ? Lisäyksellä, vaikka pesee ja rasvaa sen verkkopaidan valmistajan aineilla *.

    Toinen merkittävä kriteeri lienee myös se, kuinka paljon
    vaparilla saadaan parhaimmillaankin "lisätehoa" katupeleissä.
    Ei liene kovin kaukana arvio, että se pieni etu on täysin
    merkityksetön käytännön tasolla 95%:ssa katupeleissä.

    Kun sitten "riskit" suodatustehon ja ylläpidon osalta ynnätään
    nippuun sen marginaalisen tehohyödyn kanssa...........
    Nousee olennaiseksi kysymykseksi: *MIKSI VAPARI ?

    No... ihan samasta syystä kun 200bhp kyykkäri kadulla
    tahmakumein *.

    Järjenköyhää, tarpeetonta..... mutta... *
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  6. #6
    Joo kyllä tolla "normaali" suodattimella on ne kovat imu äänet pikkusen hiljentynyt, mut se koneen "saundi" +10000rpm ei oikeen tunnu samalta kun vaparin kanssa, voihan olla et se tuntuma on kypärän sisällä,mut kuiteskin, tämä on kyllä ikuisuus kysymys
    suzuki rm 125, honda cr 125 , yamaha dt, ktm 250, gsxr600, nykyinen yamaha yzf1000r thunderace
  7. #7
    Lainaa (hra1150 @ Syys. 11 2010,20:32) kirjoitti
    Vaihdoin takaisin. K&N meni hyllylle 10 tkm kokeilun jälkeen ja paperifilsu tuli takaisin. Paperiputsarilla poistui muutama käynnistysongelma, toisaalta tuntuu, että pahin rähinähenkikin meni samaan koriin.

    Putki on edelleen X3 eli avoin ja PCIII on vanhoissa säädöissä. Hyvin prötisee.

    Ei kukaan K&N putsaria tarttis? Nyt sais putsarin ja huoltosatsin äärimmäisen edulisesti tältä.
    Sopiikse vm65 pappatuntsaan...?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #8
    Ei taida siihen glassikkoon toi käydä,,
    suzuki rm 125, honda cr 125 , yamaha dt, ktm 250, gsxr600, nykyinen yamaha yzf1000r thunderace
  9. #9
    Hanki MWR-suodatin niin äänet pienenee entisestään
    -linkki-
    Millainen laatu noissa MWR-filsuissa on verrattuna BMC/K&N?
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  10. #10
    On ollut BMC:n filsu kiinni 35tonnia, nyt on paperinen hiflo:n filsu.
    Tuntuu tällä lussummalta, tuskin pelkästään tuntuu...
    Eli, sekakäyttäjä.
    Purkaan sen joutuu kumminkin...
  11. #11
    Sukkahousut on ihan ookoo putsari
    Hajapusanisti
  12. #12
    Jos kunnolla muistellaan niin Harinen mittasi autosta tehoja joskus muinoin ilman putsaria, muutos oli +2 heppaa. Mutta autothan on eri juttu..
    Purkaan sen joutuu kumminkin...
  13. #13
    No jos vaparilla haetaan koneelle lisää happea, niin se laittakoon kuka on valmis päästämään koneelle myös huonommin suodatettua ilmaa. Suodattimen paine-eroa kun ei voi pienentää kuin lisäämällä pinta-alaa tai huonontamalla suodatusastetta. Pinta-alan lisääminen kun on tuon kokoisessa suodattimessa jokseenkin mahdotonta, niin silloin on pakko huonontaa suodatusastetta etta saadaan menemään enemmän ilmaa läpi.

    Ite en laittais mitään vaparia jos en olis sitten vaihtamassa pyörää vähintään vuoden välein. Ja sehän taas on miinottamista.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  14. #14
    kannattais varmaan niitata kolme orggissuodatinta päällekäin ettei niitä oravia jatkuvasti lentäis pakoputkesta tielle. nehän voivat olla liukkaitakin kun ajoradalle jäävät. yhdellä suodattimellahan ei pääse kuin 1/3 tuon kombinaation tehosta.
  15. #15
    Naura vaan mut mun pyörällä on ajettu 80 tuhatta, ite olen ajanut siit 50 tuhatta. Ja aion vielä ajaa ainakin muutaman kymmentä lisää ilman että kone rupee savuttamaan huonon suodatuksen takia.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  16. #16
    Tämä linkkihän sisältää täysin korruptoitunutta tietoa mutta laitan sen silti.. K&N Air filter facts *
  17. #17
    Lainaa (BadToThe Bone @ Syys. 11 2010,21:03) kirjoitti
    Sinänsä mielenkiintoinen... tämäkin aihe, eli "vapari versus
    orginaali".

    Vuosien varrella on koitettu oikein kaivamalla kaivaa
    jostain yksiselitteistä, edes jonkin verran käytännön
    olosuhteita simuloivaa testiä jossa olisi edes naisen logiikkaa *. *(vitsi-vitsi)

    Vaan eipä ole tullut vastaan. Joku yritelmä aina tehdään,
    mutta ihan aidosti... ei päätä ei häntää.

    Ainoa konkreettinen tapa punnita suodatustehoja
    kokonaisuutena, on tarkastella materiaaleja ja rakennetta.
    Tehdä tältä pohjalta oma ratkaisu... "lämmittääkö verkkopaita pakkasessa yhtä hyvin kuin villapaita" ? Lisäyksellä, vaikka pesee ja rasvaa sen verkkopaidan valmistajan aineilla *.

    Toinen merkittävä kriteeri lienee myös se, kuinka paljon
    vaparilla saadaan parhaimmillaankin "lisätehoa" katupeleissä.
    Ei liene kovin kaukana arvio, että se pieni etu on täysin
    merkityksetön käytännön tasolla 95%:ssa katupeleissä.

    Kun sitten "riskit" suodatustehon ja ylläpidon osalta ynnätään
    nippuun sen marginaalisen tehohyödyn kanssa...........
    Nousee olennaiseksi kysymykseksi: *MIKSI VAPARI ?

    No... ihan samasta syystä kun 200bhp kyykkäri kadulla
    tahmakumein *.

    Järjenköyhää, tarpeetonta..... mutta... *
    Juuri näin. Turhia ostoksia. Nopeuttavat yleensä 99 %:lla tulevaa koneremonttia. Yleensä lähes kaikista vermeistä tarvittava ilmamäärä menee ihan vakioputsareistakin läpi, jos ne on puhtaat. Vapareilla "saa" kaikki paskat koneeseen. Vakioputsarin imukyky on yleensä jo tehtaalla valmiiksi ja riittäväksi mitoitettu.

    Mutta ne imuäänet * *lisättynä vieläkin kovempiin pakoääniin. *



    Murjaanien kuningas!
  18. #18
    Voihan se noinkin olla, itsellä kun ei ole henk.koht. kokemusta miten paljon eri suodattimet nopeuttavat tai siirtävät koneremppoja pidemmälle.. Yhtään kun ei ole vielä tarvinnut tehdä. Eikä ole tallissa niin kehittyneitä vehkeitä että osaisin sanoa virtausnopeuksista mitään. Enkä ole edes penkittänyt mopoa eri suodattimilla ihan vaan selvittämisen ilosta.
  19. #19
    no nii, naurakaa ny tälle jutulle, mut mä kokeilin tänään aika härskiä yhdistelmää, laitoin putsatun muutenkin hyvä kuntosen k&n ympärille siitä sukkahoususta elementin ulkopuolelle yhen kerroksen, sain alaosan ilman tulo aukon kans yllättävän sopivat liitokset . mut prk, mitä sitä noin 50km tänään kokeilin nii sehän toimi ihan hemmetin hyvin, tuntu moottorissa selvästi voimakkaampi moottori jarru ym. siitä tuli jokseenki vaparin ja vakion välimuoto tehtiinhän niistä sukkiksista ennen tarpeen tullen vaikka tuulettajan hihna
    suzuki rm 125, honda cr 125 , yamaha dt, ktm 250, gsxr600, nykyinen yamaha yzf1000r thunderace
  20. #20
    Mullon mopossa vakiona BMC:n vapaavirtaussuodatin. Jos se on valmistajan suosittama ja hyväksytty, niin sitähän käytetään. Kyllä nuo vakiovapaavirtaussuodattimet ovat ainoa oikea vaihtoehto ja jos joku on muuta mieltä, niin hän on vittumainen itsekeskeinen kusipää. Noissa pahvisissa on se ongelma, ettei niistä näe läpi. Kone tarvitsee ilmaa. Koska ilma on läpinäkyvää, niin se tarvitsee suodattimen, josta näkyy läpi. Kyllä näin on taivaan tosi.
    Dixi et animam levavi
  21. #21
    Kelatkaa jos joku laittais samaan mopoon: Vapaavirtaus suodattimen, Delvacit ja ajais vielä 95 oktaanisella... Huh huh!!!! *
  22. #22
    Lainaa (ek@ @ Syys. 12 2010,23:54) kirjoitti
    Mullon mopossa vakiona BMC:n vapaavirtaussuodatin. Jos se on valmistajan suosittama ja hyväksytty, niin sitähän käytetään. Kyllä nuo vakiovapaavirtaussuodattimet ovat ainoa oikea vaihtoehto ja jos joku on muuta mieltä, niin hän on vittumainen itsekeskeinen kusipää. Noissa pahvisissa on se ongelma, ettei niistä näe läpi. Kone tarvitsee ilmaa. Koska ilma on läpinäkyvää, niin se tarvitsee suodattimen, josta näkyy läpi. Kyllä näin on taivaan tosi.
    Tietenkin, kun haetaan maksimaalista suorituskykyä niin täytyy tehdä kompromisseja kestävyyden kustannuksella, eikä vapaammin virtaava ilmansuodatin ole todellakaan ainoa silloin. Mun pyörä kun on hidas matkalehmä missä 100 heppaa riittää matkantekoon, niin en juurikaan lähde muuttamaan alkuperäistä settiä. Urheilu- ja kilvanajovehkeet on eri asia.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  23. #23
    noilla bemarin insseillä on varmaan kans muutama testikilsa molemmilla suodatinmalleilla. ehkä noin parikytmiljoonaa : @)
  24. #24
    Lainaa (tapjar @ Syys. 12 2010,12:34) kirjoitti
    No jos vaparilla haetaan koneelle lisää happea, niin se laittakoon kuka on valmis päästämään koneelle myös huonommin suodatettua ilmaa. Suodattimen paine-eroa kun ei voi pienentää kuin lisäämällä pinta-alaa tai huonontamalla suodatusastetta. Pinta-alan lisääminen kun on tuon kokoisessa suodattimessa jokseenkin mahdotonta, niin silloin on pakko huonontaa suodatusastetta etta saadaan menemään enemmän ilmaa läpi.

    Ite en laittais mitään vaparia jos en olis sitten vaihtamassa pyörää vähintään vuoden välein. Ja sehän taas on miinottamista. *
    Ei se ihan noin mene. Syöttöjä muuttamalla paskan määrä koneessa kasvaa vaikka suodatusaste olisi tismalleen sama, jos halutaan pitää seokset kohdallaan. Jos kulutus kasvaa 6 litrasta satkulle 7,5 litraan niin ilman mukana menevä paskan määrä kasvaa 25%. Onko sitten teoreettinen moottorin kuluminen filsun syy vai syöttöjen kasvun (tehon) vai sen syy, että kuski antaa enemmän runtoa, kun reserviä on käytössä?

    Vakiosuodattimet on juuri siksi koneessa, koska ne on halpoja moottorivalmistajille. Se, että pelkkä filsu aiheuttaisi käyntiongelmia on mun mielestä pikkuisen tuulesta temmattuja. Vaihdetaan putkea, laitetaan komentajaa, filsua ym. ja sen jälkeen leikitään persdynolla (eikä viedä säädätykseen) säätöjen kanssa, ihmetellään moottorin käyntiongelmia. Lopuksi sitten vaihdetaan vakio suodatin paikoilleen ja koneesta tulee siedettävä. Joo... vikahan oli sitten vaparisuodattimessa...

    Kaikki mikä kasvattaa koneen tehoa, kasvattaa myös sen kulumista.

    Omassa mopossa on ollut konna noin 40tkm ja kone ei syö öljyä tippaakaan ja koneen tehoa on kasvatettu noin 20%.



    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
  25. #25
    Voi elämän kevät mikä threadi. Yhtä suurta mutuilua ja eipäs-juupastelua.

    Yleensä silloin, jos aletaan muuttelemaan moottorin alkuperäistä ilmansuodatusta, tulisi olla varsin hyvin hajulla siitä, mitä tehdään, ja miksi. "Luin netistä" ei valitettavasti ole aina hyvän tiedon tae, vaikkei se toisaalta ole automaattisesti epäpätevääkään.

    Pitää muistaa sekin, että ihmiset edellyttävät pyöriltään varsin erilaisia asioita, ja viime kädessä tämä koko harrastus on fiilislaji. Siksi tähän(kään) kysymykseen, onko vakio vai vapari "parempi", ei ole yksiselitteistä vastausta olemassa.

    Mutta jos alkaa vain ihan mututuntumalla törveltämään noiden kanssa, niin joidenkin kohdalle osuu sitten myös niitä ongelmia, ja syy löytyy tuttuun tapaan sieltä peilistä. Moottorin hyvä ilmansuodatus on loppupelissä (ja varsinkin pitkää käyttöikää painotettaessa) tärkeä asia.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  26. #26
    Lainaa (pecha @ Syys. 13 2010,10:06) kirjoitti
    Moottorin hyvä ilmansuodatus on loppupelissä (ja varsinkin pitkää käyttöikää painotettaessa) tärkeä asia.
    Eikä konetta kannata kierrättää yli 8000, sekin kuluttaa konetta enemmän.
    ex-Suzuki GSX-R 750 K8
  27. #27
    Joo, turistellaan "ärrä" pyörillä korkeintaan 6000rpm, ei kulu motti Mut kyllähän tää on tosiaan kiinni ennen kaikkee siitä mitä pyörästään haluu. Mulla oli tos gsxr600 k&n ostaessa paikallaan, oon pitäny sen hyvissä öljyissä, nyt on mittariin ehtiny vasta 58000km, sen verran oon konetta ajamisen ohella mittaillu et samalla kun pari kuukautta sitten vaihdoin tulpat niin mittasin sylinteri paineet, ja 13,5 +-200 näytti jokainen, eli mikään sohlo siitä ei ole tullu Kaasarit on kalibroitu, tehoputki"kun vaan sais selville minkä merkkinen", ja parin päivän päästä vaihtuu jakopään ketju+kiristin ja venat säädetään. Toi pyörä on ollu mulla vasta tän kesää, 10000km on tullu sillä rällättyä ja kyllä se tarvittaessa näkyy kulkevan enemmän mitä valmistaja lupaa
    suzuki rm 125, honda cr 125 , yamaha dt, ktm 250, gsxr600, nykyinen yamaha yzf1000r thunderace
  28. #28
    WWWWWWWWWWWAAAAAAAAAAAAAAU !

    Tää on hieno "laji".

    Suodattimissa, öljyissä ja bensoissa ei ole eroja !

    WWWWWWWWWWWAAAAAAAAAAAAAU !

    Tää on parempaa kun kommunismi .

    ......ja viihdearvo mittaamaton
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  29. #29
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 13 2010,09:28) kirjoitti
    Lainaa (tapjar @ Syys. 12 2010,12:34) kirjoitti
    No jos vaparilla haetaan koneelle lisää happea, niin se laittakoon kuka on valmis päästämään koneelle myös huonommin suodatettua ilmaa. Suodattimen paine-eroa kun ei voi pienentää kuin lisäämällä pinta-alaa tai huonontamalla suodatusastetta. Pinta-alan lisääminen kun on tuon kokoisessa suodattimessa jokseenkin mahdotonta, niin silloin on pakko huonontaa suodatusastetta etta saadaan menemään enemmän ilmaa läpi.

    Ite en laittais mitään vaparia jos en olis sitten vaihtamassa pyörää vähintään vuoden välein. Ja sehän taas on miinottamista. *
    Ei se ihan noin mene. Syöttöjä muuttamalla paskan määrä koneessa kasvaa vaikka suodatusaste olisi tismalleen sama, jos halutaan pitää seokset kohdallaan. Jos kulutus kasvaa 6 litrasta satkulle 7,5 litraan niin ilman mukana menevä paskan määrä kasvaa 25%. Onko sitten teoreettinen moottorin kuluminen filsun syy vai syöttöjen kasvun (tehon) vai sen syy, että kuski antaa enemmän runtoa, kun reserviä on käytössä?

    Vakiosuodattimet on juuri siksi koneessa, koska ne on halpoja moottorivalmistajille. Se, että pelkkä filsu aiheuttaisi käyntiongelmia on mun mielestä pikkuisen tuulesta temmattuja. Vaihdetaan putkea, laitetaan komentajaa, filsua ym. ja sen jälkeen leikitään persdynolla (eikä viedä säädätykseen) säätöjen kanssa, ihmetellään moottorin käyntiongelmia. Lopuksi sitten vaihdetaan vakio suodatin paikoilleen ja koneesta tulee siedettävä. Joo... vikahan oli sitten vaparisuodattimessa...

    Kaikki mikä kasvattaa koneen tehoa, kasvattaa myös sen kulumista.

    Omassa mopossa on ollut konna noin 40tkm ja kone ei syö öljyä tippaakaan ja koneen tehoa on kasvatettu noin 20%.
    +1 mittarissa 92tkm ja täysputkisto / avarrettu ilmansuodatin kotelo ja konna paikoillaan n.70tkm. Tehoa lisätty noin 30hp. Lisäksi on säästynyt kaljarahaa, kun ei ole tarvinnut noita paperisuodattimia ostella.
  30.  
  31. #30
    Jokainen hakee juomansa itse... ja laittaa filtterin .

    Ihan helvetin merkityksellinen asia kuitenkin on se, missä olosuhteissa ja kuinka paljon ajelee.

    Ihan rehellisesti, kyllä minäkin lähtökohtaisena vaparien
    dissaajana katuhommissa, laitan tossa reilusti pöly- ja
    paskakauden jälkeen loppukesäksi vaparin hyvin rasvattuna
    tontille......

    Perussäädöt on pilkun väkämän verran paremmin kohdallaan
    kesäkelissä...... mutta se kurnutus.... molemmissa päissä.....
    Mitä muusikkia sielulle... .

    Jos taas päivittäin jatkuvasti joutuisi liikkumaan pölyisissä
    oloissa..... "nou vei hosee"..... vapari pysyy hyllyssä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen